לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

פיצוי הוגן לאחר אובדן כושר עבודה – הגורמים שיש לקחת בחשבון

נזק פיזי או נפשי שנגרם לבריאות של עובד, לא משנה מאיזה סיבה שהיא (תאונת עבודה, מחלה וכדומה) יכולים לגרום להשלכות חמורות על התפקוד שלו ולמנוע ממנו להמשיך להשתכר כפי שהיה רגיל. רוב העובדים מבוטחים מפני מקרים כאלו בפנסיה שלהם או בחברת ביטוח פרטית וחשוב לדעת מה לעשות במקרה שזה אכן קורה. מבחינת אובדן כושר עבודה: גורמים שיש לקחת בחשבון בעת קביעת פיצוי הוגן.

 

אובדן כושר עבודה – במה מדובר?

כאשר אנשים מתכננים את חייהם ואת ההוצאות שלהם בפרט הם לוקחים בחשבון את העובדה שהם עובדים ומרוויחים כסף. כל זאת תחת ההנחה שנוכל תמיד להמשיך לעבוד (לפחות עד גיל הפרישה). אדם באובדן כושר עבודה יוגדר כאשר הוא חווה פגיעה מבחינה רפואית, נפשית או פיזית, שמונעת ממנו לעשות זאת. חשוב להבין כי במקרה של אובדן כושר עבודה אין זה משנה בהכרח הסיבה שגרמה, בדומה לתביעות תאונת עבודה, אלא המצב הקיים שבו נתון העובד.

 

ביטוח אובדן מפני כושר עבודה

קשה לנו לקחת בחשבון את האפשרות שיום אחד לא נוכל להמשיך לעבוד יותר ונתקשה לכלכל את עצמנו. לאור זאת, במדינת ישראל במסגרת הפנסיה, עובדים מבוטחים מפני מצב של אובדן כושר עבודה. הכוונה היא הן לירידה בתפקוד כך שהעובד לא יכול להמשיך בעבודתו הנוכחית, והן לירידה חמורה בתפקוד שמונעת לעבוד באופן כללי. הביטוח עתיד לתת פיצויים ולכן אם זאת רלוונטי אליכם חשוב לדעת בהקשר אובדן כושר עבודה: גורמים שיש לקחת בחשבון בעת קביעת פיצוי הוגן מחברת הביטוח.

 

סוגי אובדן כושר עבודה

טרם נעמיק בגורמים שיש לקחת בחשבון בעת קביעת פיצוי הוגן מחברת הביטוח חשוב להבין שיש כמה סוגים של אובדן כושר עבודה ובהתאם הליכי קביעת פיצויים שונים. נהוג לחלק לשני סוגים עיקריים:

  1. אובדן כושר עבודה מלא – העובד לא יכול לעבוד כלל ולכלכל את עצמו, קורה לאור מקרה חמור של פגיעה בבריאות ובתפקוד
  2. אובדן כושר עבודה חלקי – העובד אינו יכול לעבוד בעבודה שמתאימה לכישורים ולניסיון שלו, כלומר לא יכול להמשיך לעסוק במה שעסק בעבר, קורה בגלל פגיעה חלקית שמונעת את העיסוק הרלוונטי

ברור כי אובדן כושר עבודה מלא הוא חמור יותר, אך גם במקרה החלקי מדובר בפגיעה חמורה בכלכלת העובד. הוא מסוגל לעבוד בעיקר במקצוע ספציפי אליו הוכשר וכעת הוא צריך לשנות את כל המסלול שלו תוך התמודדות עם שיקום והחלמה.

 

אובדן כושר עבודה: גורמים שיש לקחת בחשבון בעת קביעת פיצוי הוגן מחברת הביטוח

לא משנה מה המקרה בגינו אתם מעוניינים לתבוע – אובדן כושר עבודה מלא או חלקי, אנחנו במשרד עורכי הדין פייפר כהן נוכל לסייע לכם להשיג את מירב הפיצויים במקרה שלכם. זאת תוך מתן תשומת לב יתרה על אובדן כושר עבודה והגורמים שיש לקחת בחשבון בעת קביעת פיצוי הוגן. עם ניסיון של מאות לקוחות אנחנו יודעים על מה לשים את הדגש וכיצד להעריך כמה פיצויים מגיעים באמת.

 

תנאי הפוליסה

ראשית כל נבחן ביחד את תנאי הפוליסה שלכם. בגלל שמדובר בביטוח שלרוב יושב בקרן הפנסיה, אשר אליה מראש אנשים לא שמים יותר מדי לב, לא תמיד הלקוחות שמגיעים אלינו באמת יודעים מה מגיע להם, או אפילו שיש להם ביטוח כזה. הפוליסה מפרטת הן את התנאים לקבלת פיצוי מקרן הפנסיה והן את הפיצויים הצפויים. אנחנו כמובן נדאג שתקבלו את המקסימום שמגיע לכם לפי התנאים.

