לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תאונות דרכים אופניים

האם תאונות דרכים אופניים מזכות את הרוכב בפיצויים? כן! אבל את מי תובעים במקרה כזה והאם יש הבדל בין אופניים רגילים לחשמליים? במאמר זה תוכלו למצוא את כל המידע המשפטי בנושא ולפעול בהתאם.עלייה בתאונות הדרכים עם אופניים

לצד כמות המכוניות ההולכת וגדלה מידי שנה בכבישים, קיימת גם עלייה ערה בכמות רוכבי האופניים בדרכים עירוניות ובינעירוניות. בחלק גדול מהמקומות, הנסיעה באופניים היא על הכביש עצמו או על המדרכה ולא בשביל מסודר המיועד לכך, מה שעלול לגרום לתאונה בין כלי רכב אחר לאופניים ולעתים אפילו להתנגשות של רוכב האופניים בהולך רגל.

 

תאונות דרכים אופניים – מה החוק אומר?

על פי חוק הפלת"ד, כל רוכב אופניים שנפגע בתאונת דרכים זכאי לתבוע פיצויים מחברת ביטוח החובה של נהג הרכב שהיה מעורב עמו בתאונה. על רוכב האופניים לקבל את פרטי הנהג הפוגע לרבות פרטיה של חברת הביטוח ומספר פוליסת ביטוח החובה שלו ולהגיש לה תביעה מסודרת.

רוכבי אופניים שנפגעו מרכב שברח מזירת התאונה ולא השאיר כל פרטים, או שלנהג עצמו לא היה באותה העת ביטוח חובה בתוקף יוכלו לתבוע את קרנית. זהו גוף תאגידי מיוחד שהוקם במיוחד למטרת תביעות שלא ידוע בהן מיהי חברת הביטוח שאמורה לפצות את הנפגע.

 

סטייה בפתאומיות

תאונת דרכים עשויה להיחשב גם כמקרה שבו רוכב האופניים סוטה פתאומית כתוצאה מפעולה של כלי רכב וכתוצאה מכך נופל ונחבל. יש לדרוש פרטים מנהג הרכב גם במקרה הזה, או לתבוע את קרנית אם אין דרך שבה אפשר לאתר את אותו נהג.  ומה לגבי מקרים שבהם רוכב האופניים הוא זה שמתנגש בהולך רגל? במקרה כזה, הוא חשוף לתביעה מצד הולך הרגל, שעלול לטעון לרשלנותו של רוכב האופניים.

 

התייעצות משפטית עם עורך דין

בכל אחד מהמקרים רצוי לפנות בהקדם להתייעצות משפטית עם עורך דין המתמחה בתאונות דרכים וצבר ניסיון בטיפול בתאונות דרכים עם אופניים. עורך הדין יוכל לספק המלצות והכוונה בנוגע להתנהלות המתאימה למקרה ולייצג באותו המקרה בתביעת הפיצויים, במטרה לקבל את הפיצוי המקסימלי.

 

תאונות דרכים אופניים חשמליים

אמנם הסטטיסטיקות אינן מדויקות בנושא, אך במהלך השנים האחרונות התגברה משמעותית תפוצתן של תאונות הדרכים שמעורבים בהם גם רוכבי אופניים חשמליים. האם החוק מפריד בין אופניים חשמליים לרגילים? תקנות התעבורה כבר הסדירו חוקית את מעמדם של האופניים החשמליים לפני כעשור.

תקנות אלו הגדירו אופניים חשמליים כאופניים בעלי מנוע עזר ושני גלגלים שהורכבו אחד אחרי השני ושקיימים בהם המאפיינים הבאים: מנוע של 250 וואט לכל היותר, המופעל ע"י דוושות האופניים וכן כוח פוחת עם עלייה במהירות האופניים, כך שהמנוע יפסיק את פעולתו כאשר המהירות גבוהה יותר מ-25 קמ"ש.  התקנה הזו קובעת גם פטור מהחזקת רישיון נהיגה או רישיון רכב לרוכבי האופניים ומגדירה כי אין לרכוב עליהן מתחת לגיל 14.

