לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תאונות דרכים – אופנועים: תביעות ביטוח

תאונות דרכים אופנועים מוגדרות כתאונות שבהן מעורב לפחות אופנוע אחד. תאונות אלו יכולות להיות בין האופנוע עצמו לבין כלי רכב אחר, אך גם עצמיות, כאשר האופנוען מחליק או נופל על הכביש. תאונות אלו מטבען בעלות סיכון מוגבר מאחר ורמת ההגנות שקיימת לרוכב ולאופנוע שלו נמוכה בהרבה מזו שקיימת לנהגים וכלי רכב אחרים, אך גם במסגרתן ראוי שתדעו איך ומתי מתקיימת זכאות לפיצויים וכיצד דורשים אותה.

בואו נדבר סטטיסטית

עד לשנת 2005 ידעה מדינת ישראל למעלה מ-18,000 תאונות אופנועים, 263 מהן היו קטלניות ואילו כ-1,500 מתוכן היו עצמיות.
נתונים אלו לא השתפרו גם בשנים מאוחרות יותר ואף הובילו לקביעות סטטיסטיות נוספות לפיהן מרבית תאונות האופנועים מתרחשות בלילה ובקרב צעירים יותר. כמו כן, כמות הפגיעות הקשה והרבה ביותר נגרמת בעת אי חבישת קסדת ראש מלאה.

בהשוואה לתאונות הרכבים, מדובר במציאות מדאיגה:

הסיכוי למעורבות בתאונות אופנוע לרבות הרוכבים והמורכבים הינו פי 27 מהסיכוי למעורבות בתאונה כנהג או נוסע בכלי רכב פרטי.
דהיינו – אופנועים מערבים כמות גדולה באופן יחסי של תאונות עם נפגעים.

 

תאונות דרכים אופנועים לפי הפלת"ד

בישראל להבדיל ממדינות אחרות בעולם, נוצר חוק שמסיר מהאשמים או החשודים באשמה לתאונה את ההימנעות מקבלת פיצויים שמגיעים להם בגין נזקי גוף. כיצד פועל חוק זה?

אופנוען שהתנגש למשל בדלת הרכב הפתוחה, ש"חתך" נהג אחר והחליק כך שנפגע וגרם לתאונה בין כמה כלי רכב, אפילו שלא ייצב את האופנוע כראוי בעת החניה כך שהוא נפל בחוזקה על רגלו של הולך רגל – כל אלו מאפשרים לקבל פיצויים בגין נזקי הגוף שנגרמו, גם אם מדובר בתאונה שנגרמה באשמת הרוכב ובין אם לא.

על פי החוק לנפגעי תאונות דרכים (הפלת"ד) זכאות לפיצויים מתקיימת מכוח קיומו של ביטוח החובה של האופנוען שאותו יש לתבוע במקרה של נזק גופני ולקבל פיצויים כספיים מתאימים.
כמובן שיש להוכיח קשר בין התאונה לנזק שנגרם ולכן חשוב מאוד לגשת לטיפול רפואי גם אם הפגיעה נראית מינורית וזניחה, לדווח על התאונה למשטרה ולפנות לעורך דין בצירוף כל הניירת הרלוונטית.

מעניין לדעת שבמדינות אחרות לא מתרחש חוק דומה לפלת"ד כך שהנפגעים צריכים קודם כל להוכיח מיהו הגורם לתאונה ורק לאחר מכן להגיש תביעה מתאימה לפיצויים. ועם זאת, מעורבים בעלי ביטוח מתאים למצבים מהסוג הזה יוכלו לקבל פיצויים מחברת הביטוח שלהם, מה שבישראל מתקיים גם הוא כל עוד יש לכם כיסוי מתאים וללא קשר לזכאותכם לקבלת פיצויים על פי חוק מביטוח החובה של רוכב האופנוע.

