לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תביעות קצבאות ביטוח לאומי

המוסד לביטוח לאומי הוא הגוף האמון על שמירת הביטחון הסוציאלי ויכולת הקיום של כל אזרח ותושב מדינת ישראל. זאת, אם וכאשר הזכות להתפרנס ולחיות בכבות נפגעת מסיבות שונות. החשיבות של המוסד הכל כך חיוני הזה התגלתה במלואה בתקופת הסגרים שהוטלו על תושבי מדינת ישראל בעקבות התפרצות מגפת הקורונה. בתקופה הזאת, שהתחילה במרץ 2020 ונמשכה עד לרבע השלישי של שנת 2021, הוגש מספר שיא של תביעות קצבאות ביטוח לאומי. במאמר שלפניכם ניגע על קצה המזלג במגוון הקצבאות שהביטוח הלאומי משלם והדרך למימוש הזכות לקבלתן, במידה ואתם עומדים בתנאי הזכאות בחוק הביטוח הלאומי.

 

תפקידי המוסד לביטוח לאומי בהקשר לתביעות קצבאות ביטוח לאומי ובכלל

הביטוח הלאומי הוא מנגנון אשר הוקם על ידי ממשלת ישראל ונשלט על ידה. המנגנון הזה, כשמו כן הוא, אחראי לבטח את אזרחי ישראל ולהגן עליהם במישור הכלכלי. מנגנונים דומים קיימים בכלל המדינות המפתחות בעולם, והם מפחיתים מאד את הנטל המוטל על כתפי המדינה בכל מה שקשור בהרווחתם של העובדים בה. בישראל, המוסד לביטוח לאומי ממלא את כלל הפונקציות הנזכרות לעיל. המוסד לביטוח לאומי גובה אחוז מסוים מהשכר של העובדים, כמו גם מההכנסות הלגיטימיות של בעלי עסקים. זאת, לטובת הביטוח הלאומי אשר מחלק את הכספים המגיעים לו בין כלל הזכאים.

 

תנאי הזכאות להגשת תביעות קצבאות ביטוח לאומי

להלן תנאי זכאות שבגינם ניתן להגיש תביעות קצבאות ביטוח לאומי:

 

  1. שירות מילואים: מי שעושה שירות מילואים, מקבל תמורה באמצעות קצבה המבוססת על ההכנסה החודשית שלו.
  2. קצבת זקנה: כל גבר וכל אישה אשר מגיעים לגיל הפנסיה על פי חוק, זכאים לקצבת זקנה. זאת, בתנאי שעמדו בדרישות הסף והיו מבוטחים באמצעות המוסד לביטוח לאומי תקופה המזכה בקצבה.
  3. אבטלה: עובד שכיר המקפיד לשלם מדי חודש את המיסים הנדרשים לצורך ביטוח לאומי, זכאי לקבל קצבה חודשית אם וכאשר ימצא את עצמו ללא עבודה וללא מקור פרנסה. גם קצבת האבטלה מבוססת על ההכנסה החודשית. עם זאת, לגובה הקצבה יש רף עליון, שמעבר לו לא תהיה הרשות אחראית.
  4. הבטחת הכנסה: מי שאיננו זכאי לדמי אבטלה, אבל אין לו כל הכנסה ואיננו מוצא עבודה המאפשרת לו להתקיים כבוד, עשוי להיות זכאי לקצבת הבטחת הכנסה. מדובר בסכום כסף שעל פי החישוב הוא המינימום הנדרש לניהול חיים תקינים.
  5. קצבת שאירים: קצבה המשולמת לשארים של נפטר שהיה מבוטח באמצעות המוסד לביטוח לאומי.
  6. קצבת נכות: קצבה כאמור משולמת לאזרחי ישראל הסובלים מליקוי כלשהו, המונע מהם את האפשרות להתפרנס באופן עצמאי. גובה הקצבה מותנה באחוזי הנכות ובהעדר היכולת של הסובל מהנכות להתפרנס. הנכות יכולה להיות מולדת, או תוצאה של תאונת עבודה או תאונה אחרת.

הקצבאות הנזכרות לעיל הן רק חלק מרשימת הקצבאות אשר הביטוח הלאומי משלם למי שנמצאו זכאים כך על פי חוק. מי שסובל מבעיה פיזיולוגית או אחרת המונעת ממנו להתפרנס או פוגעת בכושר ההשתכרות שלו, זכאי להגיש תביעה. התביעה יכולה להיות מוגשת באופן עצמאי, או באמצעות עורך דין תביעות ביטוח לאומי. במקרה כזה, עורך הדין ילווה את התובע לכל אורך ההליך, עד לקבלת הקצבה המובטחת.

 

כיצד המוסד לביטוח לאומי מכסה תביעות קצבאות ביטוח לאומי?

