לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

פגיעה נפשית ופוסט טראומה בעקבות תאונת דרכים

תאונות דרכים עשויות לגרום לנזקים רבים מאוד. מלבד נזקי הרכוש שמתרחשים במסגרתן, תאונות הדרכים יכולות להוביל גם לנזקי גוף רבים. כאשר מדברים על נזקי גוף, עולה לרוב המחשבה שמדובר בנזקים פיזיים כגון: פגיעות ראש, חבלת ראש, פגיעות בצוואר ועמוד השדרה, פגיעות גב, מכת whiplash, פגיעות בגפיים ועוד.

פגיעות אלו עלולות לגרום לאותו אדם שניזוק סבל רב, השלכות לתקופות ארוכות בחייו ולעיתים גם לצמיתות. אולם, מלבד הפגיעות הפיזיות בגוף האדם, יש סוג נוסף של פגיעה, לא נפוצה כמו הפגיעה הפיזית אולם לא חשובה פחות מכך, פגיעה זו היא הפגיעה הנפשית והפוסט טראומה אשר נגרמת לאנשים רבים שעוברים תאונות דרכים.

 

פגיעה נפשית או פוסט טראומה לאחר תאונת דרכים, היא פגיעה שקטה.

כלומר, מדובר בפגיעה בנפש האדם, אשר לא נראית לעין כמו הפגיעות הפיזיות שנגרמות לאחר התאונה כמו שברים וחבלות. בגלל הקושי להכיר בפגיעה הנפשית ו/או לראות אותה פיזית, הביטוח הלאומי וכן חברות הביטוח הפרטיות דוחות תביעות רבות בנושא, וכך נוצר מצב עגום ובו אנשים רבים שמתמודדים עם פוסט טראומה לאחר תאונת דרכים, צריכים להתמודד עם הפגיעה לבדם ולממן מכיסם את ההוצאות בעבור הטיפול בפגיעה.

לכן, בשל המורכבות של נושא פגיעות נפשיות לאחר תאונת דרכים, סיכמנו לכם במאמר זה את כל הדברים החשובים שיש לדעת בנוגע לפוסט טראומה לאחר תאונת דרכים.

אך לפני הכל חשוב לדעת שבמידה ונקלעתם לתאונת דרכים ועקב כך נגרמה לכם פוסט טראומה, טרם הפניה לחברת הביטוח ו/או ביטוח לאומי, מומלץ להתייעץ עם עורך דין לתאונות דרכים מומחה בפגיעות פוסט טראומה, אשר ידריך אתכם כבר בשלבים הראשונים לאחר התאונה, יסביר לכם מה באפשרותכם לעשות וכיצד תוכלו להשיג את מירב הפיצויים בעבור הנזק הנפשי שנגרם לכם.

 

מהי פוסט טראומה לאחר תאונת דרכים?

הפרעת דחק פוסט טראומתית הינה סוג של הפרעת חרדה הנגרמת כתוצאה מאירוע טראומתי, פתאומי וחד פעמי. כאשר נחשפים לתאונת דרכים, שהינה אירוע פתאומי אשר יכול להיות טראומתי ביותר, הנפש עוברת טלטלה, לא תמיד מצליחה לעבור הליך של עיבוד והכלת המקרה וכתוצאה מכך נגרמת הפרעת הפוסט טראומה.

התפתחות הפוסט טראומה לאחר תאונת דרכים יכולה להתרחש בכל גיל, ותסמיני הפוסט טראומה יכולים להופיע ישר לאחר האירוע או לאחר שעבר זמן מה ממנו. כמו כן, תסמיני הפוסט טראומה יכולים להופיע למשך חודשים ושנים ולעיתים גם לצמיתות ולכן, כל אדם אשר מתמודד עם פוסט טראומה חייב לקבל טיפול ראוי בכדי שמצבו לא יחמיר וכן בכדי להתמודד ולהסתגל למצב החדש בצורה האופטימלית ביותר.

 

מהם הסימנים של פוסט טראומה לאחר תאונת דרכים? כיצד ניתן לזהות שמדובר בפוסט טראומה?

לא כל אדם אשר חווה פוסט טראומה לאחר תאונת דרכים, מודע לכך שהוא בפוסט טראומה. אנשים רבים יכולים לחשוב שמדובר בתקופה לא טובה שתחלוף, ברגשות מעורבים או שמדובר בהרגשה רגילה שכולם חווים. אך בכדי ל"תפוס" את הפוסט טראומה מוקדם ככל הניתן, חשוב לשים לב לסימנים שהגוף שולח, ולא להתעלם מהתחושות והרגשות לאחר אירוע משמעותי וטראומתי כמו תאונת דרכים.

