לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תביעת פיצויים בגין נזקי גוף

תביעת פיצויים בגין נזקי גוף נועדה כדי להתמודד עם אובדן היכולת להשתכר וההידרדרות ברמת החיים כתוצאה מפציעה, תאונה או חבלה שנגרמה לאדם מסוים. אמנם כסף לעולם לא יהווה תחליף לבריאות גוף ונפש מלאה, אבל הוא צפוי להקל ולו במעט על ההתמודדות המורכבת ולעתים גם כואבת עם המצב החדש. הנה כל מה שצריך לדעת על תביעות נזקי גוף וחישוב הפיצויים בהן

 

נזקי גוף – מהם?

כשמם כן הם – נזקים כמו פגיעות, חבלות ולעתים אפילו מוות שנגרמו עקב תאונה כלשהי: תאונת עבודה, תאונת דרכים, תאונה ביתית, חבלה במקום ציבורי, בבית הספר, רשלנות במקום העבודה או בטיפול רפואי וכל אפשרות אחרת. תביעות נזקי גוף אינן עוסקות בנזקים שנגרמו לרכוש כלשהו, אלא בנזקים גופניים שנגרמו בשלל סיטואציות והן אלו שנועדו להבטיח את קבלת הפיצויים בגין הנזק שנגרם.

 

למי מגישים תביעת פיצויים בנזקי גוף

עולם הנזיקין הוא עצום ובתוכו פועל מרחב גדול ביותר המתייחס לנזקי גוף בפרט. לקטגוריה זו נכנסות כלל הפגיעות הבריאותיות, הפיזיות והנפשיות שאנשים סובלים מהן. מאחר ולכל אחת מהן סוג שונה של אחריות, כך משתנה גם זהותו של הגוף הנתבע או המספק את הפיצויים.

הנה למשל מצב שבו אדם שהלך ברחוב, נפל כתוצאה ממרצפת שבורה ושבר את כף ידו. במקרה זה הוא יגיש את תביעת הפיצויים לרשות המקומית או בחלק מהמקרים לקבלן שמבצע עבודות באותו המקום. בדוגמה אחרת, סוכן מכירות של חברת מזון גדולה נסע עם רכבו במסגרת יום העבודה והתנגש ברכב אחר.

כעת הוא יוכל לתבוע את ביטוח החובה שלו בהתאם לזכאותו לפי חוק (וללא קשר לאשמתו בתאונה) כדי לקבל פיצויים ובמקביל לקבל הכרה כנפגע עבודה מהמוסד לביטוח לאומי ולקבל סכום פיצויים נוסף וללא כל קשר.

 

פציעה במוסד חינוכי

אופציה נוספת היא במקרה של פציעת תלמיד/ה במוסד חינוכי. אם הפציעה נגרמה עקב התרשלות כלשהי, ניתן לתבוע את הגורם הרשלני על פי פקודת הנזיקין. אם מדובר בפציעה אחרת, יהיה ניתן לתבוע פיצויים בהתאם לפוליסת תאונות תלמידים המבטחת על פי חוק מדינה את כל תלמידי מערכת החינוך ומספקת כיסוי למחלות ונכויות מתמשכות, למעט נכות פלסטית או טיפולי שיניים.

 

תאונה עצמית

במקרה של תאונה שהתרחשה בבית, למשל אדם שנפל במדרגות ביתו, קיימת זכאות לפיצויים רק מכוח קיומה של פוליסת תאונות אישיות. אם התאונה התרחשה כתוצאה מליקוי במבנה שאותו אדם לא היה מודע אליו, ייתכן ותתקיים עילה לתביעה כנגד בעלי אותה הדירה או חברת הביטוח שמספקת את ביטוח צד ג'. אם התאונה נגרמה לעובדי משק בית, הם זכאים לתבוע את המעסיק ואת ביטוח חבות המעבידים שלו.

