קצבת נכות ילדים

ילדים זו שמחה, אך גם מדובר על הוצאה כלכלית גבוהה מאוד. הוצאות על חינוך, הלבשה, טיולים, אוכל, פנאי ועוד דברים רבים מאוד. ההוצאה הזו עשויה אף להכפיל את עצמה כשמדובר על ילדים בעלי נכות קשה אשר זקוקים לטיפול צמוד, תרופות ייעודיות וטיפולים מיוחדים.

במטרה להקל על הנטל הכלכלי ולאפשר למשפחות להמשיך בתפקוד שיגרתי הביטוח הלאומי מעניק קצבת נכות לילדים. מהם התנאים לקבלת קצבת נכות? מהו גובה הקצבה? ומה חשוב לדעת על העלאת הקצבה בשנים 2021 עד 2023?

מי זכאי לקצבת נכות לילדים?

מטרתה של קצבת הילדים הינה לסייע למשפחות בעול הכלכלי שמגיע עם הטיפול בילד חולה או נכה אשר שוהה בחזקת המשפחה. התנאים לזכאות מתחלקים לשני היבטים עיקריים, התנאים הכללים שחייבים להתקיים וכן סוג המחלות שמזכות בקבלת קצבת נכות לילדים.

 

התנאים הכללים

  1. ההורה של הילד הינו תושב ישראל או מי שנפטר והיה תושב ישראל. במידה ומדובר על עולה חדש, שעלה ללא הוריו, הזכאות לקצבה תינתן לבן משפחה או אפוטרופוס במידה והילד עלה איתם. וזאת בתנאי שמדובר באחיו, סביו או דודיו של הילד.
  2. המצאות הילד בחיק המשפחה. מטרת הקצבה הינה לאפשר להורים לכלכל את ילדיהם ולשמר אותם בתוך התא המשפחתי. לכן אחד התנאים לקבלת הקצבה הינו שהות של הילד בבית. אם כי כמובן קיימים מקרים חריגים.
    • שהות הילד במוסד – במקרה בו הילד שוהה במוסד, ההורים יקבלו חלק מהקצבה בלבד. במידה והשהות במוסד ממומנת על ידי ההורים, הם יקבלו את מלוא הקצבה.
    • אשפוז – במקרה של אשפוז בבית חולים, הקצבה תמשך למשך שנה של אשפוז. בתום השנה, הזכאות תיבדק מחדש וזאת בהתאם לנסיבות ולמשך האשפוז.
    • אומנה – ילד אשר נמצא במשפחת אומנה אינו מזכה את הוריו הביולוגיים או את משפחת האומנה בקצבת ילד נכה.
  3. שהיית הילד בארץ – אחד התנאים לקבלת הקצבה הינה הימצאותו של הילד בישראל. במקרה של נסיעה לחו"ל הקצבה תשולם באופן מלא למשך 3 חודשים מיום היציאה (וזאת בתנאי שהקצבה שולמה לפחות חודשיים לפני תאריך היציאה מן הארץ. גם במקרה זה יש יוצאים מן הכלל ומקרים בהם תשלום הקצבה ימשך גם בתום שלושת החודשים.
    • טיפול רפואי בחו"ל – וזאת בתנאי שהטיפול המדובר אינו ניתן לביצוע או קבלה בישראל או שבישראל אין מספיק ידע וניסיון במתן הטיפול. הקצבה תשולם למשך שנתיים.
    • שליחות לחו"ל מטעם מעסיק ישראלי – במקרה בו אחד ההורים יוצא לשליחות מטעמו של מעסיק ישראלי אשר ממשיך בתשלומי ביטוח הלאומי עבור אותו הורה. תשלום הקצבה ימשך לשנתיים.
    • שליחות לחו"ל מטעם המדינה – במקרה של הורה אשר נמצא בשליחות בחו"ל מטעם המדינה, תשלום הקצבה ימשך למשך כל תקופת השליחות.

 

אילו מחלות מזכות בקצבת נכות ילדים?

