לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תקנות אחוזי נכות בביטוח לאומי

המוסד לביטוח לאומי הוא חברת הביטוח הגדולה בישראל. המוסד מטפל בפניות של אזרחים ישראלים הדורשים לקבל מהמדינה פיצוי או גמלה קבועה בגין פגיעה מסוימת. אחד הפיצויים הרווחים ביותר של הביטוח הלאומי הוא קצבת נכות, אך לפני שמקבלים קצבה כזו יש צורך לקבוע את אחוזי הנכות. אנחנו כאן כדי לתת לכם סקירה על תקנות אחוזי נכות בביטוח לאומי.

 

מהן תקנות אחוזי הנכות בביטוח לאומי?

הביטוח הלאומי, כמו כל גוף אחר שמעניק פיצויים מגדיר היטב מה הסיטואציה שבה אזרח ישראלי יהיה זכאי לקבל פיצוי. בכל הנוגע לאחוזי הנכות, התקנות של הביטוח קובעות מהן דרגות הנכות השונות, ומה אחוזי הנכות שייפסקו לטובת כל פגיעה. בתקנות הביטוח מפורטות גם הזכויות השונות של מי שנפסקו לטובתו אחוזי נכות, וכפי שתבינו בהמשך קצבת הנכות היא ממש לא הזכות היחידה.

התקנות קובעות את סדרי הוועדות הרפואיות, גובה הקצבאות, הצורה שבה מחשבים את אחוזי הנכות במקרה של מספר פגיעות ולמעשה מדריכות את הביטוח הלאומי כיצד להתמודד עם כל סיטואציה הקשורה לאחוזי נכות. בתור מי שאמורים להגיש בקשה לקביעת אחוזי נכות אתם לא צריכים להכיר את כל התקנות, אך כן כדאי שיהיה לכם את הידע הבסיסי שאותו נביא לפניכם כאן.

 

הגשת הבקשה

לאחר שחוויתם פגיעה, תאונה, חבלה או כל אירוע בגינו אתם אמורים לקבל אחוזי נכות עליכם להגיש בקשה לביטוח הלאומי. הבקשה יכולה להיות תביעה לפיצוי בגין פגיעה בעבודה, או תביעה לטובת הכרה כנכים. שימו לב שיש מקרים שבהם הביטוח הלאומי לא מטפל בבקשה שלכם, למשל כאשר הפגיעה היא בעת שירות צבאי או במסגרת פעולת איבה, ואז יש מסלול שונה להכרה בכם כנכים.

בהגשת הבקשה תמלאו מספר רב של טפסים שבהם מפורטים פרטיכם האישיים יחד עם פרטי הפגיעה. במידה והפגיעה התרחשה במסגרת תאונת דרכים תצטרכו לצרף גם אסמכתאות לתאונה. בנוסף יהיה עליכם למלא שאלונים רפואיים והם שיעמדו לפני אנשי הביטוח הלאומי בבואם לקבוע את דרגת הנכות שלכם. לאחר שתשלחו את הטפסים שלכם כנראה שתקבלו את הזימון המיוחל לוועדה.

 

זימון לוועדה

הביטוח הלאומי הוא גוף שמטפל בפניות רבות, ולכן ברגע שקיבלתם זימון לוועדה ההמלצה שלנו היא לא לדחות את הזימון אלא להגיע אליו כבר בפעם הראשונה. במידה ואתם לא יכולים לעשות את זה העדכנו את הביטוח הלאומי כדי שהם יקבעו לטובתכם תאריך אחר. במידה ולא תגיעו בפעם השנייה ולא תודיעו על כך לביטוח הלאומי אתם עלולים להיות חשופים לקנס והבקשה שלכם תרד אחורה.

למידע נוסף אודות: טיפים לוועדה רפואית בביטוח לאומי, לחצו כאן >>>

 

הוועדה הרפואית

הוועדה הרפואית היא וועדה שיושבים בה אנשי מקצוע של הביטוח הלאומי ובניהם גם רופאים. הוועדה עובדת על פי תבחינים ברורים והיא אמורה לקבוע את דרגת הנכות שלכם. הוועדה תבחן את המצב שלכם ויחד עם התצהירים שהגשתם אמורה להיות לה את היכולת לקבוע מהי דרגת הנכות שלכם. בחלק מהמקרים הוועדה לא תסתפק במה שהיא רואה לנגד עיניה ותרצה עוד חוות דעת.