 

השכר טרם הפגיעה

אחד הגורמים העיקריים שנלקחים בחשבון הוא השכר של העובד טרם הפגיעה. בגלל שהמטרה של הביטוח היא לסייע לעובד להתמודד עם היעדר ההכנסה שלו, הפיצויים אותו יקבל יחושבו בהתאם לשכר שלו. כאן יש מקרים מורכבים לדוגמא עבור עובדים חדשים או זמניים, או כאלה שהשתנה להם השכר במהלך התקופה שנלקחת לחישוב (לרוב שלושה חודשים), אך אנחנו כאן לסייע להתמודד עם המורכבות.

 

גורמים מפצים

כאשר מגיע אלינו לקוח שחווה פגיעה רפואית אשר מונעת ממנו להמשיך לעבוד אנחנו לא מתמקדים רק בבדיקת קרן הפנסיה שלו. פיצויים על מקרים מסוג זה יכולים להגיע מכל מיני גורמים וחשוב לבדוק את הזכויות והתנאים מול כולם כדי לוודא את מירב הפיצויים ומיצוי כל הזכויות. מבחינת אובדן כושר עבודה גורמים שיש לקחת בחשבון בעת בקשת הפיצויים הם: חברת הביטוח בה קרן הפנסיה, חברת ביטוח פרטית בה יש ביטוחים נוספים והמוסד לביטוח לאומי. נפרט מעט על שתי האפשרויות האחרות שעוד לא פירטנו.

 

חברת ביטוח פרטית – ביטוחים נוספים

מעבר לאובדן כושר עבודה אשר נמצא כרכיב בפנסיה שלכם, בהחלט יכול להיות שאתם מבוטחים מפני מפגעים נוספים אשר יכולים להיות רלוונטיים במקרה זה. לדוגמא, ביטוח מפני מחלות. חשוב שנסקור את כל הביטוחים שקיימים לכם שכן בעוד אתם משלמים להם במשך שנים רבות, הגיע העת לקבל בחזרה.

 

ביטוח לאומי

הביטוח הלאומי רלוונטי כמעט תמיד במקרה של אובדן כושר עבודה. אפשר לבחון להגיש תביעה בגין נכות, תביעה בגין תאונת עבודה ותביעות נוספות שמטרתן למצות את הזכויות שהביטוח הלאומי מעניק. אל דאגה, אנחנו מתמחים גם בתביעות מול הביטוח הלאומי ואנחנו כאן בשבילכם.

אובדן כושר עבודה יכול לטלטל לגמרי את עולמו של אדם שרגיל לצאת בכל יום לעבודה ולסמוך על המשכורת החודשית הקבועה שלו. אם אתם חווים מצב של אובדן כושר עבודה חשוב שתדעו דבר ראשון שאתם כנראה מבוטחים מפני מקרה זה, ודבר שני, שאתם לא לבד. אנחנו, בפייפר כהן – משרד עורכי דין שמתמחה בסיוע בתיקים של אובדן כושר עבודה, מחכים לשמוע מכם!

אובדן כושר עבודה גורמים שיש לקחת בחשבון בעת קביעת פיצוי הוגן
אובדן כושר עבודה גורמים שיש לקחת בחשבון בעת קביעת פיצוי הוגן

 

אובדן כושר עבודה מתייחס לשני מצבים אפשריים. האחד כאשר אדם אינו יכול להמשיך להשתכר כפי שהשתכר בעבר בסוג עבודה שמתאים לכישוריו ולהשכלתו. סוג נוסף הוא אובדן כושר עבודה מלא, כאשר אדם חווה פגיעה חמורה שמונעת ממנו להמשיך לעבוד ולהשתכר באופן כללי.

 

כאשר רוצים לבצע אומדן של הפיצויים שעתיד מבוטח לקבל בעקבות אובדן כושר עבודה ניקח בחשבון הן את השכר שלו בחודשים האחרונים שקדמו למצב והן את מגוון הביטוחים והכיסויים שהוא מחזיק בהקשר של אובדן כושר עבודה באופן כללי אך גם בהקשרים נוספים כדוגמת נכות.

לרוב הפיצויים מחושבים כ-75 אחוזים מהשכר של העובד טרם הפגיעה אך ברור כי כל מקרה לגופו מבחינת גובה הפיצוי בפועל, פיצויים נוספים מעבר לכיסוי בפנסיה וכן תקופת התשלום שמקבלים אם לדוגמא מדובר בתגמולים חודשיים.

 

באופן בסיסי אובדן כושר עבודה מבוטח במסגרת קרן הפנסיה, כלומר מול חברת ביטוח פרטית. אך מקרים של נכות ופגיעה ביכולת השתכרות של עובדים בישראל מבוטחת גם תחת הביטוח הלאומי ולכן נרצה להתקדם גם מולו.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

פיצוי כספי משמעותי לחולה שחפת
ערר עבור תובעת לקבלת קצבת נכות הסובלת מפיברומיאלגיה
אישור זכאות לקבלת 75% נכות וקצבה למשך שנתיים
אישור זכאות 100% נכות עבור תובע החולה בשחפת וסוכרת
אישור הכרה של 100% נכות וזכאות לקצבת למשך שנה
אישור זכאות קצבת נכות והכרה של 63%, ו-65% אי כושר
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!