לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תאונת דרכים – זכויות, פיצויים וביטוחים

האם מתקיימות אחרי תאונת דרכים זכויות לנהגים המעורבים, לנוסעים, להולכי הרגל ולמעשה לכל מי שרואה את עצמו כנפגע מאותה התאונה? התשובה המידית היא כמובן. התשובה המורכבת יותר היא שכל זכות וזכות תלויה בסוג הפגיעה, בחוק שמתייחס אליה, בהיקף הנזק וגם בגורם שאמון על מתן הפיצויים בכל אחת ואחת מהתאונות השונות.

לצערנו, תאונות הדרכים הן חלק בלתי נפרד משגרת היום הישראלית ומטבע הדברים אנשים שחווים אותן זכאים לזכויות מסוימות, כך שיוכלו לפעול בקלות רבה יותר מול הרשויות ולמנוע מצבים שבהם עשרות אלפי בני אדם המעורבים מידי שנה בתאונות הדרכים נותרים ללא ידיעה ברורה לגבי זכויותיהם כפי שמגיע להם על פי החוק.

 

תאונת דרכים – הגדרת החוק

חוק הפלת"ד שקובע פיצויים לנפגעי תאונות הדרכים מגדיר את התאונה כאירוע שבו נגרם לאדם נזק גופני עקב שימוש ברכב מנועי.
תאונת דרכים מוגדרת לפי ניסוח החוק גם כמקרה של תקלה חמורה שמלווה בהתפוצצות או התלקחות של רכב או פגיעה ברכב חונה במקום אסור. כמו כן, מקרים שבהם התאונה בוצעה במכוון כדי לגרום נזק לאדם או לרכוש אינה נחשבת תאונת דרכים ולכן לא מתקיימות בה זכויות.

ההגדרה בחוק כפי שניתן להבין, חובקת לא רק מצבים של התנגשות בין כלי רכב, אלא גם מקרים שבהם התרחשה פגיעה מכלי רכב ממונע כמו למשל רוכב אופנוע שמגיח ונכנס בדלת של אדם שפתח אותה בפתאומיות, אדם שמעד במדרגות האוטובוס, נהג ונוסעים שנפגעו כתוצאה ממטען שנפל מהמשאית שלפניהם, רכב שפוגע בהולך רגל ועוד.

 

זכות לפיצויים בהתאם לחוק הפלת"ד

לאור הגדרת החוק, כל אדם שנגרם לו נזק גופני כתוצאה מאירוע המוגדר כתאונת דרכים זכאי לקבל פיצויים בהתאם למצבו הרפואי ולנזק שנגרם לו.
פיצויים אלו מתקבלים מתביעה של חברת ביטוח החובה המבטחת את הנהג וזו גם הסיבה לחובה בחוק להצטרף לביטוח זה ולחדש אותו מידי שנה.

הזכות לקבלת פיצויים מעניקה לכל אדם שנפגע אפשרות לתבוע וזאת ללא קשר לאשמתו או חפותו בגרימת התאונה.
גם אם מדובר בנהג שידוע שהוא זה שביצע את התאונה ולקח עליה אחריות בשטח כך שאין ספק באשמתו – כל עוד נגרמו לו נזקי גוף הוא זכאי לפיצויים ככל נפגע אחר.

 

זכות לפיצויים מקרן קרנית

ישנם מקרים רבים שבהם זהות הנהג איננה ידועה, מה שמותיר את הנפגעים מבלי יכולת לדעת מי היא חברת הביטוח שצריך לתבוע.
מקרים אלו מתרחשים בדרך כלל בתאונות פגע וברח, הפקרה, עזיבת מקום התאונה לפני חילופי הפרטים, נהג שמסרב להשאיר פרטים וזהותו לא התבררה מאוחר יותר מכל סיבה שהיא ועוד.

במקרים אלו זכאים הנפגעים לתבוע את קרנית – גוף ממשלתי המיועד למקרים כאלו בדיוק ומאפשר לתבוע ולקבל פיצויים כאשר לא ידוע מיהו הנהג הפוגע ומהי חברת ביטוח החובה שלו.
בתביעות לקרנית הנפגעים מוכרחים להוכיח שהם עברו תאונת דרכים שנסיבותיה לא אפשרו להם לאתר את הנהג או את חברת הביטוח שלו.

עקרונית מדובר בהוכחה מורכבת, שכן צריך להבהיר שמדובר בתאונת דרכים ולא בתאונה אחרת ולהוכיח באמצעות מסמכים, תיעוד משטרתי ועדויות שלא הייתה דרך לאתר את הנהג.

 

תאונת דרכים זכויות נפגעי עבודה

חלק עצום מתאונות הדרכים מוגדרות גם כתאונות עבודה, מאחר ורבים מוצאים את עצמם מעורבים בתאונת דרכים בדרך או בחזרה מעבודתם וגם במהלכה, במסגרת נסיעות עבודה או אפילו עבודה בפועל על כלי הרכב כמו כרטיסן האוטובוס או עובדי העירייה על משאיות פינוי האשפה.
במקרה שבו תאונת העבודה היא גם תאונת דרכים, הנפגעים זכאים לתבוע את חברת הביטוח של הרכב ובמקביל את המוסד לביטוח לאומי.

 

תביעה – המוסד לביטוח לאומי

בתביעות עבודה למוסד לביטוח לאומי יש להוכיח פגיעה מתאונת דרכים שהתרחשה בעת העבודה, או במהלך נסיעה וחזרה ממקום העבודה. אם מדובר בנסיעה בדרך או חזרה מהעבודה שבה העובד נסע בדרך שונה או עצר במקומות שונים בדרך, ייתכן שהתאונה לא תוכר כתאונת עבודה, מכיוון שסטייה מהדרך המקורית מנתקת את הקשר הסיבתי שמתקיים בין מקום העבודה לתאונה.

