לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תביעת נזקי גוף ללא חוות דעת רפואית לאחר תאונה

האם אפשר להגיש תביעת נזקי גוף ללא חוות דעת רפואית לאחר תאונה שנגרמה לי? מדובר בשאלה נפוצה וגם חשובה מאוד, שכן מרבית תביעות נזקי הגוף מחייבות בחוות דעת רפואית שתציג את המצב הרפואי הקיים מהזווית המקצועית ותקשור בין אותו נזק לבין התאונה עצמה. אז מתי אפשר לוותר על חוות הדעת הרפואית ובאילו מקרים אסור לפעול בלעדיה?

מהי חוות דעת רפואית?

חוות דעת רפואית היא מעין מסמך יחסית ארוך וענייני ביותר, שמוכיח את טענותיו של תובע מסוים לגבי נזקים רפואיים שנגרמו לו כתוצאה ממחלה, פציעה או תאונה. חוות הדעת נכתבת על ידי רופא מומחה לתחום הפגיעה הגופנית של התובע ושופכת אור על חומרת מצבו יחד עם הסברים ונימוקים לטענות הניזוק.

חוות הדעת הרפואית מהווה למעשה את אחד המסמכים החיוניים ביותר בעולם נזקי הגוף ובהליכים משפטיים-רפואיים בפרט. כל תובע שמעוניין להוכיח עמדה רפואית כלשהי, יצטרך לצרף לתביעתו חוות דעת מאת מומחה רפואי בתחום שאליו מתייחס הנזק שנגרם לו. בתיקים שבהם לא צורפה חוות דעת רפואית למרות שהיה בה צורך בולט, בית המשפט רשאי לדחות את התביעה על הסף.

כמו כן, חוות הדעת מוגשות גם למוסד לביטוח לאומי ומשרד הביטחון כאשר מתקיימת תביעת פיצויים בנזקי גוף.

 

מאפייני חוות הדעת הרפואית

על מנת לכתוב את חוות הדעת, נדרש הרופא המומחה שאליו פנה התובע או עורך דינו לאפיין את מצבו של הניזוק ולהבין מהן הבעיות הרפואיות שמהן הוא סובל. הרופא יצטרך לאפיין גם את הבעיות הרפואיות שהיו קיימות טרם האירוע ולערוך בדיקה גופנית (לעתים מדובר במספר בדיקות נדרשות) על מנת להעריך את הנזק הקיים והאם יש לו קשר סיבתי לתאונה שהתרחשה.

 

מקרים שמחייבים ומייתרים את הצורך בחוו"ד

אז מתי צריך לצרף חוות דעת רפואית ומתי אפשר שלא לערוך אותה? על פי החוק, כל אדם שרוצה לבסס טענה רפואית יזדקק לחוות דעת רפואית, אך בית המשפט או הרשם רשאים לפטור אדם מלצרף חוות דעת שכזו במקרים מסוימים שעליהם מיד נפרט.

חוק זה למעשה מופיע בסעיף 127 לתקנות סדר הדין האזרחי ובו נקבע שכל טענה עם היבטים רפואיים מחייבת בחוות דעת רפואית מטעם רופא מומחה למען הסר ספק ולו הספק הקטן ביותר שעשוי להתעורר במהלך ההתנהלות המשפטית.

כל עוד תביעת הנזיקין מכילה נזק חמור ומשמעותי, טענות מורכבות וריבוי נסיבות רפואיות, יהיה צורך להגיש אותה לבית משפט שלום או מחוזי באמצעות עורך דין מנוסה ולצרף אליה את חוות הדעת.
אך ישנם מקרים אחרים שבהם היקף הפגיעה איננו חמור ומשמעותי, הנפגע לא טוען לנכות והטענות פשוטות למדי, שבהם התביעה תנוהל בבית הדין לתביעות קטנות ולא תזדקק לחוות דעת רפואית.

 

חוות דעת רפואית בתאונות דרכים

תאונות הדרכים בישראל מפורשות בחוק כמקרה מיוחד, מאחר וריבוי תאונות הדרכים מותיר נפגעים רבים חשופים ללא דרך לקבל פיצוי כספי הוגן למצבם. לכן נקבעו בחוק הישראלי תקנות ייחודיות לנושא תאונות נדרכים: כל אדם שנפגע בנזקי גוף כתוצאה מתאונת דרכים איננו מחויב לצרף לתביעה שלו חוות דעת רפואית.

 

חוות דעת רפואית בבית המשפט

השופט הוא זה שיקבע האם תביעה מסוימת הגיעה לשלב שבו היא צריכה חוות דעת רפואית ובמידה והתביעה אכן דורשת חוות דעת, השופט ימנה רופא מומחה מטעמו.
זאת להבדיל מתביעות נזיקין אחרות בהן מי שפונה לרופא המומחה הוא התובע, הניזוק או עורך דינם. במקרה זה, יכול המומחה גם לסרב.

 

האם במקרה יש צורך בחוות דעת רפואית?

כיצד מחליט בית המשפט האם נדרשת חוות דעת רפואית בתביעה שעניינה נזקי גוף כתוצאה מתאונת דרכים? התובע נדרש להגיש את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים – הן אלו ששייכים לנזקי הגוף שלו והן אלו ששייכים לתאונת הדרכים עצמה. השופט מעיין בכל האינפורמציה שבידיו וקובע האם ניתן לפסוק בנושא או לגבש חוות דעת רפואית עבורו.

מכיוון שהדבר נתון להחלטתו של בית המשפט ומתבסס על הניירת הרפואית, חשוב לקבל ליווי משפטי מקצועי כבר מתחילת הדרך, שיסייע לכם לאסוף את כל המסמכים הנדרשים ואף להעריך את הסיכויים לקבלת מלוא הפיצויים ללא צורך בחוות דעת רפואית.

