לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

ערר על דרגת נכות תפקודית

מוגבלויות פיזיות עשויות להקשות מאוד על אורך החיים של מי שסובל מהם. לכן, ממשלת ישראל באמצעות המוסד לביטוח לאומי מעניקה קצבאות שמטרתן להקל על הקושי שחווים הזכאים לכך. אולם, חשוב להבהיר! הקצבאות שניתן לקבל, אינן שוות בהכרח לדרגת הנכות הרפואית, אלא מושפעות מדרגת הנכות התפקודית. מהי נכות תפקודית? כיצד מגישים ערר על דרגת נכות תפקודית? כל זאת ועוד במאמר שלפניכם.

 

מי זכאי להגיש תביעות וערעורים?

אנשים החיים עם מוגבלות יכולים להגיש בקשה לאחוזי נכות, שמשפיעה על גובה הקצבה שניתן לקבל. לאחר שנקבעים אחוזי הנכות הרפואית בהתאם לסוג וחומרת הנכות, תקבע גם דרגת הנכות התפקודית (שנקראת גם דרגת אי כושר), שתקבע מה יהיה גובה הקצבה שיתקבל בפועל. להלן מדריך שיעזור לכם לקבל בסיס על הליך קבלת הקצבה, וכיצד להגיש ערר במידה ויש צורך בכך.

 

קביעת דרגת נכות רפואית

כדי להבין מהי דרגת נכות תפקודית, תחילה יש להבין מהי דרגת נכות רפואית. דרגת נכות רפואית קובעת מה אחוזי הנכות בפועל של המבקש, מבחינה אובייקטיבית ואחידה. דרגת הנכות נקבעת על ידי וועדה רפואית המורכבת מרופא מומחה ומזכיר, במסגרתה נלקחים בחשבון כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים של המבקש, הוא יישאל שאלות על ידי הוועדה, ולבסוף ייקבעו אחוזי הנכות הרפואית שלו בהתאם לתקנות הביטוח הלאומי.

אחוזי הנכות הרפואית של המבקש ישפיעו במידה רבה על הקצבה שהוא יקבל, אך הן לא הגורם היחיד שמשפיע על הקצבה. לפני שנצלול אל קביעת הנכות התפקודית, נראה מה ההטבות שניתן לקבל מהמוסד לאומי, שהן כאמור התוצאה של קביעת דרגת הנכות התפקודית.

מה ההטבות שמתקבלות מהמוסד לביטוח לאומי

ממשלת ישראל באמצעות המוסד לביטוח לאומי מעניקה סיוע כספי לאנשים עם מוגבלות על מנת לתמוך בצרכיהם היומיומיים ולאפשר להם חיים עצמאיים. התמיכה הכספית משתנה בהתאם לנסיבות הייחודיות של כל מבקש, ולכן לא יכולה להיקבע רק באופן אובייקטיבי על ידי קביעת הנכות בפועל, אלא צריכה להתחשב גם בנסיבות הייחודיות של כל מבקש.

מי שיהיו זכאים לתמיכה כספית יקבלו אותה על ידי קבלת קצבת נכות, המעניקה תשלום חודשי לכיסוי הוצאות המחיה. גובה הקצבה תלוי בגיל הפרט ובגובה דרגת הנכות. בנוסף לקצבת הנכות, אנשים עם מוגבלות עשויים להיות זכאים גם לתמיכה אחרת. התמיכה עשויה להתבטא בסיוע בקניית תרופות, מימון טיפולים ואף עזרה שאינה בהכרח רפואית.

בטבלה הבאה תוכלו לראות את גובה הקצבה לפי דרגת נכות, כפי שמופיע באתר הביטוח הלאומי:

דרגת נכות סכום הקצבה
75% ומעלה 4063 ₪
74% 2770 ₪
65% 2496 ₪
60% 2345 ₪

 

מהי דרגת נכות תפקודית

אם כן, מהי דרגת נכות תפקודית ומה ההבדל מדרגת נכות רפואית? כאמור, דרגת נכות רפואית נקבעת על ידי וועדה רפואית, המורכבת ממומחים ברפואה, ומשקפת באופן אובייקטיבי את הפגיעה הפיזית במבקש. לעומת זאת, דרגת נכות תפקודית מבטאת את הפגיעה בכושר העבודה שנגרמת למבקש, ובאה לבטא את הפגיעה הכלכלית בו.

דרגת נכות תפקודית נקבעת על ידי בית המשפט ששוקל כיצד הפגיעה השפיעה באופן ספציפי על המבקש וכיצד פגעה בכושר ההכנסה שלו. דוגמא מפורסמת לכך היא פגיעה זהה ברגל שנגרמה לעורך דין או לרקדן. מבחינה רפואית, הפגיעה כמובן אותה פגיעה ולכן אין סיבה שאחוזי הנכות הרפואיים שייקבעו יהיו שונים.

