לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תאונת דרכים לפי פוליסת ביטוח החובה

תאונות דרכים נהיות, לצערנו הרב, נפוצות יותר ויותר משנה לשנה, ויכולות לקרות לכל אחד ואחת מאיתנו בכל זמן נתון, ללא כל הכנה מראש. בשל כך, ובשביל לוודא שאף אדם לא יצא חסר כל תמיכה לאחר שעבר תאונת דרכים, חוקקה הכנסת את "פקודת ביטוח רכב מנועי" בשנת 1970, שקובעת שכל נהג במדינת ישראל.

באשר הוא, חייב לרכוש פוליסת ביטוח חובה לרכבו בטרם יוכל לעלות על הכביש ולסכן את העוברים והשבים. ביטוח זה הוא ביטוח מינימלי שמכסה אך ורק את נזקי הגוף של הנפגעים בתאונה בה הרכב המבוטח היה מעורב, ויכול לעשות הבדל רב עבור כלל הנפגעים, ביניהם נהג הרכב עצמו.

 

מהי תאונת דרכים לפי פוליסת ביטוח החובה?

פוליסת ביטוח החובה של הרכב משתנה מחברה לחברה אך נשארת יחסית דומה משום שביטוח מסוג זה מוסדר בחוק ונדרש לתעריפים יחסית אחידים ותנאים יחסית זהים. בין התנאים שמשותפים לכלל פוליסות ביטוח החובה בשוק נמצא תנאי "תאונת הדרכים", שקובע בדיוק אילו תאונות דרכים מכוסות במסגרת הביטוחית, ואילו לא.

 

ההגדרה הכתובה בחוק

ההגדרה הכתובה בחוק למושג "תאונת דרכים" רחבה ממה שנדמה לנו משמיעה ראשונה, וכוללת בתוכה כל מקרה של "מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה" – אירוע בעל אופי תאונתי, הממוקם במקום ובזמן, שנוצר בו נזק לגופו של אדם, על ידי רכב המונע בכוח מכני, על פני הקרקע, שעיקר ייעודו לשמש לתחבורה יבשתית, עקב שימוש באותו הרכב (שיכול לכלול בתוכו גם כניסה ויציאה, טיפול ברכב ועוד) למטרות תחבורה – נסיעה ממקום למקום.

משמעות קביעה זו היא שפוליסת ביטוח החובה של הרכב כוללת בתוכה כיסוי לכל תאונה שמתרחשת המותאמת להגדרה, גם אם היא שונה מהתרחיש אותו אנו מדמיינים כאשר אנו שומעים את המושג "תאונת דרכים".

 

את מי ניתן לתבוע אם נפגעתי בתאונת דרכים?

התביעה בתאונות דרכים מסוג זה, שנכנסות תחת כיסוי ביטוח החובה, יכולה להיות מופנית נגד מספר גורמים, כאשר כל נהג נדרש לתבוע את חברת הביטוח שלו על הנזקים שנגרמו לו, כל נוסע רשאי לתבוע את חברת הביטוח של נהג הרכב בו הוא נסע / נהג הרכב הפוגע והולכי הרגל זכאים לתבוע את כלל חברות הביטוח של כלל הנהגים שהיו מעורבים בתאונה. 

 

מי שנוהג ברכב שלא שייך לו

מי שנוהג ברכב שלא שייך לו זכאי לתבוע את חברת הביטוח של בעלי הרכב, אך זאת רק אם ההרשאה לנהיגה הייתה מותאמת לתנאים שנכתבו בפוליסת הביטוח החובה – כמו למשל תנאי על גיל הנהג המבוטח, או זהות הנהג אם מדובר בביטוח אישי.

 

מי שנפגע במהלך דרכו לעבודה

מי שנפגע במהלך דרכו לעבודה או כחלק ממסגרת עבודותו (נהגי שליחויות או נהגים מקצועיים למשל) יכול לתבוע בנוסף לחברת הביטוח שלו גם את הביטוח הלאומי, שמבטח תאונות עבודה. פרוצדורת הגשת התביעה לביטוח הלאומי היא פרוצדורה יחסית מורכבת, שכוללת בירוקרטיה רבה ובעיקר גורמים רבים.

 

איזה נזקים מכוסים במסגרת ביטוח החובה על הרכב?

ביטוח החובה על הרכב מכסה אך ורק את הנזקים הגופניים שנוצרו לאדם בעקבות התאונה, שכוללים בתוכם פיצויים על הכאב והסבל שנגרמו לנפגע בתאונה, כיסוי של ההוצאות הרפואיות אותם נדרש לשלם כדי לטפל בפגיעותיו, פיצויים על אובדן כושר ההשתכרות שנגרם לאדם ופיצויים לתלויים באדם שנפטר בתאונת הדרכים, אם זאת אכן הובילה למותו והשאירה את בן זוגו וילדיו (שתלויים בו כלכלית) ללא מפרנס.

 

פגיעות קלות שאינן מובילות לנכות

גם פגיעות קלות שאינן מובילות לנכות ארוכת טווח יכולות לזכות את הנפגע בהן בפיצוי לפי ההסדר בחוק, כאשר כל פגיעה, החל מצוואר תפוס ועד כאבי גב קלים, הם פגיעות אמיתיות שאינן חשופות לזלזול מערכת המשפט.

 

חשוב לציין!

כלל הפיצויים שמוענקים לאדם על פגיעתו הפיזית בתאונת דרכים הם אישיים ומחושבים לפי הפגיעה הספציפית שנגרמה לו ונתוניו האישיים, הכוללים את שכרו, גילו, ועוד. בשל כך, אנו ממליצים לכל מי שנפגע בתאונת דרכים לפנות לעורך דין מומחה בתחום לצורך ייעוץ והכוונה, מתוך הבנה שאין אפשרות להבין באמת את סיכויי התביעה ואת שווי התביעה ללא בחינה מעמיקה של כלל הפרטים והמשתנים המעורבים.

