לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תביעת נזקי גוף בתאונות דרכים

תאונות דרכים הן מאורע נפוץ במדינת ישראל, שיכול להתרחש לכל אחד ואחת מאיתנו ולייצר עבורנו ועבור יקירנו פגיעה בגוף, המתורגמת לנזקים ממשיים ארוכי או קצרי טווח. ביכולתה של התאונה להביא להוצאות כלכליות רבות, שכוללות בתוכן טיפול רפואי, שיקום תעסוקתי ומשכורות שלא נכנסו לחשבון בשל היעדרות ממושכת ממקום העבודה. אחת הדרכים להתמודדות בנושא היא תביעת נזקי גוף בתאונות דרכים.

 

מתי תוגש תביעת נזקי גוף בתאונות דרכים?

בעבר היה ניתן לתבוע את כלל ההוצאות הללו מהנהג שהיה אחראי על התאונה, אך מצב זה הוביל לחיסרון כיס עבור נהגים שהיו אחראים לתאונות, וכן עבור נהגים שהיו לחלוטין חפים מכל אשמה, אך נפגעו בתאונה עם נהג חסר ביטוח / ללא גב כלכלי איתן מספיק.

בכדי להתמודד עם מצב זה חוקקה הכנסת את חוק הפלת"ד – חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, שמכריח כל נהג באשר הוא לבטח עצמו בביטוח חובה, אותו יוכל לתבוע אם חלילה תקרה תאונה. במאמר זה תוכלו לקרוא על הסדר לתביעת נזקי גוף בתאונות דרכים.

 

מהו הסדר הפלת"ד (פיצויים לנפגעי תאונות דרכים)?

הפלת"ד – חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, הוא חוק שנועד לאפשר לכל מי שנפגע פגיעת גוף במהלך תאונת דרכים לקבל פיצוי על פגיעה זו, גם אם מדובר בנהג האחראי על התאונה, בנהג שנפגע בתאונת דרכים בה הנהג האחר לא היה מבוטח, או בהולך רגל שלא הצליח למצוא את הנהג האחראי על הפגיעה בו, משום שהיה מדובר בתאונה במסגרת "פגע וברח".

ההסדר בחוק כולל בתוכו מספר רכיבים, שהראשון מביניהם הוא הגדרת המושג "תאונות דרכים", שעמידה בו מהווה חובה לצורך כניסה להסדר המוצג בו, ואי עמידה בו מחזירה את הנפגע לדיני הניזקין הכלליים, שמחייבים בדר"כ רשלנות מצד הנהג הפוגע לצורך קבלת פיצוי.

 

מהי הגדרת "תאונת דרכים" לפי הסדר הפלת"ד?

ההגדרה הכתובה בחוק למושג "תאונת דרכים" רחבה ממה שנדמה לנו משמיעה ראשונה, וכוללת בתוכה כל מקרה של "מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה" – אירוע בעל אופי תאונתי, הממוקם במקום ובזמן, שנוצר בו נזק לגופו של אדם, על ידי רכב המונע בכוח מכני, על פני הקרקע, שעיקר ייעודו לשמש לתחבורה יבשתית, עקב שימוש באותו הרכב (שיכול לכלול בתוכו גם כניסה ויציאה, טיפול ברכב ועוד) למטרות תחבורה – נסיעה ממקום למקום.

משמעות קביעה זו היא שפוליסת ביטוח החובה של הרכב כוללת בתוכה כיסוי לכל תאונה שמתרחשת המותאמת להגדרה, גם אם היא שונה מהתרחיש אותו אנו מדמיינים כאשר אנו שומעים את המושג "תאונת דרכים", ופיצוי במסגרת חוק זה יכול לכלול בתוכו גם אירועים שהתרחשו בעת הכניסה או היציאה מהרכב, אירועים של פגיעה בעת שימוש ברכבים דו תכליתיים (כמו מנוף ודומיהם) ועוד.

 

את מי ניתן לתבוע אם נפגעתי בתאונה שעונה על ההגדרה?

הסדר הפלתד קובע באופן ברור את הגורמים שניתן לתבוע לצורך קבלת פיצוי על הנזקים שנגרמו בתאונות דרכים מהסוג אותן הוא מכסה, וזאת לפי זהות הנפגע:

 

נהג ברכב

מי שנהג ברכב בעת התרחשות התאונה יהיה זכאי לתבוע אך ורק את ביטוח החובה שלו, וזאת גם אם הוא לא היה האחראי על התאונה, אלא רק נפגע מרשלנותו של אחר.

 

נוסע ברכב

מי שנפגע בתאונת דרכים בעת שהיה נוסע ברכב זכאי לתבוע את ביטוח החובה של הנהג ברכב בו הוא נסע, וזאת גם אם הנהג לא היה האחראי על התאונה.

 

הולך רגל שנפגע

הולך רגל שנפגע בתאונות דרכים זכאי לתבוע פיצויים מכל הנהגים שהיו מעורבים בתאונה, וזאת גם אם אחד הנהגים לא פגע בו כלל, אלא פגע ברכב אחר שפגע בו לאחר שסטה מדרכו. כלל התביעות מתרחשות בבית המשפט, ודורשות ייצוג משפטי למרות ההסדר הפשוט יחסית שמתקיים, וזאת בשל היות חברות הביטוח בעלות אינטרס משמעותי שלא לממש את הפוליסה, ולהימנע מתשלום הפיצויים.

 

איזה נזקים מכסה ההסדר?

כפי שנכתב לעיל, הסדר הפלת"ד הוא הסדר ייחודי לתביעות בגין נזקי גוף, ולכן הוא אינו מכסה פגיעות רכוש או פגיעות אחרות, אלא רק נזקים לגופו של האדם, שיכולים לכלול בתוכם גם נזקים שנגרמו לרכוש הכרחי למשתמש בו עד לרמה בה הוא משמש ממש כחלק מגופו – כגון כיסא גלגלים, משקפיים ופרוטזות על סוגיהן.