 

נכות כללית – תאונת עבודה

אם התאונה הוכרה כתאונת עבודה, הנפגע יוכל כעת להגיש תביעה לנכות כללית שמתנה את שיעור הנכות וקבלת הקצבה החודשית בעמידה בפני וועדה רפואית.
ככל שאחוזי הנכות שייקבעו בוועדה יהיו גבוהים יותר, כך גובה הפיצוי יעלה. נכות מחייבת אוטומטית גם את חברת ביטוח החובה של הרכב הפוגע בתאונה עצמה ולכן צפוי להגדיל גם את הפיצויים במישור הזה.

 

כיסוי הטיפול הרפואי

על פי החוק, מימון הטיפול הרפואי בנפגעי תאונות הדרכים חל במלואו על קופת החולים ופוטר את הנפגעים מדמי השתתפות עצמית עבור כל טיפול בסל הבריאות שעליהם לעבור לאחר התאונה.
טיפולים שאינם בסל הבריאות יכוסו מטעם חברת הביטוח בהתאם לזכויות הנפגעים הנכללות בפלת"ד.

 

כל הזכויות מול מוסדות המדינה

ככלל, רשאים נפגעי תאונות הדרכים ושארים של הרוגי תאונות הדרכים לפנות למוסד לביטוח לאומי ולדרוש סיוע כספי. נפגעים שנותרו עם נכות זמנית או צמיתה יוכלו כאמור לתבוע קצבת נכות כללית.
אם מדובר בתאונה שגרמה למותו של אדם, תוכל משפחתו לדרוש בקצבת שארים.

כמו כן, חוק ביטוח נפגעי תאונות במוסד לביטוח לאומי קובע כי אדם שאיבד את יכולת התפקוד וההשתכרות שלו עקב התאונה או ההחלמה והשיקום ממנה זכאי לקבל דמי תאונה, המשולמים במשך 90 הימים הראשונים מיום הפגיעה באופן רטרואקטיבי. דמי תאונה דומים באופן כללי לדמי פגיעה המשולמים במצבי תאונות אחרות כמו פציעות מעבודה או היעדרות ממושכת עקב מחלה.

 

מה הקריטריונים?

על מנת לקבל את דמי התאונה נדרשת תושבות ישראלית, בדיקת רופא תוך 72 שעות מרגע התאונה והצגת אישור (תלוש או תעודת עוסק) לגבי עבודה כשכיר או עצמאי וכעת עקב התאונה לא מסוגל לעבוד בעבודתו הנוכחית או בכל עבודה רלוונטית אחרת. אם מדובר בנפגע שאיננו שכיר או עצמי או שמדובר בעקרת בית, דמי הפגיעה יתקבלו בגין חוסר היכולת לבצע את עבודות משק הבית.

המוסד לביטוח לאומי לא יאשר תשלום אם בתקופת התאונה התברר שהנפגע היה זכאי לתשלום בגין אובדן כושר עבודה, אם התאונה התרחשה בזמן העבודה ובעקבות העבודה (במקרה הזה יתקבלו דמי פגיעה), אם התאונה התרחשה בעת השהות במוסד טיפולי או סיעודי או במצב שבו הנפגע הנו אזרח בשירות צה"ל או אזרח שמצוי במאסר.

נפגעים שהתאונה שלהם הוכרה כתאונת עבודה והם עצמם הוכרו כנכים, יוכלו לברר את זכאותם לקבלת טיפול רפואי חינם בקופת החולים וקבלת דמי פגיעה.

 

הכרה בנכות

אם נפגע מסוים הוכר כנכה בשיעור של 50% ומעלה, הוא יקבל זכויות נוספות במס הכנסה לרבות הפחתה בתשלומי מס רכישה בקניית דירת מגורים (בשיעור 0.5%). את הטבה זו ניתן לנצל עד פעמיים, כך שבני זוג שהוכרו כנכים יוכלו להיות זכאים לקבלת הנחה ברכישה עם בני זוגם.

זכות נוספת מתקיימת כאשר הנפגע דורש בתשלום תכוף מחברת הביטוח. אלו הם תשלומים מידיים שמאפשרים כיסוי הוצאות דחופות כאשר לנפגע לא קיימת הכנסה בגלל התאונה.
תשלום זה "נוגס" בסכום הסופי שיתקבל בהחלטה לעניין גובה הפיצויים ויילקח בחשבון בעת חישוב הסכום.

 

זכאות לייעוץ משפטי מקצועי

על אף הזכאויות השונות, תביעות תאונות הדרכים עשויות להיות מורכבות והן אף שונות במהותן מתביעות נזיקיות אחרות.
כדי לדעת שאתם מנצלים את מלוא זכויותיכם ומקבלים את גובה הפיצויים המקסימלי האפשרי למצבכם, זכותכם להתייעץ עם עורך דין מקצועי המתמחה בתאונות דרכים ותביעות פיצויים לנזקי גוף, לקבל הכוונה ולדרוש ייצוג עד למיצוי מלא של כל הליכי התביעה.

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

מאמרים נוספים

מאמרים בנושא תביעות נזיקין

תביעת ביטוח תאונות אישיות- פגיעה בלסת

פגיעה בלסת לאחר תאונה עשויה לגרום לסובל ממנה להשלכות קשות. ללסת תפקיד מרכזי בלעיסת המזון, בדיבור ובמראה הפנים שלנו. פגיעה קשה בלסת עלולה לגרום למפגעים

קרא עוד »

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!