לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תביעה על תאונה

איש מאיתנו לא מעוניין להיות מעורב בתאונה, אך אם התרחשה וגרמה לפגיעה פיזית בגופו או נפשו של אדם, חשוב לדעת איך מגישים תביעה על תאונה, למי תוגש וכיצד לפעול מיד אחריה. במאמר זה נדון בסוגי התאונות הקיימות ובאפשרויות הפעולה המתאימות עבור כל אחת מהן.

 

מהי תאונה לפי ההגדרה?

תאונה בהגדרתה המילונית היא אירוע פתאומי ובלתי צפוי, שנגרם עקב ליקוי פיזי או סביבתי וגרם לאדם לפגיעה פיזית או נפשית. הליקוי עצמו הוא כתוצאה ממעשה אדם, כלומר שלא כתוצאה מאסון טבע שאולי דומה בחומרת הפגיעה שלו ולכן תאונה תוכל להיות תאונת דרכים, תאונת עבודה או כל תאונה אישית אחרת. במאמר זה נתעמק בכל אחת מהתאונות הללו ובאפשרות לתבוע בגינה פיצויים.

 

תביעה על תאונת דרכים

אלפי מבוטחים לא מממשים את זכאותם לקבלת דמי פיצויים מחברת הביטוח, משום שלא ידעו כי אירוע שנפצעו בו הוגדר כתאונת דרכים. על פניו הנוסחה פשוטה: חוק הפלת"ד קובע כי אדם שנגרם לו נזק פיזי בתאונת דרכים כנהג, נוסע, הולך רגל או רוכב אופניים, זכאי לתבוע את ביטוח החובה של הרכב שגרם לתאונה ולקבל פיצויים בהתאם.

כמובן שברמת ההיגיון הבריא, תאונת הדרכים היא בהכרח תאונה שבה היה מעורב רכב נוסף, או שהרכב שבו נהגנו איבד שליטה (תאונה עצמית). אלא שלאורך השנים התקבלו עוד ועוד פסיקות שהרחיבו את ההגדרה המשפטית של המונח "תאונת דרכים" וגם הם מזכים כיום בפיצויים מחברת ביטוח החובה שלכם.

 

פציעה בעת כניסה או ירידה מכלי רכב

כך למשל נכנסה גם פציעה בעת כניסה או ירידה מכלי רכב תחת הגדרתה של תאונת דרכים. במקרה לדוגמה אם הגיעה יחד עם קרובת משפחתה לאסוף את הבן מהגן. כאשר הגיע הילד לפתח המכונית פתחה קרובת המשפחה את הדלת כך שהוא נפל ונחבל במרפק. בית המשפט קבע כי הוא זכאי לפיצוי על סך 147,800 ₪ בגין כאב וסבל, הוצאות רפואיות, עזרת צד ג' והפסד השתכרות לעתיד.

 

פציעה כתוצאה מתא המטען של הרכב

גם פציעה כתוצאה מתא המטען של הרכב נחשבת כתאונת דרכים: אדם שמוציא או מכניס תכולה לתא המטען לפני או אחרי הנסיעה ונפצע כתוצאה מכך זכאי לפיצויים על פי חוק הפלת"ד. והרי דוגמה – חיילת שהתכופפה לתא מטען האוטובוס כדי להוציא את התיק שלה ונחבלה מדלת תא המטען, או בחור צעיר שנסע לטיול עם חברים ואחד מהם סגר את תא המטען בטעות על כף ידו.

לעניין זה קובע בית המשפט כי דלתות תא המטען מאפשרות לנסיעה להתרחש ולכן מהוות שימוש ברכב לצורכי תחבורה. מכאן שיש להכיר בפציעה מהן כתאונת דרכים המזכה בפיצויים המתאימים. מקרים אפשריים נוספים המוגדרים כתאונת דרכים מתייחסים לדלתות הרכב, פתחי תא המטען או המכולה לפריקה, מראות, גלגלים ומערכות פנימיות.

 

לפעול על מנת לקבל את הפיצויים

כמובן שלא די בהגדרתו של המקרה כתאונת דרכים וחשוב לפעול על מנת לקבל את הפיצויים בהתאם:

 

דיווח מלא בחדר המיון על נסיבות התאונה והתרחשותה

גם אם אינכם סובלים מפציעה ניכרת לעין בעקבות התאונה, עדיין חשוב לגשת ולהיבדק לטובת בריאותכם האישית וגם למען התיעוד עצמו שחשוב להגיש מאוחר יותר לחברת הביטוח. עליכם לוודא שהרופא כותב את הדברים במפורט כדי שחברת הביטוח לא תטען שלא התרחש אירוע ביטוחי.

 

קבלת פרטי עדים לתאונה

קבלת פרטי עדים לתאונה כדי שיסייעו בשלב מאוחר יותר לגרסתכם לגבי התאונה.

 

קבלת יעוץ משפטי

קבלת יעוץ משפטי מוקדם ככל האפשר, שיסייע לכם להבין כיצד לפעול לאחר התאונה ולפנות בצורה הטובה והמגובשת ביותר לחברת הביטוח.

 

תביעות תאונת עבודה

נפגעים שנפצעו או חלו כתוצאה מעבודתם צפויים להימצא כזכאים לגמלה כנפגעי תאונות מהביטוח הלאומי ולעתים גם לפיצויים מהמעסיק או חברת הביטוח שלו.  באופן כללי, כל פגיעה בעבודה שמזכה בגמלה מהביטוח הלאומי אמורה להיות מוגדרת כתאונת עבודה או מחלת מקצוע.

