לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

אחוזי הנכות בביטוח לאומי

אחוזי הנכות שנקבעים על ידי ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי יכולים להשפיע על הזכאות לקבלת קצבאות, גמלאות, הטבות ועוד. כתוצאה מכך, מאוד חשוב להבין כיצד פועלת הוועדה הרפואית ומה אפשר לעשות כדי להגדיל את הסיכוי לקבל ממנה אישור לקבלת אחוזי הנכות בביטוח לאומי בהתאם למצב הבריאותי

 

מהם אחוזי הנכות של המוסד לביטוח לאומי?

המוסד לביטוח לאומי נעזר בוועדה רפואית לקביעת אחוזי נכות ליחיד. ועדה זו מסתמכת על רשימה סטנדרטית של בדיקות רפואיות וליקויים המפורטים בתקנות הביטוח הלאומי. לכל ליקוי רפואי יש אחוז נכות מוגדר הקשור אליו. מערכת זו מבטיחה מידה של אחידות והגינות בתהליך ההערכה, מכיוון שמקפידים על הנחיות ספציפיות לכל סוג של ליקוי.

למידע נוסף אודות: קביעת אחוזי נכות לפי ביטוח לאומי, לחצו כאן >>>

 

קביעת אחוזי נכות בביטוח לאומי לגבי מספר ליקויים שונים

כאשר לאדם יש מספר ליקויים רפואיים, התהליך הופך מורכב יותר. במקרים כאלה, כל מחלה או מצב מוערכים בנפרד כדי לקבוע את אחוזי הנכות הספציפיים שלהם. עם זאת, אחוז הנכות הכולל אינו רק סכום של אחוזים בודדים אלו. במקום זאת, נעשה שימוש בחישוב משוקלל לקביעת אחוזי הנכות הכוללים. שיטה זו מבטיחה ייצוג מדויק יותר של רמת הנכות הכוללת של הפרט.

 

ספר המבחנים שמשפיע על אחוזי הנכות

המוסד לביטוח לאומי מספק "ספר מבחנים" לנכות כללית ונפגעי עבודה, המכיל רשימה מקיפה של ליקויים, מחלות והאחוזים הרפואיים שנקבעו להם על פי חוק. משאב זה חשוב לאין ערוך כדי להבין כיצד מצבים שונים מוערכים ואיזה אחוזי נכות הם עשויים להצדיק.

שינויים ושיפורים אחרונים בספר הנכויות נועדו לא להחמיר את הקריטריונים לקביעת נכות אלא לחדד אותם. חידוד זה נועד להגביר את הדיוק והאחידות של החלטות בוועדות רפואיות שונות, ובסופו של דבר להועיל למטופלים.

 

מה כולל תהליך קביעת אחוזי הנכות בביטוח לאומי?

תהליך קביעת דרגת הנכות כולל מספר שלבים. ראשית, יש להגיש תביעה לקצבת נכות למוסד לביטוח הלאומי. בעקבות כך, מתגבשת ועדה להערכת דרגת הנכות. ועדה זו כוללת בדרך כלל מומחה רפואי אחד, אך היא יכולה לכלול מומחים בשני ענפי רפואה אם יימצא צורך בכך. הוועדה עשויה לדרוש בדיקות נוספות או למנות יועצים כדי לספק תובנות נוספות על מצבו של הפרט.

דרגת הנכות נקבעת לרוב באופן אישי, אך במקרים מסוימים ניתן לקבוע אותה על סמך מסמכים רפואיים בלבד, ללא צורך בבדיקת הנפגע. עם זאת, במידה והאדם לא יוכל להתייצב בפני הוועדה עקב מצבו הבריאותי, הוועדה תערוך את הבדיקה במיקומו.

 

החשיבות של ועדה רפואית

חשוב מאוד שנפגעים שזומנו לוועדה יופיעו בפניה כמתוכנן, זאת מכיוון שאי הופעתם עלול לגרום לעיכובים ולעלויות נוספות. במידה והנפגע לא יתייצב לבדיקה שנקבעה ואינו מספק סיבה סבירה לכך, הוא עשוי להידרש לשלם הוצאות שנגרמו למוסד לביטוח לאומי עקב הביטול.

 

חישוב דרגת הנכות

דרגת הנכות מבוטאת באחוזים, כאשר אופן החישוב משתנה בהתאם לשאלה האם לאדם יש מספר ליקויים הנובעים מאותה פגיעה בעבודה. החישוב לוקח בחשבון תחילה את אחוזי הנכות הגבוהים ביותר, ואחוזים לאחר מכן מותאמים על סמך סך הנכות שכבר הובאה. דרגת הנכות המרבית שניתן לקבוע היא 100%.

למידע נוסף בנושא: קביעת דרגת נכות – תקנות ביטוח לאומי, לחצו כאן >>>

 

סיכום

התהליך כולל הערכת כל ליקוי רפואי בנפרד ולאחר מכן חישוב אחוזי הנכות הכוללים בשיטה משוקללת. תהליך זה חיוני עבור אנשים המבקשים קצבאות נכות, מכיוון שהוא משפיע ישירות על זכאותם ועל כמות הסיוע שהם יכולים לקבל. הבנת תהליך זה, לרבות השלבים הכרוכים והקריטריונים בהם נעשה שימוש, חיונית לכל מי שמנווט בתוך מערכת קצבאות הנכות בישראל.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

החלטת הוועדה בגין נכות רפואית
אישור זכאות ל74% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
אישור זכאות קצבת נכות והכרה של 63%, ו-65% אי כושר
אישור זכאות 19% נכות לתובע אשר החליק במדרגות עבודתו
אישור זכאות ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
אישור זכאות ל100% נכות וקצבה עקב פגיעה מערכתית
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!