פיצויים על נזקים אלו כוללים בתוכם תשלום לאדם בגין הכאב והסבל שנגרמו לו בעקבות התאונה, כיסוי של ההוצאות הרפואיות אותם נדרש לשלם כדי לטפל בפגיעותיו, פיצויים על אובדן כושר ההשתכרות שנגרם לאדם ואף פיצויים לתלויים באדם שנפטר בתאונת הדרכים, אם זאת אכן הובילה למותו והשאירה את בן זוגו וילדיו (שתלויים בו כלכלית) ללא מפרנס.

גם פגיעות קלות שאינן מובילות לנכות ארוכת טווח יכולות לזכות את הנפגע בהן בפיצוי לפי ההסדר בחוק, כאשר כל פגיעה נחשבת כפגיעה "אמיתית", כולל פגיעות צוואריות, גב תפוס באופן כרוני ודומיהם. חשוב לציין! כלל הפיצויים שמוענקים לאדם על פגיעתו הפיזית בתאונת דרכים הם אישיים ומחושבים לפי הפגיעה הספציפית שנגרמה לו ונתוניו האישיים, הכוללים את שכרו, גילו, ועוד.

בשל כך, אנו ממליצים לכל מי שנפגע בתאונת דרכים לפנות לעורך דין מומחה בתחום לצורך ייעוץ והכוונה, מתוך הבנה שאין אפשרות להבין באמת את סיכויי התביעה ואת שווי התביעה ללא בחינה מעמיקה של כלל הפרטים והמשתנים המעורבים.

 

תאונות ללא נהג

לא היה ניתן למצוא את האחראי על התאונה

גם תאונות "ללא נהג" מזכות את מי שנפגע בהן בפיצוי על פגיעותיו, אך בניגוד לתביעה "הרגילה", בה זהות הנתבע היא זהותה של חברת הביטוח שכיסתה את הרכב הפוגע.

 

הנהג שפגע בי לא היה מבוטח

תביעות בהן זהות הנהג לא ידועה (כמו תביעות פגע וברח) או תביעות בהן הנהג הפוגע לא היה מבוטח כדין, הן תביעות שמשולמות על ידי קרן ייעודית לפיצוי נפגעי תאונות דרכים ("קרנית"), שיוסדה במטרה להבטיח פיצוי מלא לכל מי שנפגע בתאונה, ללא אפשרות שאדם חף מכל פשע יצא "כשידיו על ראשו" ללא פיצויים.

קרן זו רלוונטית גם למי שהנהג שפגע  בו לא עומד בהגדרות השונות של החוק, שכוללות בתוכן קיומו של רישיון נהיגה בתוקף, נהיגה ברכב שיש הרשאה לשימוש בו (ואינו רכב גנוב), נהיגה בניגוד לתנאי הפוליסה (כמו למשל נהיגה בשכרות) וביטוח על ידי חברה שאינה נמצאת בחדלות פירעון / הליך פירוק.

 

התאונה שעברתי לא עומדת בהגדרה שהוצגה בחוק – מה לעשות?

מי שעבר תאונת דרכים שאינה עומדת בהגדרה שהוצגה בחוק לא נותר חסר כל מענה, ויכול עדיין לפנות לדיני הנזיקין הכללים, שכוללים בתוכם פיצוי בגין פגיעות שנגרמו בשל רשלנותו של הפוגע, שמוגדרת כ"סטייה מהתנהלותו של האדם הסביר" בסיטואציה בה התרחשה הפגיעה.

הגדרה זו רחבה משנדמה, ולכן אנו ממליצים למי שחוק זה אינו רלוונטי לגביו ליצור קשר עם עורך דין מומחה בתחום, ולבקש להבין את מצבו המשפטי ואת האופציות המשפטיות שעומדות בפניו.

צריכים ייעוץ בנושא תביעות נזקי גוף בתאונות דרכים? פנו לעו"ד פייפר כהן, עורך דין תאונות דרכים, לקבלת ייעוץ אשר ילווה אתכם לאורך התהליך.

תביעת נזקי גוף בתאונות דרכים
תביעת נזקי גוף בתאונות דרכים
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

מאמרים נוספים

המדריך לנפגעי תאונות דרכים

מדי שנה מתרחשות בישראל מאות תאונות דרכים, חלקן קשות וקטלניות, ולמרות כל המאמצים לסלול כבישים איכותיים, להתקין תאורה מיטבית, להציב תמרורים ושילוט ולאכוף את חוקי

קרא עוד »

המדריך לנפגעי תאונות עבודה

בישראל נפגעים מדי שנה אלפי אנשים בתאונות עבודה ונזקקים לטיפול רפואי, מאבדים ימי עבודה ועוברים לא פעם שיקום ממושך עד שהם מסוגלים לחזור ולעבוד שנית.

קרא עוד »

מה עושים אחרי תאונת דרכים?

תאונות הדרכים בישראל הפכו למכת מדינה ונזקיהן מוערכים במיליארדים רבים מדי שנה. חיים שלמים מתהפכים ומשתנים מן הקצה אל הקצה בעקבות תאונות מצערות ומיותרות אלו.

קרא עוד »

תאונת עבודה בשל רשלנות המעסיק

מדינת ישראל נאבקת שנים ארוכות בתופעה הקשה של תאונות עבודה שנגרמו מרשלנות לרבות חקיקת חוקים, תיקון תקנות והשתת עונשים כבדים על המעסיקים המתרשלים, אך למרבה

קרא עוד »

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!