לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

טיפים לוועדה רפואית בביטוח לאומי

מספר טיפים יכולים לסייע לכל מי שעומדים לפגוש בנציגים של ועדה רפואית מטעם הביטוח הלאומי, כחלק מתהליכי הגשת תביעה לקבלת גמלאות והטבות. בנוסף, חשוב להבין איך מתנהלים מול הוועדה הרפואית מבחינת מסמכים, טפסים ואישורים

 

4 טיפים חשובים ביותר להתמודדות עם הוועדה הרפואית בביטוח לאומי

התייצבות בפני ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי בישראל היא שלב קריטי לכל מי שמבקש לקבל קצבת נכות בגין נכותו. לוועדה זו תפקיד מרכזי בקביעת דרגת הנכות של הפרט, אשר בתורה משפיעה על הקצבה שהוא מקבל. התהליך כולל שלבים שונים ודורש הכנה והבנה מדוקדקת.

 

הבנת תפקיד הוועדה הרפואית

הוועדה הרפואית כוללת רופא מומחה שאחריותו העיקרית היא להעריך את דרגת הנכות של הפונה. כמו כן, קיימת מזכירה, אשר רושמת את דברי המבקש ואת הליכי הוועדה, תוך הקפדה על שמירת זכויותיו של המבקש לאורך כל התהליך.

 

שלב ראשון: סקירת מסמכים

לפני כניסת המבקש לחדר, רופא הוועדה סוקר את המסמכים הרפואיים שבתיק. בדיקה מקדימה זו מסייעת לרופא להבין את הרקע הרפואי ומכינה אותו להערכה האישית. לאחר מכן, המבקש מוזמן לחדר ומתבקש להציג תעודה מזהה עם תמונה. הרופא והמזכירה מציגים את עצמם תוך מתן שמות ופרטים מקצועיים.

 

ניגוד עניינים

חשוב לציין כי אם הפונה מכיר את הרופא בוועדה באופן אישי או כרופא מטפל, אותו רופא אינו יכול להשתתף בבדיקה. במקרים כאלה, על הפונה להודיע לוועדה שתקבע לוועדה נוספת.

 

שלב שני: בדיקת מצב רפואי

שלב זה מתמקד בקביעת אחוזי הנכות. הרופא, בשלב זה, אינו מוסמך לדון או להמליץ על טיפול רפואי, אך הוא נוכח כדי להעריך את הנכות. אם יש למבקש מסמכים נוספים שאינם בתיק, יש להציגם לרופא.

 

הצגה עצמית ובדיקה רפואית

המבקש מפרט תחילה את מחלותיו או ליקויים רפואיים וכיצד אלה משפיעים על חיי היומיום ועל תוחלת החיים שלו. הכנת מסמך מפורט מראש, המתאר מחלות או ליקויים אלו וקשיי תפקוד, מומלצת מאוד. יש למסור מסמך זה לרופא או למזכירה לצורך שילובו בדוח הוועדה. אם יש צורך בבירור, הרופא ישאל שאלות. במקרים בהם פירוט הקשיים הרפואיים מאתגר, או שיש צורך במתרגם, הפונה רשאי להביא מלווה מתאים, כגון עורך דין, מתרגם, קרוב משפחה או חבר.

בהתאם לסוג המחלה או המוגבלות, הרופא עשוי להחליט לערוך בדיקה גופנית. במהלך בחינה זו, המלווה של המבקש יכול להיות נוכח.

 

הפניה לבדיקות נוספות

אם יימצא צורך בבדיקות נוספות או מסמכים רפואיים, הוועדה לא תקבע את אחוזי הנכות באופן מיידי אלא תחכה לחומר נוסף זה. הפונה יקבל מכתב המפרט את בקשות הוועדה והוא זכאי לקבל את תוצאות בדיקות אלו עוד בטרם תתקבל החלטה בעניינו.

 

שלב שלישי: סיכום וקביעת אחוזי נכות

לאחר יציאת הפונה מהחדר, הרופא מקריא למזכירה את הממצאים הרפואיים ומחליט על אחוזי הנכות על סמך המסמכים הרפואיים, הצהרותיו של הפונה והבדיקה. אחוז זה נקבע על פי ספר הליקויים המתווה אחוזים מוגדרים לכל ליקוי רפואי. כמו כן, הרופא קובע את מועד תחילת הנכות והאם היא זמנית או קבועה.

 

המלצות לוועדה הרפואית

  • הכנת מסמכים: הכינו רשימה מפורטת של מחלות או ליקויים להצגה לוועדה. יש להביא תעודה מזהה וכל מסמך נוסף שתבקש הוועדה.
  • הגעה ודייקנות: דעו את מיקום הוועדה והגיעו בשעה שצוינה. היו מוכנים להמתין, שכן הזמן עבור כל פונה יכול להשתנות.
  • הצגת ממצאים רפואיים: הציגו תלונות בקצרה ובתמציתיות, תוך התמקדות במצב הנוכחי ולא במחלות עבר. השתמשו ברשימה המוכנה לצורך יעילות.