רשימת המחלות הינה גדולה מאוד וכלל מחלות מולדות, נרכשות, פיזיולוגיות ונפשיות. חלק מהרשימה כוללת מחלות כמו אוטיזם, שיתוק מוחין, דושן, סרטן, אפילפסיה, עיוורון, חירשות, סוכרת ועיכוב התפתחותי.

 

מהם השלבים בהגשת תביעה לקצבת נכות ילדים?

ההליך הרשמי דומה מאוד לכל תביעה המוגשת לביטוח הלאומי. ראשית יש להכין את כלל המסמכים הרפואיים המוכיחים את המצב הרפואי של הילד. לאחר מכן יש להגיש באופן רשמי את התביעה בתוספת כלל המסמכים הרפואיים אל המוסד לביטוח לאומי.

לאחר סקירה של המידע שהוגש תתקיים וועדה רפואית אשר תקבע את אחוזי הנכות לילדכם. בסיום התהליך תקבע גובה הקצבה והאישור יועבר אליכם. במידה ואינכם מרוצים מתוצאות הוועדה ניתן להגיש ערעור.

 

מהם המסמכים שנדרשים וכיצד מגישים את התביעה?

באופן כללי יש צורך להגיש טופס תביעה של הביטוח הלאומי כמו גם צירוף של כלל המסמכים הרפואיים הקשורים במחלה של ילדיכם. וזאת בכלל, ייעוץ עם רופאים מומחים, אשפוזים, המלצות לטיפולים או תרופות, טיפולים משלימים שבוצעו. נוסף לכך ובהתאם לסוג המחלה יש להגיש מסמכים משלימים כמו למשל אבחון של פסיכולוג, הערכה של צוות חינוכי וכו'.

 

הוועדה הרפואית

הוועדה הרפואית הינה גורם המקצוע אשר בוחן את התביעה ומגדיר את אחוזי הנכות. בוועדה יושבים רופאים המתמחים במחלה של ילדיכם ובוחנים את המידע הקיים. חשוב לדעת כי הגשה של כלל המסמכים עשויה לאפשר לוועדה לבחון את הזכאות לקבלת הקצבה ללא נוכחות הילד בוועדה. במידת הצורך הוועדה יכולה לדרוש את נוכחות הילד, ביצוע בדיקות לילד וכן ביצוע בדיקות נוספות בקהילה.

 

אחוזי הנכות וגובה הקצבה

אחוזי הנכות מוגדרים בהתאם לסוג המחלה וכן לתלות של הילד בעזרה של הזולת. בפועל ישנה משמעות הן לסוג המחלה והן לחומרתה בעת ביצוע השקלול של אחוזי הנכות. בהתאם לכך גם נקבע גובה הקצבה.

 

אחוז הנכות סכום קצבה (₪) הערות
50% 1,527
100% 3,000
112% 3,534 אחוז זכאות חדש החל מינואר 2022
188% 5,641
235% 7,168 אחוז זכאות חדש החל מינואר 2022

 

חשוב לדעת כי במקרים של מספר מחלות, קצבת הנכות תקבע לפי המחלה בעלת האחוזים הרבים ביותר ולא בחיבור של כלל האחוזים יחדיו. עם זאת, במקרים בהם לילד יש 3 לקויות המזכות ב-50% נכות, הקצבה תינתן בהתאם ל-100% נכות. כמו כן, גם במקרים בהם ישנם 3 ליקוים בגובה של 100%, הקצבה תהיה גבוהה יותר ותעמוד על הסכום הניתן במקרה של 188% נכות.

 

העלאת קצבת נכות ילדים בשנת 2021 ו-2022

בשנים האחרונות הממשלה אישרה את העלאת קצבת הנכות וזאת כתוצאה ממחאת הנכים בשנים הללו. כחלק מההסכמים שאושרו, ניתן אישור גם להעלאת קצבאות הנכות לילדים. בתוקף כך, בשנת 2021 ניתנה העלאה בקצבה באופן רטרואקטיבי. כמו כן, בשנת 2023 עלתה הקצבה פעם נוספת וכן נוספו מספר דרגות זכאות חדשות.