 

ביטוח חובה לאופנועים

הסיבות ליוקר הביטוח

מאחר ונהיגה על אופנוע מגלמת בתוכה סיכון מוגבר, ביטוח החובה יקר יותר ביחס לביטוח החובה ברכבים פרטיים. חלק מחברות הביטוח מציעות הנחות משמעותיות על הביטוח בתמורה להשתתפות עצמית גבוהה מאוד בגין נזקים שאינם ממוניים (כאב וסבל) והיעדרות של עד שבוע בלבד ממקום העבודה עקב מחלה. פוליסות אלו נחשבות לפופולריות, עד רגע התאונה עצמה.

הרבה פעמים מתרחשת תאונה שבה רוכב האופנוע נפגע כך שהוא צריך טיפולים מסוימים לאורך תקופה אך פגיעתו לא הותירה נכות.
על פי סוג הפוליסות הזולות והמפתות שהזכרנו כאן, כל עוד לא נגרמה נכות ולא בוצעה היעדרות של למעלה משבוע מהעבודה, הרוכב לא יקבל פיצוי מחברת הביטוח שלו.

 

פציעות נפוצות

לא פעם מדובר בפציעות כמו חתכים ושפשופים קשים שמחייבים חבישות וטיפולים יומיים לאורך תקופת זמן ארוכה מאוד, או הותרת הרוכב עם שבר בפרק כף היד או עצם הבריח והוא עובר טיפולים רבים כך שהיעדרותו עולה על שבוע בכל מקרה. אילו אותו רוכב היה רוכש פוליסה אחרת, הוא יכול היה לקבל פיצויים בסך עשרות אלפי שקלים בגין שבר שנגרם לו וכן פיצוי נוסף שמתייחס לכיסוי הפסד ימי העבודה שלו.

אין ספק שביטוחים עם רכיב השתתפות עצמית מפחיתים את הזכאות של נפגעים בתאונות דרכים וגם החיסכון בדמי הביטוח מתברר כנמוך יותר מעלויות הנזק שנגרם לאחר מכן. כמו כן צריך לזכור שבמטרה להפחית מפוליסת ביטוח החובה, הרבה אופנוענים יעדיפו לכסות את עצמם, הנהגים בלבד.

לכן צריך להימנע מהרשאת רכיבה לאחרים על האופנוע ולהימנע ממצבים שיעמידו אותם בסיכון כלכלי חמור ביותר.

 

תאונות דרכים עצמיות

תאונות הדרכים העצמיות נחשבות לשכיחות בעולם הדו-גלגלי ומוגדרות כתאונות שבהן אין מעורבות של כלי רכב נוסף.
על מנת לקבל את הפיצויים במצב כזה, צריך להציג ראיות להתרחשותה של התאונה ולכן יש לצלם את מקום התאונה, את האזור עצמו, את האופנוע וגם את הפגיעות על גבי הגוף, את הגורם לתאונה במידה וקיים כמו כתם שמן, שדה ראיה לקוי, עיקול פתאומי וכו'.

אם היו עדים לתאונה, יש לתעד את פרטיהם בצורה מסודרת. לאחר מכן יש להתפנות לטיפול רפואי גם אם להבנתכם לא נגרם כל נזק גופני. בשלב מאוחר יותר יהיה צורך לקבל דו"ח שמאי ולאסוף קבלות לתיקון האופנוע או הוצאות נוספות שמעידות על התאונה.

 

פגיעת אופנוע באדם אחר

גם הולכי רגל, רוכבי אופניים ונוסעים המורכבים על האופנוע חשופים לתאונת דרכים עם אופנוע ויוכלו לתבוע את ביטוח החובה של רוכב האופנוע ולקבל פיצויים כספיים במקרה שנגרם להם נזק גופני. תחשיב הפיצויים עומד על היקף הנזק והשלכותיו הכלכליות בהווה ובעתיד.