 

ליווי וייצוג משפטי

במידת הצורך הביאו לוועדה הרפואית מתרגם, מלווה או נציג משפטי. תמיכה זו יכולה להיות מכרעת בהבטחה שהמקרה שלכם יוצג בצורה מדויקת ואפקטיבית. בנוסף, היערכות לישיבת ועדה רפואית היא שלב קריטי לקבלת קצבת נכות. הערכת הוועדה משפיעה באופן משמעותי על קביעת דרגת הנכות, וכתוצאה מכך על ההטבות שמקבל אדם. ההבנה אילו מסמכים להביא, כיצד הוועדה פועלת, ומהם תהליכי הערעור הם המפתח לניווט הליך זה בצורה יעילה.

 

מסמכים רפואיים לתביעות נכות

בעת השתתפות בוועדה רפואית, חיוני להביא רשימה מפורטת של מסמכים רפואיים רלוונטיים. מסמכים אלה כוללים דוחות ובדיקות הקשורים לנכותו של המבקש ולכל סיבוכים הקשורים אליו, כגון אלו הנובעים ממצבים כמו סוכרת, מחלות לב או סרטן. חשוב לזכור כי יש לבצע בדיקות רפואיות נוספות רק לאחר הפניה של רופא מטפל. במידה והוועדה תדרוש בדיקות ספציפיות, יינתנו הפניות על ידי רופא המוסד לביטוח לאומי. צירוף מסמכים מקיפים ורלוונטיים יכול לקצר את זמן הטיפול בתביעה ולאפשר קביעת נכות מדויקת יותר.

 

החזר הוצאות נלוות

– הוצאות נסיעה בתחבורה ציבורית: ניתן החזר למשתתפים בוועדות רפואיות ברמה א' ולנשלחים לבדיקות רפואיות, בתנאי שמרחק הנסיעה הוא לפחות 40 ק"מ לכל כיוון.

– תחבורה מיוחדת: אם האדם אינו יכול להשתמש בתחבורה ציבורית מסיבות בריאותיות, או אם התחבורה הציבורית אינה זמינה – ניתן החזר עבור תחבורה מיוחדת.

– הוצאות לינה: אם נדרש לשהות מחוץ למגורים לפחות 24 שעות ומיקום הוועדה נמצא במרחק של יותר מ-50 ק"מ, זכאים יחידים להחזר של הוצאות לינה.

– הוצאות כלכליות: החזר עבור ארוחות ניתן בתנאים מסוימים, כגון הישארות מהבית בשעות מסוימות.

 

על החלטות הוועדה הרפואית לערעור

– ערעור על אחוזי נכות רפואית: אם הוועדה הרפואית קובעת נכות רפואית הנמוכה מ-80%, ניתן לערער על ההחלטה תוך 60 יום מיום ההודעה.

– ערעור על דרגת אי כושר: אם נקבעה דרגת אי כושר שאינה עולה על 74%, או אם הוחלט כי כושר העבודה לא אבד ביותר מ-50% – ניתן להגיש ערעור.

ועדות ערר קיימות רק בחלק מהסניפים, ולכן ייתכן שהפונה יצטרך להשתתף בוועדה בעיר אחרת.

החלטת ועדת הערר הינה סופית וניתנת לערעור על רקע משפטי בפני בית הדין האזורי לעבודה.

 

שאלות ותשובות

מה צריך להביא לישיבת ועדה רפואית?

הביאו את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים, לרבות דוחות ובדיקות הקשורות למוגבלותכם ולסיבוכיה. רצוי להכין מסמכים אלו מראש. הסיבה לכך היא שתהליך העמידה בפני ועדה רפואית במוסד לביטוח לאומי כרוך בהכנה מדוקדקת והבנת זכויותיכם. על ידי הקפדה על הנחיות אלה והיותכם מוכנים היטב, תוכלו לנווט ביעילות את הצעד המכריע הזה בתהליך תביעת הנכות שלהם.

האם ניתן להחזיר הוצאות נסיעה לוועדה הרפואית?

כן, ניתן להחזיר הוצאות נסיעה עבור תחבורה ציבורית או תחבורה מיוחדת בתנאים מסוימים, כגון מרחק נסיעה או מצבים בריאותיים ספציפיים.

כיצד ניתן לערער על החלטת הוועדה הרפואית?

ערעורים על החלטת הוועדה הרפואית על אחוזי נכות או דרגת אי כושר, יש להגיש תוך 60 יום מיום קבלת ההחלטה.

האם יש מגבלה על שכר הטרחה שגובים נציגים עבור תביעות נכות?

כן, החוק מגביל את שכר הטרחה שנציגים כמו עורכי דין או יועצי מס יכולים לגבות עבור שירותים הקשורים לתביעות נכות. בנוסף, ניתן לקבל שירותי ייעוץ והכנה ללא תשלום לוועדות רפואיות. ייצוג משפטי לעררים חינם בבית הדין לעבודה ניתן באמצעות לשכות הסיוע המשפטי של משרד המשפטים.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

ערר מול ביטוח לאומי שאושר עבור זכאות לאובדן כושר עבודה
דוח ועדה הרפואית – נמצא זכאי לפיצויים עקב תקיפה
אישור זכאות 19% נכות לתובע אשר החליק במדרגות עבודתו
הגדלת זכאות ל25% נכות, תובע שעבר תאונת עבודה בעבר
אישור זכאות ל57% נכות, 65% אי כושר וקצבה לשנה
ערר לביטוח לאומי עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!