לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

קביעת דרגת נכות לנפגעי עבודה

אדם שנפגע במהלך עבודתו ומאבד את היכולת לעבוד באותה עצימות, חווה בבת אחת ירידה משמעותית בהכנסה שלו. הירידה הזו היא בדרך כלל תוצאה ישירה של הפגיעה, ועל כן המדינה עושה כל שביכולתה על מנת לצמצם את הפגיעה למינימום הנדרש. הדרך בה המדינה עושה את זה היא על ידי קצבה לנפגעי עבודה, אך הקצבה מושפעת מדרגת נכות הנקבעת בחוק. איך עובדת קביעת דרגת נכות לנפגעי עבודה? הפרטים במאמר 

 

פגיעה בעבודה

כאשר אנחנו מדברים על נפגעי עבודה, הדבר הראשון שחשוב להבין הוא מה בדיוק ההגדרה של פגיעה בעבודה. את סוגי הפגיעות ניתן לחלק לשלושה סוגים. הסוג הראשון והרווח ביותר הוא פגיעה שמתרחשת בעקבות תאונה בעבודה. פגיעה כזו יכולה להיות נפילה, תאונת דרכים בזמן העבודה, חבלה או כל דבר אחר שנגרם במקום העבודה או במהלך שעות העבודה תוך כדי מילוי התפקיד.

שני הסוגים האחרים הם פגיעות שלא נוצרו בבת אחת, אולם העבודה היא הגורם להן. הפגיעות הללו יכולות להיות מחלות שנוצרו כתוצאה מחשיפה לחומרים מסוימים בזמן העבודה, או פגיעות גופניות שנגרמו בגין ביצוע חוזר ונשנה של פעולה מסוימת. כל אחת מהפגיעות הללו עונה על ההגדרה של פגיעה בעבודה, ואם חוויתם אותה הגיע הזמן שתגישו לביטוח הלאומי תביעה לקבלת קצבה.

למידע נוסף אודות: תאונת עבודה זכויות!, לחצו כאן >>>

 

הגשת תביעה לקבלת פיצוי בגין פגיעה

הגשת התביעה היא הצעד הראשון בתהליך קבלת הפיצוי, ולפני שאתם מגישים אותה כדאי שתאזרו בסבלנות רבה כיון שמדובר על תהליך מורכב שיכול לקחת לא מעט זמן. כדי לעודד אתכם נספר שבמידה ותימצאו זכאים לקבלת קצבה היא תחושב בצורה רטרואקטיבית, כך שמהרגע שבו נפגעתם תהיו זכאים לקבל את הקצבה, ולא מהזמן שבו הביטוח הלאומי הכיר בכם בתור נפגעי עבודה.

במהלך הגשת הבקשה יהיה עליכם למלא טפסים רבים ואותם תצטרכו להגיש למוסד לביטוח לאומי. הטפסים הללו יפרטו את ההכנסה שלכם טרם הפגיעה, את הפגיעה עצמה וכמובן הקשר שלה לירידה בהכנסה שלכם או לאובדן כושר העבודה בצורה מוחלטת. חשוב למלא את הטפסים בצורה זהירה ומוקפדת, כיון שכל בעיה קטנה בטפסים עלולה לגרור עיכוב משמעותי בקביעת הפיצוי.

 

הופעה בפני ועדה רפואית לקביעת דרגת נכות לנפגעי עבודה

השלב הבא יהיה זימון של הביטוח הלאומי אליכם להופעה בפני וועדה רפואית. הוועדה הזו, כפי שניתן להבין מהשם שלה היא וועדה שמורכבת מרופאים אך לא רק. בוועדה יושבים גם גומרי מקצוע נוספים של הביטוח הלאומי כאשר מטרתה הסופית של הוועדה היא לקבוע את דרגת הנכות שלכם. קצבה בגין פגיעה בעבודה היא לא קצבה קבועה אלא מדורגת, ולכל אדם יכולה להיות קצבה שונה.

