לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

עורך דין תאונות דרכים במהלך תיקון דרך

אמנם קל להסתכל על תאונת הדרכים כתרחיש שנגרם בעת נסיעה, אבל הפגיעות לא עוצרות גם כאשר הנהג עוצר לתדלק, לשטוף את רכבו או לטפל בתקלה ברכב. אלו הן כל הסיבות לתבוע באמצעות עורך דין תאונות דרכים במהלך תיקון דרך.

 

פציעה בעת תיקון דרך והחשבתה כתאונת דרכים

אם תאונת דרכים מוגדרת על פי חוק כאירוע שנגרם כתוצאה משימוש ברכב, הרי שגם פגיעה בעת תיקון דרך שמתייחס לרכיבים חיוניים לנהיגה תוגדר כתאונת דרכים. בנסיבות אלו, חל על הפגיעות מהתאונה חוק הפלת"ד (פיצויים לנפגעי תאונות דרכים) ובמסגרתו יקבל הנפגע פיצויים וללא קשר לאשמתו או אחריותו בתאונה.

הנה לדוגמה, מצב שבו נהג משאית שירד ממשאיתו כדי לתדלק, החליק על סולר שנשפך מהמשאבה ונחבל כך שכף ידו נשברה. וועדה רפואית של המוסד לביטוח הלאומי העניקה לו 5% נכות. במקרה אחר, נהג עצר בצד הדרך לבדיקת תקלה במנוע ונפגע מרכב חולף, מה שהקים זכאות לקבלת פיצויים מתאגיד קרנית.

 

מהותו של תיקון דרך

כמובן שלא כל עצירה ויציאה מן הרכב נחשבת לתיקון דרך ולכן בבואו לפסוק מתייחס בית המשפט לשאלת התנאים שקובעים מהו "תיקון או טיפול דרך ברכב". הפסיקה בנושא מתייחסת למספר תנאים מרכזיים:

  • תיקון דרך שהתרחש כחלק ממהלך שלם של הנסיעה ברכב (כולל שלבי העלייה והירידה לרכב)
  • תיקון דרך כתוצאה מאירוע בלתי צפוי או פתאומי, שיש בו הכרח כדי לאפשר את המשך הנסיעה
  • הבעיה איננה מורכבת ואינה מחייבת בעל מקצוע
  • טיפול המבוצע ברכב עצמו או באחד מרכיביו.

 

חזרה לדוגמה הקודמת

אם נחזור לדוגמאות הקודמות שלנו, הרי שבמקרה של נהג המשאית ששבר את כף ידו, כל ארבעת התנאים הללו מתקיימים: התדלוק הוא חלק ממהלך הנסיעה והוא איננו מצריך בעל מקצוע, התדלוק מתייחס לרכב ולרכיביו והוא הכרחי להמשך הנסיעה. לאור זאת, חברת הביטוח הנתבעת מוכרחה לפצות את הנהג בגין הנזקים שנגרמו לו.

 

שלושה מבחנים משפטיים

בפועל סירבה חברת הביטוח להעניק לאותו נהג פיצויים ולכן הוא נאלץ לתבוע את חברת הביטוח בבית המשפט. לטענת הנתבעת, חבלה זו לא נגרמה במסגרת תאונת דרכים אלא במסגרת פעולת תחזוקה שגרתית בכלי הרכב. בית המשפט מצידו, הבהיר שישנה עמידה במספר מבחנים משפטיים נדרשים:

 

המבחן הגיאוגרפי

ראשית, המבחן הגיאוגרפי, כלומר אם הטיפול בוצע בדרך במובנה הגיאוגרפי. אם התדלוק היה מתבצע במקום העבודה לדוגמה, הוא לא היה נחשב כתיקון דרך.

 

מבחן הזמן

שנית, מבחן הזמן, כלומר הקשר בין פעולת הטיפול לבין פעולת הנסיעה. אם שתי הפעולות בוצעו בסמיכות זו לזו, הרי שמדובר בתיקון דרך.

