לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

קביעת אחוזי נכות לפי ביטוח לאומי

מאמר זה יסביר כיצד מתבצעת קביעת אחוזי נכות לפי ביטוח לאומי. אנו בפייפר כהן נעשה הכל כדי להשיג לכם את אחוזי הנכות המגיעים לכם, ואת הפיצויים להם אתם זכאים. כיצד מתבצעת קביעת אחוזי נכות לפי ביטוח לאומי?

לפני כל וועדה רפואית עבור קביעת אחוזי נכות ביטוח לאומי ישנן שאלות כמו: מהי נכות רפואית? מה הם הקריטריונים אשר קביעת אחוזי נכות ופנסיה רפואית לפי ביטוח לאומי מתבצעת על פיהם? איך מחשבים אחוזי נכות בביטוח לאומי ואיך בכלל מתבצעת קביעת אחוזי נכות בביטוח לאומי? איפה מוצאים את ספר הליקויים של ביטוח לאומי כשרוצים להבין כיצד מתבצעת קביעת אחוזי נכות? מה אומר המושג "אחוזי נכות לצמיתות" ומה אומר המושג "אחוזי נכות כללית"?  כאן תוכלו למצוא את כל המידע החשוב והקריטי שיוכל לענות לכם על השאלות הללו.

 

קביעת אחוזי נכות

בוועדות רפואיות נקבעים אחוזי נכות רפואית. הוועדות מתקיימות בביטוח לאומי לצורך החלטות על זכאות לקצבה או מענק או כל זכות אחרת הניתנת בגין נכות מעבודה, קצבת נכות כללית, פיברומיאלגיה, קצבת שירותים מיוחדים או במסגרת תביעה לפטור ממס הכנסה מסיבות רפואיות כאל ואחרות.

מי שבעצם אחראי לקביעת אחוזי נכות לפי ספר הליקויים של ביטוח לאומי היא הוועדה הרפואית למרות שבחוקי הביטוח הלאומי ניתן לראות כמה אחוזי נכות ניתן לקבל עבור כל ליקוי רפואי. ליווי מקצועי של עורך דין לתביעות ביטוח לאומי מומחה בתחום ביטוח לאומי, מהווה צעד מרגיע וחשוב שיכול לתרום לכם בכל אחד מן השלבים בדרך.

בפייפר כהן אנו הולכים עם הלקוח יד ביד מהשלב הראשוני, בהמשך  ועדה רפואית ביטוח לאומי ומגיעים עד ועדת ערער ביטוח לאומי במידה וקיים צורך כזה. ליווי של עורך דין מומחה ביטוח לאומי עוזר לכם, מרגיע ונותן ראש שקט, והכי חשוב – מביא לתוצאה הרצויה: קצבה יותר גבוהה, אחוזי נכות ביטוח לאומי גבוהים, מגוון הטבות לנכים ביטוח לאומי. בקיצור, תוצאות הרבה יותר טובות.

 

מה להכין מראש בטרם תביעת אחוזי נכות בביטוח לאומי?

ישנם אזרחים מבוטחים אשר מחזיקים ביותר מליקוי או מחלה אחת, ואנו ממליצים לקראת הגשת התביעה, להכין מראש ולאסוף את כלל המסמכים ואישורי הבדיקות הרלוונטיים לכל אחד מן הליקויים או המחלות, ואלה בתורם יכולים להגדיל את אחוזי הנכות עבור המטופל באותה וועדה רפואית. מחשבון אחוזי נכות מאפשר לקבל רשימה מפורטת של המסמכים הרפואיים שמומלץ לצרף לתביעה בהתאם לאבחנה הרפואית.

אם לדוגמה חולה לב מגיש תביעה לקצבה עבור מחלת לב, הוא צריך לבחון אם הוא סובל מעוד מחלות או ליקויים אחרים אשר יכולים להקנות לו אחוזי נכות רפואית נוספים. אם לדוגמה המטופל סובל גם ממחלת הסוכרת והוא מגיש לוועדה בנוסף למסמכי מחלת הלב- את המסמכים הנדרשים למחלת הסוכרת. לצורך הדוגמה- אם הוועדה הרפואית תקבע לו:

 

20% נכות רפואית בגין הסוכרת

40% נכות רפואית בגין מחלת הלב

על פי הדוגמה הנ"ל, למטופל תקבע דרגת נכות רפואית משוקללת של 52%.

במידה ותרצו תדרוך יותר מעמיק על שיטת החישוב, ניתן להיכנס לאתר ביטוח לאומי.

 

קביעת אחוזי נכות משוקללת

אם אדם סובל ממחלה אחת או יותר, אחוז הנכות הכללי שלו יוחלט לפי שיקלול של אחוזי הנכות הרפואיים שלו ולא על פי חיבור הסכום של כל אחד מהם. דוגמה נוספת- אם הרופא קבע נכות רפואית לשתי מחלות: למחלת לב  30%.  ולבעיות גב  – 10%.

החישוב ייערך כך- 30% למחלת הלב כפי שרשום בספר המבחנים פלוס  7%למחלה בגב – אחוזי הנכות בגב מחושבים מתוך 70% – אלה האחוזים שנשארו לאחר הפחתת 30% הנכות למחלת הלב (מתוך 100% אפשריים). סה"כ אחוזי הנכות המשוקללת הם 37%.