ככל שרמת הנכות גבוהה יותר כך הקצבה גבוהה יותר, וזה בדיוק התפקיד של הוועדה. לעיתים הוועדה תדרוש מכם להביא חוות דעת נוספת של מומחה רפואי בתחום ספציפי כדי להוכיח מעל לכל ספק שהפגיעה שלכם היא באמת כזו שמצדיקה קבלה של פיצוי. בכל מקרה, גם אם תדרשו להביא חוות דעת נוספת, הוועדה לא תדרוש מכם להופיע בפניה בשנית אלא רק לשלוח את חוות הדעת.

 

כיצד נקבעת דרגת נכות לנפגעי עבודה?

השלב האחרון הוא זה שבו הוועדה קובעת את דרגת הנכות שלכם. דרגת הנכות נקבעת על פי אחוזים, כאשר נכות מוחלטת מוגדרת בתור מאה אחוזי נכות. יחד עם זאת, ייתכן אדם שמתפקד בצורה מסוימת ולמרות זאת נפסקים לטובתו מאה אחוזי נכות, כיון שיש מחלות כרוניות שמזכות באחוזי נכות בשיעור הזה. אל תסיקו מהר מידי מהמצב שלכם על אחוזי הנכות שיהיו לכם.

בהקשר הזה כדאי לציין שלוועדה הרפואית עליכם להתכונן. הוועדה בודקת דברים מסוימים ועליכם להבין כיצד להוכיח לוועדה שאכן הפגיעה שלכם משמעותית ומפריעה לכם להמשיך בעבודה בצורה תקינה. לעיתים יש מי שמנסים לשדר שמצב תקין על אף שפני הדברים אינם כך, ולמעשה הדבר מוביל למצב שבו הם לא מקבלים את מלוא הזכויות שלהם על אף שמצבם האמיתי לא כל כך טוב.

 

קביעת סכום הקצבה החודשי

סכום הקצבה החודשי מורכב ממספר פרמטרים, וננסה להסביר לכם כאן באופן מהיר מה בדיוק מרכיב אותו. הדבר הראשון הוא גובה דמי הפגיעה אותם קיבלתם, כאשר הסכום הזה הוא נגזרת של ההכנסה החודשית שלכם בזמן שקדם לפגיעה עצמה. לסכום הפיצוי הראשוני יש השפעה משמעותית על הקצבה הקבועה שאותה תקבלו בצורה קבועה במידה ואכן ייפסקו לטובתכם דמי פגיעה קבועים.

מה שיכול להשפיע על הקצבה הזו זה הכנסה צדדית שיש לכם למשל דירה מושכרת או אם אתם ממשיכים לעבוד ולקבל משכורת. המדינה מעוניינת לעודד אתכם להמשיך בשוק העבודה, ולכן היא מבטיחה שלא תגיעו למצב שבו העבודה פוגעת בסכום הכולל שאתם מרוויחים אך הקצבה בהחלט יכולה להיות נמוכה יותר. בנוסף, הכנסה צדדית תוריד באופן אוטומטי את גובה הקצבה שלכם.

 

אפשרות ערעור

למרבה הצער, לא תמיד הביטוח הלאומי יענה לבקשה שלכם ואתם עלולים לקבל דחייה לבקשה או לקבל אחוזי נכות אך בשיעור שלא מספק אתכם. בדיוק עבור אותם מקרים קיימת אפשרות הערעור, אך חשוב להתכונן אליה בצורה מתאימה. עד כמה שחשוב להתכונן לכל הליך בביטוח הלאומי, כאשר מדובר על ערעור זה חשוב עוד יותר בשל העובדה שזו ההזדמנות האחרונה שלכם לקבל את הכסף.

נסו להבין מה בדיוק הנקודה שאתם חושבים שבה הביטוח הלאומי טעה, וצרפו חוות דעת של מומחה מהתחום, על מנת לשכנע את הביטוח הלאומי שפני הדברים אינם כפי שהוא הבין אותם בשלב הראשון. הקפידו למלא את הטפסים בצורה מדויקת, ואם תוכלו להציג ראיות חדשות לבקשה שלכם זה יגביר את הסיכוי שהערעור יתקבל. בהקשר הזה, כדאי לציין את החשיבות הרבה בליווי משפטי.