 

 

מהם הקריטריונים המזכים בקצבת נכות ילדים?

להלן הקריטריונים המזכים בקצבת נכות לילדים מטעם הביטוח הלאומי:

  1. הילד בגיל שלושה חודשים ומעלה אשר בשל מחלה כרונית זקוק לטיפולים רפואיים מיוחדים, כפי שקבע רופא מוסמך מטעם ביטוח לאומי שלו התמחות ברפואת ילדים.
  2. הילד בגיל שלוש שנים ומעלה ותלוי בעזרה מזולתו עקב ליקוי פיזיולוגי, שכלי או נפשי שבו הוא לוקה. על הפגיעה המדווחת להיות תוצר של פציעה מתאונה, מחלה, מום, תסמונת או לחילופין – מום מולד, כך שתזכה את הילד בקצבת ילד נכה (על סמך בדיקת תלות).
  3. הילד הוגדר כבעל ליקוי מיוחד, בידי רופא מוסמך מטעם ביטוח לאומי המתמחה ברפואת ילדים.
  4. הילד סובל מאחת הבעיות הספציפיות להלן:
    • צורך בסיוע תקשורתי
    • צורך בהשגחה קבועה
    • מאובחן כבעל אוטיזם (או אספרגר)
    • מאובחן כבעל עיכוב התפתחותי
    • ליקויי ראייה
    • ליקויי שמיעה
    • תסמונת דאון
    • תסמונת נדירה וקשה שהטיפול בה מאוד מעמיס על בני משפחתו
    • נדרש לביצוע בדיקת דם בתכיפות
    • תפקוד גפיים לוקה
    • נטייה פתולוגית לשברים בעצמות
    • דלקת עצמות קשה וכרונית
    • צורך בטיפול בחמצן
    • צורך באינהלציה
    • הפרעת אכילה קשה
    • תלות בעירויים רבים
    • ועוד

במידה ובמשפחה המבקשת את הקצבה, ישנם שני ילדים או יותר שסובלים מנכות, קצבת הנכות תשולם בגין כל ילד בשיעור מורחב העומד על 50 אחוזים נוספים לכל ילד נכה במשפחה.

 

החריגים לעניין קבלת קצבת נכות ילדים

גמלת ילד נכה איננה משולמת בכל מצב. במצבים הבאים, לצורך העניין, לא תקום זכאות לקבלתה:

  • כאשר ילד נכה שוהה בפנימייה / במוסד שבו מסופקים שירותים סיעודיים, רפואיים, או שיקומיים. יחד עם זאת, בהינתן שמקבל הקצבה (הורי הילד – ברוב המקרים) נוטלים חלק בטיפול לו זקוק הילד, לא תישלל זכותם לקבלת הגמלה. כמו כן, היה וההורים משלמים עבור הוצאות האחזקה של ילדם הנכה במסגרת המוסד, הם זכאים יהיו לקבל את קצבת הילד הנכה בגינו.
  • כאשר הילד הנכה חי אצל משפחת אומנה.
  • ילד נכה החי בחו"ל. החריגים לעניין הזה הם מקרים שבהם הילד הנכה גר עם הורה השוהה בחו"ל בשליחות מטעם מדינת ישראל. עם זאת, גם כאשר עסקינן בשליחות שאינה מטעם המדינה אלא מטעם המעסיק של ההורה, עדיין תקום לו זכאות לקבל את הקצבה למשך עד שנתיים. כך גם במידה והילד הוצא לחו"ל לטובת מתן טיפול רפואי, לתקופה של פחות מ- 24 חודשים.

 

 

התהליך לקבלתה של קצבת נכות ילדים

לשם מימוש הזכות לקבלת קצבת נכות ילדים, יש להגיש טופס תביעה ייעודי לביטוח לאומי שנקרא טופס ב"ל 7821). הטופס יוגש אל סניף הביטוח הלאומי באזור המגורים של הילד.

