לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תביעה בגין תאונה במהלך קניות

תאונה במהלך קניות עשויה להתרחש לכולנו. מדובר בתאונה שהתקיימה בשטח ציבורי שבו התקיים מפגע כלשהו וכעת נגרמו ממנו נזקי גוף שמכוחם אפשר להגיש תביעה בין תאונה במהלך קניות. אז את מי בדיוק תובעים, איך ומתי? ההסבר המלא לפניכם.

 

תאונה במרחב הציבורי – תופעה מרגיזה ומקוממת

כל תאונה היא מצערת ובפרט כאשר הפגיעה ממנה היא מחדל או רשלנות שנובעים מפעולות או הימנעות מפעולות שנעשו מצידו של האחראי לאותו שטח ציבורי. כמה מכעיס לגלות שהנהלת הקניון יכלה לטפל במדרגה הרופפת של הדרגנוע, אך משנמנעה לעשות זאת היה מי שנפל ממנה ושבר את שתי ידיו. כמה מקומם לדעת שעובדי העירייה שעסקו בגיזום הענפים, לא השכילו להתריע על כך בפני עוברים ושבים שנחבלו מקריסה לא מכוונת על ראשם.

כמה קל היה ניתן למנוע מפגעים שכאלו, שכן דווקא לבעלי המרחב הציבורי יש את הכוח, אנשי הצוות והתקציב לטפל במפגעים שונים ולמנוע מהם מלהתרחש. ויחד עם זאת, תאונות קורות גם בבית, משמע שהן בלתי נמנעות. אז כיצד בדיוק פועלים כאשר התאונה מתרחשת במרכז מסחרי, קניון או אפילו סופרמרקט?

 

למי מגישים תביעה בגין תאונה במהלך קניות?

נתחיל עם הגורם הנתבע: לעולם יהיה הנתבע בעל המקרקעין, כלומר "האבא והאמא" של אותו שטח ציבורי. כאן אין צורך בבירור מעמיק מאוד, אלא בהיגיון גרידא: נפגעתם בגן השעשועים כתוצאה ממוט ברזל שרותך לאדמה ועמד מיותם ללא סיבה? עליכם לתבוע את הרשות המקומית/ העירייה. נחבלתם בקניון? הנהלת הקניון היא הכתובת.

פיגום סורר בלב העיר, שעה שערכתם בה קניות פצע אתכם? האחריות היא של קבלן הבנייה. וכן הלאה. הרציונל מאחורי התביעה, גורס שאותו בעל מקרקעין הפר את חובת הזהירות בה היה אמור לנקוט כדי להבטיח סביבה בטוחה וחפה ממפגעים. לפיכך, רק אדם שיצליח להוכיח שהנתבע הפר את חובה זו ושקיים בינה לבין הנזקים שנגרמו לו קשר סיבתי, תביעתו תתקבל והוא יפוצה בהתאם.

 

חובת האחריות המוניציפלית

התאונות השכיחות ביותר במהלך קניות בפרט ובמרחב הציבורי בכלל, היא תאונה שנגרמה ממפגע כלשהו שקשור למדרכה: ריצוף חסר, שיפוע פתאומי, מדרגה כלשהי, בליטה מתוך האדמה – כל אלו הן חלק קטן מאפשרויות הפציעה הנוגעות למדרכה ולכן חשוב להבין מתי היא נכללת בתחומי אחריותה של הרשות המקומית, שכן מדרכה קיימת למעשה גם בשטחו של כל בית עסק בו תבחרו לקנות.

 

מבחינת הרשות המקומית

מבחינת הרשות המקומית, מדובר בכל שטח שמשמש את הציבור כמו כבישים, שבילי גישה לבתים, רחובות בעלי שטחי מסחר ומרכזים מסחריים (רחובות אלו הם באחריות עירונית, עד למפתן דלת בית העסק), גני שעשועים, פארקים, בתי ספר, חניונים ציבוריים ועוד.

