לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

סכום הפיצוי בגין תאונת דרכים

זו השאלה הגדולה ביותר שמעסיקה את נפגעי תאונות הדרכים ובצדק – הרי הם נאלצים לשלם סכומי עתק על הוצאות רפואיות, אביזרים שיקומים, סיוע בהתניידות או בפעולות יומיומיות וכל אלו בזמן שהם שוהים באשפוז, שיקום או החלמה ואינם מתפרנסים למחייתם. אז מהו באמת סכום הפיצויים שאתם צפויים לקבל וכיצד יודעים שקיבלנו את המקסימום?

 

חישוב סכום הפיצוי בגין תאונת דרכים

הפיצוי לנפגעים בתאונות הדרכים מורכב מכמה "ראשי נזק". כל אחד מהם נושא בעלויות כספיות שונות המגלמות את סכום הפיצויים הכולל, אך שלושת המשתנים המרכזיים ביותר לעניין הפיצויים הם גובה הנכות, גיל הנפגע וכושר ההשתכרות שלו.

כמובן שבהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קיימת גם זכאות לפיצויים במקרה שבו לא קיימת נכות ורובם יסתיימו בפשרה מול חברת הביטוח, אך גם עליה עוד נדון בהמשך המאמר ונסביר כיצד מקבלים ממנה סכום שהולם את הנזק הרפואי שבאמת נגרם.

 

נתחיל עם שיעור הנכות

נפגע שהגיש תביעה לבית המשפט בנוגע לסכום הפיצויים מחברת הביטוח, יביא את בית המשפט לכדי מינוי מומחה רפואי מתחום הנזק הרלוונטי, שיעריך את מצבו של הנפגע ויקבע את שיעור הנכות שלו. מומחה זה עשוי להיות מתחום האורתופדיה שמוגדר כשדה הרפואי שבו מתקיימות הפגיעות השכיחות ביותר בתאונות הדרכים, אך גם נוירולוגים, מומחי א.א.ג, פסיכיאטרים ועוד.

עו"ד פייפר מספר על החשיבות של ההכנה לקראת בדיקת מומחה לאחר תאונת דרכים:

למעשה, שיעור הנכות הוא נתון ברור למדי משום שככל שהוא עומד על אחוזים גבוהים יותר, כך יגדל גם סכום הפיצויים.

 

גיל הנפגע

גיל הנפגע עשוי להיות נתון מעט מבלבל. על פניו נפגעים צעירים שנפגעו באופן קשה בתאונת דרכים צפויים "לסבול" לאורך שנים רבות יותר ממצבם, אבל לא רק בתחום הזה הם צפויים לעבור חוויה מתסכלת, אלא גם ביחס להשתכרותם העתידית מעבודה שנפגעה (בין אם בשל נכות שגורעת מיכולתם לעבוד ובין אם בעקבות הירידה לחצאי או רבע משרות ותעסוקה בעבודות מסוימות בהתאם למצבם).

מכוח הסכום הנמוך יותר שהנפגעים ירוויחו לאורך שנות עבודתם, הם גם יזכו להפרשות נמוכות יותר לפנסיה וזאת להבדיל מנפגעים מבוגרים שתוחלת שנות עבודתם עד לגיל הפרישה קצרה יותר ולכן "הצליחו" להרוויח יותר לאורך זמן.

 

כושר ההשתכרות של הנפגע

ומה לגבי כושר ההשתכרות של הנפגע? כאן מדובר על המקצוע של הנפגע, שייתכן וכעת נכותו מגבילה אותו מלעסוק בו. באופן כללי, כאשר אדם מסוים הוא בעל כושר השתכרות גבוה יותר מתוקף מקצועו אך סובל מפגיעה תפקודית שמונעת ממנו את ההשתכרות המתאימה, הוא צפוי לקבל סכום פיצויים גדול יותר.

 

ראשי הנזק לעניין הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים

החוק קובע כי כל נפגע בתאונת דרכים (בין אם בעל נכות ובין אם לאו) זכאי לפיצוי בגין ראש נזק הקרוי "כאב וסבל". רכיב זה מוגבל עד לתקרה על פי חוק של 170,000 ₪ והוא יחושב על פי נוסחה ייחודית שאליה נכנסים שיעור הנכות (אם קיימת), גיל הנפגע (כל שנה מעל לגיל 30 תפחית מהסכום באופן יחסי) וימי האשפוז שהיו לאותו נפגע (על בסיס 0.001 פרומיל לכל יום אשפוז).

