לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

קביעת דרגת נכות – תקנות הביטוח הלאומי

האופן שבו קובעים את דרגת הנכות מושפע מסוג הבעיה הבריאותית ומרמת התפקוד של המבוטח. מבחינת המוסד לביטוח לאומי והוועדה הרפואית שמייצגת אותו, קיימות תקנות ספציפיות הקשורות לקביעת דרגת נכות לכל מטופל או מטופלת

 

מהן תקנות הביטוח הלאומי מבחינת קביעת דרגת נכות?

המוסד לביטוח לאומי קבע תקנות מקיפות לקביעת דרגת נכות, לרבות במקרה של נפגעי עבודה. תקנות אלו חיוניות עבור אנשים המבקשים פיצויים וקצבאות נכות. הנהלים והקריטריונים שנקבעו בתקנות אלה מבטיחים שהערכות הנכות יהיו עקביות, הוגנות ושקופות.

 

סקירה כללית של תקנות המוסד לביטוח לאומי

תקנות הביטוח הלאומי (קביעת דרגת נכות לנפגעי עבודה), שנקבעו בשנת 1956, מיועדות במיוחד להערכת נכויות הנובעות מנפגעי עבודה. תקנות אלו מסדירות את תפקודן של ועדות רפואיות וערר, המסייעות בקביעת אחוזי נכות.

 

ספר הבדיקות הרפואיות

חלק מהותי מתקנון זה הינו ספר הבדיקות הרפואיות (הידוע גם כספר הליקויים), המפרט את כל המחלות והליקויים הזכאים לקביעת נכות. עבור כל ליקוי רשום, מצוין אחוז נכות מתאים. רשימה סטנדרטית זו מבטיחה אחידות בהערכות של מקרים שונים.

 

הרכב ותפעול של ועדות רפואיות

דרגת הנכות של נפגע נקבעת על ידי ועדה, העשויה להיות מורכבת ממומחה רפואי אחד או במידת הצורך מומחים בשני ענפי רפואה. גמישות זו מאפשרת הערכה מקיפה של מקרים מורכבים. מזכיר הוועדה מזמן את המומחה הרפואי על סמך אופי הפגיעה וההתמחות הרפואית הנדרשת.

 

בדיקות ויועצים נוספים

כדי לוודא את דרגת הנכות במדויק, רשאית הוועדה או רופא מוסמך לדרוש מהנפגע בדיקות רפואיות נוספות. הם רשאים גם למנות יועצים רפואיים או אחרים, שיתנו חוות דעת על סמך בדיקות אלו או מסמכים רפואיים רלוונטיים אחרים.

 

נהלים לקביעת נכות

– הגשת תביעות: תביעה לקצבת נכות יש להגיש באמצעות טופס מוגדר הזמין בכל סניף של הביטוח הלאומי.

– העברת תביעות: לאחר הגשת תביעה, פקיד התביעות מעריך את הזכאות, ומעביר את התביעה לרופא המוסמך להמשך הערכה.

 

קביעת נכות על סמך מסמכים

במקרים מסוימים, בהסכמת הנפגע והמוסד, יכולה הוועדה לקבוע את דרגת הנכות על סמך מסמכים רפואיים בלבד, ללא בדיקה גופנית של הנפגע.

 

אי התאמה ואי הופעה

התקנות קובעות נהלים למקרים בהם הנפגע אינו ממלא אחר הוראות הוועדה או אינו מתייצב לבדיקה. זה כולל קביעת תאריכים חדשים לשימועים וקנסות כספיים פוטנציאליים על אי ציות חוזרים ונשנים.

 

קביעת דרגת הנכות

דרגת הנכות נקבעת באחוזים, כאמור ליד כל ליקוי בספר הבדיקות הרפואיות, כשהסך הכל לא יעלה על 100%. במקרים של ריבוי ליקויים מאותה פגיעה בעבודה, נעשה שימוש בחישוב מפורט לקביעת אחוזי הנכות הכוללים.

 

נקודות מפתח בקביעת דרגת הנכות של מבוטחי הביטוח הלאומי

– ריבוי ליקויים: התקנות מספקות שיטה מפורטת לחישוב נכות במקרים של ריבוי ליקויים, תוך הקפדה על כך שהערכת הנכות הכוללת הוגנת ומשקפת את מצבו של הנפגע.

– מקרים ספציפיים: התקנות מתייחסות גם לתרחישים ספציפיים כמו פציעות הגורמות להגבלת תנועת מפרקים או שיתוק עצבי, וכיצד יש להתייחס אליהן בהערכת הנכות.

 

תקנות הביטוח הלאומי וההשפעה שלהן עליכם כמבוטחים

תקנות הביטוח הלאומי בישראל מספקות גישה מובנית ומפורטת לקביעת דרגת נכות, במיוחד לנפגעי עבודה. תקנות אלו מבטיחות שתהליך ההערכה יהיה יסודי, שוויוני ומותאם להשלכות הרפואיות והתפקודיות הספציפיות של כל מקרה ומקרה. עבור אנשים המנווטים במערכת זו, הבנת התקנות הללו היא חיונית כדי להבטיח שזכויותיהם מוגנות, וכי הם מקבלים את הרמה המתאימה של פיצויים והטבות.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

הגדלת זכאות ל25% נכות, תובע שעבר תאונת עבודה בעבר
אישור זכאות לקצבת נכות שנתית של 75,000 ש"ח
אישור זכאות 97% נכות עבור תובע החולה באמנזיה
אישור זכאות 100% נכות עבור תובע החולה בשחפת וסוכרת
אישור זכאות ל57% נכות, 65% אי כושר וקצבה לשנה
אישור זכאות קצבת נכות והכרה של 63%, ו-65% אי כושר
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!