לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

פיצוי נזקי גוף תאונת דרכים

פיצוי נזקי גוף תאונת דרכים מתקבל ללא קשר לאשמתו של נהג או מעורב בגרימת התאונה או העובדה שנשא באחריות לגביה. מהו גובה הפיצויים שכל נפגע צפוי לקבל? מתי הופכת תאונת הדרכים לתאונת עבודה? וכיצד לפעול מיד לאחר התאונה? המאמר הזה יענה לכם עם מספר שאלות ויעשה לכם סדר בבלאגן

 

חוק פיצוי נזקי גוף בתאונות הדרכים

עשרות תאונות מתרחשות בישראל מידי יום. רובן מוגדרות כתאונות "פח אל פח" שכוללות נזקים פשוטים יחסית לרכבי המעורבים, אך למרבה הצער לפחות אחת משלל התאונות מידי יום תוגדר כתאונה עם נפגעים, שבמסגרתה נוצרו לנהג, לנוסעים ברכב או אפילו הולכי רגל או רוכבי אופניים פגיעות רפואיות המחייבות טיפול מתאים ומזכות בקבלת פיצויים שיכסו על הנזק מבחינה כלכלית.

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות הדרכים קובע כי כל אדם בישראל שנפגע בתאונת דרכים זכאי לקבל פיצוי בגין נזקי הגוף שנגרמו לו דרך חברת הביטוח המבטחת את הנהג בביטוח חובה. חוק זה איננו מבדיל בין אשמים וזכאים, אחראים להתרחשות התאונה והמעורבים בה ולכן מעמיד בקרב כלל המעורבים את אותה הזכאות, כך שהסכום משתנה בהתאם לחומרת הפגיעה והנסיבות הרפואיות.

 

פיצוי נזקי גוף תאונת דרכים – על איזה סכום מדובר?

ככלל, אפשר לומר שסכום הפיצויים בתביעות נזקי גוף בתאונות דרכים עומד על כמה מאות אלפי שקלים. כל עוד מדובר בנזק גופני פשוט וחולף כמו שבר למשל, הפיצויים יעמדו על אלפי שקלים ובמקרים מורכבים מעט יותר על עשרות אלפי שקלים. במקרים של פגיעות קשות ואף כאלו שהותרו את הניזוק עם נכות או חלילה הביאו למותו של אדם, סכום הפיצויים יעמוד על מאות אלפי שקלים.

בתחשיב הפיצויים מתייחסים לפרמטרים שונים שמרכיבים את הסכום – "ראשי נזק" שמגדירים את סוג הפגיעה, חומרתה והשפעתה על המשך חייו של הניזוק. ראשי הנזק המרכזיים במקרי תאונות דרכים הם למשל כאב וסבל, הפסדי שכר ופנסיה, הוצאות רפואיות והוצאות צד ג', נכות ודרגת אי כושר ועוד.

 

תאונות דרכים המוגדרות כתאונות עבודה

אדם שהיה בדרכו לעבודה או ממנה ועבר תאונת דרכים מוגדר כמי שחווה תאונת עבודה. במצב זה הוא זכאי לקבל גם את הפיצויים מאת חברת ביטוח החובה של הנהג וגם לתבוע פיצויים כנפגע עבודה מהמוסד לביטוח הלאומי. הביטוח הלאומי ישלם דמי תאונה עבור 90 הימים שלאחר התאונה ואחריהם יהיה ניתן להגיש תביעה לקצבת נכות כללית שבמסגרתה יש צורך לעבור וועדה רפואית.

חשוב לציין שכל עוד הנפגע נסע במסלולו הרגיל בדרך לעבודה או בחזרה ממנה, בין אם כנהג ובין אם כנוסע ברכב פרטי או בתחבורה ציבורית, הוא זכאי לקבל את דמי התאונה והדבר ייחשב לו כתאונת עבודה. אך אם העובד עצר בכמה נקודות שונות או אפילו באחת בלתי שגרתית בדרכו, תביעת הפיצויים שלו תידחה על הסף משום שאי אפשר לקשור יותר בין מקום העבודה והתאונה.

 

כיצד לפעול לאחר תאונת דרכים?

