לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

מהו הליך בחינת הזכאות לקצבאות אובדן כושר עבודה

אובדן כושר עבודה הינו מצב שיכול לצערנו הרב לקרות לכל אדם עובד. ישנן סיבות רבות שיכולות להוביל לאובדן כושר עבודה ובבאת אחת לפגום ביכולתו של אדם לפרנס את משפחתו בכבוד. כדי למנוע פגיעה בכלכלת המשפחה, ישנם מספר מנגנונים שמטרתם להעניק פיצוי וקצבה למי שנפגעה יכולת הפרנסה שלו. מהו הליך בחינת הזכאות לקצבאות אובדן כושר עבודה? לאילו גופים ניתן לפנות לצורך קבלת הקצבה? והאם מומלץ לבצע את ההליך עם ליווי של עורך דין?

 

לפני שמתחילים – מהו אובדן כושר עבודה?

אובדן כושר עבודה הינו הגדרה ביטוחית, משפטית של מצב בו אדם אינו יכול לעבוד בעבודה אשר תואמת את השכלתו ויכולותיו וזאת בשל פגיעה במצבו הבריאותי הפיזי או הנפשי.

אובדן כושר עבודה יכול להיות מלא, מצב בו האדם אינו יכול לעבוד כלל ולכן הוא איבד 100% מיכולת הפרנסה שלו. מנגד ישנם מקרים גם של אובדן כושר עבודה חלקי, מדובר במצב בו האדם יכול לעבוד רק בחלק מהמשרה, לדוגמה מספר שעות בלבד ביום.

 

מהן הסיבות שיכולות להוביל לאובדן כושר עבודה?

באופן עקרוני הסיבות לאובדן כושר עבודה וכתוצאה מכך גם לזכאות לקצבת אובדן כושר עבודה מתחלקות למחלות ותאונות, כאשר גם בכל קטגוריה כזו יש תת קטגוריות נוספות.

מחלות

הסיבה הכללית הראשונה אשר יכולה לגרום לאובדן כושר עבודה הינה מחלה. מדובר בדרך כלל במחלות קשות אשר מונעות מהאדם את היכולת לתפקד באופן שתפקד בו בעבר. דוגמה למחלות אשר עשויות להוביל לאובדן כושר עבודה: COPD, סרטן ושבץ מוחי. כמובן שרשימה זו כוללת בתוכה עוד מגוון רחב מאוד של מחלות כשכל מחלה עשויה להשפיע באופן שונה על יכולת התפקוד בכל משרה ועבודה.

בקטגורית המחלות נמצאות גם מחלות נפשיות, כגון דיכאון קליני או פוסט טראומה. נוסף לכך, ישנן מחלות המוגדרות כמחלות מקצועיות, אשר נגרמות כתוצאה מעבודה ספציפית.

תאונות

הקטגוריה השנייה הינה קטגוריית התאונות. מדובר בקטגוריה רחבה מאוד שכוללת בתוכה תאונות אישיות, תאונות דרכים ואף תאונות במקום העבודה. מבחינת קבלת קצבת אובדן כושר העבודה אין משמעות אמיתית לסוג התאונה. החשיבות של סוג התאונה היינו למקבלת קצבאות או פיצויים נוספים בהתאם לסוג התאונה.

 

מיהם הגופים שמהם ניתן לקבל קצבת אובדן כושר עבודה?

באופן עקרוני כל אזרח ישראלי עובד מעל גיל 28 מבוטח בשני גופים כנגד אובדן כושר עבודה אפשרי. מדובר על ביטוח לאומי וקרן הפנסיה. נוסף לשני אלו, אנשים רבים בוחרים לבטח את עצמם בביטוח פרטי וזאת כדי להבטיח את כלכלתם במקרה הצורך.

ביטוח לאומי

כל אדם עובד מפריש ממשכורתו לביטוח הלאומי, מטרתו של המוסד לביטוח לאומי הינו לדאוג לאוכלוסיות המוחלשות שאינן יכולות לכלכל את עצמן. חלק מאלו הינם עובדים אשר נפגעו ואינם יכולים להמשיך לעבוד ולכלכל את עצמם באופן עצמאי.

קרן הפנסיה

בשנת 2008 ממשלת ישראל העבירה חוק המחייב כל עובד וכל מעסיק להפריש אחוז מסוים מהשכר החודשי אל קרן הפנסיה. מדובר על חסכון לתקופת הפרישה לגמלאות והוא נועד להוות את רשת הביטחון של אנשים שעבדו כל חייהם והגיעו לגיל פרישה.

נוסף למטרה זו, בתוך קרן הפנסיה ישנם סעיפים של הפרשה למקרה של אובדן כושר עבודה. באופן הזה, אדם אשר נקבעו לו אחוזי אובדן כושר עבודה יקבל מקרן הפנסיה קצבה חודשית למחייתו.

חברות ביטוח פרטיות

חברות הביטוח הפרטי, משגשגות בכל הנוגע לביטוחי אובדן כושר עבודה. כמעט לכל חברת ביטוח יש מסלול של ביטוח אובדן כושר עבודה.

