לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

עורך דין תאונת דרכים עם נפגעים

תאונות הדרכים לצערנו אינן חריגות בכבישי ישראל. יחד עם זאת, רבים לא יודעים כיצד לפעול כאשר התרחשה תאונה שהיו ממנה נפגעים ואפילו הם עצמם: מה עושים מיד אחרי התאונה, מהם התרחישים המזכים בקבלת פיצויים ובאילו מקרים צריך לפנות לעורך דין המתמחה בתאונת דרכים עם נפגעים?

בכתבה זו נעשה סדר לגבי הפעולות שאחרי התאונה ועד לקבלת הפיצויים ממנה.

 

חוק הפיצויים באירועי תאונת דרכים עם נפגעים

תאונת דרכים היא אירוע פתאומי ואף טראומטי לכל המעורבים בו, המאפשר לקבל פיצוי כנפגעים על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות הדרכים (פלת"ד). חוק זה קובע שכל פגיעה שנגרמה כתוצאה משימוש ברכב מנועי מקנה פיצוי כספי וזאת ללא קשר לאשמתו של הנפגע בתאונה או רשלנותו.

בהתאם לחוק זה, מחויב כל נהג רכב מנועי לבטח את רכבו בפוליסת ביטוח חובה והיא זו שמכסה את נזקי הגוף שנגרמו למבוטח ולנפגעים הנוספים באירוע תאונת הדרכים.

לפיכך, כל תאונה עם נפגעים מאפשרת להם לתבוע ישירות את חברת ביטוח החובה של הרכב הפוגע ולקבל פיצוי כספי, בין אם הם נוסעים ברכב או ברכב מעורב, הולכי רגל או רוכבי אופניים.

 

קבלת פיצוי מתאגיד "קרנית"

העדר ביטוח חובה או פקיעת ביטוח חובה קיים, העדר רישיון נהיגה או רישיון המותאם לסוג הרכב שהביטוח מכסה, תאונות פגע וברח שבהן זהות הדורס וחברת הביטוח שלו אינם ידועים – כל אלו מהווים דוגמאות למקרים שבהם אין חברת ביטוח חובה שמכסה על נזקי הפגיעה ובדיוק לשם כך הוקם תאגיד "קרנית".

קרנית הוא גוף ממשלתי שנועד לפצות נפגעים בתאונות דרכים, שמכל סיבה שהיא לא יכלו לתבוע את החברה המבטחת של הרכב.

גוף זה מפצה בשורה של מקרים מלבד אלו שרשומים כמו למשל רכב שנעשה בו שימוש בניגוד לתנאי הפוליסה או חברה מבטחת של הרכב שנכנסה להליכי פירוק.

 

קבלת פיצוי כנפגעי עבודה

אם הייתם בדרככם מהבית למקום העבודה או ממקום העבודה בדרך הביתה ואז נפגעתם בתאונת דרכים, הרי שהיא תוכר כתאונת עבודה.

תאונה זו יכולה להיות גם כזו שהתרחשה במהלך העבודה כשליחים או בעת נסיעה מטעם המעסיק, כנוסעים בתחבורה ציבורית בדרך הביתה או לעבודה, כנהגי משאית או אוטובוס ועוד.

במקרים אלו, עליכם לתבוע את הביטוח הלאומי בגין תאונת עבודה ולקבל דמי פגיעה מעבודה. הדבר יתרחש במקביל לתביעת החברה המבטחת וחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, אך יש להביא בחשבון שסכומי הפיצויים מכאן ומכאן יתקזזו בפועל.

 

התרחשה תאונת דרכים עם נפגעים – מה עליי לעשות?

התאונה היא אירוע מטלטל, שבמסגרתו יכולות להיות מגוון צורות התנהגות. רק התנהלות נכונה ומאורגנת תוכל להבטיח לכם תביעת פיצויים חלקה עם כמה שפחות אתגרים בדרך.

פיצויים אלו ניתנים בגין שורה של פגיעות, לרבות פגיעות ראש, צוואר, גב ועמוד שדרה, שברים, פוסט טראומה ועוד. הפגיעה עשויה להיות קלה ועד קשה ולזכות בפיצויים גם אם מדובר בסך הכל בצוואר תפוס.

 

תיעוד מלא של התאונה

צילום תמונות, סרטוני וידאו, גביית פרטי מעורבים ועדים לרבות כתובות ומספרי טלפונים, רישום של השתלשלות האירוע, המיקום ושעת התאונה.

 

קבלת טיפול רפואי

גם אם נדמה לכם שיצאתם בלי שריטה ושאין לכם פגיעה ממשית, הפינוי למיון או מרפאה הוא הדרך היחידה לקשור סיבתית בין התאונה לנזקים שעשויים להופיע גם כעבור מספר ימים כמו כאבי גב, צליפת שוט, סחרחורות וכאבי ראש חזקים, פוסט טראומה ועוד.

במעמד הטיפול עליכם לציין שהגעתם כתוצאה מתאונת דרכים ולפרט את נסיבות התאונה. פרטו בנוגע לפגיעות, כאבים, רגישויות, מצבכם הנפשי וכל דבר אחר שעשוי להצביע על הנזק שנגרם לכם. וודאו שכל התלונות וכן נסיבות התאונה נכתבים במדויק ברישום הרפואי על מנת שיהיה לכם תיעוד ברור ומובהק. כידוע, מה שלא כתוב אינו קיים.

 

קבלת אישור משטרה

כעת עליכם לגשת לתחנת המשטרה הקרובה אליכם ולדווח על התרחשות התאונה. לאחר שתמלאו את טופס הדיווח, תקבלו לידיכם אישור משטרה על תאונת דרכים. אישור זה הוא קריטי לקבלת התביעה וקבלת הפיצויים מצד חברת הביטוח ולכן אל תפסחו על קבלתו ובמועד מוקדם ככל שתוכלו.