מלבד כאב וסבל, הנפגע זכאי לפיצוי בגין הוצאות רפואיות, הוצאות על נסיעות, הפסדי שכר בעבר ובעתיד, הפסדי פנסיה בעבר ובעתיד, עזרת הזולת (עזרת צד ג'), הוצאות על ציוד רפואי, התאמת דיור (בפגיעות קשות המחייבות דיור מותאם) ועוד.

 

אז מהו גובה הפיצויים הצפוי?

מכיוון שכל אחד מראשי הנזק מלבד "כאב וסבל" מהווה נזק ממוני, ניתן לקבל פיצויים בגין תאונת דרכים בגובה של מאות אלפי שקלים. במקרים שבהם התקיימה פגיעה קשה, צמיתה וחמורה מאוד, צפוי גובה הפיצויים להגיע גם לכדי מיליוני שקלים.

במקרה לדוגמה, נהג ברכב פרטי נפגע מאחור על ידי רכב אחר (צד ג'). הפגיעה שחווה הייתה יחסית קלה וכללה מעט כאבים באזורי הגב והצוואר. כידוע בפגיעות מהסוג הזה מתגלים ממדי הנזק האמיתיים כעבור מספר ימים, מה שגרם לנהג להגיע כשבוע לאחר מכן לרופא המשפחה ולהתלונן על כאבים רבים ותסמינים חריפים יותר.

 

תאונה קלאסית

גם בשלב זה, האמין הנהג כי מדובר בתאונה נפוצה ויש לומר אפילו "קלאסית", שהפגיעה שספג ממנה לא תניב סכום פיצויים משמעותי. הנזק שנגרם לאותו הנהג החמיר בחודשים הבאים והוא ביצע סדרת בדיקות יסודיות שקבעו כי הוא אמנם נפגע באורח קל בגבו וצווארו, אך סובל כעת מפוסט טראומה בדרגה קשה.

בסיוע עורך דינו של הנפגע הפגיעה שלו אכן הוכחה על כל השלכותיה, בפרט הנזקים שמקשים על תפקודו היומיומי. בדיון בבית המשפט נקבעו לתובע 26% נכות שזיכו אותו בסכום פיצויים של 640,000 ₪.

 

במקרה אחר

נוסעת אוטובוס ביקשה לרדת בתחנה אך מעדה בירידה ממנו, כך שהיא סובבה את ברכה השמאלית ונפלה למדרכה כתוצאה מכך. בדיקות רבות שנערכו לה קבעו כי נגרם לה קרע ברצועה הקדמית ברגלה השמאלית, מה שאילץ אותה בשלב מסוים לעזוב את מקום עבודה משום שלא יכלה לבצע כראוי את תפקידה (סדרנית סחורה של חברת מזון) שכלל עבודה "על הרגליים" באופן ממושך לאורך היום.

מכיוון שנסיעתה של אותה הנפגעת הייתה בדרכה חזרה מהעבודה, היא מוגדרת כתאונת עבודה נוסף על היותה תאונת דרכים. הנהגת תבעה הן את ביטוח החובה של נהג האוטובוס והן את ביטוח לאומי, כך שחברת הביטוח מיהרה לדרוש שייקבעו לה אחוזי הנכות בתביעה מולם על סמך וועדה רפואית בביטוח הלאומי.

 

עורך דינה של הנפגעת

עורך דינה של הנפגעת דרש שבית המשפט ימנה כמקובל מומחה רפואי מטעמו לקביעת שיעור הנכות. התוצאה הייתה משמעותית: בעוד הוועדה הרפואית בביטוח הלאומי העמידה את שיעור הנכות על 24%, מומחה רפואי מטעם בית המשפט קבע 44% נכות. בסופו של ההליך המשפטי הממושך והמורכב, קיבלה הנפגעת סכום תקדימי בסך 3.4 מיליון ₪ הכולל מיליון שקלים מהביטוח הלאומי ואת היתרה מטעם חברת הביטוח.