 

תקנות חדשות שאושרו באופן ממלכתי

עד כה הדברים ברורים, אלא שתקנות אלו כבר פקעו מאז ועד כה לא ניתנו תקנות חדשות שאושרו באופן ממלכתי. חשוב להבין שעד שיאושרו באופן סופי התקנות החדשות, רכיבה על אופניים חשמליים היא בסטטוס משפטי בעייתי משום שהיא בניגוד לחוק. ויחד עם זאת, לא נראה כי קיימת אכיפה כלשהי של הנושא ובפרט פיקוח מסוים בנוגע להסדרת הנהיגה בכלים ממונעים אלו.

אם נחזור לרגע לתקנות הקודמות, הרי שמבין שני סוגים אפשריים של אופניים חשמליים הקיימים בישראל, התקנות התייחסו רק לסוג אחד – אופניים בעלי מנוע עזר חשמלי שההספק שלו פוחת הדרגתית ככל שמהירות הרכיבה עולה. כידוע לכולנו, אופניים רבים מגיעים למהירויות גבוהות בהרבה מ-25 קמ"ש ויש להם מנוע גדול יותר מ-250 וואט ומבחינה משפטית הם אינם חוקיים.

 

האופניים שאליהן התקנות לא התייחסו

את האופניים שאליהן התקנות לא התייחסו אפשר להגדיר כמעין טוסטוסים או ווספות קטנים הנקראים E-bike ולהם מנוע בהספק גבוה ואפשרות לרכיבה גם ללא דיווש, כך שמדובר בנסיעה לכל דבר ועניין ולא רכיבה.

 

נשאלת כאן שאלה חשובה

האם לסוג זה של אופניים חשמליים צריך להיות ביטוח חובה? ובכן, לא. כיום אין חוק הקובע כי לאופניים חשמליים צריך להיות ביטוח חובה וזאת למרות העלייה הכבדה בתאונות הדרכים שבהן מעורבים האופניים הללו ושמגיעים למהירויות גבוהות ביותר. למרבה הצער, גם אין כל חברת ביטוח חובה שתבטח באותו האופן את רוכב האופניים החשמליים ותעניק לו פיצויים על נזקי גוף אם נחבל כתוצאה מהשימוש בהם.

 

ומה לגבי קורקינט חשמלי?

גם מעמדם של הקורקינטים איננו מוסדר, אך חשוב בהקשר זה לציין פסיקה מבית המשפט העליון (ע"א 2606/06) שקבעה כי קורקינט מכני הוא איננו "רכב מנועי" על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, משום שהוא נוצר ונרכש כצעצוע לילדים ובני נוער בעיקר.

הקורקינט הוא בעל מנוע קטן ומהירותו הנמוכה (עד כ-30 קמ"ש) אינה מיועדת לתחבורה ומבחינה משפטית ציין בית המשפט כי הוא לא מוכר בדיני התעבורה ככלי רכב שיש לו זהות מוגדרת וברורה. מכוח כל אלו, הוא פטור מחובת הרישוי וביטוח רכב.

 

אז מה צריך לעשות בתאונת אופניים?

כאמור, רוכב אופניים שנפגע בתאונת דרכים יוכל לתבוע את ביטוח החובה של נהג הרכב המעורב וזאת ללא קשר לאשמתו של הרוכב בגרימת התאונה. חוק הפלת"ד איננו מזכה בפיצויים על סמך אשמה בתאונה ולכן אין כל סיבה שלא לדרוש מחברת הביטוח פיצויים, גם כאשר ברור מעבר לכל ספק סביר כי רוכב האופניים ביצע ברכיבתו פעולה שגרמה לתאונת הדרכים.

