משנה לשנה מתמלאת ישראל בעוד קורקינטים חשמליים, מה שגורם לעלייה בכמות תאונות הדרכים שמעורב בהן קורקינט. מה קורה בתאונה שמתרחשת בין רכב לקורקינט והאם הרוכב זכאי לפיצוי?
קל בנסיעה, קשה בתביעה
הפקקים בכבישים ומצוקת התחבורה הציבורית אילצו את הציבור הישראלי להתנייד בדרך זולה ומהירה למרחקים קצרים – קורקינט חשמלי. מדובר בכלי קטן וממונע שמתאים לנסיעה בכל גיל, אך העדר החוקיות והאכיפה גורמים לרבים לנסוע כשהם אינם ממוגנים, ללא ביטוח חובה ובאחוז משמעותי מהמקרים גם ללא רישיון נהיגה או הבנה בסיסית בחוקי הנהיגה המקומיים.
אז נכון שמדובר בכלי יעיל במיוחד כשנוסעים מהבית לתחנת הרכבת ומשם לעבודה, או כשרוצים לנסוע לחבר שגר במרחק כמה דקות מבלי להגיע מזיעים בחום של אוגוסט, אבל חשוב להבהיר כבר עכשיו שכל נסיעה בקורקינט חושפת אתכם לסכנת תאונות הדרכים ונזקי הגוף הקשים שעשויים להיגרם ממנה. יחד עם זאת, אלו שנפגעו זכאים לפיצוי כספי.
תאונת קורקינט: מה החוק אומר?
חוק הפיצויים לנפגעי תאונות הדרכים קובע שכל אדם שנפגע כתוצאה משימוש ברכב מנועי זכאי לקבל פיצוי כספי וללא קשר לשאלת אשמתו בגרימת התאונה. החוק מחשיב כנפגעים גם את הולכי הרגל ורוכבי האופניים כנפגעים זכאים וכן את רוכבי הקורקינט בכל גיל. יחד עם זאת, כאשר רוכב קורקינט פוגע בהולך רגל, הוא לא זכאי לפיצוי לפי חוק הפלת"ד וחשוף לתביעת נזיקין מצד הנפגע.
כל עוד התקיימה תאונה בין קורקינט חשמלי לבין רכב מנועי, היא נחשבת לתאונת דרכים. רוכב הקורקינט יוכל להגיש תביעה לחברת הביטוח של נהג הרכב הפוגע, המבטחת אותו בביטוח חובה ולקבל ממנה פיצוי כספי. הפיצוי יתקבל ככל שרוכב הקורקינט נפגע וללא קשר לשאלת האחריות שלו להתרחשות התאונה.
תאונה כתוצאה ממפגע או מכשול בדרך
אם מדובר בתאונת דרכים שהתקיימה כתוצאה ממפגע סביבתי, ייתכן שרוכב הקורקינט יוכל לתבוע את הרשות המקומית. הרשות המקומית או העיריה, היא זו שאחראית לשמור על תחזוקה נאותה של כל הכבישים והמדרכות בתחום השיפוט שלה וככל שרוכב הקורקינט החליק על כתם שמן בכביש, נפל כתוצאה ממכשול או בור, נפגע מקיר מבנה או רכב חונה עקב תאורה לקויה וכד', הוא יוכל להגיש תביעה נגד הגורם שהתרשל.
תאונת דרכים עם קורקינט בדרך לעבודה
אם מדובר בתאונת דרכים שהתרחשה כאשר רוכב הקורקינט היה בדרך מביתו למקום העבודה או ממקום העבודה הביתה, הוא יוכל לתבוע את המוסד לביטוח הלאומי על מנת שפגיעתו תוכר כפגיעה מתאונת עבודה. אם פקיד הביטוח הלאומי מכיר בתאונת העבודה, הרוכב יוכל לקבל דמי פגיעה ורשאי להגיש לאחר מכן תביעה לנכות מעבודה.
תאונת קורקינט עם הולך רגל
כאשר מתרחשת תאונה בין רוכב קורקינט להולך רגל ושגרמה לרוכב להיפצע, הוא רשאי לתבוע את הולך הרגל. למרות שזה נשמע מעט לא סביר, צריך לזכור שפקודת התעבורה קובעת את חוקי ההתנהגות גם להולכי רגל ולא רק לרכבים ממונעים.
על כן כאשר התאונה נגרמה כתוצאה מפעולותיו של הולך הרגל, ניתן לתבוע בגינה. כמו כן, קיימת האפשרות לתבוע במקרה שבו התאונה התרחשה כתוצאה מתקלה מובנית בקורקינט, כמו שבר בכידון או פיצוץ בשקעי הטעינה.
תאונת קורקינט של תלמידים
בשנים האחרונות מתפקד הקורקינט לא רק ככלי ממונע עבור מבוגרים והוא משרת גם צעירים ובפרט בני נוער שנהנים מהיעדר חקיקה מסודרת והעדר אכיפה שמסדירים את אופן הנסיעה בכלי זה. כאשר נפגע צעיר בגילאי בית הספר בתאונת קורקינט, הוא והוריו רשאים לתבוע את פוליסת ביטוח תלמידים המכסה את כל תלמידי ישראל מפני תאונות אישיות וללא קשר לזמן או המקום שבו אירעה התאונה.
כיצד לפעול אחרי התאונה?
