לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תביעה בגין תאונת אופניים חשמליים

לצד הריבוי המשמעותי של כלי הרכב הפרטיים על הכביש, יש גם לא מעט תנועת אופניים חשמליים, שרוכביהם נהנים מנסיעה מהירה ואפקטיבית במיוחד בתוך העיר ובמקומות צפופים ופקוקים. אך מה דינם כאשר הם מעורבים בתאונה? מה עושים בתאונת דרכים עם אופניים חשמליים? הכל כאן. 

 

כלי תחבורה יעיל, לא בתאונות דרכים

הפקקים, העומסים, התחבורה הציבורית הדלילה והיוקר שבאחזקת רכב, מפנים חלק גדול מהציבור אל פתרון האופניים החשמליים – כלי זול, זמין לרכישה ונעדר תנאים כמו מעבר טסט ותיאוריה, ביצוע מבחן רישוי שנתי או חניה בצל. אך יחד עם "חיי הזוהר" שפוטרים את האופניים מכללי רישוי וביטוח, מתקיים גם חיסרון משמעותי והוא הקושי לקבל פיצויים במקרה של תאונת דרכים.

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע שכל אדם שנגרמו לו נזקי גוף כתוצאה משימוש בכלי רכב מנועי יוכל לקבל פיצויים וללא קשר לאשמתו בגרימת התאונה. חוק זה מאפשר לנו להבין שכל אדם שנפגע בתאונת דרכים, בין אם נהג ברכב, הולך רגל או רוכב אופניים, זכאי לפיצוי כספי. את הפיצוי עצמו משלמת חברת ביטוח החובה של הרכב הפוגע.

מכיוון שלאופניים החשמליים אין ביטוח חובה, אין לרוכבים למעשה "כתובת" שאפשר לקבל ממנה פיצויים, למעט במקרה שבו התאונה התרחשה עם רכב המבוטח בביטוח חובה. מכשול נוסף שעומד בפני ציבור המדוושים על אופניים חשמליים הוא שאלת ה"רכב הממונע" שנובעת מכוח החוק – האם הפגיעה התרחשה כתוצאה משימוש במוצר מנועי שעה שמדובר בכלי תחבורה חשמלי?

חשוב להבין שרוכבי אופניים חשמליים שקולים מבחינת מעמדם בחוק להולכי רגל. אם הם לא מבוטחים בביטוח חובה, לא מובטחים להם פיצויים במקרה של נזק גוף כתוצאה מתאונת דרכים. הדבר חושף אותם לנזק כלכלי עצום, אם כי ישנם גופים נוספים שניתן לתבוע במקרים מסוימים, כמו למשל את הרשות המקומית במקרה של מכשול בדרך שגרם לרוכב ליפול ולהיפצע, או את ביטוח התאונות האישיות שיש ברשותכם.

 

האם אפשר לתבוע את תאגיד "קרנית"?

הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים (קרנית) הוקמה כדי לספק פיצויים לנפגעים בתאונות שלא יכולים לממש את הפיצויים מחברת ביטוח החובה. זה קורה כאשר הנהג הפוגע נוסע בלי ביטוח או בלי רישיון מתאים לסוג הרכב, כאשר מתרחשת תאונת פגע וברח בה זהות הדורס וחברת הביטוח שלו אינם ידועים וכו'. האם רוכב אופניים חשמליים שנפגע בתאונה זכאי לתבוע את קרנית?

כאן חשוב להתייחס לנקודה מרכזית מאוד: בישראל טרם נקבעה חובתם של אופניים חשמליים לערוך ביטוח חובה, שכן הם עדיין אינם מוגדרים בחוק כרכב מנועי. אם יוכרו כרכב מנועי בעתיד, יאולצו ציבור רוכבי האופניים להצטרף לביטוח החובה ואז לא תהיה להם בעיה לדרוש ולקבל פיצויים כנפגעי תאונת דרכים.

עד אז, אכן מדובר בבעיה שגורמת גם למכשול מול קרנית ונכון להיום, רוב התביעות שהוגשו בנושא לקרנית נדחו. תביעות אלו לא מתייחסות רק לרוכבי אופניים חשמליים שנפגעו בעצמם מתאונה, אלא גם לאנשים שנפגעו בעצמם מאופניים חשמליים ואינם יכולים לקבל על כך פיצוי. נפגעים אלו תובעים לא פעם ישירות את רוכב האופניים החשמליים בתביעות נזיקין או תביעות קטנות, שם עשוי הרוכב להימצא אשם ולשלם מכיסו סכומי עתק.

 

תביעת העירייה או הרשות המקומית

אם רוכבי אופניים חשמליים נפגעו כתוצאה ממכשול או מפגע בדרכם ושאפשר להוכיח קשר בינו לבין התאונה והנזק הגופני שנגרם ממנה, הרי שניתן לתבוע את הרשות המקומית שבשטח השיפוט שלה התקיימה התאונה.

 

תביעה בגין תאונת אופניים חשמליים של בני נוער

מלבד ציבור המבוגרים שמצא את האופניים החשמליים כפתרון התניידות אידיאלי, קיימת גם שכבה משמעותית של בני נוער וצעירים שרוכבים בהיעדר ידיעה של חוקי התנועה או אכיפה מוסדרת בנושא. כאשר מתרחשת תאונה בקרב בני נוער, הם יכולים לקבל פיצוי מכוח ביטוח התאונות האישיות לתלמידים, שמכסה אותם בכל מפגע ובכל מקום בארץ ובחו"ל במשך 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע.

