לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

נכות ואובדן כושר עבודה – איך מתמודדים?

חיים עם נכות וחווית אובדן כושר עבודה יכולים להיות מאתגרים מאוד, שכן הנכות והפגיעה בעבודה עלולים לשנות את החיים באופן מהותי. לפגיעה עשויה להיות השפעה על הקריירה, היציבות הכלכלית, התחושות הנפשיות וכמובן כתוצאה מכך הרווחה הכללית של האדם.

עם זאת, עם התמיכה שמספקת הממשלה, ועם התנהלות נכונה, ניתן לנצח את הקשיים שמביאה הנכות ולפתח מסוגלות למול הנסיבות החדשות שהיא מביאה לחיים. במאמר זה, תקבלו מספר כלים שיעזרו לכם להבין איך מתמודדים עם נכות ואובדן כושר עבודה.

 

הבנת ההשפעה של נכות ואובדן כושר עבודה

כאמור, הנכות עצמה והן חוסר היכולת לעבוד עשויים להציב אתגרים ייחודיים בתחומי חיים שונים, לרבות תעסוקה, ניידות, יחסים אישיים והערכה עצמית. על מנת להתמודד עם התופעה, ממשלת ישראל דרך המוסד לביטוח לאומי מציעים מספר מסלולים שיכולים לעזור למי שסובלים מפגיעה פיזית שפוגעת ביכולת ההשתכרות שלהם. מלבד העזרה הכלכלית עליה נרחיב בהמשך, יש עוד מספר סוגים של סיוע שמציע המוסד לביטוח לאומי.

 

שיקום והכשרה מקצועית

ראשית, הנפגע זכאי להשתתפות בתוכניות שיקום שנועדו לשפר יכולות תפקודיות ולקדם עצמאות. התוכניות כוללות מגוון שירותים כמו פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, ריפוי בדיבור וייעוץ פסיכולוגי. תוכניות אלו עוזרות לאנשים להסתגל לנכות שלהם, ללמוד דרכים חדשות לביצוע משימות יומיומיות ולהחזיר או לשפר את יכולת הניידות והתקשורת שלהם.

בנוסף לכך, המוסד לביטוח לאומי מציע תוכניות הכשרה מקצועיות שמטרתן לעזור לאנשים עם נכות לרכוש מיומנויות וידע שדרושים להם כדי להמשיך בתעסוקה משמעותית. תוכניות אלו מציעות הכשרה מיוחדת המותאמות ליכולות ותחומי עניין ספציפיים, ומאפשרות לאנשים לחקור מסלולי קריירה חלופיים או לשנות את הכישורים הקיימים שלהם כך שיתאימו לנסיבות החדשות שלהם.

 

תמיכה כספית וקצבאות נכות

בנוסף לסיוע הכללי, המוסד לביטוח לאומי מציע סיוע כלכלי לזכאים לכך. תמיכה כלכלית היא הכרחית לאנשים עם נכות שחווים אובדן כושר עבודה. גובה התמיכה המוענקת תלוי בדרך כלל בדרגת הנכות ובצרכים הספציפיים של כל מקבל. הבנת קריטריוני הזכאות ותהליך הבקשה חשוב על מנת לנצל את ההטבות הללו במלואן. השלב הראשון בתהליך, הוא הכרה באחוזי הנכות של המבקש.

 

אחוזי נכות

הליך קביעת פסיקה רפואית לנכות כללית כרוך בהערכת אחוזי נכות רפואית על ידי ועדה המורכבת מרופא מומחה המתמחה בתחום רפואי רלוונטי ומזכיר ועדה. הוועדה מבצעת הערכה מקיפה בשלושה שלבים לקביעת אחוזי הנכות הרפואית הספציפיים על סמך העובדות המוצגות בתיק.

השלב הראשון כולל בחינה מעמיקה של התיעוד הרפואי והמסמכים של הפונה. הדבר מאפשר לוועדה לאסוף מידע חיוני על המצב הרפואי המדובר. בעקבות סקירה זו, מתקיים דיון פנים אל פנים בו הרופא עשוי להעלות שאלות בעל פה כדי לקבל הבנה טובה יותר של חומרת הפציעה. במידת הצורך, נערכת בדיקה גופנית כדי לקבל מושג טוב יותר לגבי היקף הפגיעה ולקבוע את אחוזי הנכות המתאימים להענקת הקצבה.

