לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

חוק תאונת דרכים בדרך לעבודה

אחוז משמעותי מתאונות הדרכים המתרחשות מידי יום בכבישי ישראל, נוצר בדרכם של רבים ליום עבודתם. מה אומר חוק תאונת דרכים בדרך לעבודה ומי אמור לפצות בשל נזקי המקרה? המידע המלא לפניכם:

 

תאונת דרכים בדרך לעבודה: האם זו תאונת עבודה?

אדם קם בבוקר, מתארגן בנחת ויוצא ליום עבודתו. בדרך למרבה הצער, הוא עובר תאונת דרכים שממנה נגרמים לו נזקי גוף. כיצד עליו לפעול ברגעים הבאים? מי יהיה הגורם הראשון שצריך לקבל עדכון לגבי התאונה? ומי בכלל מפצה כאן, על פי חוק תאונת דרכים בדרך לעבודה?

נתחיל עם השורה התחתונה ואולי גם החשובה ביותר במאמר – תאונת דרכים שהתרחשה בדרך לעבודה מהווה תאונת עבודה ועל כן מזכה בדמי פגיעה מהמוסד לביטוח הלאומי. דמי הפגיעה אינם סותרים גם תביעה מול חברת ביטוח החובה של הרכב, כך שבמקרים אלה החוק קובע גורם כפול המפצה את הנפגעים בשל נזקי גוף שנגרמו להם, אם כי צריך להביא בחשבון שיחול ביניהם קיזוז על סכום הפיצויים הכולל שישולם.

 

מה אומר חוק תאונת דרכים בדרך לעבודה?

על פי הגדרתו החוקית של המונח "תאונת עבודה", מדובר בכל אירוע פתאומי ובלתי מתוכנן שנגרם תוך כדי העבודה ומטעם העבודה. הגדרה זו הורחבה בחוק בשנים האחרונות, כך שהיא כוללת גם את שורת המקרים המתייחסים לדרך הנעשית בין הבית ומקום העבודה, בין אם לצורך הגעה לעבודה ובין אם לטובת חזרה ממקום העבודה הביתה.

במילים אחרות, כל אדם שהיה בדרך לעבודתו, בין אם כנהג בכלי רכב כלשהו, בין אם כנוסע (לרבות בתחבורה ציבורית), כרוכב אופניים או כהולך רגל ושנפגע במהלך הגעתו בתאונת דרכים – זכאי שיכירו בפגיעתו כתאונת עבודה על כל המשתמע מכך.

 

"בדרך לעבודה": מונח ספציפי מאוד שחשוב להכיר

חוק תאונת דרכים בדרך לעבודה מחריג מצבים שבהם הדרך לעבודה לא הייתה רציפה. עובדת לדוגמה שנסעה לעבודתה ובדרך עצרה במוקד האחיות של קופת החולים לבדיקת דם, לא תהיה זכאית לפיצוי כנפגעת עבודה אם חלילה תתרחש לה תאונת דרכים. היא בהחלט תוכל לתבוע את ביטוח החובה של הרכב בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות הדרכים, אך לא תוכל לממש זכויות נוספות מול המוסד לביטוח הלאומי.

יחד עם זאת, החוק מתיר עצירת ביניים בדרך לעבודה או בחזרה ממנה בשני מצבים ספציפיים:

  1. לצורך הורדת ילדים במוסד חינוכי לרבות בתי ספר, גנים ומעונים.
  2. לטובת קיום מצוות תפילת הבוקר בבית כנסת.

 

אם חלילה התרחשה תאונת דרכים במהלך נסיעה לעבודה שבמסגרתה אירעה אחת משתי אפשרויות העצירה הללו בדרך, האירוע עדיין יוכר כתאונת עבודה לכל דבר ועניין.

 

זכויות נפגעי עבודה במוסד לביטוח הלאומי

אדם שנפגע בדרכו לעבודה, בין אם בתאונת דרכים ובין אם בכל דרך אחרת – זכאי לפנות למוסד לביטוח הלאומי ולקבל פיצוי כספי מתאים. נפגעי העבודה עוברים מסלול ברור וידוע בשני מישורי תביעה, מהם נוצרת זכאות רק בהתאם לחומרתו והיקפו של הנזק שנגרם מאותו מקרה.

 

דמי פגיעה

דמי פגיעה מתקבלים במוסד לביטוח הלאומי בעקבות הכרה באירוע ספציפי כתאונת עבודה. על פי חוק תאונת דרכים בדרך לעבודה, ניתן יהיה לפנות למוסד לביטוח הלאומי ולתבוע דמי פגיעה המפצים עבור שלושת החודשים הראשונים מיום הפגיעה. התשלום המתקבל הינו בגובה של 75% משכרו הממוצע של העובד משלושת חודשי עבודתו האחרונים, זאת למשך 91 ימים.

 

תביעת נכות

ככל שהתאונה הותירה נזקי גוף שלא מאפשרים לאותו נפגע לשוב לעבודתו גם בתום 91 ימי דמי הפגיעה, הוא יהיה זכאי להגיש תביעת נכות שבמסגרתה יעבור וועדה רפואית, שתקבע נכות צמיתה או זמנית בשיעור מתאים לפגיעה. קבלת 10%-19% נכות מזכה את הנפגע בפיצוי כספי חד פעמי, בגובה של 43 קצבאות.