תאונה זו התרחשה בהכרח תוך כדי העבודה, בדרך אליה או ממנה ובמסגרתה התרחש אירוע חריג שגרם לפגיעה כמו למשל נפילה מגובה, הרמת משקל כבד מידי, דליפת חומר מסוכן ואפילו מקרים של אירוע מוחי או התקף לב שנגרמו כתוצאה מעימות בעבודה או לחצים מביצוע התפקיד.

 

מחלת מקצוע – תרחיש מתמשך ומתפתח

חשוב להבדיל כאן בין תאונת עבודה למחלת המקצוע ולציין שמחלת מקצוע היא תרחיש מתמשך ומתפתח שנובע מתנאי העבודה. זה יכול להיות למשל מאמץ פיזי שמוליד בעיות גב קשות, או שימוש רב בדיבור (מורות לדוגמה) עד כדי צרידות קבועה או אבדן של מיתרי הקול ועוד.

 

תאונות שהתרחשו בדרך לעבודה או ממנה

כאמור, גם תאונות שהתרחשו בדרך לעבודה או ממנה יוגדרו כתאונות, אך רק אם מדובר בנסיעה רצופה וללא עצירות בדרך, תוך כדי נסיעה בדרך הרגילה למקום העבודה. כמו כן, אדם שהתרשל בעבודתו והפר הוראת בטיחות או כל הנחיה אחרת של המעסיק איננה נחשבת לתאונת עבודה, למעט במקרה שבו העובד נפטר, הפך לנכה או אם המקרה היה מוגדר כתאונת עבודה גם ללא הרשלנות האישית.

 

אפשרויות התביעה

אפשרויות התביעה במקרה של תאונת עבודה כוללות את חברת הביטוח של המעסיק כאשר העובד היה מבוטח בביטוח חיים או מנהלים וכן את הביטוח הלאומי, שיספק לנפגע דמי פגיעה, מענק נכות או קצבת נכות. דמי הפגיעה ניתנים מהביטוח הלאומי בעבור 90 הימים הראשונים לאחר הפגיעה ואחריהם יהיה אפשר להגיש בקשה לנכות כללית ולקבל פיצויים על סמך אחוזי הנכות התפקודית שתיקבע והאם מדובר בנכות זמנית או צמיתה.

אפשרות נוספת היא לתבוע את המעסיק עצמו, אם הוא הגורם שאחראי לתאונה למשל, במצב שבו לא סיפק את אמצעי המיגון הנדרשים או לא סיפק הדרכה נאותה לפני העבודה.

 

תביעה על תאונה אישית

האם כל תאונה היא בהכרח תאונת דרכים או תאונת עבודה? ובכן, ממש לא. תאונות עשויות להתרחש בכל מקום כמו הבית, ברחוב, בבית המלון, בבית הספר, באירוע קהילתי, בחנות, אימון הספורט, מעבר דירה וכל סיטואציה אפשרית שתוכלו לחשוב עליה. במקרים אלו, הנפגע מחויב להוכיח את התאונה והנזק שנגרם ממנה ולוודא כי החבות שלה קיימת על פי הפוליסה.

 

תביעות תאונות אישיות

תביעות תאונות אישיות לא נוגעות לאשמה או רשלנות שגרמו להן, אבל זה לא הופך אותן למורכבות פחות. רצוי להתייעץ עם עורך דין מקצועי שיוכל להורות לכם כיצד לגבש את כל הראיות שמעידות על התאונה והנזק ולתעד אותה ברגע האמת לרבות קבלת פרטים מעדים במקום וצילום המקום שבו התרחשה התאונה.

כמובן שצריך לבדוק גם שהתאונה עצמה מתאימה לאמור בפוליסה ולאחר מכן להעריך אותה בשווי כספי רלוונטי, מה שצפוי להפוך את עורך הדין לגורם היעיל ביותר לתביעות מסוג זה.

 

סוגיה חשובה בהקשר של תאונות אישיות

סוגיה חשובה בהקשר של תאונות אישיות היא ביטוח תאונות אישיות לתלמידים, לו זכאי כל תלמיד בישראל מגילאי הגן ועד סיום התיכון. פוליסה זו מכסה כל פגיעה שהתרחשה לקטין, גם מחוץ לכותלי המסגרת החינוכית שלו, אם כי העמקה לתוך מדיניות הפוליסות תחשוף חריגים רבים ביותר המקשים על הורים לקבל את סכום הפיצויים הרלוונטי במועד ואם בכלל.

 

עורך דין נזקי גוף

ולכן הסיוע של עורך דין נזקי גוף בהקשר לנושא התאונות אישיות בכללותו הוא חשוב. תאונות שהתרחשו בבית יוגשו כתביעה למדור נפגעי תאונות במוסד לביטוח הלאומי ויעמדו על 75% משכרו של הניזוק בשלושת החודשים האחרונים וישולמו למשך 90 יום.

 

לסיכום

אם מדובר בתאונה שיש לה כיסוי ביטוח אחר (למשל שכיר שנפגע ולשוכריו יש ביטוח דירה המכסה נזקי גוף לצד ג'), יהיה אפשר לתבוע את אותה חברת הביטוח.  אם מדובר במחדל שגרם לתאונה אישית, יהיה ניתן לתבוע את הבעלים או הגורם האחראי למפגע בגין רשלנות ולאפשר לשופט לקבוע את מסגרת הפיצויים.

תביעה על תאונה
תביעה על תאונה
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

מאמרים נוספים

מאמרים בנושא תביעות נזיקין

תביעת ביטוח תאונות אישיות- פגיעה בלסת

פגיעה בלסת לאחר תאונה עשויה לגרום לסובל ממנה להשלכות קשות. ללסת תפקיד מרכזי בלעיסת המזון, בדיבור ובמראה הפנים שלנו. פגיעה קשה בלסת עלולה לגרום למפגעים

קרא עוד »

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!