לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

כמה זמן לוקח תביעה תאונת דרכים?

לשאלה כמה זמן לוקחת תביעת תאונת דרכים קשה להשיב בערכים מוחלטים. משך הזמן מרגע הגשת התביעה ועד פסיקת הפיצויים משתנה לפי נסיבות התאונה, הנזק שנגרם והגוף שמולו מנוהלת התביעה. ההמלצה הטובה ביותר היא להימנע מפזיזות, שכן נזקים רפואיים עשויים להתגלות גם כעבור מספר חודשים ובתקופה זו רצוי להתייעץ עם עו"ד שיעריך את משך התהליך.

 

תביעה תאונת דרכים – כמה זמן היא לוקחת?

אף אחד מאיתנו לא רוצה לצאת ליום עבודתו השגרתי ולמצוא את עצמו מעורב בתאונת דרכים, על אחת כמה וכמה כזו שפוגעת בשלומו ובבריאותו. ויחד עם זאת, תאונות הדרכים בישראל רבות ונפוצות כך שחשוב לדעת כיצד מתבצע הליך התביעה, כיצד מגבשים את תיק התביעה וכפועל יוצא של פעולות אלו, גם כמה זמן כל זה באמת לוקח.

באופן כללי ניתן לקבוע שכל אדם שינסה לפעול לבדו מול מערכות בירוקרטיות גדולות ומשומנות ייתקל בקשיים ואתגרים שעשויים לעכב את קבלת הפיצויים. אם לצורך התביעה בחרתם בעורך דין מנוסה שמתמחה בנזקי גוף ותביעות פיצויים לנפגעי תאונות, תהליך איסוף המסמכים, הראיות והפנייה למומחה רפואי לצורך חוות דעת יימשך בין כמה שבועות לכמה חודשים, כאמור בהתאם לנסיבות המקרה.

עו"ד פייפר מסביר את החשיבות של בדיקת המומחה לאחר תאונת דרכים:

 

תביעת פיצויים לחברת הביטוח

מרגע שתוגש תביעת הפיצויים לחברת הביטוח, יתחיל שלב המשא ומתן בין אותה החברה לבין עורך דינכם. אם בשלב זה תתקבל הסכמה, הפיצויים יתקבלו תוך כמה חודשים מרגע הגשת התביעה. אם לא תתקבל הסכמה והצדדים ישתלבו בהליך משפטי, אפשר להגיע במסגרתו לפשרה שתקצר את הזמן לקבלת הפיצויים או להמשיך לנהל את הדיון עד למתן פסק דין, מה שיתקבל כעבור פרק זמן יחסית ממושך.

 

מועד תשלום הפיצויים מחברת הביטוח

החוק מכיר בעובדה שנפגעי תאונות הדרכים זקוקים לכספם על מנת לממן הוצאות רפואיות, הוצאות יומיומיות שגרתיות או טיפול סיעודי ועזרה מצד ג' כל זמן שהם אינם מסוגלים לעבוד באופן סדיר. לפיכך קיימות בחוק הפלת"ד תקנות שמסדירות מתן תשלום תכוף – מקדמה כספית שאפשר לדרוש מחברת הביטוח לשלם ועל חשבון תשלום הפיצויים העתידי.

מקדמה על חשבון הפיצויים

אדם שנפגע בתאונת דרכים ותובע את חברת הביטוח, ייאלץ להמתין עד להחלטה, הסכם או פסיקה בנושא לפני שיקבל את כספי הפיצויים שלו. עד לאותה הנקודה הזמן חולף, במסגרתו ההוצאות השוטפות לא ממתינות לפסק הדין בעצמן ודורשות מהנפגע לשלם בצורה סדירה ותכופה על טיפולים רפואיים או כל דבר אחר שמתוקף מצבו הוא איננו מסוגל לממן מכיסו.

אם מדובר בתאונת דרכים שהותירה את הניזוק עם פגיעה קשה לרבות נכות, טיפולים ממושכים, רבים ויקרים או מצב סיעודי המקשים על הנפגע לעבוד ולהתפרנס, יהיה אפשר לדרוש "תשלום תכוף" מחברת הביטוח.