 

עלות חוות הדעת

המחיר של חוות דעת רפואית כמובן תלוי במישור הרפואי הנידון והמעמד הרפואי של אותו מומחה (ככל שמדובר ברופא בכיר יותר, כך בית המשפט יתייחס בצורה טובה יותר לחוות הדעת) ונע בין 5,000-15,000 ₪ וייתכן שאפילו יותר.

בחלק מהמקרים הרופא יזמן את הניזוק לפגישה לטובת הערכה ראשונית ורק אחריה יוכל לנקוב בעלות המדויקת.
לאחר שהתקבלה הצעת המחיר, התובע ועורך הדין שלו יחליטו האם לשכור את שירותי אותו המומחה או לחפש הצעת מחיר אחרת.

צריך לזכור שחוות דעת רפואית לא נוצרת ביום אחד ובהכרח דורשת כמה וכמה מאמצים ייחודיים מצד התובע ועורך דינו.
לעתים יהיה צורך לגייס מסמכים רפואיים נוספים לפני שיהיה אפשר להשלים את חוות הדעת ולעבור בדיקה גופנית אצל אותו רופא מומחה.

גם בחירת הרופא המומחה אמורה להיות מדויקת, שכן לא כל רופא עורך חוות דעת שכאלה גם אם הוא נחשב למומחה בכיר מאוד בתחומו ולא כל רופא מסוגל לכתוב חוות דעת בצורה ברורה וקוהרנטית שתתאים לזווית המשפטית הרצויה. כל הנתונים הללו אמורים להוביל לכדי בחירה ברופאים מומחים שפועלים בתחום כבר לא מעט זמן ויש להם ניסיון בעריכת חוות דעת ולכן התשלום עבורם הוא בהתאם.

 

תביעת נזקי גוף ללא חוות דעת רפואית

כפי שקראתם, ישנו דין מיוחד לתביעות נזקי גוף כתוצאה מתאונות דרכים ולחוות הדעת הרפואיות עבורן.
דין זה קובע שכאשר בידי הניזוק יש ראיות מספיקות לפגיעה שאיננה מורכבת, לא יהיה צורך בחוות דעת רפואית. כאשר מדובר בנזק מורכב ומשמעותי, בית המשפט יצטרך למנות רופא מומחה אובייקטיבי מטעמו, שיצטרך לקבוע מהי חומרת הנזקים והאם אם נוצרו בעקבות התאונה.

 

האם קיים סיכון?

מבחינה משפטית זהו מצב של סיכון. באופן יחסי קיימים מעט רופאים מומחים וסביר שהם יחששו להגיש חוות דעת מקצועית כנגד קולגה או כתוצאה מחברות על רקע מקצועי ואישי.
בנוסף, יכול להיות שמומחה רפואי מסוים מתמנה מטעם בית המשפט אך יש לו דעה מוצקה ובלתי ניתנת לשינוי לגבי נושא מסוים, שלא בהכרח מתיישבת עם הרצון של הניזוק ועורך דינו להוכיח נזק חמור יותר.

במקרה לדוגמה – רופא מומחה מטעם התביעה סירב להכיר בשבר שנגרם לנהג מסוים בכף היד כגורם שמגביל את עבודתו המשרדית (עבודה שדורשת הקלדה ממושכת לאורך רוב שעות יום העבודה) כך שלא נקבעו לו הפסדי שכר עתידיים.

דוגמה אחרת היא של מינוי מומחה רפואי שמשתף פעולה עם חברת הביטוח שמבטחת את הניזוק, כך שייתכן וחוות דעתו תהיה מנוגדת לאינטרס של התובע.

מהסיבה הזו צריך לגשת לתביעות נזקי הגוף עם עורך דין בלבד – בין אם במצב שמחייב חוות דעת ובין אם במצב שמייתר את הצורך בחוות דעת לפי שעה.

עורכי הדין יוכלו להעריך מהי הסבירות שלא יהיה צורך גם בשלב מאוחר יותר בחוות הדעת הרפואית, או לבחון לעומק וביסודיות את המומחה הרפואי שצפוי לנסח את חוות הדעת.

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

מאמרים נוספים

המדריך לנפגעי תאונות דרכים

מדי שנה מתרחשות בישראל מאות תאונות דרכים, חלקן קשות וקטלניות, ולמרות כל המאמצים לסלול כבישים איכותיים, להתקין תאורה מיטבית, להציב תמרורים ושילוט ולאכוף את חוקי

קרא עוד »

המדריך לנפגעי תאונות עבודה

בישראל נפגעים מדי שנה אלפי אנשים בתאונות עבודה ונזקקים לטיפול רפואי, מאבדים ימי עבודה ועוברים לא פעם שיקום ממושך עד שהם מסוגלים לחזור ולעבוד שנית.

קרא עוד »

מה עושים אחרי תאונת דרכים?

תאונות הדרכים בישראל הפכו למכת מדינה ונזקיהן מוערכים במיליארדים רבים מדי שנה. חיים שלמים מתהפכים ומשתנים מן הקצה אל הקצה בעקבות תאונות מצערות ומיותרות אלו.

קרא עוד »

תאונת עבודה בשל רשלנות המעסיק

מדינת ישראל נאבקת שנים ארוכות בתופעה הקשה של תאונות עבודה שנגרמו מרשלנות לרבות חקיקת חוקים, תיקון תקנות והשתת עונשים כבדים על המעסיקים המתרשלים, אך למרבה

קרא עוד »

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!