לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

פיצוי תאונת דרכים פוסט טראומה

את השברים, החבלות או המכות היבשות שנגרמו כתוצאה מתאונת דרכים כולם רואים, אבל את הפוסט טראומה השקופה, השברירית והמזיקה כמעט איש איננו מזהה בזמן. כדאי שתדעו כבר עכשיו כי פיצוי תאונת דרכים מגיע גם לנפגעי פוסט טראומה וניתן להכיר בה כפגיעה לכל דבר ועניין לאחר תאונת הדרכים. אז מה חשוב לדעת וכיצד לפעול בנושא? המאמר הבא יעשה לכם סדר:

 

תאונת דרכים ונזקיה

מאות תאונות דרכים מתרחשות מידי שנה, כאשר חלק מהן יסתיימו בפגיעות פח בלבד ואילו חלקן יותירו את המעורבים עם פציעות ופגיעות שונות, חלקן קשות יותר מאחרות. חלק גדול מפציעות אלו הן פיזיות וניכרות מאוד לעין. הן כוללות שברים, חתכים, שפשופים ושריטות בעור וגם תלונות על כאבים באזורי גוף שונים כמו הראש, הצוואר, הגב והרגליים.

אלא שמלבד כל אלו, צריך לזכור שתאונת דרכים עשויה להיות אירוע טראומטי מאוד לא רק לגוף, אלא גם לנפש. תאונת הדרכים מציפה את הנפש ומאלצת את הנפגעים לעבור תהליך מורכב של עיבוד והכלה במסגרתו כל זיכרון עלול לשבש את שגרת היום, רעשים שונים יעוררו תחושות המלוות בסטרס מוגבר ומועקה ואזכור של תאונות או פגיעות שונות הופך לכאב בלתי נסבל.

אם אתם מזדהים עם כל אחד מאלה בעקבות תאונת דרכים שעברתם לאחרונה, ייתכן ואתם סובלים כתוצאה ממנה מפגיעה פוסט טראומתית.

 

תאונת דרכים גורמת גם לנזק נפשי!

אדם שסובל מפוסט טראומה בעקבות התאונה עשוי לסבול מחרדה, נדודי שנה, רגשות אשם ותחושת מצוקה קשה, עד כדי הימנעות מנוכחות במקומות שמזכירים את זירת התאונה או את אירוע התאונה, הימנעות מסממנים שקשורים למועד התאונה עצמה, קשיים רגשיים, חוסר הנאה ועוד.

מצב נפשי שכזה מוכר כנכות המקנה פיצויים בהתאם לחוק. על מנת לקבל את הסיוע המתאים מומלץ להתייעץ עם גורם משפטי מומחה שידאג למלוא זכויותיכם מכל הגורמים השונים, לרבות חברת הביטוח, קופת החולים והמוסד לביטוח הלאומי.

פיצויים לנפגעי פוסט טראומה

כידוע, כל נזקי הגוף שנגרמו בעקבות תאונת דרכים מוכרים (ברמות משתנות ובהתאם להגדרה הביטוחית) כנזקים המקנים פיצויים שונים. לצד הפציעות הניכרות לעין, מתקיימת גם שורה של נזקים שנגרמו כתוצאה מהתאונה וייתכן שהם רגשיים, פסיכולוגיים או נפשיים. פגיעות אלו אינן נחוות בהכרח מיד לאחר התאונה ועשויות להתפתח גם לאחר מכן, כעבור כמה חודשים ולעתים גם שנים.

נשאלת השאלה – האם כל פגיעה נפשית לרבות הגדרתו של אדם כפוסט טראומתי בהכרח תאפשר לו לקבל פיצויים מתאימים לאחר שעבר תאונת דרכים?

 

תסמיני PTSD בקרב נפגעי תאונות דרכים

פוסט טראומה או בהגדרתה הרפואית: הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) היא תגובה מתמשכת לאירוע מטלטל המסווג במוח כטראומה אך נחווית בפועל כדחק. זו יכולה להיות הימנעות מדברים או שיחות שמזכירים את האירוע הטראומטי או עוררות מוגברת מאוד לנושא. אם הסימפטומים של פוסט טראומה כפי שהזכרנו כאן נמשכים למעלה מחודש אחרי תאונת הדרכים עצמה, הרי שמדובר בלי כל ספק שזוהי הפרעת דחק פוסט טראומטית.