 

מה אם הנהג שפגע בי לא היה מבוטח / לא מצאנו את הנהג שפגע בי כי זאת הייתה תאונת "פגע וברח"?

גם תאונות "ללא נהג" מזכות את מי שנפגע בהן בפיצוי על פגיעותיו, אך בניגוד לתביעה "הרגילה", בה זהות הנתבע היא זהותה של חברת הביטוח שכיסתה את הרכב הפוגע, תביעות בהן זהות הנהג לא ידועה (כמו תביעות פגע וברח) או תביעות בהן הנהג הפוגע לא היה מבוטח כדין, הן תביעות שמשולמות על ידי קרן ייעודית לפיצוי נפגעי תאונות דרכים ("קרנית"), שיוסדה במטרה להבטיח פיצוי מלא לכל מי שנפגע בתאונה, ללא אפשרות שאדם חף מכל פשע יצא "כשידיו על ראשו" ללא פיצויים. 

 

קרן הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים

קרן הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים רלוונטית גם למי שנפגע על ידי אדם שנהג ללא רישיון נהיגה, מי שנפגע על ידי אדם שנהג ברכב גנוב, מי שנפגע על ידי אדם שנהג בניגוד לתנאי הפוליסה וכן מי שנפגע על ידי אדם שחברת הביטוח שביטחה את רכבו נכנסה לחדלות פירעון / נמצאת בהליך פירוק.

 

מה אם אני הייתי הנהג שגרם לתאונה והסיבה לתאונה היא התרשלות שלי?

גם נהגים רשלנים זכאים לפיצוי מחברת הביטוח שלהם על כל נזק גוף שנגרם להם במהלך תאונת דרכים. רמת הרשלנות ש"מותרת" לנהג תלויה בחברת הביטוח הספציפית, כאשר חברות ביטוח רבות מחריגות למשל נהגים שיכורים, ולא מבטחות תאונות דרכים שנגרמו כתוצאה מערפול חושים של הנהג. 

 

ההמלצה שלנו

אנו ממליצים לכל נהג שהיה בתאונת דרכים וחושד שייתכן שנגרמה בשל רשלנותו לפתוח את פוליסת הביטוח שלו ולנסות לקרוא את התנאים הרלוונטיים לאחריות הנהג. אם במהלך קריאה זו אתם נתקלים בבעיות או לא מבינים מושג מסוים, אנו ממליצים לכם לפנות לעורך דין מומחה בתחום, שיוכל להסביר לכם את המונחים המשפטיים, ולייעץ לכם באשר למצבכם.

 

כמה עולה לשכור עורך דין טוב לתביעה שכזו?

פרוצדורת התביעה של חברת ביטוח החובה היא אומנם פרוצדורה פשוטה יחסית, אך גם כזאת בה התביעה שמוגשת היא כנגד חברות ביטוח – "שחקן חוזר" במערכת המשפט, שמכיר את החוק לבוריו ומעוניין שלא להפסיד בתביעות אליהן הוא נחשף. נתון זה הופך את התביעה כנגד חברות הביטוח לקשה בהרבה, ולכן לכזו שמומלץ בחום לא לנהל לבדך. 

 

שכר הטרחה של עורכי דין לתאונות דרכים

שכר הטרחה של עורכי דין לתאונות דרכים נגבה בדרך כלל כאחוזים מסכום הפיצוי הסופי שייקבע לתובע, כאשר חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים מגביל את שכר הטרחה שעורך דין יכול לגבות לעד 8% מהסכום ששולם לתובע (במקרה של פשרה מחוץ לבית המשפט), עד 11% מהסכום (במקרה של פשרה לאחר הגשת התביעה) ועד 13% מסכום התביעה הסופית (במידה והוגשה תביעה שנוהלה עד מתן פסק הדין), כאשר סכום הפיצוי הסופי כולל בתוכו (על פי רוב) גם את שכר הטרחה כרכיב בתוכו.

לשאלות, ייעוץ או ייצוג משפטי איכותי עבורכם או ליקירכם, מוזמנים לפנות למשרדנו ולקבל שירות יעיל, אמין ומקצועי מעורך דין תאונות דרכים, אשר שלא מתפשר על אף אות או מספר בדפי התביעה.

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

מאמרים נוספים

המדריך לנפגעי תאונות דרכים

מדי שנה מתרחשות בישראל מאות תאונות דרכים, חלקן קשות וקטלניות, ולמרות כל המאמצים לסלול כבישים איכותיים, להתקין תאורה מיטבית, להציב תמרורים ושילוט ולאכוף את חוקי

קרא עוד »

המדריך לנפגעי תאונות עבודה

בישראל נפגעים מדי שנה אלפי אנשים בתאונות עבודה ונזקקים לטיפול רפואי, מאבדים ימי עבודה ועוברים לא פעם שיקום ממושך עד שהם מסוגלים לחזור ולעבוד שנית.

קרא עוד »

מה עושים אחרי תאונת דרכים?

תאונות הדרכים בישראל הפכו למכת מדינה ונזקיהן מוערכים במיליארדים רבים מדי שנה. חיים שלמים מתהפכים ומשתנים מן הקצה אל הקצה בעקבות תאונות מצערות ומיותרות אלו.

קרא עוד »

תאונת עבודה בשל רשלנות המעסיק

מדינת ישראל נאבקת שנים ארוכות בתופעה הקשה של תאונות עבודה שנגרמו מרשלנות לרבות חקיקת חוקים, תיקון תקנות והשתת עונשים כבדים על המעסיקים המתרשלים, אך למרבה

קרא עוד »

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!