לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

עורך דין פיצויים בעקבות תאונת דרכים

אם נפגעתם בתאונת דרכים, אתם זכאים לקבלת פיצויים. אז את מי תובעים ומתי? מה גובה הפיצוי המתקבל? מה עושים כשאין ביטוח חובה בתוקף או אם מדובר בתאונת דרכים שהיא תאונת עבודה? וכיצד עורך דין פיצויים בעקבות תאונת דרכים יוכל לסייע? לפניכם המדריך המלא לנפגעים:

 

כל נפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצוי

תאונות הדרכים בישראל גובות את חייהם של עשרות ולעתים מאות בני אדם מידי שנה. עשרות אלפי בני אדם נוספים צפויים להיפגע בכל שנה בתאונת דרכים, דבר הפוגע בבריאותם האישית ולעתים מונע מהם לעבוד ולהתפרנס לאורך תקופה ממושכת. כדי להתמודד עם הסוגיה, עומדת לכל נפגע בתאונת דרכים הזכות לקבל בגינה פיצוי ועל סמך חומרת הנזק הקיים.

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (תשל"ה – 1975) קובע כי כל אדם שנפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצוי כספי הניתן מחברת הביטוח המבטחת את הרכב בביטוח חובה. חוק זה פוטר את המעורבים מהוכחת האשמה בתאונה ולכן גם אם מדובר בנהג שפגע ונפגע בעצמו, הוא זכאי על פי חוק לפיצויים ללא שום קשר לאשמתו בפועל.

 

את מי תובעים בעקבות תאונת דרכים?

על פי החוק, כל כלי רכב מנועי בישראל שנוסע בכבישי ישראל מחויב ליצור לעצמו ביטוח חובה, כדי שבמקרה של תאונה הוא יהפוך לכתובת התביעה. ברגע שהוגשה לחברת ביטוח החובה תביעה, היא מחויבת גם היא לפצות את הנפגע על פי חוק, כמובן בכפוף לתיעוד ולהוכחות המעידים כי אכן התרחשה תאונה ואכן התרחשו בעקבותיה פגיעות גוף.

את הזכאות לתבוע ניתן לממש גם אם נפגעתם בתאונה כהולכי רגל, רוכבי אופניים, נוסעים ברכב ציבורי או ברכב פרטי עם בני משפחה ומכרים, הייתם מעורבים בתאונה יחד עם כלי רכב אחר וגם כאשר מדובר בתקלה מכנית שגרמה להתפוצצות או התלקחות ממנה נפגעתם, יציאה או כניסה מכלי הרכב שגרמה לחבלה ולעתים פגיעה שנגרמה מרכיבים חיוניים לנסיעה כמו תא המטען של הרכב.

בהנחה והיו מספר נהגים מעורבים בתאונה (למשל בתאונת שרשרת) ולא ניתן להבין מיהי חברת ביטוח החובה שאליה אמורים להגיש תביעה, יש לדווח על התאונה לחברת הביטוח ולמסור לה את יתר פרטי הפוליסות בביטוח חובה של הנהגים המעורבים והיא תדאג ליצור דין ודברים מול חברות הביטוח האחרות ביחס לשאלת הגורם המפצה.

 

כאשר לא קיים ביטוח חובה שניתן לתבוע

ישנן תאונות שבהן מתגלה שהנהג שביצע את התאונה נהג ללא ביטוח חובה כלל. ישנם גם מקרים חמורים יותר, בהם ייתכן שאדם עלה על ההגה מבלי שיש לו בכלל רישיון (או רישיון המתאים לאותו סוג רכב) או חלילה ביצע עבירת פגע וברח מבלי להגיש עזרה ולמסור את פרטי פוליסת הביטוח שלו.

במצבים אלו למעשה אין חברה מבטחת שלוקחת אחריות על הנזקים מהתאונה ולכן הוקמה קרן מדינית בשם "קרנית", המפצה נהגים במקומה של חברת הביטוח. כמובן שגם קרנית דורשת הוכחות לקיום התאונה והנזקים ממנה, אך בנוסף היא תדרוש גם הוכחה לכך שלא ניתן היה להשיג את פרטי חברת ביטוח החובה. כלומר, הסיבה שבעטיה פניתם לקרנית ולא לחברת הביטוח עצמה.

 

תאונת דרכים המוגדרת כתאונת עבודה

ישנן תאונות דרכים רבות שמתרחשות במהלך יום העבודה, בדרך אליו או ממנו ועל כן הן מוגדרות כתאונות עבודה. במצב זה הנפגע אמור לסור לביטוח הלאומי ולקבל הכרה כנפגע עבודה ותשלום דמי פגיעה כחוק.

לאחר מכן יהיה אפשר לתבוע את חברת הביטוח של הרכב הפוגע כדי לקבל ממנה פיצוי כספי, אך הוא יקוזז מה שכבר שולם על ידי הביטוח הלאומי וחשוב לזכור זאת, משום שעובד שפנה קודם לחברת הביטוח למעשה לא מיצה את זכויותיו מול הביטוח הלאומי וכך מסתכן במצב של קבלת פיצוי נמוך מאוד, שכן יכול היה לקבל בגין תביעת עבודה הרבה יותר.