כל תאונה היא אירוע מבלבל ולעתים גם מלחיץ, אך חשוב לבצע לאחריה מספר דברים (במידת האפשר וכאשר מדובר בפגיעה קלה) כדי שיהיה קל יותר להגיש בהמשך תביעה מסודרת לפיצויים. אם התאונה התרחשה בין שני רכבים, הנפגע אמור לתבוע את חברת הביטוח שמבטחת אותו בביטוח החובה.

אם הנפגע הוא הולך רגל, יתבע את ביטוח החובה של הנהג הפוגע. אם מדובר בנוסע בכלי רכב (אוטובוס, מונית, נוסע ברכב פרטי וכד') עליו לתבוע את חברת הביטוח של נהג הרכב או החברה עצמה.

 

אילו פרטים צריך לקחת מהנהג הפוגע?

יש לדרוש את שמו המלא של הנהג, שם חברת הביטוח ומספר הפוליסה על מת שיהיה אפשר לתבוע. בנוסף, רצוי להכין מבעוד מועד את הקרקע לתביעה עצמה ולתעד את השתלשלות הפגיעה וכיצד קרתה, לאסוף פרטי עדים ומעורבים נוספים (שמות, טלפונים, כתובות ושיוך בהתאם למיקומם בתוך זירת התאונה) ולצלם את הפגיעות הגופניות ונזקי המכוניות, את זירת התאונה והמקום בכלל.

 

טיפול רפואי

מיד לאחר מכן יש להתפנות לטיפול רפואי ולפרט בו בנוגע לתאונה עצמה, הפגיעות כתוצאה ממנה ותלונות על כאבים או מגבלות בתנועה במידה וקיימות. וודאו שכל מה שמסרתם מתועד בסיכום הביקור, משום שאם למשל נפגעתם בשתי הרגליים אך צוינה פגיעה רק ברגל אחת, הדבר יתבטא בפיצוי מופחת מזה שהייתם אמורים לקבל.

אם נפגעתם ברגליים ובגב אך הפגיעה בגב לא תועדה, לא תתקיים רק שאלת גובה הפיצוי אלא שאלת קיומה של פגיעת הגב בכלל. לכן חשוב לפנות בסמוך ככל האפשר לעורך דין נזקי גוף המתמחה בפיצויים לנפגעי תאונות דרכים ולקבל ממנו סיוע וייצוג מתאימים לאורך כל התהליך עד לקבלת מלוא הפיצויים.

 

פגיעות "סמויות" לאחר תאונת דרכים

אנשים רבים נוטים לזלזל בבדיקה הרפואית לאחר תאונת דרכים או בבדיקות ההמשך שאחרי הראשונה ולא יודעים כי מעבר לחשיבות לדאוג לבריאות האישית, קיימת גם חשיבות עצומה לביצוע בדיקות שיאבחנו את הנזק והיקפו. כל אבחנה רפואית, בדיקה או מרשם תרופתי שהנפגע מקבל הוא תיעוד חיוני לחברת הביטוח, שצפוי להטיב עם גובה הפיצויים.

אלא שלצד הפגיעות הבולטות והברורות מאליהן כמו כוויה או שבר, מתקיימות גם פגיעות "שקופות" לאחר תאונת הדרכים, שקשה מאוד לאבחן וההתמודדות עמן עשויה להתעורר תוך מספר ימים ולעתים אפילו שבועות ושנים. במקרים אלו, התביעה תוסיף להתגבש במהלך פרק זמן מסוים עד שתתקבל תמונת המצב המלאה בנוגע למצב הרפואי ויהיה אפשר לעמוד על מלוא חומרת הנזק.

 

צליפות שוט (Whiplash)

צליפות השוט שמתייחסות לפגיעות ראש וצוואר נחשבות לאחת הפגיעות הנפוצות ביותר בתאונות הדרכים. זוהי פגיעה שבה הנפגע חש כרגיל לאחר התאונה ומאמין שאין אפילו צורך בבדיקה רפואית מיותרת ומבזבזת זמן בבית החולים. אלא שהפגיעה מותירה בחלק מהמקרים טראומה בחוליות הצוואר, שנעה בין הגבלת תנועה ועד כדי נכות ומלווה בכאבי ראש, צוואר ועורף, סחרחורות, ירידה בשמיעה ואפילו התפתחות של פוסט טראומה.