יש לפנות לאבחון הבעיה מוקדם ככל הניתן בכדי למנוע נזקים עתידיים שעשויים להתרחש במידה והפוסט טראומה לא תטופל בזמן, לפוסט טראומה/ פגיעה נפשית לאחר תאונת דרכים יש מספר תסמינים שעשויים להופיע לאחר התאונה וחשוב לשים לב לאותם התסמינים.

נפרט להלן מספר תסמינים נפוצים אולם חשוב לציין שלא מדובר ברשימה מלאה, ואם הנכם סובלים מבעיות שלא מפורטות כאן, עדיין חשוב לפנות לקבלת טיפול מתאים שכן יכול להיות שמדובר בפוסט טראומה.

 

הסימנים הנפוצים של פוסט טראומה לאחר תאונת דרכים:

כאבי ראש, חרדות, פוביות, פחד לחזור לנהוג שוב, דיכאון, מצבי רוח בדרגות שונות, חוסר עניין בפעילויות שהייתם רגילים לעשות קודם לכן, הימנעות ממקומות או אירועים אשר מזכירים את תאונת הדרכים, עייפות תמידית, חוסר עניין בפעילות חברתית, רגשות אשם עצמיים, קושי לזכור את פרטי התאונה, פגיעה בתפקוד יומיומי, פגיעה בפן התעסוקתי, סכיזופרניה, חשיבה אובדנית, תחושת עצבות מתמדת, בעיות שינה, בעיות אכילה, מתח, התפרצויות, בעיות ריכוז וחשיבה ועוד.

 

מהם הזכויות של מתמודדי פוסט טראומה לאחר תאונת דרכים?

אדם אשר עבר תאונת דרכים, ובעקבות התאונה סובל מהפרעת פוסט טראומה לתקופת זמן העולה על 3 חודשים, והוא הוכר כאשם בעל הפרעה כרונית, זכאי לקבל זכויות שונות כגון: קצבאות, עזרה בשיקום, שירותים מיוחדים ועוד.

 

כיצד ניתן לקבל קצבת נכות מהביטוח הלאומי בעבור פוסט טראומה לאחר תאונת דרכים?

אדם שמתמודד עם פוסט טראומה לאחר תאונת דרכים, ומעוניין שהמדינה תכיר בפוסט טראומה שלו כנכות נפשית, צריך לעבור הערכה אצל פסיכולוג, עובד סוציאלי או פסיכיאטר, אשר יקבע כי אכן מדובר בבעיה נפשית. לאחר ההכרה הראשונית, תהיה באפשרותו להגיש תביעה לקצבת נכות מהביטוח הלאומי, חשוב לזכור שההליך מול הביטוח הלאומי יכול לקחת זמן, ולא תמיד מדובר בהליך פשוט.

לכן, בכדי להתמודד עם ההליך בצורה הטובה ביותר, מומלץ להיעזר בעורך דין לתאונות דרכים, אשר יסייע לכם בהליך התביעה מול הביטוח הלאומי על מנת שתקבלו את מירב הפיצויים.

 

הגשת תביעה לקביעת נכות נפשית בביטוח הלאומי:

בכדי לקבל זכויות מהביטוח הלאומי בעבור פוסט הטראומה שנגרמה לכם, יש להגיש תביעה לקביעת נכות נפשית על ידי טופס מס' 7801 של הביטוח הלאומי שנקרא: "תביעה לקצבת נכות כללית". אל טופס התביעה יש לצרף את כל המסמכים הרלוונטיים לפגיעה, לתאונת הדרכים, כל המסמכים המעידים על מצבכם הנפשי וכן כל מסמך רלוונטי אחר כגון: מרשמים לטיפול תרופתי, ימי מחלה וכו'.

לאחר הגשת התביעה ובחינתה על ידי המוסד לביטוח לאומי, תזומנו לוועדה רפואית לנכות כללית, לצורך קביעת אחוזי הנכות הרפואית.

 

איך מתנהל הדיון מול הוועדה הרפואית?