ביטוח זה ניתן עבור כל תלמיד מטעם משרד החינוך ובית הספר על פי חוק ולכן ניתן יהיה לתבוע את החברה המבטחת, כל עוד היא איננה מחריגה תאונות דרכים באופניים חשמליים.

 

תאונת אופניים חשמליים בדרך לעבודה

אם עובד יצא מביתו למקום העבודה או חזר ממנו לביתו כשהוא רוכב על אופניים חשמליים, הוא זכאי במקרה של תאונה, להיות מוכר כנפגע עבודה וכך התאונה תהפוך מתאונת דרכים לתאונת עבודה. במצב כזה, ניתן יהיה לתבוע את המוסד לביטוח הלאומי ולקבל תשלום דמי פגיעה וזכאות לתביעת נכות מעבודה בהמשך.

 

בביטוח הפרטי

ככל שלרוכב ישנו ביטוח פרטי רלוונטי כמו תאונות אישיות, ביטוח אובדן כושר עבודה, ביטוח סיעודי וכד' שיכולים לתת מענה רלוונטי לסיטואציות של נזק גופני מורכב כתוצאה מהתאונה, יהיה אפשר לתבוע אותם ולקבל פיצוי על סמך היקף הסכום הנקוב בפוליסה.

 

רכב פגע בי כרוכב אופניים חשמליים. האם אני זכאי לפיצוי?

כן. לפי שעה האופניים החשמליים אינם רכב מנועי ולכן דינם כדין הולכי רגל או רוכבי אופניים רגילים. מצב זה מאפשר להם לקבל תשלום מחברת הביטוח שמבטחת את הרכב הפוגע בביטוח חובה, גם אם התאונה נגרמה מתוך רשלנותו של הרוכב.

 

פגעתי כרוכב אופניים חשמליים בהולך רגל. מה לעשות?

במצב שבו התאונה היא בין רוכב והולך רגל, סביר להניח שכל צד ינסה לשקף את אשמתו של הצד השני בתאונה. הפיצוי במקרה כזה ייקבע על פי חלוקת האחריות בין שני הצדדים. לכן ייתכן שרוכב האופניים נפגע בעצמו באופן קשה, אך אם הוא נמצא אשם בתאונה הוא לא זכאי לדבר.

 

תאונת אופניים חשמליים עם אופניים רגילים

גם כאן דין הפיצויים זהה למקרה של תאונה עם הולך רגל ואשמתו של כל צד תחשוף את זכאותו לפיצויים. במקרים אלו חשוב לזכור שהמציאות לפעמים מראה כי לשני הצדדים היה אשם מסוים בגרימת התאונה ולכן ככל שיימצא רוכב האופניים החשמליים האשם הבלעדי או בעל אשמה תורמת בשיעור מסוים, הוא ישלם פיצויים לרוכב השני ולהיפך.

 

תאונת אופניים חשמליים שגרמה לפגיעה של נוסע ברכב מעורב

זהו מקרה שבו גם רוכב האופניים החשמליים וגם הנוסעים ברכב המעורב זכאים לקבלת מלוא הפיצויים בגין נזקי הגוף שלהם מחברת הביטוח שמבטחת את הרכב בפוליסת ביטוח חובה. הפיצויים יתקבלו ללא קשר לאשמתו של מי מהמעורבים בתאונה וללא קשר לחלוקת האחריות המתרחשת ביניהם. זהו מקרה "קל" של תאונה עם רכב מנועי, שכן יש לו חוק ברור בנוגע לחובת הפיצויים.

 

תאונה עצמית של רוכב על אופניים חשמליים

מה קורה כאשר רוכב האופניים החשמליים נפגע בתאונה עצמית? ובכן, כאמור, אם התאונה נגרמה בעקבות מפגע בדרך יהיה אפשר לתבוע את הרשות המקומית או את הגורם האחראי לכך. למשל, נפילת הרוכב בעקבות פסולת בנייה תעביר את אחריות הפיצוי לפתחו של הקבלן.

אם מדובר בתלמיד בית ספר, יהיה אפשר לתבוע גם כאן את פוליסת ביטוח התלמידים. ואם זוהי תאונה שהתרחשה בדרך לעבודה או ממנה, יהיה ניתן לתבוע את הביטוח הלאומי. ככל שישנן פוליסות ביטוח פרטיות כמו תאונות אישיות או אובדן כושר עבודה, אפשר לתבוע גם אותן.

תביעה בגין תאונת אופניים חשמליים
תביעה בגין תאונת אופניים חשמליים
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

מאמרים נוספים

מאמרים בנושא תביעות נזיקין

פיצויים בגין תאונת אופנוע

פיצויים בגין תאונת אופנוע – תאונות אופנועים הם מבין תאונות הדרכים השכיחות.   מאחר ומדובר בתאונות דרכים שכיחות, חברות הביטוח אוהבות להקשות על נהגי אופנועים

קרא עוד »
מאמרים בנושא תביעות נזיקין

פגיעה בברך מתאונת דרכים

פגיעה שכיחה היא פגיעה בברך עקב תאונת דרכים. אם מתסכלים על פגיעות בברך עקב תאונת דרכים הם עשויות להיות שוות ערך לאחוזי נכות משמעותיים. אולם

קרא עוד »

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!