לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תביעה בגין תאונת ילדים

תביעה בגין תאונת ילדים תוגש ככל שישנו גורם שהתרשל ביצירת מפגע שגרם לנזקי גוף ו'/או כאשר תלמיד מבוטח בביטוח תאונות אישיות המכסה אותו 24/7 לאורך כל השנה. מי זכאי להגיש תביעה זו וכיצד מומלץ להתנהל בעת תאונה שנגרמה לילדכם? לפניכם המדריך המלא להורים מודאגים:

 

תאונות ילדים לעומת תאונות "מבוגרים"

ילדים עלולים למצוא את עצמם בתאונות בסבירות דומה לזו של מבוגרים. יתרה מכך, גני השעשועים ואפילו הכביש עלולים להיות מסוכנים פי כמה וכמה עבור הילדים עצמם לעומת הוריהם, דבר שעשוי להיות כרוך בפגיעות ומכוחן יש להגיש תביעה בגין תאונת ילדים.

הבדל נוסף בין תאונת ילדים לתאונה שנגרמת למבוגרים הוא בביטוח. בעוד שכל אדם רשאי להצטרף לפוליסה המכסה תאונות או נזקי תאונות, ילדים זכאים לביטוח תאונות אישיות מכוח השתייכותם למערכת החינוך, כך שקל הרבה יותר להבין את מי תובעים, מתי וכיצד לפעול במקרה הצורך.

 

מהו ביטוח תאונות אישיות תלמידים?

כל ילדי ישראל שגילם הוא בין 6-18 מבוטחים אוטומטית בביטוח תאונות אישיות תלמידים. ההורים אינם צריכים ליזום את ההצטרפות לביטוח והוא ניתן מכוח חוק חינוך חובה, תוך מתן כיסוי למשך 24 שעות ביממה, 365 ימים בשנה. ביטוח תאונות תלמידים מכסה את מרבית התאונות הקיימות, למעט אלו שמוסדרות בחוק לעניין הפיצויים כמו תאונות דרכים, תאונות עבודה ופגיעה מפעולות טרור.

כמו כן, קבלת הפיצוי במקרה של תאונת ילדים איננה מותנית בהוכחת רשלנות מצד גורם אחר והסכום הכספי איננו מנוכה מפיצויים אחרים שניתנו בגין אותה התאונה. חלק מהפוליסות אף מבטחות את הורי התלמידים ומעניקות תעריף פיצויים יחסית מוגדר מראש לטובת מקרים שבהם נגרמו נכות חלקית או מלאה ושברים.

 

מועד הסיום להגשת תביעה בגין תאונת ילדים

לילדכם התרחשה תאונה וכעת תהיו מעוניינים לתבוע בגינה פיצויים. עד מתי תוכלו להגיש את התביעה? ובכן, בדרך כלל מומלץ שלא להמתין לאורך פרק זמן ממושך עד להגשת התביעה שכן חשוב שהנזקים ישתקפו כראוי בחומרתם. אך על פי החוק ניתן להגיש כל תביעה בגין תאונת ילדים עד 3 שנים מהיום שבו מלאו לנפגע 18 שנים, דהיינו כאשר יחגוג את יום הולדתו ה-21.

 

הידעתם? ניתן לתבוע מספר גורמים במקביל

תביעה שהוגשה בגין תאונה של ילד או ילדה לפוליסת התאונות האישיות, יכולה לכלול בתוכה גם תביעות אפשריות נוספות. בין היתר, פוליסות צד ג' שיחייבו את הגופים שגרמו לתאונה עקב רשלנותם וכמובן ביטוחים פרטיים מתאימים אם היו לילד ולהוריו. יחד עם זאת, צריך להתייחס גם לכל פוליסת ביטוח באופן נפרד.

