לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

סכום קצבת נכות

אחד התפקידים של המוסד לביטוח לאומי הוא לשלם את קצבת הנכות למי שעומדים בתנאי הזכאות. עם זאת, חשוב לזכור שגם הביטוח הלאומי כפוף לתקנות מסוימות ובהן אלו שקובעות את סוג וסכום קצבת הנכות לה תהיו זכאים

 

חישוב קצבאות נכות מהמוסד לביטוח לאומי

המוסד לביטוח לאומי מעניק קצבאות נכות חודשיות לתושבי ישראל הנחשבים כבלתי מסוגלים לעבודה חלקית או מלאה עקב מוגבלות רפואית. סכומי הקצבה מחושבים על סמך דרגת אי הכושר המוערכת של הפרט יחד עם גורמי השלמה מסוימים. הבנת תהליך חישוב הקצבה יכולה לספק בהירות לגבי הגישה לסיוע פיננסי חשוב זה.

 

מה ההבדל בין סוגים שונים של סכומי קצבת נכות?

סכום הליבה של קצבת הנכות החודשית תואם לאחוז דרגת הנכות שנקבעה למקבל אותה. בעלי 100% נכות מלאה מקבלים את הקצבה החודשית המקסימלית של 4,063 ₪ החל מינואר 2023. דרגות נכות חלקיות תואמות סכומי קצבה יחסיים, כגון 2,770 ₪ לחודש עבור 74% נכות.

למידע נוסף אודות: קביעת דרגת נכות – תקנות הביטוח הלאומי, לחצו כאן >>>

 

קצבת בסיס וסכום תוספות

מעבר לקצבת הבסיס, ניתן להוסיף תוספות נוספות עבור בן/בת הזוג של מקבל הקצבה ושני הילדים הראשונים, בתנאים מסוימים. תוספות ילדים נעות בין 629 ל-1,048 ₪ בהתאם לדרגת נכות והן חלות על ילדים מתחת לגיל 18, בשירות לאומי מתחת לגיל 24, או כאלה המסווגים כתלויים.

 

גובה תוספות לקצבה בגין ילדים ובני זוג

תוספות לבני זוג הנעות בין 786 ל-1,310 ש"ח מיועדות לבני זוג המשתכרים מתחת ל-6,766 ש"ח מדי חודש, בתנאי שאינם מקבלים קצבאות אחרות של ביטוח לאומי. מעבר לכך, קיימים קריטריונים דיפרנציאליים לזכאות עבור תוספת נכות חלקית.

לבסוף, הכנסה שאינה מעבודה כמו פנסיה והשקעות מעל 1,350 ₪ מדי חודש, מפחיתה את תוספות בן הזוג/ילד. עם זאת, סך הקצבה לאחר ניכויים לא תרד מסכום הנכות המלא של 4,063 ₪.

 

למה החישוב של הקצבה קשור לאחוזי הנכות?

הצמדת ערכי קצבת הבסיס ישירות לאחוזי נכות משוערים, מבטיחה שהפיצוי תמיד יהיה תואם לדרגת אי הכושר. במילים אחרות, אלה שאינם מסוגלים לעבוד באופן מלא מקבלים סיוע גבוה יותר מאלה שעדיין מסוגלים לעבוד במשרה חלקית.

לשם השוואה, שילוב תוספות לתלויים מכיר בכך שנכות משפיעה על משפחות שלמות שעשויות להסתמך על הכנסתו של מקבל הקצבה. עם זאת, הפחתת התוספות על בסיס הכנסה שאינה מעבודה, מונעת מצבים שבהם הקצבאות מונעות תמריץ לעבודה.

 

למי מיועדת מערכת החישוב של קצבת הנכות?

עבור הציבור הרחב, שיטות חישוב מובנות מקדמות שקיפות. השיטה מדגימה שיקולים לאיזון בין סיוע הולם למצב הקיים, וכך המשאבים מופנים לאלה הנזקקים ביותר על פי קריטריונים מוגדרים.

אף על פי ששום מערכת אינה מושלמת, הנחיות קצבת נכות שנקבעו מראש המבוססות על נכויות מאומתות, מצב משפחתי והכנסות – שואפות לחלק קצבאות סופיות בצורה הוגנת ואחראית.

 

הסכום של קצבת נכות נתון לשינוי

חשוב לעקוב אחר פרסומים של המוסד לביטוח לאומי בשביל לדעת האם ומתי משתנים הסכומים של קצבת הנכות עבור הזכאים. ברוב המקרים, המידע מפורסם גם ברשתות התקשורת השונות וגם באתר הרשמי של המוסד לביטוח לאומי.

 

כך תפיקו תועלת מחישוב סכום הקצבה

למרות המורכבות, הביטוח הלאומי משתמש בשיטות חישוב שקופות כדי לקבוע את קצבת הנכות. כל עוד קיים תיעוד המאשר דרגות נכות, מצב משפחתי, השתכרות ומקורות הכנסה אחרים, אנשים יכולים להעריך את קצבאות הנכות הצפויות מהביטוח הלאומי. בנוסף, העברת מידע מדויק אל המוסד לביטוח לאומי והגשת הטפסים בזמן, בהחלט ממקסמים את קבלת הסכום המיטבי.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות של 70% נכות זמנית לעובד שהחליק בעבודתו
אישור זכאות קצבת נכות עקב תאונה בדרך חזור מהעבודה
פיצוי כספי משמעותי לחולה שחפת
אישור זכאות 19% נכות לתובע אשר החליק במדרגות עבודתו
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה בשמיעה מרעש בעבודה
אישור זכאות לקבלת 75% נכות וקצבה למשך שנתיים
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!