אולם, מובן שהפגיעה הכלכלית והפגיעה בכושר העבודה תהיה שונה. עורך הדין יוכל להמשיך לעבוד ולעסוק במקצועו, ולכן הנכות התפקודית שתקבע לו תהיה נמוכה יותר. מאידך, הרקדן ייאלץ להפסיק לעבוד במקצועו ופרנסתו תפגע בצורה ניכרת. לכן, דרגת הנכות התפקודית שתקבע לו תהיה גבוהה יותר.

 

קביעת דרגת נכות תפקודית

כאמור, דרגת הנכות התפקודית נקבעת על ידי בית המשפט ולא תלויה רק בנכות הרפואית האובייקטיבית שנקבעה למבקש. בעת קבלת ההחלטה על דרגת הנכות התפקודית בית המשפט לוקח בחשבון פרמטרים רבים כמו מקצוע, רמת שכר, אופי הפגיעה, מידת הפגיעה וכו'.

יש חשיבות גדולה לאופן בו הפגיעה מוצגת לבית המשפט ולכן מומלץ מאוד להיוועץ בעורך דין בעל נסיון בתחום, שיכול לעוזר לכם להגדיל את דרגת הנכות התפקודית שתקבע ובכך להגדיל את הקצבה שתשולם.

 

מהו ערר על דרגת נכות תפקודית

במידה ואינכם מרוצים מדרגת הנכות התפקודית שנקבעה לכם, ניתן להגיש ערר על דרגת הנכות התפקודית שנקבעה. הערר נדון בפני וועדת נכות, שמורכבת ממומחים במקצועות התעסוקה, הרפואה והשיקום. במסגרת הערר המבקש יכול להציג את טיעוניו ולהסביר למה דרגת הנכות שנקבעה לו לא גבוהה דיו.

חשוב לשים לב! הוועדה רשאית להגדיל את דרגת הנכות התפקודית שנקבעה, אך גם רשאית להוריד אותה. במידה והוועדה עומדת להוריד את דרגת הנכות, ניתן למשוך את הערר ובכך לשמור את דרגת הנכות המקורית שנקבעה.

 

מה השלבים להגשת הערר על דרגת נכות תפקודית

כדי להגיש ערר, יש להוריד את כתב הערר על החלטה של המוסד לביטוח לאומי בנושא נכות, מאתר הביטוח הלאומי. במסגרת כתב הערר יש לפרט את הנימוקים השונים בגינם יש להעלות את דרגת הנכות שנקבעה. ניתן להיוועץ בעורך דין בעת הגשת הטופס, לצורך מיצוי הזכויות וודאות שהערר מוגש בצורה נכונה. לאחר מכן, מגישים את הערר לסניף הביטוח הלאומי הקרוב למקום המגורים, בתוך 60 יום מקבלת התשובה מהמוסד לביטוח לאומי.

הן במסגרת הגשת הערר, והן לכל אורך ניהול ההליך, ניתן ומומלץ להיוועץ בעורך דין מקצועי ובעל ניסיון בתחום הנכות וההליכים מול ביטוח לאומי, על מנת לוודא שההליך מנוהל בצורה נכונה וזכויותיכם ממוצות. ראשית, מומלץ ללמוד על ההליכים השונים על ידי כניסה לאתר "משרד עורכי דין פייפר כהן", וקריאה על האפשרויות השונות העומדות בפניכם.

 

סיכום

אנשים החיים עם מוגבלות יכולים להגיש בקשה לאחוזי נכות, הקובעים את גובה הקצבה שהם זכאים לקבל מהמוסד לביטוח לאומי. בעוד שדרגת הנכות הרפואית מהווה גורם חשוב בקביעת הקצבה, נלקחת בחשבון גם דרגת הנכות התפקודית.

נכות תפקודית מבטאת את הנזק הכלכלי שנגרם לכושר ההשתכרות של המבקש ונקבעת על ידי בית המשפט על פי מספר פרמטרים. אם דרגת הנכות התפקודית שנקבעה אינה נראית נכונה, יכול הפונה להגיש ערר בפני ועדת נכות, אליה מומלץ להתכונן באמצעות היוועצות בעורך דין.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

תובע נמצא זכאי ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה לשנה
אישור זכאות 100% נכות עבור תובע החולה בשחפת וסוכרת
אישור זכאות לקבלת 75% נכות וקצבה למשך שנתיים
הגדלת זכאות ל25% נכות, תובע שעבר תאונת עבודה בעבר
אישור זכאות 19% נכות לתובע אשר החליק במדרגות עבודתו
אישור זכאות ל74% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!