לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

פגיעה מסוג מיקרוטראומה והזכויות שלך בעבודה

כידוע, כל עובד שנפצע במהלך עבודתו או שחלה בעקבותיה במחלת מקצוע זכאי לזכויות ולפיצויים. אך מה גורלם של עובדים שלא סובלים ממחלה וגם לא עברו תאונה, אך בכל זאת סובלים מבעיה רפואית שמגבילה אותם עד כדי חוסר יכולת לעבוד? במאמר זה נדון בתרחישי פגיעה מסוג מיקרוטראומה והזכויות שנובעות מהכרתה:

 

פגיעה עקבית, חוזרת ונשנית, שנים על גבי שנים

דמיינו פועל פס ייצור שבמשך 35 שנות עבודתו במפעל נדרש לעמידה ממושכת שאיננה סטטית, או את רופא השיניים שכל שנות הקריירה שלו התכופף אל פי מטופליו בתנוחות שונות ומשונות. את נהג המונית שישב לאורך כמות מכובדת מאוד של שעות ביום וגם את הקלדנית המיתולוגית שאצבעותיה המהירות מעולם לא עצרו לנוח.

כל אלו ועוד שורה של עובדים ונסיבות עבודתם הוכרו לאורך השנים כמקרים שונים של פגיעות מיקרוטראומה – הצד הפחות נפוץ אך הרבה יותר מורכב של תחום הפגיעות מעבודה.

 

מהי מיקרוטראומה?

מיקרוטראומה היא סוג של פגיעה מעבודה, שאיננה נגרמת בתאונה או אירוע יחיד וספציפי. פגיעה זו היא פגיעה מצטברת שמקורה בפעולה חוזרת ונשנית, בה נוצרת בכל פעם פגיעה זעירה וזניחה, שמתווספת לפגיעות דומות עד שבשלב מסוים הופכת לפציעה גדולה ומשמעותית.

דוגמאות לכך ניתן למצוא במשרות רבות, למשל נהג אוטובוס שסובל כעבור עשורים בתפקידו מפריצת דיסק או מתכנת שגילה על 'תסמונת התעלה הקרפלית' שכעת גורעת מתנועתיות פרקי כפות ידיו. להבדיל מתאונות נקודתיות כמו למשל נפילה מסולם, הרציונל של פגיעה מסוג מיקרוטראומה דומה לטפטוף קבוע של מים על נקודה בסלע – מצב שכעבור תקופה יצור שקע או חור בדיוק באותה הנקודה, אם כי כל טיפה בפני עצמה לא גרמה לנזק נראה לעין.

 

מיקרוטראומה להבדיל ממחלות מקצוע

מנגנון הפיצויים במקרים של מיקרוטראומה שונה מפיצויים שיינתנו לאדם שהוכר כנפגע עבודה עקב מחלת מקצוע. הביטוח הלאומי יצר רשימה סגורה של מחלות מקצוע שנוצרות עקב עבודה בתפקידים מסוימים, כמו למשל מורים שסובלים כעבור שנים ממחלות במיתרי קול וזכאים להיות מוכרים כבעלי מחלת מקצוע המזכה בפיצויים.

במיקרוטראומה לעומת זאת, ההכרה בפגיעה ומתן הפיצויים מבוססים על פסיקות שונות של בתי הדין לעבודה. פסיקות אלו נוגעות למקרים שבהם עובדים לא חלו במחלת מקצוע מוכרת, אך גם לא עברו תאונת עבודה במובן ה'קלאסי' שלה. אלא שבכל זאת נפגעו בריאותם ותפקודם כך שצריך להכיר בהם דרך עמידה בתנאים מסוימים.

 

הכרה בפגיעה מסוג מיקרוטראומה

עקרונית, ישנם מספר תנאים שמכוחם ניתן להוכיח את קיומה של פגיעת מיקרוטראומה:

  • עבודת הנפגע/ת כללה ביצוע רפיטטיבי חוזר ונשנה של תנועות דומות או זהות וכעת האיבר הפגוע הוא זה שהיה מעורב בתנועות הרציפות הללו או קשור אליהן.
  • האיבר הקשור או המעורב סובל מנזק רפואי ממשי
  • ישנו קשר סיבתי בין אותן תנועות חזרתיות שבוצעו במסגרת התפקיד לבין נזק רפואי שנגרם. כלומר צריך להוכיח שהפעולות הובילו לנזק רפואי או שגרמו להחמרה חמורה של בעיה רפואית קודמת.
  • כמו כן צריך לזכור שמאמץ כללי או ממושך לא מספיקים כדי לבסס הוכחת מיקרוטראומה וצריך להראות דפוס חזרתי של פעולה כלשהי בעבודה שגרמה לנזק במצטבר.
  • תנאי אפשרי נוסף הוא שכאשר מקרה דומה כבר הוכר בעבר כפגיעת מיקרוטראומה על פי הפסיקה, גדלים הסיכויים לקבל הכרה ופיצוי. יש לזכור שכל מקרה לגופו אך סביר שאותו מקרה יתבסס על פגיעה דומה מהעבר.

