לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

פגע וברח ברכב

אדם שנפגע פיזית כתוצאה מתאונת פגע וברח ברכב שלו או לחילופין נפגע מרכב אחר כהולך רגל או רוכב אופניים, זכאי על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים לפיצוי כספי שהולם את פגיעתו והיקף הנזקים שנגרמו לו. את מי תובעים בתאונות אלו וכיצד? במאמר זה נתמקד בזכויות הנפגעים בתאונות פגע וברח וכיצד לפעול בעת הגשת התביעה.

 

הפגיעה מתרחשת פעמיים

איש מאיתנו לא רוצה לחוש חסר אונים, בטח שלא במצב של חבלה או כאבים פתאומיים שמקשים מלעמוד על רגלינו, לעכל את הפגיעה שכרגע בוצעה ולזעוק לעזרה. אבל למרבה הצער, זוהי בדיוק התחושה שמאפיינת כל אדם שחווה תאונת פגע וברח ובמסגרתה נפגע פעמיים: בפעם הראשונה בהתנגשות ובפעם השנייה כאשר הופקר לגורלו.

עבירות פגע וברח או בשמן המשפטי – עבירות הפקרה נחשבות לתאונות קשות וחמורות במישור הפלילי. בעבירה זו הנהג שהיה מעורב בתאונה (לרוב גורם התאונה עצמו) נמלט מהזירה כשהוא מותיר אחריו נהגים ונוסעים מרכב אחר, רוכבים או הולכי רגל כשהם סובלים מטראומות גופניות שנגרמו באשמתו. הנהג הנמלט לא רק שחומק מאחריותו על פי חוק, אלא עובר גם עבירה מוסרית קשה שבמסגרתה לא הגיש עזרה לאחר ולא דאג לשלומו ולרווחתו.

 

עברתי תאונת פגע וברח – מה עכשיו?

בהנחה והתרחשה פגיעה גופנית אך נותרתם לבדכם בזירה משום שנהג נמלט, יש להתפנות למיון מהר ככל האפשר לבירור מצבכם וקבלת טיפול רפואי הולם. אם ניתן, רצוי לצלם את זירת התאונה, את הדרך שבה נסעתם או הלכתם ואת הפגיעות הניכרות לעין. יש לוודא שהצוות מתעד ברשומות הרפואיות את כל תלונותיכם בנוגע לכאבים ובמידת הצורך גם את התחושות האישיות ומגולל את נסיבות התאונה והתרחשותה כפי שמסרתם אותן.

חשוב להזכיר – כחלק מהמנגנון "האנושי" למצבי לחץ וטראומה, הגוף עשוי להגיב באדרנלין מוגבר לפגיעה, מה שעשוי לגרום לנפגע לחשוב שהוא בריא ושלם ויצא ללא פגע מהתאונה.

 

זוהי טעות חמורה שכן חלק מהפגיעות יתגלו כעבור מספר ימים ואז לא רק שיתגלה כי מצבו הרפואי חריף יותר, גם קיים כעת ניתוק סיבתי (חוסר קשר ישיר) בין התאונה והנזק הרפואי שהתגלה וכעת הנפגע יתקשה הרבה יותר לתבוע את זכויותיו. לאחר שהוענק לכם טיפול רפואי יש לדווח על התאונה למשטרת ישראל, כמובן כל עוד המשטרה לא הייתה כבר בזירת התאונה.

הרבה פעמים כתגובה מוצדקת לבריחת הנהג מחייגים קודם כל למשטרת ישראל ולכן אם הם כבר היו במקום וחקרו, כעת מתבצעים מאמצים לאיתור הנהג. במידה ויימצא, הוא יעמוד לדין פלילי וצפוי לשנות מאסר ופסילת רישיון נהיגה ממושכות.

 

תביעת נזקי גוף בגין פגע וברח ברכב

על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות הדרכים, כל אדם שנפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצוי וזאת ללא קשר לאשמתו בתאונה או "תפקידו בכוח" (נהג מעורב, נוסע, הולך רגל, רוכב אופניים וכו').הגוף שמעניק את התגמול הוא חברת ביטוח החובה של הרכב הפוגע ואותה יש לתבוע בנושא.