ביטוח תאונות אישיות לתלמידים נוצר מטעם המוסד הלימודי באחת מחברות הביטוח הקיימות, משמע שהפוליסה שלו איננה בהכרח זהה לכל הפוליסות הנוספות בביטוחי תלמידים. לכן רק אחרי בחינה מעמיקה של תנאי הפוליסה ואפשרויותיה, יהיה ניתן לשקול תביעות נוספות בגין אותה התאונה.

היתרון בהגשת תביעות מקבילות הוא כאמור העדר הקיזוז שיבוצע כאשר חל "ניצחון" באחת התביעות בעוד שהאחרת עדיין לא הסתיימה. כדי לוודא שאכן כך יהיו פני הדברים ולקבל החלטה מתאימה לעניין הגשת התביעה, רצוי להתייעץ מבעוד מועד עם עורך דין המתמחה בתאונות אישיות ושצבר ניסיון בפרט בתאונות תלמידים, כדי שיוכל להמליץ על דרכי הפעולה המתאימות ולבסס את שאלת האחריות של הגורם המזיק לטובת הפיצויים.

 

מימוש התביעה

כאשר ילד נפגע בתאונה, בין אם נכלל בביטוח תאונות תלמידים ובין אם גילו מצריך דרכי פעולה ישירות מול הגורם שהתרשל (איננו מבוטח), יש לבצע שתי פעולות קריטיות לביסוס עילת התביעה:

 

תיעוד

צילום של המפגע, המכשול, סביבת התאונה וכמובן של הפגיעה והנזקים על גופו של הילד. יש לתעד כל אלמנט שיסייע להוכיח את נסיבות המקרה והפציעה שנגרמה מהן ושישקף את הרשלנות שמכוחה נגרמה תאונה. כך לדוגמה, אם הילד החליק במרחב העירוני, חשוב לצלם את אותו מפגע שגם לכך.

 

עדים

גביית פרטי עדים לתאונה ושיוכלו לשפוך אור לגבי הנסיבות, לאשר אותן ולתמוך בגרסת האירועים. חשוב לתעד את שמם המלא של העדים, כתובתם ומספר הטלפון שלהם ולשמור את פרטים אלו במקום בטוח.

 

האם אפשר להגיש תביעה בגין תאונת ילדים שהתרחשה בבית?

הילדים שיחקו בכדור בגינה הביתית והתנגשו ראש בראש, כך שאחד מהם נפל אחורנית באופן שגרם לשבר באחת מחוליות הצוואר. האם פוליסת ביטוח תאונות אישיות תכסה במקרה כזה את נזקיו? כאשר תלמיד מגיל 6 ועד 18 נפגע בתאונה, אין זה משנה היכן התרחשה. פוליסות אלו מכסות את כל האזורים הגיאוגרפיים בארץ וגם בחו"ל וכן את כל שעות היממה כך שניתן לתבוע אותן גם בעת תאונות בבית.

בעת הפנייה לחברת הביטוח, לא יהיה צורך להוכיח רשלנות כלשהי שגרמה לתאונה והדבר היחידי שדרושה לו הוכחה הוא הראיה לכך שנגרמה פציעה מהתאונה. לשם כך יש להגיש לחברת הביטוח מסמכים רפואיים שמצביעים על סוג, אופי וחומרת הנזקים שנגרמו. כמו כן, יש לזכור למלא מול חברת הביטוח את דו"ח התאונה ולפרט בו את נסיבות הפגיעה, פרטי הילד ופרטי המוסד הלימודי.

 

מועד תשלום הפיצויים

מכיוון שמדובר בהליך שאין בו חובת הוכחת רשלנות, אם מדובר בנכות, יועבר התשלום בתוך 30 ימים מרגע שייקבעו אחוזי הנכות בוועדה הרפואית בביטוח הלאומי. אם מדובר בפציעה אחרת, התשלום יועבר תוך 30 ימים מרגע שתאושר הזכאות.

לעניין הנכות, ראוי לציין שישנן גם נכויות פלסטיות (אסתטיות) שנגרמו כתוצאה מכוויות, חתכים וכדומה. במקרים אלו, יהיה אפשר לנסות לפעול באמצעות וועדת חריגים המהווה הליך שונה מעט מזה שעוברים תובעים בנכות כללית במוסד לביטוח הלאומי.