 

שמירת כל הניירת והמסמכים

מומלץ לשמור במקום מאורגן ומסודר (אם ניתן גם באופן כרונולוגי) את כל המסמכים הרלוונטיים לתאונה ולמצבכם הרפואי. זה יכול להיות גם אישור רפואי או מרשם, הפניה לבדיקה או תוצאות בדיקה, אישורי מחלה, תיעוד לגבי פינוי באמבולנס, מסמכי השחרור מבית החולים, קבלות על הוצאות עקב התאונה וכו'.

 

פנייה לעורך דין תאונת דרכים עם נפגעים

לפני שתפנו לחברת הביטוח ותדרשו את כספי הפיצויים שמגיעים לכם, מומלץ להיפגש עם עורך דין ולקבל ממנו ייעוץ משפטי.

ייעוץ זה יסייע לכם להיערך טוב יותר להליך התביעה מול חברת הביטוח ולייעל אותו בהתבסס על נסיבות האירוע, סוג הנזק וחומרתו וכל נתון אחר שעשוי להגדיל את סכום הפיצוי הסופי.

חשוב להבהיר שעורך הדין יוכל גם לייצג אתכם במקרה הפרטני שלכם מול חברת הביטוח וללוות אתכם לאורך הדרך, גם כאשר מדובר בנזקים קלים בלבד שאתם סבורים שלא יתקבל מהם פיצוי משמעותי.

 

חישוב הפיצויים לנפגעים מתאונות דרכים

שאלת השאלות בקרב נפגעים היא – כמה כסף יתקבל מהתאונה? הסכום כמובן עשוי להיות ההבדל בין תחושת ביטחון מוגברת בהתמודדות עם הפציעה ובין מפח נפש המאלץ את הנפגע להתמודד עם תקופה מגבילה, מייסרת ומלאה סבל.

את חישוב הפיצויים עורכת חברת הביטוח על סמך כמה פרמטרים משתנים כמו חומרת הנזקים מהתאונה, גיל הנפגע, הפסדי שכר לעבר ולעתיד, הוצאות רפואיות של הנפגע לעבר ולעתיד, כאב וסבל, אחוזי נכות ועוד.

כל אחד מהפרמטרים הללו קרוי בשפה המקצועית "ראש נזק" וקיימות דרכי חישוב שמתאימות לכל ראש נזק בפני עצמו. בכלליות ניתן לומר שככל שגיל הנפגע צעיר יותר, שכרו היה גבוה יותר ופגיעתו קשה יותר, כך הוא צפוי לקבל סכום פיצויים גבוה לצד זכויות נוספות.

 

סיוע מטעם עורך דין תאונת דרכים עם נפגעים

כפי שקראתם, תאונת הדרכים עשויה להותיר אחריה גם פגיעות קלות ומתפתחות, שהופכות מאוחר יותר לחמורות ובלתי נסבלות.

פגיעות אלו מצטרפות לכל נזק גופני קשה שהתרחש כבר ממועד התאונה וכולן יחד מזכות את הנפגע בדמי פיצויים. יחד עם זאת, חברות הביטוח מעמידות לא פעם מכשולים משפטיים בפני התובעים, מה שעשוי להכשיל את קבלת הפיצוי ולדחות את התביעה.

לאור המצב ולאור העובדה שישנן מגוון תאונות ולכל אחת מהן עשרות נסיבות שונות ומיוחדות, רצוי להיערך לשלב התביעה עם שירותיו המשפטיים של עורך דין תאונות דרכים – להבין מה מגיע לכם וכיצד לדרוש זאת מחברת הביטוח, לדעת מהן זכויותיכם הנוספות ביחס למקרה (למשל תביעה של גורם בעל רשלנות תורמת לתאונה, תביעת ביטוח פרטי רלוונטי, הכרה כנפגעי עבודה ועוד) ולקבל ליווי מתאים שיסייע לכם לקבל את מלוא הפיצויים.

הסיוע והליווי של עורך הדין מגדילים את סיכויי התביעה ומקצרים את ההמתנה עד לקבלת הפיצויים, מה שיאפשר לכם להחלים כראוי ולחזור לשגרת חייכם בהקדם.

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

מאמרים נוספים

המדריך לנפגעי תאונות דרכים

מדי שנה מתרחשות בישראל מאות תאונות דרכים, חלקן קשות וקטלניות, ולמרות כל המאמצים לסלול כבישים איכותיים, להתקין תאורה מיטבית, להציב תמרורים ושילוט ולאכוף את חוקי

קרא עוד »

המדריך לנפגעי תאונות עבודה

בישראל נפגעים מדי שנה אלפי אנשים בתאונות עבודה ונזקקים לטיפול רפואי, מאבדים ימי עבודה ועוברים לא פעם שיקום ממושך עד שהם מסוגלים לחזור ולעבוד שנית.

קרא עוד »

מה עושים אחרי תאונת דרכים?

תאונות הדרכים בישראל הפכו למכת מדינה ונזקיהן מוערכים במיליארדים רבים מדי שנה. חיים שלמים מתהפכים ומשתנים מן הקצה אל הקצה בעקבות תאונות מצערות ומיותרות אלו.

קרא עוד »

תאונת עבודה בשל רשלנות המעסיק

מדינת ישראל נאבקת שנים ארוכות בתופעה הקשה של תאונות עבודה שנגרמו מרשלנות לרבות חקיקת חוקים, תיקון תקנות והשתת עונשים כבדים על המעסיקים המתרשלים, אך למרבה

קרא עוד »

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!