לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

אובדן כושר עבודה חלקי

במקרים רבים של פגיעות בעבודה, אנשים רבים מאבדים את כושר עבודתם ואת היכולת להתפרנס ולעבוד, כפי שעשו זאת טרם הפגיעה.

 

במקרה של אובדן כושר עבודה, עומדות לנפגע זכויות רבות שנועדו להבטיח את זכויותיו והכנסותיו במקרה של תאונת עבודה. את הזכויות האלו ניתן לקבל מהמוסד לביטוח לאומי ו/או מחברת הביטוח הפרטית בה מבוטח העובד, כגון: ביטוח מנהלים, כחלק מרכיב הביטוח הפנסיוני וכו'. לעיתים, אנשים שאיבדו את כושר עבודתם באופן חלקי וממשיכים להגיע למקום עבודתם למרות הפגיעה, לא תמיד מודעים לזכויות שהם זכאים לדרוש ולקבל.

מצב זה נובע בשל העובדה שאותם עובדים שנפגעו חוזרים למקום העבודה וחושבים שאם הם חזרו אז לא מגיעות להם זכויות, ואף בשל העובדה, שהביטוח הלאומי מקשה עליהם יותר בהליך קבלת הזכויות כיוון ש"על פניו" נראה שהכל תקין. אולם, גם עובדים שאיבדו את כושר עבודתם באופן חלקי, זכאים לזכויות רבות ואסור להם לוותר על כך.

לכן, על מנת לעשות סדר בנושא אובדן כושר עבודה חלקי, נסביר לכם במאמר זה מהו אובדן כושר עבודה, מהו אובדן כושר עבודה חלקי, ואיך ניתן לקבל זכויות כאשר מדובר בכושר עבודה חלקי. אך לפני כן, חשוב לדעת שבכדי לקבל את כלל הזכויות המגיעות לכם בזמן הקצר ביותר, כאשר נגרם לכם כושר עבודה חלקי, מומלץ להיעזר בעורך דין אובדן כושר עבודה כבר מרגע הפגיעה, בכדי לא לפספס אף זכות שבאפשרותכם לקבל.

 

מהו אובדן כושר עבודה?

אובדן כושר עבודה הוא מצב אליו נקלע העובד, כתוצאה מתאונה או מחלת מקצוע, ובשל כך איבד את כושרו לעבוד ולהתפרנס, באופן מלא או חלקי, כפי שעשה זאת בימים שלפני התאונה או המחלה. כמו כן , אובדן כושר העבודה יכול להיות באופן זמני, לתקופה מסוימת, או באופן קבוע ולצמיתות.

 

אילו סוגי אובדן כושר עבודה יש?

  • אובדן כושר לפי משך זמן הפגיעה- אובדן כושר עבודה זמני שבדרך כלל ניתן לשלושה חודשים, ואובדן כושר עבודה לצמיתות. כלומר, אובדן כושר עבודה זמני הוא מצב בו הפגיעה היא זמנית, ולאחר זמן מה העובד מחלים וחוזר למצב בו היה טרם הפגיעה, ואובדן כושר עבודה לצמיתות הינו מצב בו הפגיעה שנגרמה היא לצמיתות והמצב לא יחזור לקדמותו.
  • אובדן כושר עבודה לפי היקף הפגיעה – אובדן כושר עבודה חלקי או אובדן כושר עבודה מלא. כלומר, קביעת שיעור היקף הפגיעה באחוזים.

 

מהו אובדן כושר עבודה מלא?

אובדן כושר עבודה מלא הוא מצב בו העובד שנפגע אינו יכול להמשיך לעבוד ולהתפרנס עקב התאונה או המחלה, לא בעבודתו ולא בעבודה אחרת, באופן בו יכולת ההשתכרות שלו נפגעה בשיעור של 75% ומעלה, באופן זמני או לצמיתות.

 

מהו אובדן כושר עבודה חלקי?

אובדן כושר עבודה חלקי הוא מצב בו העובד שנפגע יכול להמשיך ולעבוד באופן חלקי, אולם בשל התאונה או המחלה הוא אינו מסוגל לעבוד כפי שעבד קודם לכן ושיעור השתכרותו נפגעה בשיעור של בין 25% ל 74%.

 

איך מתבטא אובדן כושר עבודה חלקי?

אובדן כושר עבודה חלקי יכול להתבטא כאשר האדם שנפגע ממשיך לעבוד בעבודתו, אך בהיקף משרה קטן יותר ממה שהיה לפני כן, וכתוצאה מירידה בהיקף המשרה ישנה ירידה בהכנסותיו. בנוסף לכך, אובדן כושר עבודה חלקי יכול להתבטא בכך שאותו אדם אינו יכול להמשיך לעבוד בעבודתו הקודמת אבל כן יכול לעבוד במקצוע אחר, אולם ברמת שכר נמוכה באופן משמעותי מאשר בעבודתו הקודמת.

כאשר נגרם אובדן כושר עבודה, יש 2 סוגים של אחוזי נכות שניתן לקבל – אחוזי נכות רפואית ואחוזי נכות תפקודית.

 

מהם אחוזי נכות רפואית?

אחוזי נכות רפואית הם אחוזי הנכות שנקבעים בגין הבעיה הרפואית שנגרמה, את אחוזי הנכות הרפואית קובעת הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי.

 

מהם אחוזי נכות תפקודית?