 

הגשת תביעה לביטוח ותביעת נזיקין במקביל

הורים רבים תוהים ובצדק כיצד להתנהל כאשר זכאות הפיצויים היא "כפולה" – הן מחברת הביטוח בגין ביטוח תאונות תלמידים והן בתביעת נזיקין מהגורם שהפר את חובת הזהירות שלו וכתוצאה מכך נגרמו נזקים. כמובן שלא בכל תביעה תתקיים רשלנות של גורם מסוים, הרי ייתכנו לא מעט מצבים שבהם הפגיעה תהיה כתוצאה מחבלה עצמית של הילד.

אך אם מדובר במקרה שבו קיים גורם מזיק, אזי שהזכאות לפיצויים ממנו לא מונעת מהזכות לתבוע גם את הפוליסה. בנוסף, ניתן יהיה לתבוע גורמים נוספים שיש להם אחריות עקיפה או ישירה ולקבל גם מהם פיצוי נוסף.

 

תאונות הורים-ילדים

הילדים הוזמנו עם הוריהם ליום ספורט, בו אב ובנו נפגעו מנפילה של עמוד כדורסל. האם גם האב זכאי לפיצוי? בהחלט. הורים שנפגעו תוך כדי שהשתתפו בפעילות בתוך המוסד החינוכי שבו לומדים ילדיהם זכאים לפיצוי בשיעור קבוע (סביב 213 שקלים ליום) וזאת בתנאי שנגרמה נכות זמנית של 45 ימים רצופים לפחות. זכות זו מתקיימת להורים גם כמלווים בטיולים או משגיחים באירועים.

 

כהורים, נרצה לפעול עד גבול היכולת עבור ילדנו שנפגעו

בכל מקרה שבו ילדנו היו מעורבים בתאונה ונפגעו ממנה, מעורבים גם דאגה רבה לשלומו והצורך להבטיח את היכולת של המשפחה לדאוג לכל צרכיו. לשם כך ההורים יצטרכו לפעול בחכמה ובתזמון המתאים על מנת למקסם את גובה הפיצויים ולאפשר התמודדות יעילה יותר עם הפגיעה. משרד עורכי הדין פייפר-כהן עומד לרשותכם בנושא להתייעצות וליווי משפטי, עד להשגת התוצאה הטובה ביותר.

תביעה בגין תאונת ילדים
תביעה בגין תאונת ילדים
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

מאמרים נוספים

המדריך לנפגעי תאונות דרכים

מדי שנה מתרחשות בישראל מאות תאונות דרכים, חלקן קשות וקטלניות, ולמרות כל המאמצים לסלול כבישים איכותיים, להתקין תאורה מיטבית, להציב תמרורים ושילוט ולאכוף את חוקי

קרא עוד »

המדריך לנפגעי תאונות עבודה

בישראל נפגעים מדי שנה אלפי אנשים בתאונות עבודה ונזקקים לטיפול רפואי, מאבדים ימי עבודה ועוברים לא פעם שיקום ממושך עד שהם מסוגלים לחזור ולעבוד שנית.

קרא עוד »

מה עושים אחרי תאונת דרכים?

תאונות הדרכים בישראל הפכו למכת מדינה ונזקיהן מוערכים במיליארדים רבים מדי שנה. חיים שלמים מתהפכים ומשתנים מן הקצה אל הקצה בעקבות תאונות מצערות ומיותרות אלו.

קרא עוד »

תאונת עבודה בשל רשלנות המעסיק

מדינת ישראל נאבקת שנים ארוכות בתופעה הקשה של תאונות עבודה שנגרמו מרשלנות לרבות חקיקת חוקים, תיקון תקנות והשתת עונשים כבדים על המעסיקים המתרשלים, אך למרבה

קרא עוד »

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!