אבל מה עושים כאשר הנהג הפוגע נוטש את הזירה ולא ניתן לדרוש ממנו את פרטי ביטוח החובה שלו? או כאשר המשטרה מוצאת את הנהג אבל מתברר כי הוא נוהג ללא ביטוח חובה כלשהו? בדיוק למקרים אלו הוקם תאגיד "קרנית" – חברה סטטוטורית המפצה נפגעי גוף מתאונות הדרכים שבהן אין את מי לתבוע בגין הנזק.

למעשה ישנם מספר מקרים שבהם ניתן לתבוע את קרנית מלבד תאונות פגע וברח:

  • לנהג לא קיים ביטוח חובה בתוקף
  • לנהג קיים ביטוח חובה בתוקף, אך הוא נוהג בניגוד למוסכם בו
  • לנהג אין רישיון נהיגה או רישיון נהיגה בתוקף
  • חברת ביטוח החובה המבטחת את הנהג נמצאת בהליכי חדלות פירעון (פירוק חברה)
  • הפגיעה נגרמה על ידי רכב גנוב

 

את גוף קרנית יש לתבוע בגין נזקי הגוף בלבד, בדומה לתביעת ביטוח החובה. כמו כן, שיעור הפיצויים הנו זהה לחלוטין לתביעה מול חברת ביטוח פרטית.

 

הרציונל והיתרונות של "קרנית"

קרן הפיצויים של קרנית מגשימה את העקרון לפיו יש להעניק פיצוי מהיר לכל נפגע. יחד עם זאת, על פניו הדבר היה עלול לעודד את ציבור הנהגים שלא ליצור ביטוח חובה משום שאפשר להסתפק בקרן הפיצויים בלבד. ולכן קיים בקרנית מנגנון ייחודי, המאפשר על פי חוק לתבוע את התובע במידה ולא פעל כדין ולחייב אותו לשלם לקרנית עצמה פיצויים בגין הוצאותיה עקב מעשיו.

זוהי הסיבה שבגללה נהג שיצר פוליסת ביטוח שנתית ייחשב כמבוטח גם במשך 30 הימים שאחרי מועד פקיעת הביטוח וזאת מתוך הנחה שהוא מתכוון לחדש את הפוליסה. לשם המחשה נוכל להשתמש בדוגמה לפיה נפגע גוף תובע את קרנית ומקבל ממנה פיצויים מאחר שהנהג הפוגע בו נהג ללא רישיון נהיגה בתוקף.

קרנית תשלם את הכספים שמגיעים לנפגע בתהליך פשוט ויעיל, אך במקביל תתבע את הנהג הפוגע בגין הנזקים ששילמה עקב מעשיו.

 

הליך התביעות מול תאגיד קרנית

כמו בכל תביעת ביטוח אחרת, גם כאן יצטרך הנפגע להוכיח כי אכן נפגע בתאונה המוגדרת כתאונת פגע וברח, שלא הייתה בה כל דרך לזהות או לאתר את פרטי החברה המבטחת את אותו נהג בביטוח חובה. הוכחות אלו מתקיימות מכוח ראיות קיימות וביניהן התיעוד הרפואי שבוצע לאחר התאונה וקבלת אישור משטרה על הגשת התלונה בגין התאונה.

כאן טמון חשיבותו של הפירוט לתאונה, שכן אמור להימצא בכתב תיעוד להשתלשלות האירועים לרבות פרטים רבים ככל האפשר כמו סוג הרכב וצבעו, מספר לוחית הרישוי, חזות הנהג אם ניתן היה להבחין בה, עדי ראיה במידה והיו וייתכן שראו את הנהג בורח וכיוצ"ב.