 

השלב המקדים – קביעת אחוזי נכות רפואית

בעת הגשת פנייה לביטוח לאומי לצורך בחינת אי כושר העבודה של אדם, נדרש עליו להציג את אחוזי הנכות הרפואית שנקבעו לו על ידי המוסד לביטוח לאומי. לצורך כך, נדרש האדם לפנות לועדה רפואית העוסקת בקביעת אחוזי נכות רפואית. רק לאחר קבלת ההכרעה על אחוזי הנכות הרפואית ניתן להגיש את התביעה לדרגות אי כושר עבודה.

ניתן להגיש בקשה לקצבה בגין אובדן כושר עבודה רק בתנאי שהוועדה הרפואית קבעה אחוזי נכות בהתאם לרשימה הבאה:

  • נכות של 40% ומעלה, במקרה שיש מספר ליקויים ולכל הפחות אחד מהם הינו בשיעור העולה על 25%.
  • נכות של 60% ויותר.
  • נכות של 50% ויותר לעקרת בית.

 

הגשת תביעה לאובדן כושר עבודה

לפני הגשת התביעה חשוב מאוד לאסוף את כל מהמסמכים הדרושים והמוכחים את חומרת המחלה או הפציעה. כמו גם מידע על בדיקות שבוצעו, טיפולים עתידיים והיסטוריה של המחלה או הפגיעה. מומלץ להגיש את המסמכים הקשורים לכלל הליקויים אשר פוגעים בתפקודו של האדם ולא רק במחלה המשמעותית ביותר.

בכדי להגיש תביעה לקצבת אובדן כושר עבודה יש למלא טופס תביעה לקצבת נכות כללית ולצרף אליה את המסמכים הדרושים.

אילו מסמכים יש לצרף

  1. כלל המסמכים הרפואיים, היסטוריית טיפולים, היסטוריית אשפוזים וכל מסמך רפואי נוסף התומך בקיומה של הפגיעה.
  2. מסמכים המעידים על הכנסות העובד ב-15 החודשים שקדמו לאירוע.
    1. שכיר – 15 תלושים. במקרה שבו קיבל השכיר דמי מחלה או תשלומים מהביטוח בתקופה זו יהיה עליו להציג אישורים על כך.
    2. בעל הכנסות שאינן משכורת – לדוגמה פנסיה, קבלת קצבאות אחרות, קבלת מזונות וכו'. יש להציג אישורים לקבלת כסף זה.
    3. עצמאי – נדרשים להצהיר על השינוי במצבם למחלקת הביטוח והגבייה בסניף של הביטוח הלאומי ויצרפו את שומו מס ההכנסה האחרונות שבידיו.

 

מהן הדרכים להגיש תביעה לקצבת אובדן כושר עבודה

את הגשת התביעה לקצבת אובדן כושר עבודה ניתן לעשות במספר דרכים:

  1. טופס מקוון – הגשה של טופס מקוון, בצירוף של כלל המסמכים הדרושים וכתב ויתור סודיות רפואית.
  2. במילוי הטופס המקוון והדפסתו או הדפסתו ומילוי ידני של הטופס. את הטופס ניתן לשלוח דרך האתר של המוסד לביטוח לאומי או בהגשה לסניף הביטוח הלאומי (באמצעות דואר, בתיבת השירות או דרך הפקס).
  3. נוסף לכך, ניתן לפנות למוקד השירות בטלפוני ולקבל תמיכה מנציגי המוקד בהגשת התביעה.

 

לאחר הגשת התביעה

אחרי שהוגשה התביעה לנכות כללית והתקבלה תשובה ניתן לדון בנושא אובדן כושר העבודה ובקצבה המגיעה. הוועדה רפואית תקבע את אחוזי אובדן העובדה.

 

ערעורים

במידה והוועדה החליט על אחוזי אובדן כושר עבודה אשר התובע אינו מסכים איתן יוכל לערער הן על החלטת הוועדה הרפואית וכן על ההחלטה של הוועדה בנושא אי כושר העבודה.

לאחר הגשת הערעורים ובהתאם לאחוזי הנכות ואחוזי אובדן כושר העבודה שהוגדרו תועבר קצבה לחשבונו של העובד.

 

אחוזי אובדן כושר העבודה והקצבה

ישנן מספר דרגות לאובדן כושר עבודה, 60%, 65%, 74% ו-100%, כאשר שיעור של 75% ומעלה מוגדרים בתור אובדן כושר עבודה מלא ומזכים בקצבה מלאה.

במקרה של אובדן כושר עבודה חלקי, גם הקצבה תהיה חלקית, היא מהווה את החלק היחסי של אובדן כושר העבודה מתוך הקצבה המלאה.

 

עורך דין והגשת תביעה לקבלת קצבת אובדן כושר עבודה

בכל הוגע להגשת תביעות לביטוח הלאומי אין אף חובה להגיש את הבקשות באמצעות עורך דין. עם זאת, עורכי הדין המתמחים בתחום, מכירים את הוועדות ואת הדרישות של הביטוח הלאומי. עורך דין טוב יחסוך לכם זמן וכסף רב.

מה הליך בחינת הזכאות לקצבאות אובדן כושר עבודה - פייפר כהן

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה בשמיעה מרעש בעבודה
אישור זכאות 97% נכות עבור תובע החולה באמנזיה
אישור זכאות 28% נכות לתובע שנחבל ברחוב וסובל מכאבים
ערר עבור תובעת לקבלת קצבת נכות הסובלת מפיברומיאלגיה
אישור זכאות ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
אישור זכאות ל74% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
לקביעת פגישת ייעוץ מקצועית

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!