העירייה מחויבת לדאוג לתחזוקת שטחיה הציבוריים ולוודא שהם תקינים בכל עת. עליה לדאוג לתיקונים, טיפולי אחזקה, סידור המרחב הציבורי לטובת צמצום הסיכונים כמו התקנת עמוד תאורה חדש בפינה חשוכה, החלפת ספסל שבור בחדש, גיזום ענפים שרוחות החורף עלולות לנתק וטיפול בכל אחד מהמפגעים הפוטנציאליים והקיימים שיש עמו סכנה לשלום הציבור.

רשות מקומית שהתרשלה בתפקידה, לא טיפלה בנזק וכעת נגרמו ממנו נזקי גוף, חשופה לתביעה. אם אותה התביעה תתקבל, הרשות המקומית תחויב בתשלום פיצויים משמעותיים ביותר לנפגעים.

 

חובת האחריות בבית העסק

מחויבות דומה מאוד לזו שמתקיימת בשטח הציבורי, מתקיימת גם בשטחי מסחר. שטחים אלו מוגדרים גם הם ציבוריים כאשר מדובר במתחם גדול כמו קניון, שוק עירוני או שדרת חנויות מקומית. אך כאשר אנו מתייחסים ל"קניות", מן הראוי לשייך אליהן גם בתי עסק פרטיים שבהם אדם צפוי לקנות.

חשוב להדגיש ולומר שגם בית עסק פרטי (בעלות מקרקעין פרטית) מחויב לדאוג לשלום הציבור ולסלק מפגעים שעלולים לסכן אותם, את בריאותם ושלומם. עסק שלא יפעל כך ואכן יגרום לנזקי גוף של אדם שביקר אצלו, נחשף גם הוא לתביעת פיצויים בסכומים משמעותיים.

המשמעות מבחינתו של בעל העסק כבדה הפעם הרבה יותר, שכן תשלום של מאות ואף מיליוני שקלים לתובע בתיקי נזיקין עלול להביא לשיתוק כלכלי של העסק כולו ומשם לקצר את דרכו לסגירה סופית.

 

נפגעתם בתאונה במהלך קניות? הנה כמה פעולות חשובות:

  • צלמו את זירת ההתרחשות, את המפגע, את הפציעות שלכם, את נתיבי הליכתכם במקום וכל אלו ממספר זוויות אפשריות.
  • בקשו את פרטיהם של עדים למקרה לרבות אלו שסייעו לכם פיזית ואלו שרק צפו מן הצד. וודאו שאתם מתעדים את שמם המלא, כתובתם ומספר הטלפון שלהם.
  • גשו מיד ממקום התאונה לקבלת טיפול רפואי, במיון או בקופת החולים. פרטו לגבי נסיבות התאונה, על כל הפגיעות שנוצרו ממנה וודאו שהרופא רושם את כל מה שאמרתם בהרחבה.
  • שמרו מכאן והלאה כל מסמך רפואי, קבלה, ניירת, אישור וחשבונית שיש להם קשר לאותו אירוע: נסעתם במונית לביקורת רפואית? שמרו קבלה. קיבלתם מרשם לתרופה? שמרו ממנו העתק. אושפזתם? וודאו שתיק האשפוז בידכם בשחרור הביתה. וכן הלאה.
  • פנו לעורך דין המתמחה בתאונות אישיות ובנזקי גוף והתייעצו בנוגע לדרכי הפעולה המתאימות ביותר למקרה. עורך הדין הוא כמובן הכתובת למיוצגים שמעוניינים להגיש תביעה בגין תאונה במהלך קניות.

 

החלקה או פציעה בסופרמרקט

כאשר הסופר אשם ברשלנות או מחדל, בין אם בוצעו מטעם הנהלת המקום, בעלי המקום ו/או עובדי הסופר, הוא יחויב בפיצויים כלפי הצד הנפגע. מבחינת חובת הזהירות הנדרשת מסופרמרקטים ומכולות, עליהם לדאוג לתנאי ניקיון נאותים, לסידור וארגון מצרכים, מוצרים ועגלות, להליכה נאותה במעברים ומניעת התמוטטות של מוצרים שסודרו לא כראוי על מדף גבוה.