רוכב האופניים יוכל לקבל פיצוי בגין כאב וסבל, הוצאות רפואיות, אובדן ימי עבודה ובמקרה שנגרמה לו נכות גם פיצויים בגין נזקים לעתיד. לפיכך חשוב לתייק במסודר ובמרוכז כל מסמך, הוצאה, אישור, בדיקה או טיפול שהרוכב ביצע לאחר התאונה ולהגיש אותם יחד עם טופס התביעה לחברת הביטוח.

 

אם התאונה התרחשה בין רוכב האופניים להולך רגל

אם התאונה התרחשה בין רוכב האופניים להולך רגל, האחרון יוכל לתבוע את הרוכב אך גם להיפך. במקרים אלו סביר שהנזקים מהתאונה יהיו קשים ביותר ולא תמיד אחד הצדדים ערוך לתשלום כל ההוצאות בגין הנזק שנגרם. ולכן ההמלצה שלנו לכל רוכבי האופניים היא לרכוש פוליסת ביטוח ייעודית לרוכב אופניים, שמכילה כיסוי גם לנזקי הרוכב עצמו ולצד ג' והרכוש בשני הצדדים.

חשוב לציין שהכיסויים שחברות הביטוח מציעות נמוכים יחסית ולכן לא יכסו את הנזק בשלמותו, אך זה עדיף פי כמה וכמה מאשר התמודדות אישית עם הוצאות עתק שעלולות להתקיים מכוח התאונה.

 

תאונת אופניים בקרב ילדים

רוכבים קטינים עשויים להיות חשופים ופגיעים ביותר במקרה של תאונת דרכים, על אחת כמה וכמה כאשר התרבות המקומית באזורים רבים כוללת שלל ילדים שנוהגים על אופניים חשמליים בניגוד לחוק. בעניין זה, אם הולך רגל נפגע מאופניים חשמליים שרוכב עליהן קטין והן נמכרו לו בחנות מסוימת, הולך הרגל עשוי להיות בעל עילה לתביעת החנות המוכרת.

 

לסיכום

אם רוכב האופניים החשמליים עצמו נפגע וגילו מתחת ל-18 ומצוי במסגרת חינוכית, הרי שהוא מכוסה בפוליסת ביטוח תאונות אישיות לתלמידים, שקיימת גם מחוץ למסגרת הלימודית ובמשך 24 שעות, בכל מועד ומקום. במקרה של תאונה אישית עם אופניים חשמליים, חשוב לבדוק את הכיסוי הביטוחי הקיים בפוליסה ולתבוע אותה בהתאם.

תאונות דרכים אופניים
תאונות דרכים אופניים
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

מאמרים נוספים

המדריך לנפגעי תאונות דרכים

מדי שנה מתרחשות בישראל מאות תאונות דרכים, חלקן קשות וקטלניות, ולמרות כל המאמצים לסלול כבישים איכותיים, להתקין תאורה מיטבית, להציב תמרורים ושילוט ולאכוף את חוקי

קרא עוד »

המדריך לנפגעי תאונות עבודה

בישראל נפגעים מדי שנה אלפי אנשים בתאונות עבודה ונזקקים לטיפול רפואי, מאבדים ימי עבודה ועוברים לא פעם שיקום ממושך עד שהם מסוגלים לחזור ולעבוד שנית.

קרא עוד »

מה עושים אחרי תאונת דרכים?

תאונות הדרכים בישראל הפכו למכת מדינה ונזקיהן מוערכים במיליארדים רבים מדי שנה. חיים שלמים מתהפכים ומשתנים מן הקצה אל הקצה בעקבות תאונות מצערות ומיותרות אלו.

קרא עוד »

תאונת עבודה בשל רשלנות המעסיק

מדינת ישראל נאבקת שנים ארוכות בתופעה הקשה של תאונות עבודה שנגרמו מרשלנות לרבות חקיקת חוקים, תיקון תקנות והשתת עונשים כבדים על המעסיקים המתרשלים, אך למרבה

קרא עוד »

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!