לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תביעת תאונת עבודה עקב פגיעה ממשאית

למרות תרומתם הרבה לחברה, משאיות יכולות גם להוות סיכון עצום עבור הסובבים, וזאת בשל גודלם העצום, והקושי הרב ברכישת מיומנות מספקת לצורך נהיגה בטוחה בהן. גורמי סיכון אלו הופכים תאונות משאית לתאונות מסוכנות ביותר, המתרחשות ברובן במהלך שעות העבודה. נתון זה מוביל לכך שמי שנפגע ממשאית ייתכן וזכאי להגיש תביעת תאונת עבודה עקב פגיעה ממשאית, עליה תוכלו לקרוא בפירוט במאמר זה.

 

מהי תאונה?

תאונה הוא שם רחב למגוון אירועים שונים, הדומים זה לזה בכך שהם מאופיינים בהיותם אירועים פתאומיים, בלתי ניתנים לצפייה, שלא קדם להם תכנון מראש, ונגרמו בעקבות ליקוי או תקלה בשיקול דעתו של הנפגע / מפגעים סביבתיים / רשלנות או פזיזות של אדם אחר.

סוג התאונות הנפוץ ביותר במדינת ישראל הן תאונות הדרכים, שמהוות גורם המוות מספר אחד באזורינו. גם תאונות שלא נגמרות באסון יכולות להוביל לפגיעה משמעותית באיכות החיים ובבריאות הנפשית של הנפגעים, וזאת במיוחד כשמדובר בתביעת תאונת עבודה עקב פגיעה ממשאית – כלי רכב גדול וכבד שיכול להוביל לנזק רב.

 

מה הופך תאונה לתאונת עבודה?

סוג מיוחד של תאונות, המוסדר בחוק הביטוח הלאומי, הן תאונות העבודה – תאונות ששונות מתאונה "שגרתית" בכך שהן לא התרחשו בזמנו הפנוי של האדם, אלא במסגרת עבודתו, במהלך או עקב העבודה כמו תאונת דרכים של נהג משאית, פציעה של עובד במפעל או פגיעה של פועל במהלך עבודתו באתר בנייה.

מה הקשר בין תאונות בעבודה לבין תביעת תאונת עבודה עקב פגיעה ממשאית? בית המשפט בפסיקתו הרחיב את ההגנה הניתנת לעובדים כך שכלל התאונות שהתרחשו במהלך יום העבודה של העובד יחשבו כתאונות עבודה – גם אם הן התרחשו בדרכו הלוך או חזור ממקום עבודתו! הרחבה זו נועדה להגן על העובדים, כפי שיפורט מיד.

 

האם יש לשוני בין סוגי התאונות משמעות משפטית?

מלבד השוני הסמנטי בהגדרת סוג התאונה, ישנו הבדל משמעותי עיקרי בין שני סוגי תאונות הדרכים – המתמקד בעיקר בהיקף הפיצוי שניתן לקבל על התאונה, והקלות שבה ניתן להגיש תביעת תאונת עבודה עקב פגיעה ממשאית, ותביעה לקצבת נכות בעקבות תאונות עבודה.

שוני זה מוביל לכך שקל יותר להגיש תביעות עבודה מאשר תביעות נזיקיות רגילות (מרגע שהצלחנו להוכיח שאכן מדובר בתאונת עבודה), ושהגדרה זו יכולה להיות משתלמת יותר עבור הנפגעים – וזאת במיוחד במקרה בו התאונה הובילה לפגיעה מהותית וארוכת טווח בכושר העבודה של הנפגע.

 

למה כדאי לי להיות מוגדר כמי שעבר תאונת עבודה?

ההבדל העיקרי בין תאונת דרכים שהוגדרה כתאונת עבודה, לבין תאונת דרכים "רגילה" נובע מכך שמי שנפגע בתאונת עבודה יכול להיחשב כ"נפגע עבודה" על פי החוק הישראלי (במקרים בהם הפגיעה היא משמעותית ומובילה לירידה בכושר ההשתכרות / פגיעה ביכולת לעבוד באופן זמני).

הגדרה זו "מכניסה" את התאונה תחת האחריות של הביטוח הלאומי, שמחויב על פי חוק לבטח כל עובד ועובד במדינת ישראל בביטוח שתוכנו נקבע על ידי תקנות הממשלה. ביטוח זה אינו אופציונלי (אין אפשרות להימנע מלבטח את עצמך), ולביטוח הלאומי אין סמכות להימנע מתשלום הקצבה או המענק המגיעים לזכאים.

הטיפול במי שמוגדר כנפגע עבודה הוא כפול – וכולל בתוכו תשלום ופיצוי על פגיעה בכושר ההשתכרות (בדמות תשלומים על ימי העבודה שהעובד נעדר מהם בעקבות התאונה), וכן מימון של תהליך השיקום של העובד (הכולל בתוכו כיסוי של כלל ההוצאות הנדרשות לשיקום פיזי ונפשי של הנפגע). מימון תהליך השיקום יכול לכלול בתוכו זכאות לקצבת נכות על אובדן כושר עבודה – החל מהאחוז הראשון.

 

כיצד ניתן לטעון שתאונת דרכים מסוימת היא תאונת עבודה?