מיד אחרי התאונה, יש להתחיל בתיעוד הזירה: צילום, תכתובת אישית, גביית פרטי עדים וזאת כדי למנוע ניסיונות תמרון מצד הסופר להשטחת טענותיכם כלפיו. יכול להיות שייגש אליכם נציג ויבקש מכם למלא דו"ח פציעה במקום עליו תחתמו – שימו לב היטב לתוכן המסמך! אם מצבכם הפיזי או הרגשי איננו מאפשר חתימה והתעמקות בתוכן המסמך, בקשו מהנציג לקבל את הדו"ח הביתה ולהחזירו חתום אחרי קבלת הטיפול הרפואי.

 

החלקה או פציעה בקניון

גם הקניון מחויב לשמירה נאותה על סדר, ניקיון ובטיחות המבקרים ככל האפשר, לסמן מפגעים או לסלק אותם. חשוב לזכור שקניונים להבדיל מהסופר ששטחו תחום, הוא מקום הרבה פחות סטרילי, אך גם בו עלולים להיווצר מפגעים המהווים רשלנות והפרת חובת הזהירות, למשל אי הצבת שלט למניעת החלקה אחרי שטיפה, תקלה בדרגנוע שלא טופלה ועוד.

גם הפעם המלצתנו היא לפעול "לפי הספר" – לצלם תחילה את המקום, את המפגע ואת כל הנתונים שיכולים להסביר דרך התמונות את התרחשות התאונה ונסיבותיה, לקבל פרטי עדים למקרה ולגשת לקבלת טיפול רפואי מתאים, רצוי במיון בית החולים. חשיבות הטיפול ומסירת הפרטים המדויקים לרופא היא קריטית, בייחוד בסיטואציות שבהן לא היו עדים לתאונה כלל.

 

חשיבותו של הייעוץ המשפטי בתאונות בשטחי ציבור ומסחר

כפי שאתם מבינים, עלולה להיווצר מורכבות בתביעות מהסוג הזה, שכן בשטחי מסחר, על אחת כמה וכמה של רשתות גדולות, ההתמודדות היא פעם אחת מול חברת הביטוח שנכנסת לנעלי הנתבע ובפעם השניה מול עורך דינו שינסה לסתור או להקטין את חומרת הנזקים.

במצב זה חשוב לקבל מידע משפטי אישי ומקצועי שיעזור לכם להתנהל כראוי, להבין כיצד לפעול לאורך תקופת התביעה (למשל הדיפה של כל ניסיון של חוקרי הביטוח של הנתבע לקושש מכם מידע סותר) ואיך להתנהל גם מבחינה רפואית, ככל שממדי הנזק עדיין לא התבהרו במלואם.

עורך הדין ינחה אתכם בנוגע לאיסוף ושמירת המסמכים, תיעוד הניירת וגיבוש ראיות לחיזוק טענותיכם ויוכל להשיג עבורכם את התוצאות המשפטיות הטובות ביותר, עד למקסימום הפיצוי האפשרי.

תביעה בגין תאונה במהלך קניות
תביעה בגין תאונה במהלך קניות
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

מאמרים נוספים

המדריך לנפגעי תאונות דרכים

מדי שנה מתרחשות בישראל מאות תאונות דרכים, חלקן קשות וקטלניות, ולמרות כל המאמצים לסלול כבישים איכותיים, להתקין תאורה מיטבית, להציב תמרורים ושילוט ולאכוף את חוקי

קרא עוד »

המדריך לנפגעי תאונות עבודה

בישראל נפגעים מדי שנה אלפי אנשים בתאונות עבודה ונזקקים לטיפול רפואי, מאבדים ימי עבודה ועוברים לא פעם שיקום ממושך עד שהם מסוגלים לחזור ולעבוד שנית.

קרא עוד »

מה עושים אחרי תאונת דרכים?

תאונות הדרכים בישראל הפכו למכת מדינה ונזקיהן מוערכים במיליארדים רבים מדי שנה. חיים שלמים מתהפכים ומשתנים מן הקצה אל הקצה בעקבות תאונות מצערות ומיותרות אלו.

קרא עוד »

תאונת עבודה בשל רשלנות המעסיק

מדינת ישראל נאבקת שנים ארוכות בתופעה הקשה של תאונות עבודה שנגרמו מרשלנות לרבות חקיקת חוקים, תיקון תקנות והשתת עונשים כבדים על המעסיקים המתרשלים, אך למרבה

קרא עוד »

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!