 

אישורים ואסמכתאות שיש לצרף לתביעות נכות ילדים

אל התביעה יש לצרף את המסמכים שלהלן:

  1. סיכומי מחלה הכוללים פירוט אודות הטיפולים הרפואיים שלהם הילד הנכה נזקק בעבר ומועדיהם ותעודה רפואית.
  2. מסמכים המאשרים כי הילד הנכה לומד בגן /או בבית הספר. על המסמכים הללו להיות מלווים בחותמת המוסד החינוכי בו הילד לומד. במידה שמדובר על ילד אשר טרם מלאו לו 6 שנים ואיננו לומד עדיין במוסד חינוכי, אפשר יהיה להגיש עבורו אישור מטעם הגורם המוסמך שמולו הילד מטופל (למשל, אישור מהנהלת המכון שבו הילד עובר טיפול התפתחותי לסוגיו). למותר לציין שטופס ב"ל 3311 כולל גם התייחסות לנושאים כמו סידורי הסעה של הילד למסגרת החינוכית שבה הוא מטופל, סידורי האכלה או שתיה, טיפול בצרכי היגיינה אישית של הילד (כדוגמת יכולת לעשיית צרכים עצמאית), צורך בהשגחה על הילד, טיפול בהתקפים, מגבלות התנהגותיות של הילד (קשיי קשב וריכוז, בעיות משמעת, קושי בהכרת גבולות, קשיי תקשורת עם אחרים וכדומה) ועוד הערות רלוונטיות.
  3. תעודה מזהה מטעמו של מגיש התביעה שמציגה עדות לעצם היותו ההורה, האפוטרופוס או הגורם שהילד נמצא בחזקתו.
  4. כתב ויתור סודיות רפואית (טופס ב"ל 7112).

 

מה חשוב לדעת על שלב ההתייצבות בוועדה הרפואית לקביעת נכות במוסד לביטוח לאומי?

על מנת לקבל גמלת ילד נכה, הילד יצטרך להגיע לוועדה רפואית מטעם הביטוח הלאומי. ככל שהורי הילד מעדיפים שהוא לא יופיע מול הוועדה וכי ההחלטה בעניינו תתקבל תוך הישענות אך ורק על המידע המופיע בטופס התביעה והמסמכים הנלווים אליו, הם יאלצו לציין זאת בטופס התביעה שלהם.

בהקשר הזה יש לציין שחרף הסכמתם של הורי הילד לוויתור על הופעתו בוועדה הרפואית, הביטוח הלאומי עדיין מורשה לזמן את הילד הנכה לוועדה במקרים חריגים, בהתאם לשיקול דעתו.

 

הגשתם תביעה לקבלת קצבת נכות ילדים והיא לא אושרה? דעו את זכויותיכם

אם תביעת הנכות שהוגשה בשם ילדכם נדחתה במוסד לביטוח לאומי, דעו כי שמורה לכם הזכות להגיש תחתיה תביעה חדשה כעבור תקופה של חצי שנה ממועד קבלת הדחייה. לתביעה החדשה תצטרכו לצרף אישור רופא המתייחס להחמרה שחלה במצבו הבריאותי של הילד, אם אכן אירעה החמרה.

אפשרות אחרת שקיימת במידה והתביעה נדחתה או אושרה באופן זמני או חלקי בלבד – היא להגיש ערעור על ההחלטה של פקיד התביעות במוסד לביטוח לאומי, בדבר הזכאות לקבלת קצבת הילד הנכה. את הערר תוכלו להגיש בתוך 90 ימים לכל היותר מהמועד בו נמסרה לכם ההודעה על דחייתה של התביעה המקורית.

 

שאלות ותשובות נפוצות על מימוש הזכות לקבלת קצבת נכות ילדים

להלן השאלות השכיחות ביותר בנוגע למימוש הזכות לקבלת קצבאות נכות ילדים מול המוסד לביטוח לאומי:

הגשת תביעה לקבלת קצבת נכות ילדים, יכולה להתבצע בידי אחד מהוריו הביולוגיים של הילד הנכה, אולם גם בידי האפוטרופוס החוקי של הילד או בידיו של אותו אדם שהילד שוהה תחת חזקתו בפועל. 