 

תשלום תכוף

מהו תשלום תכוף? זהו סכום כספי שמועבר באופן מיידי לתובע ומוגדר כמקור סיוע ראשוני ומהיר שיסייע לנפגע ובני משפחתו התלויים בו. תשלום זה מועבר כמקדמה על חשבון הפיצויים שייפסקו בסיום הליך התביעה והוא נועד להקל על נטל ההוצאות שהנפגע נאלץ להתמודד איתו. כאשר ייקבע סכום הפיצויים הסופי ויהיה ידוע מהו הסכום הכולל, הוא יקוזז מהתשלום התכוף שכבר הועבר.

 

חשוב להכיר

חשוב להדגיש שבמקרים שבהם הפגיעה מהתאונה הייתה קשה, יחלוף פרק זמן משמעותי של שנה ומעלה עד לאבחון מלא של היקף וחומרת הנזקים שנגרמו. במקרה כזה ייתכן שעורך הדין ימליץ דווקא להמתין (אם אפשר) עד לידיעה מוחלטת לגבי היקף הנזק כך שהנפגע יקבל סכום פיצויים מלא וגדול במיוחד.

 

זכאות לתשלום תכוף

כל נפגע בתאונה שהנזקים שנגרמו ממנה היו קשים כאמור וכן במקרים של תאונות דרכים קטלניות שבהן משפחת הנפטר הייתה תלויה בו לפרנסתה. גם תובעים שחברת הביטוח מטילה ספק בזכאותם לפיצויים זכאים לדרוש תשלום תכוף.

במצבים רבים תתקיים מחלוקת לגבי ההכרה של אותה התאונה כתאונת דרכים ולכן כל עוד הנפגע יציג ראיות תומכות בזכאותו לפיצויים, דהיינו הוכחה לגבי מעורבות בתאונה שמבחינה עקרונית יכולה להיחשב כתאונת דרכים, הוא יוכל לדרוש בתשלום תכוף.

 

דרישה של יותר מתשלום אחד

לעתים מתעוררים מקרים שבהם הנפגע רשאי לדרוש יותר מתשלום תכוף אחד, למשל כאשר הטיפול של חברת הביטוח בתביעה הנוכחית מתארך מאוד או אם חל שינוי משמעותי במצבו הרפואי של התובע, או בהוצאותיו לצרכים רפואיים או לצרכי מחייה.

 

תוך כמה זמן מתקבל תשלום תכוף?

ניתן להגיש את הבקשה עד שנתיים ממועד התאונה, כאשר קיימת האפשרות להגיש בקשה לבית המשפט בנושא גם מעבר לתקופה זו. התשלום בפועל מתקבל מחברת הביטוח תוך 60 יום מקבלת הדרישה. מסגרת זמן זו היא קבועה בחוק ולכן תובע שלא קיבל את התשלום בזמן זה רשאי לפנות לבית המשפט בנושא. כאן עלול להיווצר עיכוב בירוקרטי בטיפול בבקשה, אך בתי המשפט מתאמצים לדון בעניינים אלו תוך זמן קצר.

 

הליך תביעה תאונת דרכים

הליך התביעה מתחיל עם מסירת עדכון לחברת הביטוח בנוגע לתאונה עצמה. הודעה זו כוללת את פרטי הנפגע, הנזק שנגרם לו ודרישת פיצויים כללית. נפגעים שלא נותרו עם נכות מהתאונה יסיימו בדרך כלל את הליך התביעה במשא ומתן בין עורך דינם לחברת הביטוח.

עורך הדין יוכל לפעול לקבלת הפיצויים תוך זמן סביר בהתחשב בנסיבות התאונה ולהעריך אותו מראש. אם נותרה נכות לאחר התאונה, חשוב לדעת שלנציגים של מחלקת התביעות בחברת הביטוח אין סמכות להציע סכומים גבוהים מאוד, מה שמביא לכדי הגשת תביעה לבית המשפט ודיונים עד לפסק דין בנושא.

 

הגעה להסכמות

אם במסגרת התביעה הגיעה חברת הביטוח להסכמה עם עורך הדין, יתמנה מומחה רפואי מתאים לסוג הפגיעה (למשל נוירולוג, אורתופד, פסיכיאטר וכו') שיקבע את שיעור הנכות. לאחר מכן יבוצע תחשיב של הנזק על סמך ראשי הנזק הקיימים ובאמצעותו יהיה אפשר לנהל משא ומתן על גובה הפיצויים הסופי.