 

סוגי הסיוע הכלכלי המוצעים

מעבר לכך, ניתן לקבל סיוע כלכלי דרך המוסד לביטוח לאומי. ככלל, הסיוע הכלכלי מתחלק לשלוש קטגוריות עיקריות:

  1. קצבת נכות: תשלום חודשי המיועד לכיסוי הוצאות מחיה.
  2. קצבה לצרכים מיוחדים: תשלום חודשי שנועד לתת מענה בעלויות ספציפיות, כגון ציוד רפואי או הובלה.
  3. קצבת שיקום: תשלום חודשי שמטרתו לסייע לנכים להשתלב מחדש בכוח העבודה או במערכת החינוך.

 

צורות תמיכה אחרות

מלבד סיוע כלכלי כללי, אנשים עם מוגבלות זכאים גם לצורות תמיכה אחרות. הנה כמה דוגמאות:

  1. סיוע ברכישת תרופות: הממשלה יכולה להעניק סיוע כספי לכיסוי עלות התרופות לאנשים עם מוגבלות.
  2. מימון טיפולים: סיוע כספי זמין כדי לסייע לאנשים עם מוגבלות לכסות את ההוצאות הכרוכות בניתוחים, פיזיותרפיה או ריפוי בעיסוק.
  3. טיפול אישי: הממשלה רשאית להקצות כספים למתן טיפול אישי לעובדים המסייעים לאנשים עם מוגבלות בפעילותם היומיומית.

 

גובה הקצבה

גובה הקצבה שאדם זכאי לקבל תלוי באחוזי הנכות הרפואית שלו. הטבלה הבאה, שמקורה באתר הביטוח הלאומי, ממחישה את סכומי הקצבאות לפי דרגת הנכות:

דרגת נכות סכום הקצבה
75% ומעלה 4063 ₪
74% 2770 ₪
65% 2496 ₪
60% 2345 ₪

 

בהמשך, על סמך הבדיקה וההערכה, קובע הרופא אחוזי נכות על פי ההנחיות הקבועות בתקנות הביטוח הלאומי. במידה והוועדה תקבע כי נדרשות בדיקות רפואיות נוספות או מסמכים לצורך קביעה מדויקת, היא תבקש מהפונה לספקם להמשך הערכה.

 

החשיבות של היוועצות בגורם משפטי

כאמור, ההתמודדות עם נכות ואובדן כושר עבודה יכולה להיות תהליך מורכב, שעלול לגרום למעורבים עוגמת נפש. מומלץ מאוד לפנות לייעוץ משפטי על מנת להבטיח טיפול נכון בערעור. בהכוונה משפטית נכונה יכולים הפונים לקבל הנחיות לגבי בדרך הנכונה בה יש להתנהל למול כל תהליך הגשת תביעת הנכות.

משרד עורכי דין פייפר כהן מנוסה בטיפול וייצוג תיקי נכות מול המוסד לביטוח לאומי. למשרד היסטוריה של הצלחות בייצוג בתיקים הקשורים לנכות ולאובדן כושר עבודה. פנו למשרד לקבלת ייעוץ משפטי וודאו כי אתם מנצלים בצורה מיטבית את זכויותיכם.

 

סיכום

חיים עם נכות ואובדן כושר עבודה יכולים להיות מאתגרים מאוד, ולהשפיע על היבטים שונים של החיים. עם זאת, עם התמיכה הניתנת על ידי הממשלה, לרבות תוכניות שיקום, הכשרה מקצועית וסיוע כספי, אנשים יכולים להתמודד עם קשיים אלה ולהסתגל לנסיבות החדשות שלהם. פנייה לייעוץ משפטי יכולה להבטיח שאנשים יבינו את זכויותיהם ויקבלו הדרכה נכונה לאורך כל התהליך.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

דוח ועדה הרפואית – נמצא זכאי לפיצויים עקב תקיפה
תובע נמצא זכאי ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה לשנה
אישור זכאות 32% נכות לתובע שהחליק בעבודה ושבר רגל
אישור זכאות ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
אישור זכאות ל75% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
אישור זכאות 19% נכות לתובע אשר החליק במדרגות עבודתו
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!