 

חשיבותו של עורך דין תאונת דרכים

כפי שקראתם, עורך הדין הוא הגורם היחידי שעומד לצד הנפגעים ושואף למקסם את גובה הפיצויים. הוא יודע כיצד להתנהל משפטית מול כל הגורמים המקנים פיצויים ולהעמיד הוכחות שלא יגרם בהן צל של ספק בנוגע לקבלת סכום כספי משמעותי ביותר. חשוב לזכור שחלק גדול מאוד מתביעות הפיצויים בתאונות הדרכים נגמרות בפשרה ולכן עורך הדין יוכל להעריך האם ההצעה במשא ומתן מול חברת הביטוח היא אכן הצעה טובה ששווה לקבל, או שכדאי שלא להתפשר ולהמשיך להיאבק משפטית עד לפסיקת השופט בנושא.

 

חשוב להכיר

צריך לזכור שלמרות שחברות הביטוח משלמות את סכומי התביעה בסופו של ההליך, הן ישאפו במהלכו לשלם פיצויים שעומדים על 50%-60% לכל היותר מסך האקטואריה המלאה כולה. במילים אחרות – חברות הביטוח מנסות להעריך בעצמן במגוון דרכים את שיעור הפגיעה של הנפגעים ולספק מכוחה פיצויים מוקטנים ובלתי מוצדקים.

 

עורך דין מיומן ומנוסה

עורך דין מיומן ומנוסה מאוד שמכיר את המערכת ואת הלכי החשיבה של מחלקות התביעות בחברות הביטוח, ידע כיצד לנטרל את האינטרס המקורי של חברת הביטוח ולהציג הוכחות שתואמות את נסיבות התאונה והנזק הרפואי שנגרם, כך שהשופט יפסוק פיצויים משמעותיים ואף שקל לא ירד לטמיון.

 

בקיאות אדירה ונקיטת צעדים בלתי מתפשרים

כל תיק פיצויים דורש בקיאות אדירה ונקיטת צעדים בלתי מתפשרים מול חברת הביטוח. אם מדובר בתביעה שבה נכלל גם הביטוח הלאומי, הרי שעורך הדין נדרש גם לבקיאות יוצאת דופן בחוקי הביטוח הלאומי המורכבים וליכולת לנהל את התיק כך שסכום הפיצויים משני הגורמים יגיע עד למקסימום האפשרי.

 

לסיכום

עורך הדין בונה את תיק התביעה כך שהוא ישקף בצורה הטובה ביותר את הנזקים הרפואיים שנגרמו לנפגע וכך הוא יוכל להשיג תחשיב של גובה הפיצויים בכל אחד מראשי הנזק שהולם את המצב האמיתי של הנפגע ומאפשר לו לכסות על כל ההוצאות שנגרמו לו בעקבות הפגיעה ולנהל איכות חיים תקינה ומכובדת.

סכום הפיצוי בגין תאונת דרכים
סכום הפיצוי בגין תאונת דרכים
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

מאמרים נוספים

המדריך לנפגעי תאונות דרכים

מדי שנה מתרחשות בישראל מאות תאונות דרכים, חלקן קשות וקטלניות, ולמרות כל המאמצים לסלול כבישים איכותיים, להתקין תאורה מיטבית, להציב תמרורים ושילוט ולאכוף את חוקי

קרא עוד »

המדריך לנפגעי תאונות עבודה

בישראל נפגעים מדי שנה אלפי אנשים בתאונות עבודה ונזקקים לטיפול רפואי, מאבדים ימי עבודה ועוברים לא פעם שיקום ממושך עד שהם מסוגלים לחזור ולעבוד שנית.

קרא עוד »

מה עושים אחרי תאונת דרכים?

תאונות הדרכים בישראל הפכו למכת מדינה ונזקיהן מוערכים במיליארדים רבים מדי שנה. חיים שלמים מתהפכים ומשתנים מן הקצה אל הקצה בעקבות תאונות מצערות ומיותרות אלו.

קרא עוד »

תאונת עבודה בשל רשלנות המעסיק

מדינת ישראל נאבקת שנים ארוכות בתופעה הקשה של תאונות עבודה שנגרמו מרשלנות לרבות חקיקת חוקים, תיקון תקנות והשתת עונשים כבדים על המעסיקים המתרשלים, אך למרבה

קרא עוד »

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!