כך למשל אדם שהורכב על אופנוע שהתנגש בכלי רכב אחר ונגרמה לו פגיעה מורכבת עם נכות זמנית, יפוצה בגין חוסר יכולתו להשתכר באותה התקופה וכן על ראשי נזק נוספים כמו כאב וסבל, הוצאות רפואיות ועוד.

גם כאן חשוב לציין שהרבה מעורבים מאמינים שהפגיעה שלהם הייתה קלה ולכן אין טעם לפנות לטיפול רפואי.
כאשר צצות בעיות רפואיות בהמשך הדרך, כמעט בלתי אפשרי לקשור בינן לבין התאונה שהתרחשה ולכן חברת הביטוח תראה בכך ניסיון "לסחוט" ממנה כספים במרמה.

מעבר לכך, ההתייחסות לפגיעות שיש לגביהן תלונות מאוחרות לא נעשית ברצינות במקרים הללו ולכן רצוי לגשת לטיפול גם אם לא נגרמו בפועל שום נזק או חבלה נראים לעין ולוודא שמצוין במסמכים הרפואיים מידע לגבי התרחשות התאונה.

 

תאונת דרכים עם אופנוע – למי פונים?

מיד עם סיום קבלת הטיפול הרפואי רצוי לפנות לעו"ד המתמחה בתאונות דרכים ותביעות נזיקין שיאפשרו לכם לקבל את מלוא הפיצויים המגיעים לכם בעקבות הנזק הרפואי שנגרם.
מאחר ותאונות האופנועים נפוצות אך חברות הביטוח מתאמצות שלא לשלם כספים רבים כל כך, חשוב שיהיה לצידכם עורך דין מומחה וממולח שיוכל להנחות אתכם, לאסוף את כל המסמכים הרלוונטיים ולהחליט על הליכים מתאימים שיביאו לקבלת הפיצוי הגבוה וההולם ביותר לאדם שנפגע.

הרבה פעמים עורך הדין יוכל לסגור את התיק בפשרה מול חברת הביטוח, מה שיחסוך זמן יקר והתעסקות בירוקרטית בבית המשפט. ועם זאת, כאשר חברת הביטוח מציעה סכום נמוך ובלתי מספק, עורך הדין אמור להימנע מלקבל אותו ולדאוג לכך שתמצו את כל זכויותיכם ותקבלו עד השקל האחרון. בהנחה ושופט בית המשפט יפסוק כי אתם זכאים לפיצויים, חברת הביטוח תישא בעלויות שכר הטרחה של עורך דינכם.

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

מאמרים נוספים

המדריך לנפגעי תאונות דרכים

מדי שנה מתרחשות בישראל מאות תאונות דרכים, חלקן קשות וקטלניות, ולמרות כל המאמצים לסלול כבישים איכותיים, להתקין תאורה מיטבית, להציב תמרורים ושילוט ולאכוף את חוקי

קרא עוד »

המדריך לנפגעי תאונות עבודה

בישראל נפגעים מדי שנה אלפי אנשים בתאונות עבודה ונזקקים לטיפול רפואי, מאבדים ימי עבודה ועוברים לא פעם שיקום ממושך עד שהם מסוגלים לחזור ולעבוד שנית.

קרא עוד »

מה עושים אחרי תאונת דרכים?

תאונות הדרכים בישראל הפכו למכת מדינה ונזקיהן מוערכים במיליארדים רבים מדי שנה. חיים שלמים מתהפכים ומשתנים מן הקצה אל הקצה בעקבות תאונות מצערות ומיותרות אלו.

קרא עוד »

תאונת עבודה בשל רשלנות המעסיק

מדינת ישראל נאבקת שנים ארוכות בתופעה הקשה של תאונות עבודה שנגרמו מרשלנות לרבות חקיקת חוקים, תיקון תקנות והשתת עונשים כבדים על המעסיקים המתרשלים, אך למרבה

קרא עוד »

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!