 

חוות דעת נוספות

חוות דעת נוספת שאותה תבקשו להביא היא בדרך כלל של רופא מומחה בתחום מסוים. הרופאים של הוועדה אינם מבנים בכל התחומים ולעיתים הם זקוקים לייעוץ של מומחה מתחום כזה או אחר. בכל מקרה, לא תצטרכו להופיע בשנית בפני הוועדה הרפואית אלא רק להגיש את חוות הדעת שאותה המומחה נתן לכם. לאחר זמן מה תקבלו את הכרעת הוועדה ביחס לדרגת הנכות שלכם.

 

אחוזי נכות

דרגת הנכות שאותה הוועדה תקבע לכם היא בצורה של אחוזים, כאשר בשום מצב היא לא תעלה על 100 אחוז. ככל שרמת הנכות שלכם קשה יותר כך האחוזים שלכם יהיו גבוהים יותר, ובהתאם להם גם הזכויות שלהן תהיו זכאים. באתר הביטוח הלאומי תוכלו לקרוא בפירוט מה בדיוק המשמעות של כל דרגת נכות, ולשער כמה אחוזי נכות אתם אמורים לקבל לאור המצב האישי שלכם.

 

קצבת נכות

ההטבה המרכזית שאותה מקבלים מי שנפסקו לטובתם אחוזי נכות בשיעור מסוים היא קצבת נכות. הקצבה היא עבור מי שנפסקו עבורו אחוזי נכות בשיעור של 60 אחוז ומעלה, כאשר יש 4 דרגות שונות של קצבה. הקצבה הגבוהה ביותר היא קצת יותר מ4000 ₪ ואילו הנמוכה ביותר היא 2300 ₪. הקצבה הזו מיועדת למי שבעקבות הנכות ההכנסה שלהם נפגעה בצורה משמעותית.

 

הטבות נוספות

מלבד הקצבה שאתם זכאים לה, יש עוד זכויות לנכים שאותם כדאי להכיר. לא כל הזכויות מגיעות לכל הנכים, ויש לא מעט זכויות שכדי לקבל אותן עליכם לעמוד ברף מסוים של אחוזי נכות. בין הזכויות המוכרות ניתן למנות את הזכות לתו נכה לרכב הפרטי שלכם, חניה בצמוד לבית, האפשרות לא לעמוד בתור במקומות מסוימים והנחות בשירותים רבים של המדינה.

 

מה עושים במצב של מספר פגיעות

אחד המקרים הכי רווחים בכל הנוגע לאחוזי נכות הוא זה שבו יש לכם מספר פגיעות כאשר כל אחת בפני עצמה מעניקה לכם אחוזי נכות בשיעור מסוים. במקרים הללו החישוב לא נעשה כסכום של אחוזי הנכות, לאור העובדה שאחוזי הנכות שלכם לא יכולים לעלות על מאה אחוז. באתר הביטוח הלאומי תוכלו לראות איך בדיוק נעשה החישוב במקרים הללו.

 

ערעור על קביעת הביטוח הלאומי

למרבה הצער לא תמיד הביטוח הלאומי ייענה בחיוב לבקשה שלכם. זו הסיבה שאתם צריכים להכיר את האפשרות לערער על קביעת הביטוח הלאומי. את הערעור עליכם להגיש מיד כאשר קיבלתם את התשובה השלילית. הערעור יכול להיות מוגש גם במקרה שבו שיעור אחוזי הנכות שנפסק לכם אינו מספק את הצרכים שלכם.

במהלך הגשת הערעור נסו להבין מה בדיוק גרם לדחיית הבקשה הראשונה שלכם ותקנו את הבעיה הזו. מומלץ גם להוסיף חוות דעת חדשה במקרה הצורך, כדי לשכנע את אנשי הביטוח הלאומי שהקביעה הראשונית שלהם ביחס אליכם הייתה מוטעית.