 

להלן מספר דוגמאות לפגיעות מיקרוטראומה שכבר הוכרו בפסיקה:

  • נהגים וסבלים עם בעיות גב שונות
  • קלדנים או עובדים עם כפות הידיים שסובלים מבעיות בפרק כף היד
  • עבודה עם מכשירים רוטטים כמו מקדח שגרמה לפגיעת ידיים וגב
  • עובדים שמבצעים תנועות גסות של הזרועות וסובלים מבעיות בכתפיים והמרפק כמו צבעים
  • עובדים בתעשייה הכימית, תעשיית הצבע, השיש וכו' עם מחלות נשימתיות או סרטן
  • עובדים בכריעה על הברכיים כמו רצפים, שיש להם פגיעה בסחוסי הברכיים

 

במקרה לדוגמה, נביא את סיפורו של ל' שעבד כסדרן סחורה ברשת קמעונאית ובמרבית שעות עבודתו נדרש לסדר סחורה במדפים גבוהים. שעות על שעות, במשך ימים רבים ל' נשא בידיו מוצרים מגוונים והציב אותם על מדפים גבוהים מגובה הכתפיים, תוך שהוא עומד על רגליו או על סולם.

כעבור 20 שנות עבודה, ל' החל להתלונן בפני רופאיו על כאבים בכתפיים. בחלוף זמן קצר כבר התברר שהוא סובל משחיקה במפרק וניתוח להחלפת המפרק יוכל להקל על כאביו.

בעקבות האבחון, ל' נמנע מלהמשיך בתפקידו וכך סבל לא רק מכאבים ומגבלות בתפקוד אלא גם מפגיעה בכושר השתכרותו. לאחר הליך משפטי מול חברת הביטוח פוצה ל' ב-280 אלף שקלים עקב פגיעת מיקרוטראומה.

 

פגיעה מסוג מיקרוטראומה והזכויות שלך בעבודה בעקבותיה

כל אדם שסובל מפגיעת מיקרוטראומה בעקבות עבודתו זכאי לתבוע את המוסד לביטוח הלאומי ולעמוד בפני וועדה רפואית לצורך קביעת אחוזי הנכות, אי הכושר והתגמולים. אלא שתביעות רבות שמוגשות בנושא נדחות והתובעים נאלצים לערער לבית הדין האזורי לעבודה.

כמו כן, הנפגעים זכאים להתייעץ בכל שלב עם עורך דין לבחירתם. מומלץ להסתייע בגורם מקצועי שמכיר את התחום מהשטח וצבר בקיאות וניסיון משמעותיים. עורך הדין גם יוכל לעדכן את הנפגע לגבי כל הזכויות שמגיעות לו בהתאם לנסיבות המקרה.

יש מקרים שבהם האחריות לפגיעה מוטלת על המעסיק, למשל עקב הימנעותו מציוד מיגון מתאים לעבודה או חוסר תדרוכים בנוגע לעבודה נכונה תוך הימנעות מפציעות. במקרים אלו ניתן להתייעץ עם עורך דין תאונות עבודה לגבי אפשרות התביעה של המעסיק בגין רשלנותו.

 

עורך דין תאונות עבודה לשירותכם

אם אתם מאמינים שנפגעתם בפגיעת מיקרוטראומה בעקבות עבודתכם והמאמצים המיוחדים להם נדרשתם, באפשרותכם ליצור עמנו קשר כבר עכשיו ולתאם פגישת ייעוץ בה נבדוק את נסיבות המקרה ונעריך את כל הזכויות שמגיעות ממנו.

פגיעה מסוג מיקרוטראומה והזכויות שלך בעבודה
פגיעה מסוג מיקרוטראומה והזכויות שלך בעבודה
עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

דוח ועדה הרפואית – נמצא זכאי לפיצויים עקב תקיפה
אישור זכאות ל74% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
אישור זכאות 19% נכות לתובע אשר החליק במדרגות עבודתו
אישור זכאות 32% נכות לתובע שהחליק בעבודה ושבר רגל
אישור זכאות 28% נכות לתובע שנחבל ברחוב וסובל מכאבים
אישור זכאות ל57% נכות, 65% אי כושר וקצבה לשנה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!