לנפגעי הפוסט טראומה מתאונת הדרכים עשויים להתעורר תסמינים רבים מלבד ההימנעות מאלמנטים שמזכירים את התאונה או את החוויה מהתאונה: שינויים במצב הרוח ובקוגניציה, פלאשבקים מהתאונה, קשיים להיזכר באירועי התאונה, האשמות עצמיות חוזרות ונשנות המלוות בתחושות חרטה וחרדה.

 

תחושה של האשמת אחרים

מלבד אלו עשויה להיגרם גם תחושה של האשמת אחרים כלפי מעורבותם בגרימת האירוע, רגשות שליליים רבים, ירידה בהתעניינות בפעילויות האישיות השגרתיות או בתחומי העניין, ניתוק סביבתי והימנעות מפעילות חברתית. תגובות אפשריות נוספות קשורות לעוררות יתר של הנפגע כמו דריכות קיצונית, חוסר שינה, נטייה לתוקפנות או רגזנות וחוסר סבלנות, אי שקט, קושי להתרכז ועוד.

 

התפתחות הדרגתית

כמובן שנפגעים מכוח כל אלו גם הקשרים החברתיים, המשפחתיים והתעסוקתיים והם עשויים להתפתח בהדרגה גם מספר חודשים אחרי התאונה. לעתים בזמן שבין התאונה ועד ההבחנה בסימנים לא יהיה כל סימן גלוי לפוסט טראומה עצמה, דבר שמקשה מאוד על זיהוי הבעיה וההקשר שלה לתאונת הדרכים שהותירה טראומה.

 

פיצוי כספי בגין פוסט טראומה תאונת דרכים

כאמור, פוסט טראומה כאן מזכה בתשלום פיצויים מחברת הביטוח וכן מהמוסד לביטוח הלאומי בהתאם לשיעור הנכות שנקבע או אם תאונת הדרכים הוגדרה כתאונת עבודה. מאחר וכל אדם צפוי לסבול מפוסט טראומה בדרגה כלשהי אחרי תאונת דרכים, צריך להבין שלא כל רמה תוגדר כמזכה בפיצויים ולכן הדבר החשוב ביותר לעשות הוא לקבל טיפול רפואי הולם, מקיף וממצה.

הטיפול הנפשי שנפגעי פוסט טראומה בתאונות הדרכים מקבלים הוא נקודתי מאוד ובהחלט מסוגל לטפל בבעיה ולהשיב את חיי הנפגע למסלולם התקין. יחד עם זאת, קבלת הטיפול והשיקום הנפשי אינם שוללים את הזכאות לפיצויים והיא תתקבל על סמך חומרת המצב הבריאותי (כלומר מידת הנזק שנגרמה לנפגע) ובהתבסס על כל האינפורמציה הרפואית.

 

קבלת טיפול נפשי

על מנת לקבל פיצוי בגין נזקים נפשיים הרי שלא די בבדיקות רפואיות סטנדרטיות שיוכיחו את התרחשות התאונה או הפגיעות הפיזיות שנגרמו ממנה. חשוב לגשת לקבלת טיפול רפואי מיד עם זיהוי הסימנים שמצביעים על פוסט טראומה. אם המצב הנפשי ירוד כבר מיד לאחר התאונה, יהיה אפשר לטפל בכך מיד ואף לפנות למומחה פרטי אם מטפלים מטעם קופת החולים אינם זמינים.

מטופלים שקיבלו טיפול תרופתי יצטרכו לפעול על סמך ההוראות הרפואיות ולהקפיד לחדש מרשמים ולרכוש את תרופותיהם בזמן. מכאן והלאה חשוב לשמור כל קבלה בגין הוצאות רפואיות שנגרמו עקב הטיפול הרפואי לאחר התאונה ולהתמיד בטיפולים על מנת להוכיח המשכיות של המצב הרפואי ותיעוד בנוגע לבעיות, מצוקות ומצב רגשי מסוימים.