 

אוכלוסיית יעד ותנאים מקדימים עבור קביעת אחוזי נכות

כשאנחנו מדברים על קביעת אחוזי נכות לפי ביטוח לאומי, אנו מדברים על אוכלוסייה של כל מי שעבר את גיל 18 במדינת ישראל בטרם הגיעו לגיל פרישה אשר הגיש תביעה לקצבת נכות כללית. חשוב להבין שכל מי שרוצה שתיקבע לו נכות רפואית כללית מביטוח לאומי שלא מדובר בתביעה לקצבת נכות כללית, יכול להגיש בקשה לרשות המיסים וע"י וועדה רפואית ייבדק עבורו פטור ממס הכנסה.

 

קביעת אחוזי נכות כללית

אדם אשר לא מגיע עם אחוזי הנכות המשוקללת שלו ל-60% / ל-40% כאשר אנו מדברים על מצב בו נקבעה נכות אחת לפחות אשר עומדת על 25% ובנוסף עבור אישה שמוגדרת כעקרת בית ולא נקבעו לה 50% נכות רפואית – בכל אלה יופסק תהליך קביעת הזכאות באופן מיידי. רק מי שעבר את האחוזים הנ"ל המהווים סף – יעבור לשלב הבא אשר בו ייקבע אם הוא איבד מכושרו להשתכר ולעבוד.

הקצבה עבור נכות כללית תחולק בהתאם לשיעור אובדן כושר העבודה של המבוטח. אחוז הנכות הרפואית בנכות כללית קובע גם את גובה הקצבה החודשית הנוספת שיקבל החולה.

 

קביעת אחוזי נכות לפי ביטוח לאומי על נכות לצמיתות

הוועדה הרפואית יכולה לקבוע את אחוזי הנכות הרפואית או כאחוזי נכות זמניים או אחוזי נכות לצמיתות, אחוזי נכות קרן פנסיה. לפעמים יש מצבים רפואיים שבהם רופאי הוועדה מעריכים כי הם יכולים לחלוף והם זמניים ולכן אינם קובעים אחוזי נכות לצמיתות.

כאשר קביעת אחוזי נכות הרפואית הם זמניים בדר"כ גם פקיד התביעות יקבע שהזכאות לקבלת קצבת נכות היא זמנית, ובתום תקופת הזמניות על החולה יהיה לעשות את כל תהליך הוועדות וקביעת הזכאות בשנית.

 

סעיפים מנופים בקביעת אחוזי נכות כללית

ברשימת אחוזי הנכות בביטוח לאומי ישנם סעיפים אשר קרויים "סעיפים מנופים". סעיפים אלו אינם משפיעים על כושר פרנסה ועבודה מבחינת הביטוח הלאומי, ואלו לא יילקחו בחשבון כאשר ייקבעו אחוזי נכות עבור אדם מסוים.

ניתן לקחת לדוגמה אדם אשר נפגעה שמיעתו, והוועדה קבעה לו 20% נכות אשר עשויים להשפיע על הפיצוי שהאדם עשוי לקבל במסגרת תביעה עבור נפגעי עבודה, אך כאשר עושים חישוב של אחוזים לנכות כללית, אחוזים אלה לא יילקחו בחשבון.

 

קביעת אחוזי נכות מעבודה

קביעת אחוזי נכות רפואית בעקבות פציעה בעבודה מתחלקים כך:

  • 0%-8%   אינם מקנים כל פיצוי.
  • 9%-19% אם האחוזים נקבעו לצמיתות – המטופל מקבל מענק חד-פעמי (ועד לקבלת אחוזים לצמיתות – קצבה חודשית זמנית).
  • 20%  ומעלה – מקנים קצבה חודשית קבועה.

 

קצבת שירותים מיוחדים

תהליך קביעת אחוזי נכות בקצבת שירותים מיוחדים הוא אינו רחוק מתהליך קביעת אחוזי נכות עבור נכות כללית. גם כאן, אחוזי הנכות הרפואית הם אינם אלו שקובעים את הזכות אלא רק מהווים "כרטיס כניסה". מי שעובר את הסף המדובר, ימשיך לבדיקה בה יימדד הצורך של החולה בעזרה עבור ביצוע פעולות יום יומיות פשוטות.

 

פטור ממס הכנסה

ישנה אפשרות בה ניתן לקבל פטור ממס הכנסה וזאת עבור מי שיש לו 100% נכות רפואית אשר הגיעו מבעיה אחת, או לחלופין שהנכות הרפואית המשוקללת של המטופל מגיעה ל- 90%. לקריאה נוספת באתר ביטוח לאומי לחץ כאן

קביעת אחוזי נכות לפי ביטוח לאומי
קביעת אחוזי נכות לפי ביטוח לאומי
עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות ל57% נכות, 65% אי כושר וקצבה לשנה
פיצוי כספי משמעותי לחולה שחפת
ערר עבור תובע לקבלת קצבת נכות עקב מצב בריאותי
אישור זכאות 97% נכות עבור תובע החולה באמנזיה
אישור זכאות ל74% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
אישור זכאות 28% נכות לתובע שנחבל ברחוב וסובל מכאבים
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!