לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תביעה בגין תאונה בשטח ציבורי

תביעה בגין תאונה בשטח ציבורי מאפשרת לנפגעים ממחדל שאירע במרחב הציבורי לקבל פיצוי כספי שהולם את פציעתם ומאפשר התמודדות יעילה עמה. מתי קיימת עילה לתביעה שכזו וכיצד מוציאים אותה לפועל? משרד עורכי הדין פייפר-כהן עם התשובות:

 

תאונות בשטח הציבורי

הרחוב, תחנת האוטובוס ואפילו מקומות כמו בתי חולים למשל, אינם חפים מתאונות אישיות. תאונות כמו החלקה או נפילה כתוצאה ממפגע בטיחותי או מכשול עשויים לפגוש אותנו במספר עצום של מקומות, לגרום לתאונה מצערת וייתכן שיהוו זכאות לדמי פיצויים. כאשר התאונה מתרחשת בשטח ציבורי, הרי שניתן להגיש בגינה תביעת פיצויים.

הדבר אפשרי הן כאשר מדובר על שטחים ציבוריים "קלאסיים" כמו הרחוב והן כאשר מדובר על שטחים ציבוריים שיש עליהם בעלות פרטית כמו קניון או תחנה מרכזית. כמובן שהתאונות שאליהן מתייחסות התביעות בנושא הזה עשויות להיות קלות מאוד ויהיה ניתן לכלול במסגרת תביעה קטנה בלבד או כאלו שהפגיעה מהן הייתה קשה במיוחד ותנוהל במשפט ממושך.

 

כך תוכיחו שהתרחשה תאונה בשטח ציבורי

כידוע, כל טענה שעולה בבית המשפט דורשת הוכחות, אחרת לא ניתן לפסוק לטובתה ולהחליט על פיצויים שיינתנו לתובע. לא פעם מדובר באתגר, משום שישנם מקרים שבהם הפציעה או ההתאוששות ממנה לא מאפשרים לנפגע לתעד את זירת התאונה והמפגע עצמו כראוי וייתכנו גם סיטואציות שבהן הנפגע יהיה העד היחידי, מבלי שעדים נוספים ראו את התאונה ויוכלו לאשר את התרחשותה.

ולכן חשוב לבצע איסוף ראיות מעמיק וממצה ככל האפשר, שכן ראיות אלו יוכיחו לא רק את המקרה אלא גם את הנזקים שנגרמו ממנו. במקביל, רצוי לפנות לעורך דין שיספק לכם ייעוץ משפטי וינחה אתכם כיצד לפעול בהתאם לנסיבות המקרה. הנה מספר דברים שתוכלו לעשות להוכחת התאונה:

 

צילום המכשול

המפגע והמקום שגרמו לתאונה ורצוי ממספר זוויות שונות. אם מדובר בתאונה שהתרחשה בלילה, מומלץ להגיע למקום פעם נוספת באור יום לטובת צילום התמונות. כמו כן, יש לצלם את הפגיעות הגופניות שנותרו לנפגע/ת.

 

תיעוד פרטים

תיעוד פרטי עוברים ושבים שהיו עדים לתאונה וראו את המקרה עצמו או את התוצאות ממנו. מומלץ לציין את שמם המלא של העדים, מספר הטלפון האישי וכתובתם.

 

טיפול רפואי

מיד עם מיצוי התיעוד האפשרי במקום, יש להתפנות לקבלת טיפול רפואי. לא רק שהדבר חשוב כדי לשמור על שלומכם ובריאותכם, אלא שזוהי הדרך היחידה לקשור בין התאונה לנזקים שנגרמו ממנה. עליכם לתאר את כל נסיבות המקרה לצוות הרפואי ולוודא שהן נכתבות ברשומות הרפואיות.

כמו כן, אל תסתפקו רק בתוצאות הפגיעה ותיאור של הכאבים וספרו כיצד התרחש המקרה, מה הייתה להבנתכם הסיבה לו ומה קרה לאחר מכן. בתי המשפט מייחסים משקל הרבה יותר גדול לדברים שנכתבו על ידי רופא שבדק אתכם לאחר הפגיעה מאשר הדברים שאתם תטענו שהתרחשו לכם לכאורה.

 

פנייה לגורם אחראי

כעת חשוב לפנות לגורם שאחראי למפגע או למחדל שגרם לפגיעה ולהודיע לו על הנזקים שנגרמו לכם. נפלתם ברחוב? עליכם לפנות לרשות המקומית. התנפצה עליכם שמשה בספרייה? פנו להנהלת המקום. נחבלתם מלבנה שמהווה פסולת בנייה מאתר שחלפתם על פניו? הודיעו על כך לקבלן.

במקרים שבהם התאונה מוגדרת גם כתאונת עבודה שהתרחשה בשטח ציבורי, חשוב לבדוק דרכי פעולה אזרחיות מול הגורם הרשלני ודרכי פעולה כנפגעי עבודה מול המוסד לביטוח הלאומי במקביל.

 

פנייה לביטוח

פנייה לחברת הביטוח צריכה גם היא להיעשות בהקדם האפשרי וככל שישנו ביטוח רלוונטי כמו תאונות אישיות. כאן חשובה התנהלות מושכלת, נבונה ואחראית מול חברת הביטוח, שכן היא עלולה למצוא את הדרך לדחות את תביעתכם מבלי שהייתם ערוכים לבלום את התרחיש.

לכן המלצתנו תהיה קודם כל לפנות לעורך דין המתמחה בדיני נזיקין, שיוכל להנחות אתכם מה להסביר או להצהיר בפני חברת הביטוח. הסיוע המשפטי של עורך הדין צפוי להגדיל משמעותית את סכום הפיצויים והוא יוסיף לגדול ככל שהפנייה תתבצע בשלב מוקדם יותר.