 

תחשיב פיצויים בעקבות תאונת דרכים

סכום הפיצויים שנפגע בתאונת דרכים זכאי לקבל מחושב על פי מספר פרמטרים כמו גיל הנפגע, כמות שנות העבודה שנותרו לו עד לפנסיה, השכר הממוצע שהיה לפני התאונה, סוג הנזק הרפואי וחומרתו (עד כמה הוא משפיע תפקודית). החישוב מביא בחשבון גם הוצאות על ציוד רפואי, טיפולים וסיוע מצד בני המשפחה ולכן מחבר בין מספר "ראשי נזק":

אובדן שכר, הפסד זכויות סוציאליות עקב אובדן השכר, הוצאות רפואיות, אשפוזים וניתוחים, כאב וסבל, עלויות שיקום, הוצאות על מכשירי עזר רפואיים או שירותים משפטיים, התאמת דיור ועוד.

קצר המאמר מלפרט באופן מדויק את נוסחת החישוב לכל אחד מראשי הנזק ולכן נפרט עבור כמה מהמרכזיים בהם:

 

כאב וסבל

תחשיב זה מכיל כלל אצבע לפיו נפגע צעיר יותר, שצפוי לחיות יותר שנים עם הפגיעה שלו, יקבל פיצוי יותר גבוה. בנוסף נכללים בתחשיב כמות ימי האשפוז, שיעור הנכות ומידת הפגיעה באיכות החיים. לרכיב זה קיימת גם תקרה בחוק, כך שניתן לקבל רק עד סכום מקסימלי אפשרי.

 

סוג הנכות ושיעורה

ככל ששיעור הנכות שנקבע הוא גבוה יותר, כך הפיצוי יגדל בהתאמה. כלל האצבע גורס שככל שהנכות הרפואית פוגעת יותר בתפקוד של הנפגע, כך הפיצוי שלו יגדל גם כן. במילים אחרות, אם לנפגע יש נכות תפקודית שמונעת ממנו לתפקד כרגיל, הוא צפוי לקבל סכום גבוה יותר מאשר מצב שבו הייתה לו למשל נכות קוסמטית (צלקות למשל) והיא לא מגבילה אותו תפקודית.

 

הפסדי שכר בעבר ובעתיד

זהו רכיב מרכזי שנקבע על סמך הכנסות הנפגע העתידיות ואלו שגרמו לו כבר להיעדר מעבודתו. לחישוב הפסדי שכר לעבר יש להציג תלושי משכורת ואישור מעסיק לגבי ההיעדרות, או אם מדובר בעצמאי אז להוכיח הפסדים בדוחות המס השנתיים או דוחות מע"מ. לחישוב הפסדי שכר לעתיד מכפילים את מספר החודשים שנותרו עד לפרישת הנפגע לפנסיה באחוזי הנכות התפקודית.

הפיצוי לעצמאיים מחושב מעט שונה והוא יכול להימשך גם מעבר לגיל הפרישה. אם הנפגע הוא צעיר שעדיין לא החל את דרכו המקצועית, הפיצוי עבורו יחושב בהתאם לשכר הממוצע במשק. אם זהו סטודנט, בדרך כלל הפיצוי שיחושב יהיה מעל הממוצע במשק.

 

סיוע צד ג'

לא פעם נאלצת המשפחה לתמוך בנפגע ולסייע לו לאורך ההחלמה, מה שגורע מהכנסתה וממשאביה הכלכליים. ולכן מדובר בראש נזק המקנה תגמול בגין מאמצי המשפחה, כל עוד ניתן להראות כי המשפחה אכן סיפקה עזרה מצידה: הסעה, ימי חופשה, עבודות במשק בית, מימון הוצאות וכו'. אם מדובר בנכות שכרוכה בתלות מוחלטת בבני המשפחה, הפסיקה קובעת כי תשלום הפיצויים יהיה בגובה של 13,500 ₪ בחודש.

 

שיקום, דיור והוצאות נוספות

במקרים שבהם נפגע תאונת הדרכים נותר עם נכות קשה המחייבת התאמות מיוחדות, יהיה ניתן לקבל פיצוי גם עבור הסוגיה הזו. לעתים הנפגע יצטרך לבצע שינויים בדירה כדי לאפשר התניידות עם כיסא גלגלים, או להתקין מעלית הרמה ולרכוש רכב מיוחד. כל אלו יכוסו בהתאם על סמך קבלות ותיעוד מתאימים.

 

עורך דין פיצויים בעקבות תאונת דרכים

מי שנפגע בתאונת דרכים ורוצה להבטיח שנזקיו יפוצו ויכוסו באופן המלא והממצה ביותר, טוב יעשה אם ישכור לעצמו עורך דין המתמחה בתאונות דרכים כדי שיפעל למענו ולמען כל זכויותיו.

עורך דין מנוסה שצבר ידע ומיומנות רבים בטיפול בנפגעי גוף מתאונות הדרכים, יודע כיצד לפעול היטב מול הביטוח הלאומי וחברות הביטוח הפרטיות, מכיר את המדיניות בחברות הללו ואת דרכי פעולתן ומבין כיצד להגיש כל תביעה ובקשה כך שלא רק שהיא תתקבל, אלא שתעמיד את הזכויות ומתן הפיצויים על השיעור המקסימלי הגבוה ביותר שניתן להשיג.

משרד עורכי הדין פייפר-כהן נמנה עם המובילים בתחום בישראל ואנו זמינים עבורכם לכל שאלה, הכוונה והתייעצות שתסייע לכם להחליט כיצד לפעול הלאה.

עורך דין פיצויים בעקבות תאונת דרכים
עורך דין פיצויים בעקבות תאונת דרכים
עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות ל74% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
ערר לביטוח לאומי עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
תובע נמצא זכאי ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה לשנה
אישור זכאות של 70% נכות זמנית לעובד שהחליק בעבודתו
אישור זכאות לקצבת נכות עקב לופוס מול ביטוח לאומי
אישור זכאות ל100% נכות וקצבה עקב פגיעה מערכתית
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!