לאחר הגשת התביעה התובע יזומן לדיון מול הוועדה הרפואית לנכות כללית של המוסד ביטוח לאומי. הוועדה מורכבת ממזכיר ורופא מומחה בנושא פוסט טראומה ופסיכיאטריה. הוועדה תעיין בתביעה ובמסמכיה וכן עשויה לשאול את התובע שאלות בקשר לתביעה, להתמודדות היומיומית שלו, כיצד הפוסט טראומה משפיעה על חייו וכו'.

באפשרות התובע להגיע לדיון בוועדה הרפואית עם עורך דין, אשר יוכל להציג בשמו את התביעה, המסמכים הרפואיים ולדבר בשמו במהלך הדיון בוועדה. כפי שציינו לעיל, בשל הקושי להוכיח את הפוסט טראומה, מומלץ להיעזר בעורך דין במהלך הדיון בוועדה, שמכיר את הליך הדיון וידע כיצד להתנסח אל מול הוועדה ולהדגיש את הנושאים החשובים ביותר בכדי להשיג לכם את הפיצוי המקסימלי.

לאחר הדיון בוועדה, תקבע הוועדה הרפואית את שיעור אחוזי הנכות הרפואית המגיעים לתובע. במידה והתובע סובל גם מאובדן כושר עבודה, לאחר קביעת אחוזי הנכות הרפואית על ידי הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי, תהיה באפשרותו להגיש בקשה לקביעת אובדן כושר עבודה.

 

קביעת דרגת אי כושר עבודה למתמודדי פוסט טראומה לאחר תאונת דרכים:

לאחר קביעת אחוזי הנכות הרפואית, באפשרות התובע להגיש בקשה לקביעת דרגת אי כושר עבודה, אשר תיקבע על ידי פקיד התביעות של המוסד לביטוח לאומי, בהתייעצות רופא מוסמך ופקיד השיקום של הביטוח הלאומי. במידה ויוחלט כי הפוסט טראומה הובילה את התובע למצב של נכות, תיקבע לו דרגת אי כושר עבודה.

דרגת אי כושר העבודה תיקבע לפי מידת השפעת הפוסט טראומה על חייו של התובע, על כושרו לחזור לעבוד ולהשתכר כפי שהיה קודם לכן ועל יכולתו לעבוד במקום עבודה אחר בהתאם ליכולותיו האישיות.

 

עורך דין למתמודדי פוסט טראומה לאחר תאונת דרכים:

פוסט טראומה לאחר תאונת דרכים הינה אירוע מטלטל, שיכול להוביל לטראומה נפשית, ולשנות את החיים של הנפגע מקצה לקצה, אפילו אם לא התלוו לתאונה פגיעות פיזיות בגופו. כפי שידוע לכולם, כיום מתרחשות בארץ תאונות דרכים רבות מדי יום, ואנשים רבים, שלא יודעים כיצד לפעול לאחר התאונה, נאלצים להתמודד עם ההשלכות של התאונה לבדם וללא כל עזרה של המדינה או חברת הביטוח, במיוחד כשמדובר בפוסט טראומה.

חשוב לזכור שפוסט טראומה היא מחלה שקטה שמשפיעה על נפש האדם, ולפעמים פגיעות נפשיות עשויות להיות מסוכנות וקשות יותר, מאשר פגיעות פיזיות.

לכן, בשל הקושי להוכיח ולהכיר בפגיעת הפוסט טראומה לאחר תאונת דרכים, מומלץ להיעזר בעורך דין לתאונות דרכים מומחה בפוסט טראומה, אשר ילווה אתכם לאורך כל ההליך, יספק לכם את התמיכה הנחוצה, וידע לפעול בדרך הטובה והמהירה ביותר בכדי שתקבלו את מירב הפיצויים המגיעים לכם, ואתם תוכלו בזמן זה לטפל בפגיעה שנגרמה לכם ולנסות לחזור לשגרה מהר ככל הניתן.

פגיעה נפשית ופוסט טראומה בעקבות תאונת דרכים
פגיעה נפשית ופוסט טראומה בעקבות תאונת דרכים
עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות קצבת נכות והכרה של 63%, ו-65% אי כושר
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה ברגל במהלך עבודה
דוח ועדה הרפואית – נמצא זכאי לפיצויים עקב תקיפה
הגדלת זכאות ל25% נכות, תובע שעבר תאונת עבודה בעבר
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה בשמיעה מרעש בעבודה
אישור זכאות עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
לקביעת פגישת ייעוץ מקצועית

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!