כאשר מתרחשת לרוכב קורקינט תאונה ונגרמו ממנה נזקי גוף, עליו להוכיח הן את התרחשות התאונה עצמה והן את הפגיעות שנוצרו לו. לפיכך מיד לאחר התאונה רצוי לצלם את המפגע ואת השטח מכמה זוויות, לבדוק אם ישנם עדים שראו את התאונה ולרשום את פרטיהם (שמות מלאים, מספרי טלפון וכתובות) ולנהל רישום אישי לגבי תאריך התאונה, השעה, המיקום ונסיבות המקרה.
אם התאונה התרחשה מול כלי רכב אחר, יש לקבל את פרטי הנהג ולתעד את שמו המלא, כתובתו, מספר הטלפון שלו ואת פרטי חברת הביטוח המבטחת אותו בביטוח חובה.
כעת יש לגשת לטיפול רפואי ולציין שהגעתם עקב תאונת דרכים.
חשוב לפרט את נסיבות התאונה ולוודא שהרופא כותב אותן במדויק וכן לדאוג שכל תלונותיכם לגבי חבלות וכאבים יירשמו גם כן. לאחר מכן, אם מדובר בתאונה שבה יש כלי רכב מעורב, עליכם להוציא אישור משטרה (דיווח במשטרה על התאונה שבסיומו תקבלו טופס אישור על התאונה – זהו טופס קריטי ביותר לתביעת הביטוח!).
אם מדובר בתאונה עצמית שנגרמה ממפגע כלשהו, יש לדווח על כך לעירייה או לחברה המפעילה את קטע הדרך ולקבל ממנה תשובה בכתב.
שאלת הבנזין וה"רכב המנועי"
בישראל ישנם גם קורקינטים הפועלים על ידי מנוע בנזין קטן ומהירותם מגיעה עד ל-24-32 קמ"ש. זהו רכב מנועי לכל דבר ולכן הנפגע ממנו רשאי לקבל פיצויים לנפגעי תאונות דרכים כחוק. יחד עם זאת, כלים אלה נטולי איתות, תיבת הילוכים, מראת צד, צופר ופנסי תאורה כך ששאלות רבות עשויות לצוף על פני השטח ולהצביע על אשמתו של הרוכב, כך שהוא חשוף לתביעת נזיקין ישירה.
כך היה במקרה שבו שני צעירים הרכיבו אחד את השני על קורקינט הממונע בבנזין וכשאין להם רישיון נהיגה או תעודת ביטוח. לאחר שעברו תאונה עם רכב ופנו לתבוע את ביטוח החובה שלו, קמה שאלת היותו של הקורקינט "רכב מנועי" בהגדרתו בחוק תאונות הדרכים. בית המשפט התבקש להכריע האם מדובר ברכב מנועי המאפשר לשני הנפגעים לקבל פיצוי כספי, או שאין המדובר ברכב מנועי ולכן שני הרוכבים לא יקבלו דבר.
לאחר דיון מורכב הכולל שמיעת ראיות ועדות מצד הנפגעים וקבלת טיפול משפטי מצד עורך דין המתמחה בנושא, קבע בית המשפט שאכן מדובר ב"רכב מנועי" כמשמעותו בחוק הפלת"ד. בפסיקתו הסביר השופט שהפונקציה העיקרית של הקורקינט היא להוות כלי תחבורה יבשתי וייעודו מסתכם בהובלת אדם אחד או שניים מנקודה לנקודה.
יחד עם זאת, הוסיף השופט תובנה חשובה: יש מי שרואה בקורקינט ככלי שעשועי בלבד, ככל מכונית מרוץ שמספקת הנאה ושעשוע אך גם היא "רכב מנועי" בהגדרתה. אז מדוע לפסול את הגדרתו של הקורקינט כרכב מנועי, רק
משום שהמשתמש נהנה ממנו לשם השעשוע?
בתיק זה (ע"א 5847/96) אכן נקבע כי הקורקינט הוא רכב מנועי ולכן שני הרוכבים זכאים לפיצוי על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.
עורך דין תאונת קורקינט יבטיח את זכויותיכם
שאלות רבות עולות מסוגיית הרכיבה בקורקינטים חשמליים וממונעים, רובן צפות כאשר נגרמת תאונת דרכים שבה מעורב קורקינט וככל שגיל הרוכב צעיר יותר ואין ברשותו רישיון נהיגה, ביטוח חובה או לכל הפחות הבנה של חוקי התנועה. ראוי לציין שעד לפני מספר שנים הוחלה חקיקה מסודרת המסדירה את חוקיותם של הקורקינטים ככלים ממונעים לצורכי נסיעה, אך מדובר בחקיקה זמנית שתוקפה פג והיא טרם נידונה מחדש.
הדבר חושף את הרוכבים הרבים והמצטברים לסכנות משמעותיות על הכביש, הן מפאת הצורך "להיאבק" בחברת הביטוח כדי לקבל פיצויים והן מפאת הצורך להבין את החוקיות שכרוכה בנסיעות בקורקינט. מכיוון שהשאלות המשפטיות רבות והחוקיות נשענת על פסיקות ותקנות קיימות, רצוי להיעזר בעורך דין תאונת קורקינט מן הרגע הראשון ולהסתייע בו על מנת לדרוש את זכויותיכם לתבוע פיצויים ככל נפגע אחר מתאונות הדרכים.