קבלת 20% נכות ומעלה מזכה את הנפגע בקצבת נכות, בהתאם לשיעור הנכות והסכום הנגזר ממנו בתקנות הביטוח הלאומי. בנוסף, קבלת הקצבה מאפשרת (בעיקר בשיעורי נכות משמעותיים מ-40% ומעלה) זכויות נוספות כמו קצבת שר"מ, קצבת סיעוד, גמלת ניידות ועוד.

 

כיצד לפעול במקרה של תאונת דרכים בדרך לעבודה?

בראש ובראשונה חשוב לדעת כי קיימת לנפגעי עבודה הזכות לקבל טיפול רפואי, בין היתר כזה שנובעות ממנו הוצאות הכרחיות שונות כמו פינוי באמבולנס, אשפוז וכיוצ"ב.

הדבר החשוב ביותר במקרה של תאונה יהיה להבטיח את שלומכם ולכן ככל שמצבכם מצריך זאת, אל תהססו להתפנות באופן מיידי לקבלת טיפול רפואי בכוחות עצמכם או באמבולנס. אם מצבכם מאפשר לכם להישאר בשטח לפני שתסורו לקבלת הטיפול, תעדו את זירת התאונה, את האזור שבו התרחשה, את הפגיעות הנראות לעין, רשמו פרטי מעורבים ופרטי עדים וכמובן את פרטי חברת הביטוח אם יש צורך בהחלפת פרטים.

מכאן יש לגשת לטיפול רפואי ולציין שהגעתם בעקבות תאונת דרכים. גם אם נדמה שלא נפגעתם, זכרו שתסמינים וכאבים מתפתחים כעבור 3-4 ימים אך בנקודת זמן זו כבר לא ניתן יהיה לקשור בין התאונה לנזקים ממנה ואתם עלולים להפסיד את הפיצוי הכספי הן מהביטוח הלאומי והן מחברת ביטוח החובה.

במעמד זה, תקבלו מהרופא הבודק "תעודה רפואית ראשונית לנפגע עבודה" המפרטת את הפגיעות שנגרמו לכם ואת ימי המחלה המבטאים את תקופת אי הכושר בהתאם למקרה. לאחר קבלת הטיפול, שמרו את הניירת הרפואית המתעדת את מצבכם וגשו לכל טיפול נוסף שנתבקשתם לעבור.

יש לשמור את הניירת הרפואית בצורה מאורגנת ומסודרת, לרבות קבלות על הוצאות ששולמו כמו תרופות או נסיעות לטיפולים, אסמכתאות כמו אישורי מחלה ועוד. יש לגשת למשטרת ישראל ולדווח על התאונה, כדי שזו תספק לכם אישור תאונה שאותו יש לצרף לטופס התביעה. בנוסף, אם פוניתם באמבולנס, יש לקבל אישור מד"א לצורך מימון הנסיעה.

חוק תאונת דרכים בדרך לעבודה
חוק תאונת דרכים בדרך לעבודה

על פי חוק תאונת דרכים בדרך לעבודה, יש לתבוע את הביטוח הלאומי תוך 12 חודשים מהמקרה, כדי להימנע מכניסתו להתיישנות. תביעות המוגשות באיחור של תקופה מתקבלות בעין חשדנית מאוד ולכן מומלץ שלא להמתין עם הליך התביעה ולהתחיל בו בהקדם האפשרי.

כאשר אדם מבצע תאונת דרכים בדרכו מביתו לעבודה, בדרכו מלקוח חזרה למקום עבודתו, בדרכו לפגישה, מסירת משלוח וכדומה, הוא ייחשב כמי שתאונת הדרכים שלו היא גם פגיעת עבודה ובגינה קיימת זכאות לפיצוי ולזכויות מחברת ביטוח החובה של הרכב ומהמוסד לביטוח הלאומי. תאונה זו תיחשב ללא קשר לשאלת אחריותו של הנפגע לתאונה וגם ללא קשר לסוג השימוש שלו בדרך, כהולך רגל, נוסע ברכב, נהג או רוכב.

חשוב שעורך דין מנוסה ומקצועי יבחן לעומק את נסיבות המקרה. הפסיקה מראה כי ישנם מקרים שנמצאים במחלוקת משפטית מסוימת, שממנה ניתן יהיה להוכיח כי האירוע עדיין נחשב כתאונת עבודה. לכן אל תאמרו עדיין נואש ותאמו פגישה עמנו בהקדם כדי לבחון את סיכויי המקרה.

כאשר הפגיעה שנותרה מתאונת הדרכים הייתה קשה, כאשר מדובר במקרה שייתכן שתתקיים לגביו מחלוקת או אם הביטוח הלאומי וחברת הביטוח דחו את תביעתכם – צרו עמנו קשר ונדאג להעריך את המקרה, תוך מתן הסבר מקיף ומפורט בנוגע לדרכי הפעולה המתאימות לו. אין לנו ספק שניסיוננו המקצועי והיחס האנושי שאנו מקפידים עליו יסייעו לכם לממש את כל זכויותיכם.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

דוח ועדה הרפואית – נמצא זכאי לפיצויים עקב תקיפה
אישור זכאות ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
אישור זכאות 19% נכות לתובע אשר החליק במדרגות עבודתו
אישור זכאות קצבת נכות והכרה של 63%, ו-65% אי כושר
הגדלת זכאות ל25% נכות, תובע שעבר תאונת עבודה בעבר
אישור זכאות 97% נכות עבור תובע החולה באמנזיה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!