בחלוף חצי שנה מהיום שבו תביעת נכות ילדים מאושרת בביטוח הלאומי, המוסד לביטוח לאומי רשאי לבחון מחדש את סוגיית זכאותו של הילד לגמלה ואת היקף הזכאות. גם במידה וטרם חלפה חצי שנה מהמועד בו אחוזי הנכות לילד נקבעו, אך התגלו עובדות חדשות הנוגעות לבריאות הילד ומגבלותיו – תיתכן בחינה מחודשת של היקף הזכאות בביטוח הלאומי – לטוב או לרע. 

תחולת הזכאות לקצבאות נכות לילדים קיימת החל מהראשון בחודש שבו תביעת נכות ילדים הוגשה למוסד לביטוח לאומי. למרות זאת, ישנם מקרים מיוחדים, אשר בהם עשויה לקום לתובעים זכאות באופן רטרואקטיבי לקבלת הקצבה גם בגין החודשים שלפני הגשתה בפועל.

במצבים מסוימים קבלת קצבת ילד נכה מתאפשרת גם רטרואקטיבית בגין התקופה שקדמה להגשת התביעה הלכה למעשה. זאת עבור תקופה של 6 חודשים ועד שנה מלאה מלפני הגשת התביעה. מימוש הזכאות לקבלת הקצבה רטרואקטיבית, יתבצע על ידי בקשת תשלום זה בטופס תביעת הנכות לילד וצירוף של אישורים רפואיים המעידים על קיומה של הנכות לפני מועד הגשתה של התביעה בפועל.

אודות המחבר
משרד עו"ד כפיר דיין דובב
משרד עו"ד כפיר דיין דובב

עו”ד כפיר דיין דובב עוסק כעו”ד תביעות אובדן כושר עבודה, עו”ד רשלנות רפואית, תביעות סיעוד, דיני עבודה וביטוח פנסיוני. מייסד המשרד עו”ד דיין דובב שימש משך שנים רבות כמנהל בכיר באחד ממנהלי ההסדרים הפנסיוניים הגדולים במשק וכן בסוכנויות ביטוח פרטיות, ומכיר את התחום לפרטי פרטיו גם בצדו המשפטי וגם בצדו המעשי.

עו”ד דיין דובב ליווה מאות רבות של הליכים בתחומי תביעות ביטוח, רשלנות רפואית ודיני עבודה. עו”ד דיין דובב מרצה במכללת פרקטיכל המקיימת קורסים מקצועיים לעורכי דין פעילים.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף סביב הנושא
נכות ילדים

גידול ילד נכה הוא אתגר לא פשוט ולכן החוק הביטוח הלאומי בישראל, מעמיד לרשות הילד הנכה ובני משפחתו מגוון סעדים. במדריך זה נפרט אודות הזכויות

גמלת ילד נכה ביטוח לאומי

גמלת ילד נכה ביטוח לאומי מעניק לצד זכויות רפואיות נוספות, למשפחות שבהן ילדים שאובחנו כבעלי צרכים מיוחדים מסוגים ספציפיים ובדרגה מסוימת. גמלה זו באה להפחית

קצבת נכות ילד אוטיסט

הנחיות משרד הבריאות קובעות כי הורים ל​ילדים המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי, זכאים לקבל קצבת נכות ילד אוטיסט בגין ילדם ממועד הגעתו לגיל 91 יום ועד

עו''ד כפיר דיין דובב
עו”ד זכויות רפואיות כפיר דיין דובב

משרד עו"ד כפיר דיין דובב שם לו למטרה להילחם את מלחמתכם. אנו נרתום את הניסיון והידע המקצועי שלנו על מנת לוודא כי זכויותיכם נשמרות, נסייע לכם לקבל את הכספים המגיעים לכם, ונפעל בנחישות חסרת פשרות לקבלת הפיצוי המרבי עבורכם.

צריכים סיוע וליווי משפטי?