 

מבחן המהות

שלישית, מבחן המהות, כלומר תיקון דרך שנהוג לבצע בדרך ושאין בו צורך בגורם מקצועי כמו למשל החלפת גלגל, הוספת שמן או מים.

 

מבחינת בית המשפט, נהג המשאית עמד בכל שלושת המבחנים: הוא עצר בתחנה למילוי דלק ולטובת המשך נסיעתו המיידי, לא הצטרך להיעזר באיש מקצוע וביצע את הטיפול במשאיתו בלבד. לאור זאת, נפסק כי הוא זכאי לפיצויים בגין נזקי הגוף שנגרמו לו.

גם במקרה השני, שבו נהג שעצר בצד הדרך לטובת בדיקת תקלה אפשרית ברכב ונפגע ממכונית חולפת, סירבה חברת הביטוח לפצות. גם כאן הוגשה תביעה לבית המשפט, שקבעה עמידה בתנאים ובמבחנים המשפטיים ולכן חויבה חברת הביטוח לפצות אותו בגין כל נזקיו.

 

האם פציעה בעת החלפת פנצ'ר נחשבת תאונת דרכים?

אתם מתחילים בנסיעה ורעש איום וקבוע לוכד את אוזניכם. אתם יוצאים מהרכב ומבינים שתאלצו להחליף גלגל. כעת, באמצע הרמת הגלגל המנוף נשבר והרכב צונח למטה בעוצמה כך שהוא גורם לכם לפגיעה. האם מדובר בתאונת דרכים?

עקרונית זוהי תאונת דרכים, אך כדי לקבוע זאת במדויק יהיה צורך לקבל ייצוג משפטי מעורך דין מקצועי, שמתמחה בנזקי גוף עקב תאונות דרכים. עורך הדין יוכל להוכיח את הטענות המשפטיות שנובעות מהמקרה מול חברת הביטוח או בית המשפט ולאפשר לנפגע לקבל פיצויים משמעותיים, שמצדיקים את הנזקים שנגרמו לו.

 

תנאים להכרה בתיקון דרך כתאונת דרכים

כאמור, מתקיימים ארבעה תנאים להכרתו של תיקון דרך כתאונת דרכים ורק כאשר הם מתקיימים תוכל חברת הביטוח לפצות את הנפגע. יחד עם זאת, חברות הביטוח אינן ששות לפצות כל נפגע שפונה אליהן ולכן מערימות קשיים ואתגרים משפטיים בדרך, שמלווים לעתים בנימוקים שאין להם הצדקה.

במצב כזה רצוי לפנות לעורך דין שיוכל להגיש בשמכם תביעה לבית המשפט ולייצג בה, אך מי שישכיל להגיע לעורך הדין מבעוד מועד, עוד לפני התביעה ולדון במהותו של תיקון הדרך, יוכל לצפות את תגובתה של חברת הביטוח מראש ולהיערך לכך בהתאם.

ההבנה של התנאים המתקיימים לתיקון הדרך מסייעת לנפגעים להבין האם הם אכן זכאים לפיצוי והאם יהיה צורך להוכיח את קיומו של אחד או יותר מהתנאים לכך, אחרי שייתקלו בסירוב הצפוי מחברת הביטוח. אין כל ספק שהפגישה המקדימה עם עורך הדין מקצרת את תהליך התביעה וממקסמת את סכום הפיצויים שיכולים להתקבל עבור אותו המקרה.

נדון כעת בהרחבה בארבעת התנאים המרכזיים:

 

טיפול שהתרחש בדרך

התיקון בוצע בפרק הזמן שבין עלייה לרכב בתחילת הנסיעה ועד למועד הירידה ממנו בסיום המוחלט של הנסיעה. לפי תנאי זה, ניתן להבין שנהג שבודק שמן-מים לפני תחילת נסיעתו ונחבל ממכסה המנוע למשל, לא יוכר כנפגע בתאונת דרכים.