ההגדרה של תאונות עבודה בחוק הביטוח הלאומי כוללת בתוכה כל תאונה שהתרחשה במהלך יום העבודה של העובד / בעקבות עבודתו של העובד / בדרכו של העובד לעבודתו. נתון זה מוביל לכך שתביעת תאונת עבודה עקב פגיעה ממשאית אפשרית אך ורק במקרים הבאים:

  1. הנפגע עבד כנהג מקצועי בעת התאונה
    הדוגמא הפשוטה ביותר, והכי קלה להוכחה – כל מי שעובד כנהג מקצועי נחשב כמי שנמצא במהלך יום עבודתו בעת שהוא נוהג במסגרת תפקידו. כל תאונה שתתרחש בזמן זה תיחשב כתאונת עבודה.
  2. הנפגע עבר את התאונה בדרך הלוך או חזור מהעבודה
    תאונה שמתרחשת בדרכו של העובד הלוך או חזור ממקום עבודתו תיחשב גם היא כתאונת עבודה, וזאת כל עוד דרכו של העובד לעבודה / לביתו לא כללה בתוכה "סטייה משמעותית מהדרך הסבירה".
    ההגדרה של המושג "סטייה סבירה" היא רחבה מהנדמה, ויכולה לכלול בתוכה עצירות להוריד ילדים במסגרות חינוכיות. אנו ממליצים להתייעץ עם עורך דין ולברר את מצבכם.
  3. הנפגע היה בדרכים כחלק מיום עבודתו, אבל אינו נהג מקצועי
    גם גיחה למקום אחר במהלך יום העבודה יכולה להיחשב כחלק מיום העבודה – בין אם מדובר בנסיעה לבית / בית העסק של לקוחות, ובין אם מדובר ביציאה במהלך היום להתפלל.
  4. הנפגע היה בדרכו מעבודה אחת לאחרת
    מי שמועסק ביותר מעבודה אחת נחשב כמי שנמצא במהלך יום עבודתו גם במעברים בין העבודות השונות. תאונה ממקום עבודה אחד לשני תיחשב גם היא תאונת עבודה שניתן להגיש עלייה תביעת תאונת עבודה עקב פגיעה ממשאית

 

מהם המקרים בהם לא אקבל פיצויים למרות שהייתי בתאונת עבודה?

אם תאונת העבודה נגרמה בעקבות התרשלות משמעותית של העובד, היא תיחשב ככזו שנעשתה בזמנו הפנוי, ולא כחלק מיום עבודתו.

 

לסיכום

תאונת דרכים היא מאורע מפחיד בכל מקרה, ובמיוחד כאשר מדובר בתאונה הכוללת בתוכה פגיעה ממשאית. אם לאחר קריאת מאמר זה נותרו לכם שאלות, אתם מוזמנים לפנות אלינו להתייעץ.

תביעת תאונת עבודה עקב פגיעה ממשאית
תביעת תאונת עבודה עקב פגיעה ממשאית

תביעת תאונת עבודה עקב פגיעה ממשאית יכולה להיות משתלמת יותר מתביעה נזיקית רגילה על תאונת דרכים משום שהיא מייצרת עבור הנפגע זכויות ברורות כלפי הביטוח הלאומי – שנחשב כנתבע מאוד אמין, ובעל כיסים עמוקים. הגדרה זו משתלמת במיוחד עבור מי שכושר עבודתו נפגע בעקבות התאונה – אז הוא יוכל לקבל קצבת נכות מהביטוח הלאומי בתנאים מקלים לעומת מי שנפגע בתאונה "רגילה". 

אנשים רבים מבטחים עצמם בביטוח תאונות אישיות בכדי לוודא שיהיה להם כיסוי למקרה בו יפגעו בתאונה וידרשו לטיפולים רפואיים ונפשיים יקרים. חשוב לציין שתביעת הביטוח הלאומי במתכונת תביעת תאונת עבודה עקב פגיעה ממשאית מבטלת את האפשרות לתבוע את הביטוח הפרטי (ולהיפך) בשל עקרון היעדר הפיצוי הכפול – לפיו נהוג לפצות את הנפגע עד תקרת הנזק, ולא מעבר.

הגדרת תאונת דרכים כתאונת עבודה דורשת עמידה באחד התנאים הבאים:

  1. ראיות לפיהן התאונה התרחשה במהלך יום העבודה: עדויות לכך שהתאונה התרחשה במסגרת יום העבודה
  2. ראיות לפיהן התאונה התרחשה בעקבות העבודה
  3. ראיות לפיהן התאונה התרחשה בדרך הלוך או חזור מן העבודה: ללא סטייה מ"הדרך הסבירה".

 

תביעת הביטוח הלאומי במתכונת תביעת פציעת עבודה איננה פוגמת ביכולת לתבוע את הנהג לקבלת פיצויים על נזקים שנגרמו לכלי הרכב שלכם, שאמורים להיות מכוסים על ידי הביטוח המקיף / צד ג' של הנהג / חברות ההובלות.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

ערר עבור תובעת לקבלת קצבת נכות הסובלת מפיברומיאלגיה
ערר עבור תובע לקבלת קצבת נכות עקב מצב בריאותי
אישור זכאות עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
אישור זכאות 19% נכות לתובע אשר החליק במדרגות עבודתו
אישור זכאות לקצבת נכות שנתית של 75,000 ש"ח
אישור זכאות ל57% נכות, 65% אי כושר וקצבה לשנה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!