למידע נוסף אודות: מכתב ערעור לביטוח לאומי, לחצו כאן >>>

 

ליווי משפטי לטובת קבלת אחוזי נכות

הביטוח הלאומי, כמו כל חברת ביטוח הוא גוף שקשה מאוד להוציא ממנו כסף. גם כאשר אתם עומדים בכל הקריטריונים הנדרשים לקבלת אחוזי נכות, אתם עלולים למצוא את עצמכם במאבק מתיש מול הביטוח על מנת לממש את הזכויות שלכם במלואן. זו הסיבה שהיינו ממליצים לכם לקבל ליווי משפטי צמוד של משרד עו"ד פייפר כהן. הצוות של המשרד מחזיק בניסיון הרלוונטי לתיקים אלו.

הליווי המשפטי לא רק יגביר את הסיכוי שהתביעה שלכם תתקבל אלא גם יעזור לכם שזה ייקח פחות זמן מהרגיל. ישנם לא מעט ניואנסים שאי היכרות עמם עלולה לגרור עיכובים רבים. בתור מי שלא מורגלים בעבודה מול הביטוח הלאומי אין סיבה שתכירו את הניואנסים הללו, אולם אנחנו נוכל לעזור לכם בדרך לקבלת כל הזכויות שלכם.

 

לסיכום

תקנות הביטוח הלאומי ביחס לאחוזי נכות מפרטות את המקרים השונים שבהם אתם זכאים לקבל אחוזי נכות, ומה הזכויות שתקבלו בכל אחד מהמקרים הללו. כדי לקבוע את אחוזי הנכות הביטוח הלאומי יזמין אתכם לוועדה רפואית ובה רופאי הביטוח ייבחנו את המצב שלכם ויחליטו מה בדיוק רמת הנכות שלכם. מומלץ לקבל ליווי משפטי לאורך התהליך כדי שהזכויות שלכם יתממשו במלואן.

 

מה קורה במצב של נכות זמנית

אחד המקרים הרווחים בהקשר של אחוזי נכות הוא נכות זמנית. מצד אחד אנחנו יודעים שמדובר על מצב בר חלוף ויחד עם זאת מדובר על תקופה שבה אנחנו זקוקים להכרה בתור נכים משלל סיבות. בביטוח הלאומי ישנו מסלול להכרה בכם בתור מי שזכאים לאחוזי נכות זמניים שיפקעו לאחר תקופה מסוימת. במידה ותרצו להאריך אותם תצטרכו להציג הוכחה שאתם עדיין סובלים מהנכות.

 

מה הסיכוי לקבלת תשובה חיובית על הערעור

הביטוח הלאומי לא אוהב לשנות את ההחלטה שלו, אולם זה לא אומר שהערעור שלכם יידחה על הסף. כדי שהוא יתקבל אתם צריכים להבין למה בדיוק הוא נדחה, ולנסות להוכיח שדווקא בנקודה הזו הצדק אתכם.

 

האם אפשר להגיש את הבקשה לבד

כפי שהסברנו לכם, ליווי משפטי יכול לסייע לכם בצורה משמעותית במהלך הגשת הבקשה. יחד עם זאת, ניתן להגיש את הבקשה בכוחות עצמכם אם אתם רוצים לחסוך את התשלום לעורך דין. למרות זאת, הסיכוי שהתביעה שלכם תתקבל הוא נמוך יותר כאשר אתם מגישים אותה באופן עצמאי, מה גם שליווי של עורך דין יוכל לקצר את זמן המענה של הביטוח הלאומי לפנייה שלכם.

 

כמה יעלה לנו עורך דין

המדינה מטילה מגבלה על גובה הסכום שאותו עורך דין יכול לגבות בתיקי ביטוח לאומי כך שאתם לא צריכים להיות מודאגים מזה.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור קצבת נכות עקב פריצת דיסק
ערר מול ביטוח לאומי שאושר עבור זכאות לאובדן כושר עבודה
ערר עבור תובע לקבלת קצבת נכות עקב מצב בריאותי
אישור הכרה של 100% נכות וזכאות לקצבת למשך שנה
אישור זכאות של 70% נכות זמנית לעובד שהחליק בעבודתו
החלטת הוועדה בגין נכות רפואית
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!