לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תביעת תאונת עבודה עקב בור בכביש

תאונות הן מאורע מפחיד ומטלטל, שיכול להוביל לפגיעה ארוכת טווח באיכות חייו של האדם הנפגע, ולהוביל גם לפגיעה משמעותית בכושר ההשתכרות שלו – ביכולת שלו לפרנס את עצמו ואת משפחתו. סוג מיוחד של תאונות הוא תאונות שמתרחשות במסגרת העבודה של האדם הנפגע, שהן תאונות שמוגדרות כ"תאונות עבודה", ומזכות את העובד בתנאים מיוחדים מהביטוח הלאומי. בכתבה זו תוכלו לקרוא על תביעת תאונת עבודה עקב בור בכביש.

 

מהי תאונת עבודה?

"תאונה" היא שם כולל למגוון רחב של אירועים פתאומיים, בלתי צפויים ובלתי מתוכננים, שנגרמים בעקבות תקלות וליקויים, ומביאים לפגיעה פיזית או נפשית באדם / נזק לרכוש. תאונות עבודה הן סוג מסוים של תאונות, שמתייחדות מן התאונות האחרות בכך שהן תאונות שמתרחשות במהלך עבודתו של אדם, תוך כדי ועקב העבודה כמו נפילה של פועל מפיגום, פציעה של עובד מפעל, או כוויה קשה של טבח.

הגדרה זו הורחבה מאוד בחוק הישראלי כך שתכלול גם תאונות שקורות בדרך אל העבודה או בדרך חזרה ממנה – וזאת משום שהן תאונות שנכנסות באופן סביר להגדרה "תאונה עקב עבודה" בכך שהעבודה היא הגורם שבלעדיו האדם לא היה מגיע למיקום התאונה בזמן שבו התרחשה. תביעת תאונת עבודה עקב בור בכביש – נושא מאמר זה (תביעה שיש לה גורם נוסף – האחראי על הימצאות הבור בכביש), היא דוגמת קיצון להרחבה זו.

 

מה מבדיל תאונות עבודה מתאונות רגילות?

מעבר להפרדה שהוגדרה לעיל, תאונות עבודה שונות מתאונות "רגילות" באופן הטיפול בהן על ידי המערכת החוקית, ומוסדות המדינה. שוני זה נובע מכך שתאונות עבודה נחשבות כ"פגיעות בעבודה" – שמזכות את הנפגעים בתנאים ייחודיים ביחס לאלו שנפגעו בתאונות "רגילות".

תנאים אלו כוללים בתוכם זכאות לתשלום "דמי פגיעה" לנפגע מהמוסד לביטוח הלאומי, שמחויב לפצות נפגעי עבודה עבור ימי ההיעדרות שלהם ממשלח ידם, והוצאות הטיפול הרפואי בהם. הטבה זו נופלת תחת אחריותו של הביטוח הלאומי בשל היותו "מבטח העל" של עולם העבודה – חברה ממשלתית שאנחנו מפרישים אליה תשלומים חודשיים מהמשכורת שלנו בתמורה לביטוח מאירועים שיובילו לפגיעה כלכלית משמעותית בנו.

תנאים אלו כוללים בתוכם גם אפשרות לזכאות לקצבת נכות מהביטוח הלאומי, וזאת במקרה שנוצרה פגיעה ארוכת טווח.

 

האם הזכות לפיצויים הללו היא זכות מיוחדת?

חשוב לציין!

כלל השירותים שניתנים על ידי הביטוח הלאומי מהווים זכות שקניתם בכספכם, ולא חסד שאתם מקבלים מהמדינה. חשוב לזכור שהביטוח הלאומי הוא מבטח ככל המבטחים, ושאתם שילמתם לו במשך שנים במיוחד בשביל אירועים מסוג זה. נקודה זו חשובה משום שאנשים רבים מוותרים על זכויותיהם בחשש מהבירוקרטיה הארוכה של הביטוח הלאומי, ולא מבינים שהכסף הזה כבר שייך להם.

מנטליות זו שונה פעמים רבות מהמנטליות של הביטוח הלאומי, שמחפש כיצד להתנער מאחריותו כלפי האזרח.

 

אילו תאונות עבודה יכולות להיווצר בעקבות בור בכביש?

כפי שנכתב לעיל – תאונות עבודה הן תאונות שנגרמו תוך כדי / עקב העבודה, או תאונות שקרו בדרך הלוך או חזור ממקום העבודה. מצב משפטי זה מוביל לכך שיש מספר מצבים בהם ניתן להגיש תביעת תאונת עבודה עקב בור בכביש:

  1. מצב של נהגים מקצועיים:
    המצב הפשוט ביותר, בו אדם עובד במקצועו כנהג, ונכנס לתאונה במהלך עבודה זו. מצב זה יכול להיות רלוונטי עבור נהגי משאית, נהגי מונית, נהגי אוטובוס, נהגי שליחויות ואפילו נהגי וולט (שאינם נחשבים עובדים שכירים). תביעת תאונת עבודה עקב בור בכביש היא קלה מאוד במקרה זה, ואיננה דורשת סיבוכים נוספים.
  2. מצב של תאונה בדרך הלוך או חזור מהעבודה:
    מי שנכנס לתאונה בדרך הלוך או חזור מהעבודה יהיה נחשב כנפגע עבודה כל עוד הוא נשאר במסלול סביר יחסית בדרכו (וזאת בכדי להוכיח את אותו הקשר הסיבתי שדובר לעיל).
    הפסיקה הכירה בהרחבות משמעותיות יחסית למבחן זה – וכללה בתוך קבוצת "נפגעי העבודה" גם אנשים שנכנסו לתאונה בדרך לגן הילדים – בשל כך שמגן הילדים התכוונו לנסוע ישירות לעבודה, ועצירה בגן הילדים בדרך לעבודה היא עצירה שנחשבת "סבירה והגיונית".
  3. מצב של תאונה עקב "קפיצה" למיקום נוסף בזמן העבודה:
    גם "קפיצה" למיקום נוסף במהלך יום העבודה יכולה להיחשב כחלק מיום העבודה (כל עוד היא נעשתה באישור ובהתאם לזכויות של העובד).
    קפיצות אלו יכולות לכלול קפיצות מטעם העבודה (החל מקניית חלב למשרד ועד נסיעה ללקוח), אך יכולות לכלול גם קפיצות אישיות כמו הפסקת סיגריה במסגרת העבודה, או אפילו קפיצה למסגד / בית כנסת / כנסייה לתפילה.
  4. מצב של תאונה במעבר בין מקומות עבודה:
    מי שעובד אצל שני מעסיקים או יותר יחשב ככזה שזכאי להגיש תביעת תאונת עבודה עקב בור בכביש במקרים בהם התאונה התרחשה במעבר בין שני בתי העסק השונים. הכללה זו נובעת מכך שמעבר בין עבודות הוא חלק מיום העבודה.

 

מתי תאונת דרכים לא תחשב כתאונת עבודה?

תאונת דרכים לא תחשב כתאונת עבודה במקרים בהם התאונה התרחשה לאחר סטייה ממשית מדרכו של העובד לעבודה או בחזרה ממנה, לצורך שאינו צורך עבודה / צורך שנכנס תחת המטרייה הרחבה של סבירות. עצירה בבנק שונה, למשל, מעצירה להוריד את הילדים במעון בדרך לעבודה.

גם רשלנות משמעותית של העובד יכולה למנוע ממנו את הזכאות לפיצויים כמו במקרה שסימס במהלך הנהיגה, או נכנס לתאונה בשל נהיגה מסוכנת.

 

לסיכום

תאונות עבודה הן אירוע מצער וקשה, שיכול לפגוע באיכות החיים של האדם ובכושר ההשתכרות שלו לטווח ארוך או קצר. אם הייתם בתאונה, ואתם חושבים שהיא יכולה להיחשב כתאונת עבודה, אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר ולהתייעץ.

תביעת תאונת עבודה עקב בור בכביש
תביעת תאונת עבודה עקב בור בכביש

הגדרה של תאונה כתאונת עבודה, והגשת תביעת תאונת עבודה עקב בור בכביש, יכולה להיות משתלמת עבור מי שאינו מבוטח בביטוח תאונות עבודה פרטי / לא רוצה להפעיל את הביטוח הזה מסיבותיו שלו. כדאיות ההגדרה נובעת מכך שתאונות אישיות הן תאונות שקשה לקבל עליהן פיצוי ללא אשם, וזאת לעומת תאונות עבודה שמבוטחות תמיד.

אם התאונה שעברתם עקב בור בכביש לא מאפשרת הגשת תביעת תאונת עבודה עקב בור בכביש, ניתן עדיין להגיש תביעה נזיקית כנגד העירייה / המועצה האזורית שבתחומה התאונה התרחשה. אפשרות זו נובעת מכך שתקינות הדרך היא מחויבות של המועצה המקומית, שאסור לה להתרשל בתפקידה.

תאונת עבודה היא תאונה שעומדת באחד מהתנאים החלופיים הבאים:

  1. תאונה שהתרחשה תוך כדי העבודה: תאונה שהתרחשה בזמן העבודה ובמקום העבודה.
  2. תאונה שהתרחשה בעקבות העבודה: "מחלות מקצוע" שנוצרות בעקבות הצטברות של מפגעים ולא בעקבות אירוע חד פעמי
  3. תאונה שהתרחשה בדרך הלוך / חזור מהעבודה: כפי שתואר באריכות לעיל

 

תאונת דרכים יכולה להיחשב כתאונת עבודה אם היא מתרחשת בצורה שניתנת לקישור סביר למקום העבודה כך שאלמלא העבודה לא הייתה מתרחשת התאונה. ההרחבה הזו כוללת בתוכה בדרך כלל תאונות שמתרחשות במהלך יום העבודה, או כאלו שמתרחשות בדרך סבירה הלוך או חזור מן העבודה.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות קצבת נכות והכרה של 63%, ו-65% אי כושר
אישור זכאות ל74% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
אישור זכאות ל57% נכות, 65% אי כושר וקצבה לשנה
אישור זכאות לקצבת נכות שנתית של 75,000 ש"ח
אישור זכאות ל75% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה בשמיעה מרעש בעבודה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!