 

פוסט טראומה (PTSD)

תאונת דרכים היא אירוע בלתי נעים, אך יש לה גם פוטנציאל מוכח להותיר חותם נפשי ורגשי קשה. לא פעם מגלים הנפגעים שהם משחזרים בראשם שוב ושוב את התרחשות התאונה גם שבועות לאחר מכן. חלקם מפתחים הפרעות נפשיות ולוקים בדיכאונות, חרדות והפרעת דחק המתבטאים בשלב הראשון כעצבנות או אי שקט, תנודות פתאומיות במצב הרוח, קשיי שינה ועוד.

 

פיברומיאלגיה

מחלה שפוגעת ברקמות הרכות ובשרירים ומאופיינת בתשישות פיזית, כאבי שרירים, כאבי בטן, חולשה, קושי להתרכז, בעיות בשינה, הפרעות זיכרון ועוד המון. מחלה זו מתבטאת דרך שפע סימפטומים מעשרות מחלות אחרות ולכן כל כך קשה לגלות אותה. מעט ידוע לגבי הסיבות להתפרצות התסמונת אך קיים קשר בין התפרצותה למעורבות בתאונת דרכים.

כל אחת מהאפשרויות הללו צפויה לפגוע פגיעה ניכרת בנפגע, בכושר עבודתו ובהתנהלותו היומיומית האישית, כך שככל שעומד לצידכם עו"ד שיש לו ניסיון רב בטיפול בתביעות מהסוג הזה, כך יהיה קל יותר לכוון לפיצוי כספי משמעותי שהולם את הבעיה ממנה הניזוק סובל.

 

בחירה בעורך דין מתאים לענייני נזקי גוף מתאונת דרכים

כדאי להתייעץ עם עורך הדין ולקבל מידע מפורט בנוגע למורכבות הליך הפיצויים ושכר הטרחה ולבקש הערכה אפשרית לסכום הפוטציאלי. ככל שמדובר בגורם מנוסה יותר ובמשרד גדול ומוכר, כך סביר להניח שיש לו רזומה טוב בהתמודדות עם בתי המשפט ופוטנציאל טוב יותר להשיג סכומים גבוהים.

יחד עם זאת, משרד שאיננו גדול מאוד עשוי לגלות נקודות קטנות וקריטיות מבעוד מועד כמו העובדה שלא צורף מסמך רפואי מסוים, שאחד התצלומים לא משקף כראוי את הפגיעה, להציע הנחיות ושירות אישיים יותר. כך או כך, עליכם לוודא שאותו עורך דין יסייע לכם למצות את כל זכויותיכם ועד למקסימום גובה הפיצויים האפשרי.

פיצוי נזקי גוף תאונת דרכים
פיצוי נזקי גוף תאונת דרכים
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

מאמרים נוספים

המדריך לנפגעי תאונות דרכים

מדי שנה מתרחשות בישראל מאות תאונות דרכים, חלקן קשות וקטלניות, ולמרות כל המאמצים לסלול כבישים איכותיים, להתקין תאורה מיטבית, להציב תמרורים ושילוט ולאכוף את חוקי

קרא עוד »

המדריך לנפגעי תאונות עבודה

בישראל נפגעים מדי שנה אלפי אנשים בתאונות עבודה ונזקקים לטיפול רפואי, מאבדים ימי עבודה ועוברים לא פעם שיקום ממושך עד שהם מסוגלים לחזור ולעבוד שנית.

קרא עוד »

מה עושים אחרי תאונת דרכים?

תאונות הדרכים בישראל הפכו למכת מדינה ונזקיהן מוערכים במיליארדים רבים מדי שנה. חיים שלמים מתהפכים ומשתנים מן הקצה אל הקצה בעקבות תאונות מצערות ומיותרות אלו.

קרא עוד »

תאונת עבודה בשל רשלנות המעסיק

מדינת ישראל נאבקת שנים ארוכות בתופעה הקשה של תאונות עבודה שנגרמו מרשלנות לרבות חקיקת חוקים, תיקון תקנות והשתת עונשים כבדים על המעסיקים המתרשלים, אך למרבה

קרא עוד »

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!