אחוזי הנכות התפקודית הם אחוזי הנכות שנקבעים בגין שיעור אובדן העבודה שנגרמה לעובד בשל הבעיה הרפואית. אחוזי הנכות התפקודית נקבעים בתנאי שקודם לכן נקבעו אחוזי נכות רפואית על ידי הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי, והם נקבעים על ידי פקיד התביעות של המוסד לביטוח לאומי לאחר התייעצות עם רופא מוסמך ופקיד השיקום של המוסד לביטוח לאומי.

 

כיצד ניתן לקבל זכויות מהביטוח הלאומי בעבור אובדן כושר עבודה חלקי?

במידה ונגרם לכם אובדן כושר עבודה, וברצונכם לקבל זכויות בעבור אי הכושר שנגרם לכם, קודם כל יש להגיש תביעה לקביעת אחוזי נכות רפואית ולאחר שיקבעו אחוזי הנכות הרפואית, יש להגיש תביעה לקביעת אחוזי נכות תפקודית. שיעור אחוזי הנכות התפקודית תיקבע לפי מידת השפעתו של הליקוי על כושרו של אותו אדם לעבוד ולהשתכר, על יכולתו לשוב לעבודתו או על יכולתו לעבוד בעבודה אחרת בהתאם ליכולותיו.

 

קביעת נכות רפואית על ידי הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי:

בכדי שהמוסד לביטוח לאומי יקבע את אחוזי הנכות הרפואית, יש להגיש תביעה למוסד לביטוח הלאומי ולצרף אליה את כל המסמכים הרלוונטיים לפגיעה כגון: טפסי אשפוז במידה והיו, אישורי מחלה, מרשמים לתרופות וכו'. לאחר הגשת התביעה, התובע יזומן לדיון מול הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי אשר תבחן את תביעתו ותקבע בסופו של דבר את שיעור דרגת הנכות הרפואית המגיעה לו לפי רשימת המבחנים הרפואיים שבתקנות הביטוח הלאומי.

 

קביעת דרגת אי כושר:

לאחר קביעת אחוזי הנכות הרפואית בגובה הנדרש על ידי הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי, התובע יכול להגיש בקשה לקביעת אי כושר.

 

למי ניתן לקבוע דרגת אי כושר?

דרגת אי כושר תינתן למי שנקבעו, על ידי הוועדה הרפואית, אחוזי נכות רפואית בשיעורים הבאים:
נכות רפואית בשיעור של 40% לפחות – כאשר ישנו ליקוי אחד של 25% לפחות.
נכות רפואית בשיעור של 60% לפחות – אם אין ליקוי אחד של 25% לפחות.
נכות רפואית בשיעור של 50% לפחות – כאשר מדובר בעקרת בית.

 

מי קובע את דרגת אי הכושר?

כפי שכתבתנו לעיל, לאחר קביעת אחוזי הנכות הרפואית, דרגת אי הכושר תיקבע על ידי פקיד התביעות של המוסד לביטוח לאומי אשר יחליט האם אותו אדם הוא "נכה" ובהתאם לכך יקבע את דרגת אי כושר עבודתו, בהתייעצות עם רופא מוסמך ופקיד השיקום של הביטוח הלאומי.

 

לפי מה תיקבע דרגת אי הכושר?

דרגת אי הכושר נקבעת לפי מידת השפעת הפגיעה שנגרמה, על כושרו של העובד לעבוד ולהשתכר, על יכולתו לחזור למקום עבודתו הקודם ועל יכולתו לעבוד במקום עבודה אחר בהתאם ליכולותיו האישיות.

 

מה שיעור דרגת אי הכושר כאשר מדובר באובדן כושר עבודה חלקי?

דרגת אי כושר בשיעור שבין 60% ל74%, מזכה בקצבת נכות חלקית. כלומר, אם לעובד נקבעו 60% דרגת אי כושר, הוא יקבל קצבה בשיעור של 60% מקצבה מלאה.

 

למה חשוב להיעזר בעורך דין תאונות עבודה במקרה של אובדן כושר עבודה חלקי?

כפי שפירטנו לעיל, ההליכים לקבלת זכויות בגין אובדן כושר עבודה עשויים להיות מעט מסובכים, וכאשר מדובר בהליך לקביעת דרגת אי כושר עבודה חלקי, ההליכים עשויים להיות מסובכים אף יותר, זאת בשל הליך התביעה לנכות רפואית, דיוני הוועדה הרפואית, דיון אצל פקיד התביעות של המוסד לביטוח לאומי ועוד.

לכן, על מנת לעבור את ההליכים האלו בדרך המהירה והמוצלחת ביותר, מומלץ להיעזר בעורך דין לתאונות עבודה מומחה באובדן כושר עבודה חלקי, אשר מכיר את ההליך לעומקו, את החוק והפסיקה, וידע כיצד ללוות אתכם לאורך כל ההליך, מתחילתו ועד סופו, באופן המקצועי ביותר והכל בכדי שתקבלו את מירב הפיצויים המגיעים לכם.

אובדן כושר עבודה חלקי
אובדן כושר עבודה חלקי
עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
אישור זכאות ל74% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
אישור זכאות לקצבת נכות עקב לופוס מול ביטוח לאומי
אישור זכאות עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
אישור הכרה של 100% נכות וזכאות לקצבת למשך שנה
אישור זכאות לקצבת נכות שנתית של 75,000 ש"ח
לקביעת פגישת ייעוץ מקצועית

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!