 

האירוע היה פתאומי

אם במהלך נסיעה ברכב הנהג מזהה שהרכב שלו מתחמם, יש עשן שעולה או שנדלקה נורה באמצע הנסיעה, סביר שיצטרך לעצור את רכבו בצד ולבדוק לפשר הבעיה. אם במסגרת בדיקה זו הוא נחבל (למשל סגר את מכסה המנוע על אצבעותיו), הוא ייחשב כנפגע תאונת דרכים.

 

התקלה לא מצריכה טיפול של איש מקצוע

ישנן תקלות פשוטות שאותן כל בעל רכב יכול לפתור לבדו: מילוי שמן, החלפת גלגל, בדיקת מים וכו'. אם הנהג נפגע במהלך תיקון שכזה, הוא ייחשב כנפגע תאונת דרכים. לעומת זאת, אם הנהג בדק ומצא שצריך להחליף תרמוסטט או פלאגים למשל והוא יבצע זאת בעצמו ובזמן הזה תתרחש תאונה, הוא לא יוכר כמי שעבר תאונת דרכים.

 

טיפול ברכב עצמו

נהג עוצר בצד הדרך כדי לסייע לרכב תקוע, אבל רגלו שוקעת בגומחה שנפערה באספלט והוא שובר את קרסולו. נהג נכנס לחניית הסופרמרקט ועוצר במרכזה כדי לסלק עגלת קניות שחוסמת את החניה המתוכננת, אך נופל ופניו נחבלות. נהג בטיול שטח עוצר בצד ונכנס למטע כדי לקטוף פרי, נלכד בגדר תיל ונחתך בפניו ובגופו.

אף אחת מהדוגמאות האלה אינה מצב של טיפול ברכב עצמו ולכן הן לא נחשבות בשום מקרה כתאונת דרכים.

 

טיפול עורך דין תאונות דרכים במהלך תיקון דרך

תיקון דרך הוא פעולה שכל נהג נדרש לה מעת לעת ותחת התנאים המסוימים היא תוכר כתאונת דרכים המזכה את הנפגע בפיצויים מחברת ביטוח החובה על פי חוק הפלת"ד. יחד עם זאת, ישנם מקרים שנכנסים תחת התחום ה"אפור" והמעורפל יותר מבחינת התנאים ומשמעותם המובהקת, מה שעשוי להערים קשיים בדרך לקבלת הפיצויים ואף למנוע אותם.

כדי למנוע דחייה של התביעה מצד חברת הביטוח, מומלץ להיפגש מראש עם עורך דין המתמחה בנזקי גוף מתאונות הדרכים כדי שיוכל להעריך האם אכן מדובר בתיקון דרך שמוכר כתאונת דרכים וכיצד לפעול על מנת שגם חברת הביטוח תכיר בכך.

עורך הדין יוכל לנקוט בצעדים משפטיים נוספים כאשר לא מתרחשת הסכמה או פשרה מצד הביטוח ולייצג את הנפגע עד למיצוי זכויותיו בבית המשפט.

עורך דין תאונות דרכים במהלך תיקון דרך
עורך דין תאונות דרכים במהלך תיקון דרך
רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

מאמרים נוספים

מאמרים בנושא תביעות נזיקין

פיצויים בגין תאונת אופנוע

פיצויים בגין תאונת אופנוע – תאונות אופנועים הם מבין תאונות הדרכים השכיחות.   מאחר ומדובר בתאונות דרכים שכיחות, חברות הביטוח אוהבות להקשות על נהגי אופנועים

קרא עוד »
מאמרים בנושא תביעות נזיקין

פגיעה בברך מתאונת דרכים

פגיעה שכיחה היא פגיעה בברך עקב תאונת דרכים. אם מתסכלים על פגיעות בברך עקב תאונת דרכים הם עשויות להיות שוות ערך לאחוזי נכות משמעותיים. אולם

קרא עוד »

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!