 

ליווי משפטי – תנאי חשוב להבטחת הפיצויים

כפי שאתם מבינים ממעט הדוגמאות שצוינו כאן, נזקי הגוף עלולים להתרחש כתוצאה משלל סיטואציות, חלקן שכיחות (כמו תאונת דרכים) וחלקן נדירות ואף חריגות מאוד.

יחד עם זאת, חברות הביטוח לרבות המוסד לביטוח הלאומי אינן ששות לשלם פיצויים גבוהים ולכן יעמדו שוב ושוב על טענות התביעה, על הנזק שנגרם למבוטח וחומרתו ועשויות לדחות את התביעה בטענות שונות, חלקן קשורות לפרשנות פתוחה מידי לגבי סוג התאונה והנזק שנגרם לתובע.

 

תביעת פיצויים בגין נזקי גוף – כמה חשוב עורך דין בנושא?

למעשה, עורך הדין הוא הגורם היחידי שמבין כיצד פועלת תפיסת חברות הביטוח וכיצד מתרחש ההליך מול המוסד לביטוח לאומי, כך שהוא יוכל להציג בצורה הטובה ביותר את מקרה התביעה, להעריך מראש את ראשי הנזק הקובעים את סכום הפיצויים ולוודא שכל הזכויות של התובע מוצו עד תום, כך שהוא יקבל את גובה הפיצויים המקסימלי האפשרי בהתאם למקרה שלו.

עורך הדין מסייע רבות גם לשלב שלפני הגשת התביעה, בו נדרש התובע לאסוף שפע מסמכים רלוונטיים המוכיחים את קיומה של התאונה, את הפגיעות שנוצרו כתוצאה ממנה, את ההשלכות הרפואיות של הנזקים הגופניים, בדיקות, הוצאות שונות, טיפולים, הסעות ועוד המון. כל אלו אמורים לבנות תיק חזק ככל האפשר לתביעה ולהבטיח תגמול ראוי.

 

מסמכים ומידע

אם קיימים מסמכים חסרים או שדרושה אסטרטגיה ייחודית (למשל כאשר ידוע שבדיקת רופא מומחה שהתובע ממתין לה צפויה לחלץ מסקנות שיגדילו את שיעור הפיצויים ולכן רצוי להמתין לה ולא להגיש עדיין את התביעה), עורך הדין יוכל לעדכן בכך את הלקוח שלו ולהנחות אותו למקרה שהגורם הנתבע ינסה ליצור איתו קשר כדי לערער על התביעה או לחלץ ממנו מסרים סותרים למצבו.

כמו כן, תביעות פיצויים שנדחו מטעם חברת הביטוח ויועברו לתביעה משפטית, יגרמו לעורך הדין לפרט בכתב מהו גובה הסכום הנתבע. תביעות נזקי גוף שסכומן עד 2,500,000 ₪ ידונו בבית משפט שלום. כמו כן, יש לעמוד על סכום שכולל בתוכו את כל ההוצאות הרפואיות, הנזקים שנגרמו ואלו שייגרמו (כמו הפסדי שכר בהווה ובעתיד), נסיעות, עזרה וסיעוד ועוד.

 

סוגי הנזקים בכתב התביעה

סכומי הפיצויים הניתנים בגין נזקי גוף הם למעשה מספר משוקלל בעשרות פרמטרים אפשריים, כל אחד מהם יוצר סכום שונה בהתאם למצבו של הניזוק. פרמטרים אלו קובעים את עומק וגודל הנזק שנגרם לניזוק מרגע המקרה ועד להחלמה מלאה. אם מדובר בנזק צמית לכל החיים (נכות), הרי שישנה הצדקה לפיצויים גבוהים שמביאים בחשבון גם הפסדים כלכליים עתידיים.

נזק כללי הוא החלק שבו נהוג להתייחס לנזקים העתידיים, לרבות הוצאות רפואיות בעתיד, עזרה נדרשת, כאב וסבל כתוצאה מהאירוע, אובדן תוחלת החיים, אובדן כושר השתכרות נוכחי ועתידי ועוד. נזקים אלו לא מחייבים פירוט של הסכום הנתבע, אך כן דורשים מבחינה משפטית שהניזוק יוכיח כי נגרם לו נזק בשיעור של 51% ומעלה.