את כל המסמכים הללו יש להעביר לתאגיד קרנית בצירוף לכתב התביעה המסודר והמפורט שיועבר לה. החברה תעבור על כל המסמכים ותסיק מהו גובה הפיצויים שהנפגע זכאי לקבל, או שתדרוש צירוף מסמכים נוספים או תדחה את התביעה.

ההליך מתרחש למעשה כמו כל תביעת ביטוח אחרת ולכן במידת הצורך יהיה ניתן להגיש תביעה לבית המשפט נגד קרנית ולהיעזר בקביעתו של מומחה רפואי לעניין חומרת והיקף הנזק הרפואי שנגרם. הפיצוי אמור להכיל בתוכו את כל ההפסדים שהנפגע ספג לרבות הוצאות רפואיות, עזרים רפואיים, תשלום לעוזרת או מטפלת, תרופות, הפסדי שכר, אובדן כושר השתכרות, רכיב הכאב והסבל ועוד.

 

ביצעו תאונת פגע וברח ברכב שלכם?

גם אם רכב אנונימי פגע בכם בעוצמה ונמלט מהמקום, גם אם רכבתם על אופניים בשולי הדרך או הלכתם ברחו ב ונפגעתם מרכב חולף, דעו שהמדינה מעניקה לכם זכויות שיסייעו להתמודד עם הפגיעה לפחות במישור הכלכלי. לפני שתתבעו בנושא, מומלץ שתפנו לעורך דין נזקי גוף שיוכל לייעץ לכם בנושא, לסייע לכם לאסוף את המסמכים ולהכין כתב תביעה לקרנית, לוודא שאתם מקבלים את מלוא הפיצויים או לפנות לערכאות משפטיות במידה ולא.

עורך דין המתמחה בייצוג נפגעי גוף מתאונות דרכים מסייע כבר משלבי התביעה הראשונים ויוכל להנחות אתכם באופן מדויק על פי סוג המקרה ונסיבותיו, לספק הסברים בנוגע לדרכי הפעולה מול מקום העבודה (אם הפגיעה התרחשה כתאונת עבודה – למשל רוכב אופניים שהיה בדרך לעבודתו), המוסד לביטוח הלאומי או משרד הביטחון (באם הפגיעה הייתה בחייל או שוטר).

עורך הדין יוכל לסייע גם בהפעלת ביטוחים נוספים במידה וצריך כמו ביטוח סיעודי או ביטוח בריאות פרטי שיוכלו לספק גם הם כיסוי לכל ההוצאות מהתאונה, בייחוד כאשר תוצאות הפגיעה קשות מאוד ובמסגרתן גם נפגע כושר ההשתכרות.

פגע וברח ברכב
פגע וברח ברכב
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

מאמרים נוספים

המדריך לנפגעי תאונות דרכים

מדי שנה מתרחשות בישראל מאות תאונות דרכים, חלקן קשות וקטלניות, ולמרות כל המאמצים לסלול כבישים איכותיים, להתקין תאורה מיטבית, להציב תמרורים ושילוט ולאכוף את חוקי

קרא עוד »

המדריך לנפגעי תאונות עבודה

בישראל נפגעים מדי שנה אלפי אנשים בתאונות עבודה ונזקקים לטיפול רפואי, מאבדים ימי עבודה ועוברים לא פעם שיקום ממושך עד שהם מסוגלים לחזור ולעבוד שנית.

קרא עוד »

מה עושים אחרי תאונת דרכים?

תאונות הדרכים בישראל הפכו למכת מדינה ונזקיהן מוערכים במיליארדים רבים מדי שנה. חיים שלמים מתהפכים ומשתנים מן הקצה אל הקצה בעקבות תאונות מצערות ומיותרות אלו.

קרא עוד »

תאונת עבודה בשל רשלנות המעסיק

מדינת ישראל נאבקת שנים ארוכות בתופעה הקשה של תאונות עבודה שנגרמו מרשלנות לרבות חקיקת חוקים, תיקון תקנות והשתת עונשים כבדים על המעסיקים המתרשלים, אך למרבה

קרא עוד »

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!