מקורות ההכנסה של המוסד לביטוח לאומי הן ההפקדות החודשיות המועברות אליו מכל מבוטח, בין אם הוא שכיר ובין אם הוא עצמאי. גובה התשלום שינוכה מהשכר של המבוטח מחושב על פי גובה ההכנסה שלו. כך, דגמי הביטוח שישלם מי שמרוויח מתחת לשכר המינימום יגיעו לכדי 3.5% מהשכר. גובה התשלום למי שמרוויח מעל שכר המינימום עשוי להגיע לכדי 12% מהשכר, כולל ביטוח בריאות. גם עצמאיים חייבים לשלם לביטוח לאומי. עצמאי משלם עבור חלק ההכנסה שעד 60% מהשכר הממוצע במשק סך של 0.17%. מחלק ההכנסה שמעליו, ישלם סך של 0.78%. מדובר בסכומים המכסים אך ורק את תשלומי הביטוח הלאומי, ולא נכללים בהם ההעברות לטובת הביטוח הרפואי. מקורות הכנסה נוספים של המוסד לביטוח לאומים הן השקעות באג"ח והריביות על השקעות שונות. כמו כן, מעבירה המדינה את חלקה בתקציב בהתאם לחישובים שונים שנערכים מעת לעת.

 

תביעות קצבאות ביטוח לאומי – מי יכול לתבוע ומתי?

הגשת תביעה לקצבה מהמוסד לביטוח לאומי צריכה להיעשות בשום שכל. המועד להגשת תביעה הינו המועד המוקדם ביותר שבו התגלתה עילה להגשת תביעה. לחילופין, התביעה תוגש סמוך ככל האפשר למועד האירוע המזכה. למשל – תביעת נכות מתאונת עבודה צריכה להיות מוגשת מוקדם ככל האפשר לאחר התאונה. אם מדובר בתביעה לקבלת קצבת נכות לילד, מי שמגיש את התביעה הם ההורים. קצבת נכות כללית מוגשת גם היא סמוך ככל האפשר למועד שבו התגלתה הנכות, או שמגיש התביעה הפך בו לנכה. הגשת התביעה צריכה להיעשות בהקדם, כיוון שככל שההגשה תתעכב כך עלול מגיש התביעה לאבד כספים, אשר בחלוף פרק זמן מסוים לא ניתן עוד לקבל אותם. במקרים מסובכים, או אם נדרש ערעור על הקביעה של הוועדות הרפואיות, כדאי להסתייע בשירותיו הטובים של עורך דין תביעות ביטוח לאומי.

 

תביעות קצבאות ביטוח לאומי ולמה חשוב להגיש אותן באמצעות עורך דין מנוסה

המוסד לביטוח לאומי אמון, כאמור לעיל, על תשלום מגוון קצבאות. אף שכל קצבה מקורה בבעיה שונה, הרי שהמטרה מאחורי תשלום הקצבאות הינה הענקת אפשרות לכל מי שמקבל אותן לחיות בכבוד. עובדי המוסד לביטוח לאומי אמונים על מתן מענה הולם לבעלי זכויות לקצבאות. יחד עם זאת, אנשי המקצוע של הביטוח הלאומי אמונים גם על מניעת האפשרות ממי שאיננו זכאי לקצבה לקבל אותה. על מנת לדאוג שהליך הגביה יהיה מסודר, האישור של תביעות קצבאות ביטוח לאומי כרוך בעמידה בדרישות סף. בנוסף, מבקש הקצבה עשוי להתבקש להנפיק מסמכים שונים ולעבור ועדה רפואית אחת או יותר. בשלב הזה, חשוב מאוד להסתייע בעורך דין מיומן המכיר את הנושא על בוריו.

 

חשיבות הסיוע המשפטי בבדיקת ההיתכנות לקבלת קצבה

לפני הגשת תביעת קצבאות ביטוח לאומי, עורך דין מיומן יבחן את כלל המסמכים העומדים בפניו. אם לדעתו חסרים מסמכים, הוא יבקש מהתובע להמציא אותם מוקדם ככל שניתן.

 

כך מסייע עו"ד קצבאות ביטוח לאומי בגיבוש התביעה

אחרי בדיקת התיק הרפואי של התובע, עורך דין תביעות ביטוח לאומי יפעל לגבש את כתב התביעה.

 

ליווי משפטי מקצועי בהגשת התביעה

תביעות גמלאות ביטוח לאומי צריכות להיות מוגשות בצורה מסודרת. בחלק מהמקרים, הייצוג המשפטי עשוי לזרז את ההליך או להגדיל את סיכויי ההצלחה שלו. במקרים אחרים, תביעה מסודרת עשויה להעלות את אחוזי הנכות שהתובע יקבל.

 

חשיבות הסיוע מעורך דין תביעות ביטוח לאומי ותאונות עבודה

תאונת עבודה עלולה להפך לתביעת נכות, זמנית או קבועה. הדבר הוא פונקציה של אופי הפגיעה ורמת הנכות שאפשר לפסוק למטופל על בסיס התביעה. במרבית המקרים, תביעות קצבאות ביטוח לאומי בנושא תאונות עבודה ותאונות באופן כללי, לוקחות זמן רב. ככל שעורך הדין המלווה את התובע הוא טוב יותר, כך התוצאות תושגנה במהירות הרבה ביותר האפשרית.  הסתייעות בעורך דין טומנת בחובה ערך מוסף גבוה שעשוי לפעול לטובת מגיש התביעה.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות ל74% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
פיצוי כספי משמעותי לחולה שחפת
אישור זכאות 32% נכות לתובע שהחליק בעבודה ושבר רגל
אישור זכאות לקצבת נכות שנתית של 75,000 ש"ח
אישור זכאות 97% נכות עבור תובע החולה באמנזיה
תובע נמצא זכאי ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה לשנה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!