כמובן שהתמדה תסייע לנפגעים גם ברמה הבריאותית והנפשית, תמנע מצב של הידרדרות לנקודת האפס ותעניק להם רווחת חיים טובה יותר.

 

סיוע מצד עורך הדין

נפגעי פוסט טראומה בעקבות תאונת הדרכים זקוקים לגורמים שאפשר לסמוך עליהם כדי שסייעו להם מול כל הגופים הבירוקרטיים ויסייעו להם לעמוד על זכויותיהם. עורך דין המתמחה בתביעות תאונות דרכים יוכל לעמוד על כל ההוכחות והראיות המתאימות שמצביעות על קשר סיבתי בין התאונה לבין הפרעת הדחק הפוסט טראומטית ולסייע באיסוף המסמכים לגיבוש התביעה והגשתה.

עורך הדין יוכל לשמש כמכוון וכמייצג מול כל הגופים המפצים, לעמוד בפני הוועדה הרפואית יחד עם הנפגע, לנהל עבורו את המשא ומתן מול חברת הביטוח ולהגיש תביעה משפטית כאשר סכום הפיצויים המוצע איננו משביע רצון ביחס לחומרת המצב הרפואי האמיתי.

חשוב לזכור שכל שינוי התנהגותי כרוך בבדיקות ומסמכים רפואיים מתאימים ולכן אין להתעלם גם מפגיעות נפשיות שייתכן ויתגלו לאחר התאונה.

 

לסיכום

פגיעה נפשית היא אכן פגיעה מוכרת בתקנות המוסד לביטוח הלאומי ותוכלו לקבל בגינה פיצויים גם כאשר תאונת הדרכים התרחשה במסגרת העבודה, קרי במהלך העבודה, בדרך לעבודה עצמה או ממנה. המוסד לביטוח הלאומי יבדוק את מצבו הנפשי של הנפגע ויקבע לו את שיעור הנכות.

עורך הדין יוכל לספק ייעוץ והכוונה מתאימים לעמידה בפני הוועדה של ביטוח לאומי ולהתמודד, בין היתר, עם בדיקת מומחה במעמד הוועדה שתעריך את מצבו הנפשי. ניתן להיעזר בהערכות וחוות דעת פסיכיאטריות וכמובן להגיש ערר על כל החלטה של הביטוח הלאומי שלא השיגה את התוצאה הרצויה.

פיצוי תאונת דרכים פוסט טראומה
פיצוי תאונת דרכים פוסט טראומה
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

מאמרים נוספים

המדריך לנפגעי תאונות דרכים

מדי שנה מתרחשות בישראל מאות תאונות דרכים, חלקן קשות וקטלניות, ולמרות כל המאמצים לסלול כבישים איכותיים, להתקין תאורה מיטבית, להציב תמרורים ושילוט ולאכוף את חוקי

קרא עוד »

המדריך לנפגעי תאונות עבודה

בישראל נפגעים מדי שנה אלפי אנשים בתאונות עבודה ונזקקים לטיפול רפואי, מאבדים ימי עבודה ועוברים לא פעם שיקום ממושך עד שהם מסוגלים לחזור ולעבוד שנית.

קרא עוד »

מה עושים אחרי תאונת דרכים?

תאונות הדרכים בישראל הפכו למכת מדינה ונזקיהן מוערכים במיליארדים רבים מדי שנה. חיים שלמים מתהפכים ומשתנים מן הקצה אל הקצה בעקבות תאונות מצערות ומיותרות אלו.

קרא עוד »

תאונת עבודה בשל רשלנות המעסיק

מדינת ישראל נאבקת שנים ארוכות בתופעה הקשה של תאונות עבודה שנגרמו מרשלנות לרבות חקיקת חוקים, תיקון תקנות והשתת עונשים כבדים על המעסיקים המתרשלים, אך למרבה

קרא עוד »

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!