 

תביעה בגין תאונה בשטח ציבורי שבה הופרה חובת הזהירות

העילה המשפטית שבגינה אפשר להגיש תביעה בגין תאונה בשטח ציבורי, היא בשל הפרה של חובת הזהירות שבעל מקרקעין מסוים מחויב לה כלפי מבקרים בשטחו. כך למשל, עירייה אחראית לכך שרחובותיה יהיו בטוחים למעבר ונטולי מכשולים או סכנות בדרך, מרכז מסחרי חייב לוודא שכל ביקור במתחם שלו אכן יתקיים בצורה בטוחה, בית ספר מחויב לגדר את שטח בית הספר ולוודא שלא קיימים בו אזורים מסוכנים ועוד.

הפרת חובת הזהירות כמובן נשענת על נסיבותיו של כל מקרה לגופו. ככל שיהיה אפשר להוכיח שאותו בעל מקרקעין הפר את חובת הזהירות מצידו וככל שניתן להוכיח בין אותה הפרה לבין הנזקים שנגרמו ממנה קשר סיבתי – הרי שקיימת עילה חזקה לתביעת פיצויים. וכמה מקבלים בסיום המשפט? כאן הדבר תלוי בחומרת הנזקים וההשלכות שנגרמו מהם, כאשר הגורם שהתרשל הוא כמובן גם המפצה.

 

הפציעה "חצי" באשמתכם? סכום הפיצויים יופחת

תאונות לעתים הן עניין בלתי נמנע. ויחד עם זאת, ישנם מקרים שבהם התאונה התרחשה באשמתו של הנפגע עצמו, דבר שמעמיד בספק את שאלת הפיצויים ואת היכולת להוכיח רשלנות והפרת חובת הזהירות.

ניקח לדוגמה אדם שבהליכתו ברחוב לא נותן את מלוא תשומת הלב לכך שמטרים ספורים לפניו ממתין בור פתוח שבו מבוצעת באותו הרגע עבודה. הוא משוחח בסלולרי, כך שהוא מתנתק מסביבתו, עובר על פני שלטי האזהרה ואף חוצה את קווי הסימון הפיזיים שנמתחו כדי להרחיק אנשים מהמפגע, עד שפוגש בבור בסופו של דבר ושובר את רגלו.

במקרה כזה, ייתכן שעדיין יהיה ניתן להוכיח כי המדובר במחדל: העובדים במקום לא היו מספיק ערניים לעובר האורח ולא טרחו לפנות אליו פיזית. בנוסף ייתכן שגם הגידור סביב הבור לא התקיים כראוי. לכן עדיין ניתן להגיש תביעה ולקבל פיצויים, אך אם בית המשפט יהיה סבור שמדובר גם באשמתו של הנפגע, הרי שמדובר ב"רשלנות תורמת" שצפויה להפחית מגובה הפיצויים שישולם לו בפועל.

 

ייצוג משפטי בהגשת תביעה בגין תאונה בשטח ציבורי

ייצוג משפטי בהגשת תביעה בגין תאונה בשטח ציבורי הוא כאמור עניין קריטי עוד מהשלבים הראשונים שלאחר הפגיעה. מטרתו של התובע תהיה לעמוד על כל ההוכחות שנובעות מהמקרה ושגרמו לנזקיו ולפיכך חשוב לפעול בצורה נכונה ומדויקת מול כל אחד מהגופים האמורים: הגורם המתרשל, חברת הביטוח ואפילו המוקד הרפואי שבו קיבל הנפגע טיפול ראשוני.

מעורבותו של עורך הדין לצורך הגשת התביעה כוללת את גיבוש התיק על ראיותיו וממצאיו וכן את הייצוג בהליכים משפטיים, לרבות בוררות, גישור וכל הערכאות.

משרד עורכי הדין פייפר-כהן מתמחים בייצוג נפגעי גוף וצברו ניסיון עשיר בהשגת פיצוי לנפגעים כתוצאה מתאונה בשטח ציבורי, לרבות בתיקים מורכבים שבהם נזקי הגוף היו קשים ביותר. הצוות המשפטי כולל אנשי מקצוע מעולים ופועל באופן בלתי מתפשר כדי להשיג את הפיצוי המקסימלי לכל נפגע.

תביעה בגין תאונה בשטח ציבורי
תביעה בגין תאונה בשטח ציבורי
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

מאמרים נוספים

המדריך לנפגעי תאונות דרכים

מדי שנה מתרחשות בישראל מאות תאונות דרכים, חלקן קשות וקטלניות, ולמרות כל המאמצים לסלול כבישים איכותיים, להתקין תאורה מיטבית, להציב תמרורים ושילוט ולאכוף את חוקי

קרא עוד »

המדריך לנפגעי תאונות עבודה

בישראל נפגעים מדי שנה אלפי אנשים בתאונות עבודה ונזקקים לטיפול רפואי, מאבדים ימי עבודה ועוברים לא פעם שיקום ממושך עד שהם מסוגלים לחזור ולעבוד שנית.

קרא עוד »

מה עושים אחרי תאונת דרכים?

תאונות הדרכים בישראל הפכו למכת מדינה ונזקיהן מוערכים במיליארדים רבים מדי שנה. חיים שלמים מתהפכים ומשתנים מן הקצה אל הקצה בעקבות תאונות מצערות ומיותרות אלו.

קרא עוד »

תאונת עבודה בשל רשלנות המעסיק

מדינת ישראל נאבקת שנים ארוכות בתופעה הקשה של תאונות עבודה שנגרמו מרשלנות לרבות חקיקת חוקים, תיקון תקנות והשתת עונשים כבדים על המעסיקים המתרשלים, אך למרבה

קרא עוד »

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!