למידע נוסף אודות: ערעור החלטת ועדה רפואית, לחצו כאן >>>

 

החשיבות של ליווי משפטי בתהליך הגשת התביעה

אם הגעתם עד לכאן, כנראה שהבנתם שקביעת דרגת נכות לנפגעי עבודה על ידי הביטוח הלאומי זה תהליך מורכב שגם עלול להסתיים בצורה שלא משביעה את רצונכם. דווקא בגלל זה חשוב להבין שליווי משפטי יכול לשפר דרמטית את הסיכוי שלכם לצאת מהביטוח הלאומי כאשר ידכם על העליונה. משרד עו"ד פייפר כהן יעשה הכל כדי שהפיצוי שמגיע לכם ישולם לחשבון הבנק שלכם עד תומו, ותגיעו למיצוי זכויות מלא.

הביטוח הלאומי, כמו כל חברת ביטוח לא בדיוק שמח להוציא את הכסף שלו, גם כאשר מדובר על תביעה מוצדקת. תוסיפו לזה את הבירוקרטיה הישראלית והלא מאוד יעילה, ותקבלו גוף שיכול להיות לכם לא פשוט להתמודד מולו. עורכי דין מנוסים מתחום תביעות העבודה וניהול תיקים מול ביטוח לאומי יעזרו לכם לעבור את התהליך הזה בצורה מהירה יותר ויגבירו את הסיכוי שלכם לקבל פיצוי. עורכי הדין גם ידריכו אתכם כיצד למלא את הטפסים וכך למנוע בעיות מיותרות שעלולות לצוץ בדרך.

 

לסיכום

קביעת דרגת נכות היא תנאי הכרחי לכך שתקבלו קצבה קבועה בגין פגיעה בעבודה. את הדרגה קובע המוסד לביטוח לאומי לאחר שמגיש הבקשה מופיע בפני וועדה רפואית. המטרה של הוועדה היא לראות את רמת הפגיעה שלכם, ובהתאם לה לקבוע מה שיעור הנכות ממנו אתם סובלים. ככל ששיעור הנכות יהיה גבוה יותר כך הקצבה תהיה גבוהה יותר, אך כמובן שקיים רף מקסימלי.

 

מה קורה כאשר יש מספר פגיעות?

כאשר יש מספר פגיעות החישוב לא נעשה כסכום של אחוזי הנכות של כל הפגיעות גם יחד. יש דרך מסוימת שבה הביטוח הלאומי נותן משקל יחסי לכל פגיעה, כאשר ככל שאחוז הנכות גבוה יותר כך המשקל היחסי של אותה פגיעה גבוה יותר, ועדיין, לא מדובר על סכום אחוזי הנכות.

 

מה הסיכוי לקבלת תשובה חיובית על הערעור?

תשובה חיובית על הערעור תינתן רק במקרה שבו הביטוח הלאומי אכן טעה בהערכה הראשונית שלו. מה זה אומר זה שכל עוד לא הייתה טעות קריטית בהבנה של המסמכים אותם שלחתם בפעם הראשונה, עליכם להציג ראיה מחודשת או מסמך שלא היה לפני כן בעת הגשת הערעור כדי שלוועדה הרפואית תהיה סיבה מספיק טובה לחזור בה מההחלטה הראשונית שלה.

 

האם נכות זמנית יכולה גם היא לזכות בקצבה?

נכות זמנית גם היא יכולה לזכות אתכם בקצבה לתקופה שבה הייתם מוגדרים נפגעי עבודה. הגשת הבקשה נעשית בדומה לזה של פגיעה קבועה.

 

האם ניתן להסתדר בתהליך ללא ליווי משפטי?

התשובה לשאלה הזו היא כן, וישנם מי שמעדיפים לחסוך את הכסף שהם היו משלמים לעורך דין ולהתמודד מול הביטוח הלאומי בכוחות עצמם. יחד עם זאת, ההמלצה שלנו היא לא לעשות את זה, כיון שהדבר מוריד בצורה משמעותית את הסיכוי שלכם לקבל את מה שמגיע לכם.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

הגדלת זכאות ל25% נכות, תובע שעבר תאונת עבודה בעבר
אישור זכאות לקבלת 75% נכות וקצבה למשך שנתיים
אישור זכאות עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
אישור זכאות ל74% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
אישור זכאות ל74% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
אישור זכאות ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!