 

סכום הפיצויים בגין נזקי גוף

מלבד רכיב הכאב והסבל, לא קיימת דרך ספציפית להעריך נזק לפני שהוגשה תביעת הפיצויים. את הסכום נהוג לקבוע על סמך הנזקים הנוכחיים ואלו העתידיים שהתקבלו בעקבות הפגיעה כאשר קביעה זו מתבצעת על ידי שופט בית המשפט בלבד.

כל הנזקים המיוחדים שיחושבו יביאו בחשבון גם את ההוצאות העתידיות כאמור, כמו סיוע בתפקוד יומיומי, נסיעות לטיפולים עתידיים, הפסדי שכר והפסדי פנסיה ועוד. השופט שיקבע את סכום הפיצויים המתאים יצטרך להעמיד סכום שמפצה בצורה הולמת את הניזוק החל מיום מתן פסק הדין והלאה.

אם מדובר בניזוק שהוכר כנכה בעל אחוזי נכות, סכום הפיצויים שלו יכסה גם בגין אובדן כושר ההשתכרות העתידי. אחוזי הנכות נחשבים לפרמטר משמעותי בחישובי פיצויים בגין הפסדי שכר עתידיים ובמסגרתו תיבדק השפעתה של הנכות התפקודית על העבודה בפועל ותבוצע השוואה לשכר שהרוויח הניזוק לפני התאונה בהתייחס לפוטנציאל העלייה בשכר עם השנים (כאשר מדובר בתובע יחסית צעיר) שיכול היה להתרחש אילולא הפגיעה.

 

לסיכום

אחת המטרות המובהקות בדיני הנזיקין היא להשיב את המצב הקודם לקדמותו ולכן הסעד העיקרי בתביעות אלו הוא סעד כספי. למרות שכסף לא מסוגל להשיב לאדם שנפגע או נפצע את שלמות הגוף ואת בריאותו האישית, הוא מסוגל לכסות בעבור הוצאות כלכליות שונות ועל נזקים כלכליים שנגרמו לאחר התאונה.

אם נפגעתם או נפצעתם חלילה, מומלץ לפנות במקביל לקבלת הטיפול הרפואי לעורך דין המתמחה בתביעות נזקי גוף, שיוכל להנחות וללוות אתכם מהרגע הראשון ולמטב את סוגיית הפיצויים כך שתקבלו את הסכום הגדול וההולם ביותר למצבכם.

תביעת פיצויים בגין נזקי גוף
תביעת פיצויים בגין נזקי גוף
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

מאמרים נוספים

המדריך לנפגעי תאונות דרכים

מדי שנה מתרחשות בישראל מאות תאונות דרכים, חלקן קשות וקטלניות, ולמרות כל המאמצים לסלול כבישים איכותיים, להתקין תאורה מיטבית, להציב תמרורים ושילוט ולאכוף את חוקי

קרא עוד »

המדריך לנפגעי תאונות עבודה

בישראל נפגעים מדי שנה אלפי אנשים בתאונות עבודה ונזקקים לטיפול רפואי, מאבדים ימי עבודה ועוברים לא פעם שיקום ממושך עד שהם מסוגלים לחזור ולעבוד שנית.

קרא עוד »

מה עושים אחרי תאונת דרכים?

תאונות הדרכים בישראל הפכו למכת מדינה ונזקיהן מוערכים במיליארדים רבים מדי שנה. חיים שלמים מתהפכים ומשתנים מן הקצה אל הקצה בעקבות תאונות מצערות ומיותרות אלו.

קרא עוד »

תאונת עבודה בשל רשלנות המעסיק

מדינת ישראל נאבקת שנים ארוכות בתופעה הקשה של תאונות עבודה שנגרמו מרשלנות לרבות חקיקת חוקים, תיקון תקנות והשתת עונשים כבדים על המעסיקים המתרשלים, אך למרבה

קרא עוד »

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!