 

סכום פיצויים שאיננו מספק

כמובן שכל מקרה שבו חברת הביטוח מציעה סכום שאיננו מספק, יהיה אפשר להגיש תביעה לבית המשפט. התביעה תוגש בצירוף פרטי התובע, חברת הביטוח והעתק פוליסת הביטוח, פרטי התאונה ונסיבותיה, פירוט של הנזק הרפואי שנגרם לנפגע, אינפורמציה לגבי טיפולים רפואיים, בדיקות שהיו בהן ממצאים המוכיחים את הנזק, הוצאות שנגרמו עקב התאונה ועוד.

 

לאחר קבלת התביעה בבית המשפט

לאחר קבלת התביעה בבית המשפט יהיה צורך למנות מומחה רפואי שיקבע את הנכות הרפואית ומינויו מבוצע על ידי בית המשפט עצמו. להבדיל מתביעות ביטוח רפואיות אחרות שבהן המבוטח אכן בוחר מומחה רפואי שמגבש חוות דעת להגשה בבית המשפט, בתאונות הדרכים המומחה ימונה רק על ידי בית המשפט עצמו ללא כל התערבות או שיקול דעת של מי מהצדדים.

 

מינוי מומחה רפואי מכל תחום רלוונטי

עורך הדין של הנפגע כמובן צריך לשאוף ולבקש שימונה מומחה רפואי מכל תחום רלוונטי לפגיעות הרפואיות של התובע ויתבסס בטענותיו לכך על התיעוד הרפואי שנמצא בתיק התביעה ומלמד על הפגיעה שנגרמה באותו תחום רפואי מסוים.

על פי הפסיקה בתהליכים דומים, די במסמך רפואי שמעיד על פגיעה באיבר כלשהו, על מנת שיהיה אפשר לדרוש למנות מומחה רפואי.חברת הביטוח היא זו שמשלמת את שכר המומחים הרפואיים, אך אם השופט מתנה את המינוי כך שהמומחה יקבע שלא נגרם בתחום מומחיותו נזק, התובע יקבל עליו את נטל התשלום.

 

לסיכום

השלבים הבאים בהליך המשפטי מתייחסים לתחשיבי הנזק וניהול שלב הוכחות במידת הצורך. חברת הביטוח תוכל להגיש תצהירים מטעמה וכך גם התובע וכל צד יוכל לנהל חקירה נגדית בדיון עד לקבלת תמונת האמת לגבי התאונה ונזקיה.

בשלב זה יהיה ניתן לחקור גם עדים מומחים לרבות הרופאים המומחים שגיבשו חוות דעת. השלב הסופי הוא שלב הסיכומים שבמסגרתו השופט מביע חישוב נזק חדש המבוסס על כל עובדות המקרה שנלמדו עד כה ואחריו יינתן פסק הדין שבו השופט ינמק את החלטותיו ויקבע את סכום הפיצויים המדויק.

כמה זמן לוקח תביעה תאונת דרכים
כמה זמן לוקח תביעה תאונת דרכים
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

מאמרים נוספים

המדריך לנפגעי תאונות דרכים

מדי שנה מתרחשות בישראל מאות תאונות דרכים, חלקן קשות וקטלניות, ולמרות כל המאמצים לסלול כבישים איכותיים, להתקין תאורה מיטבית, להציב תמרורים ושילוט ולאכוף את חוקי

קרא עוד »

המדריך לנפגעי תאונות עבודה

בישראל נפגעים מדי שנה אלפי אנשים בתאונות עבודה ונזקקים לטיפול רפואי, מאבדים ימי עבודה ועוברים לא פעם שיקום ממושך עד שהם מסוגלים לחזור ולעבוד שנית.

קרא עוד »

מה עושים אחרי תאונת דרכים?

תאונות הדרכים בישראל הפכו למכת מדינה ונזקיהן מוערכים במיליארדים רבים מדי שנה. חיים שלמים מתהפכים ומשתנים מן הקצה אל הקצה בעקבות תאונות מצערות ומיותרות אלו.

קרא עוד »

תאונת עבודה בשל רשלנות המעסיק

מדינת ישראל נאבקת שנים ארוכות בתופעה הקשה של תאונות עבודה שנגרמו מרשלנות לרבות חקיקת חוקים, תיקון תקנות והשתת עונשים כבדים על המעסיקים המתרשלים, אך למרבה

קרא עוד »

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!