לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

עורך דין רשלנות רפואית – מה עושים במקרה של נזק עקב רשלנות רפואית בשנת 2020?

מדי יום מתגלים מקרים של רשלנות רפואית אשר יכולים להוביל לנזקים פיזיים ולנזקים נפשיים. רשלנות רפואית יכולה להיגרם בשל גורמים רבים, החל מאבחון שגוי של מחלה ועד לנתינת טיפול רפואי שגוי תוך סטייה מהסטנדרט הסביר.

 

הרשלנות הרפואית יכולה להתרחש בכל תחום רפואי כגון: רשלנות רפואית בתחום טיפולי האסתטיקה, רשלנות רפואית בניתוחי פלסטיק, רשלנות בלידה, רשלנות רפואית במחלות קשות, רשלנות רפואית במהלך ניתוח רפואי, רשלנות בטיפול שיניים, מתן טיפול תרופתי שגוי ועוד.

בשל החשיבות הרבה שיש לנושא הרשלנות הרפואית, ריכזנו עבורכם במאמר זה את כל הנושאים החשובים שיש לדעת לפני שמתחילים הליך משפטי של רשלנות רפואית, החל מהגדרת המושג "רשלנות רפואית" ופירוט מקרים של רשלנות רפואית, ועד איך לבחור נכון עורך דין רשלנות רפואית.

אך לפני כן חשוב לדעת כי נושא הרשלנות הרפואית הוא נושא אשר דורש מיומנות מקצועית, מומחיות בתחום וניסיון והיכרות עם מערכת המשפט הרפואית. לכן, אם אתם רוצים לקבל פיצויים בעבור הנזק שנגרם לכם, יש לבחור עורך דין רשלנות רפואית בצורה נכונה ושקולה והכל כמפורט להלן:

 

מהי רשלנות רפואית?

רשלנות רפואית מוגדרת כטיפול רפואי שנעשה ללא נקיטה במידת הזהירות הסבירה הנדרשת מרופא סביר וכתוצאה מכך נגרם נזק.
על מנת לבחון זאת יש לבדוק האם אלמלא פעולתו של הרופא כפי שפעל, היה נגרם הנזק.

רשלנות רפואית יכולה להתבטא במספר דרכים: הפרת חובת הזהירות במקרה של ביצוע רשלני של הליך רפואי סטנדרטי, עצם הבחירה בהליך רפואי מסוים עשוי במקום הליך רפואי אחר, אי מסירת מלוא המידע הדרוש לצורך קבלת החלטה בין דרכים שונות של טיפול ועוד.

במידה ולאדם נגרם נזק גוף או נזק נפשי עקב רשלנות רפואית, בין אם זה בכוונה ובין אם זה בשוגג, והוא מצליח להוכיח בבית המשפט שמדובר ברשלנות רפואית הרי שהוא יזוכה בפיצויים.

 

מקרים של רשלנות רפואית:

רשלנות רפואית יכולה להתבטא בכל מיני תחומי רפואה ובכל מיני דרכים, להלן מספר מקרי רשלנות לדוגמא, שיאפשרו לכם לדעת היכן למקם את המקרה הספציפי שלכם.

 

רשלנות באבחנה הרפואית:

כאשר פונים לרופא לקבלת טיפול רפואי מסוים על הרופא לפעול בזהירות סבירה ולתת אבחנה רפואית נכונה באופן ספציפי לכל מטופל בהתאם לנתוניו.

כחלק מאבחנה זו, חלה על הרופא חובה לברר את כלל העובדות לעומקן ולא רק להסיק מסקנות מהמקרה. כל רופא צריך לבדוק כל מקרה לגופו ולעומקו בדרך של שאלות, בדיקות, היוועצות ברופאים נוספים במקרה הצורך וכו', ובהתאם לכך להתאים את הטיפול הראוי לאותו מטופל כיוון שלא כל טיפול שמתאים לאדם אחד, מתאים לאדם אחר.

במידה והרופא אבחן מטופל בצורה בלתי סבירה, באופן מוחשי עד שאבחון זה עולה לכדי רשלנות, הרי שאותו רופא יימצא אחראי ברשלנות.

חשוב לשים לב שלא כל טעות באבחון יהווה רשלנות רפואית, אלא רק במקרים בהם ישנה טעות מובהקת, העולה כטעות בלתי סבירה תחשב הפעולה כרשלנות רפואית.

 

אי נקיטת הליכים סטנדרטים:

במידה ורופא מסוים סוטה מהפרקטיקה שרופא סביר אחר היה נוקט בה בנסיבות אותו מקרה, או במידה ורופא פועל בשיטת טיפול מסוימת שרופא סביר אחר לא היה פועל בה, מדובר במקרה של אי נקיטת הליכים סטנדרטים.
לדוגמא, אם רופא לא עורך בדיקות מקובלות כמו בדיקות דם, צילומי רנטגן וכו' ועקב כך נגרם נזק, הדבר עשוי להוות רשלנות רפואית.

 

רשלנות בהסכמה מדעת של המטופל:

כאשר רופא נותן טיפול רפואי למטופל, עומדת למטופל הזכות לקבל הסבר מקיף על כל דרכי הטיפול האפשריות, על מנת שיוכל לקבל החלטה ולבחור באופן מודע בין דרכי הטיפול השונות.
על הרופא למסור למטופל את מלוא המידע לגבי דרכי טיפול, מהן התוצאות האפשריות של כל טיפול, הסיכונים, החלופות וכו'.

במידה והרופא לא מוסר למטופל את מלוא המידע הדרוש לצורך קבלת החלטה בין דרכי טיפול שונות הרי שהדבר עשוי להוות רשלנות רפואית, בהתאם לתנאים המנויים בחוק.

החובה של הרופא לספק את כל המידע, נגזרת מחובת הזהירות הכללית שחלה על הרופא ובית החולים כלפיי המטופלים. אי גילוי מספק של הסיכונים והחלופות לטיפול מהווה הפרת של חובת הזהירות.

 

רשלנות רפואית בהריון:

כאשר תינוק נולד עם מום, מוגבלות או תסמונת שהיה ניתן לגלות אותם עוד בשלב ההיריון או בשלב טרום ההיריון ולא גילו זאת, והוא נולד עם מום, הדבר עשוי להוות רשלנות רפואית.
במקרים כאלו, הרשלנות הרפואית היא בעצם המידע שלא הועבר להורים ובעצם מנע מהם את האפשרות לבחור אם להמשיך בהריון או שלא.

כלומר, המידע שלא הועבר להורים יכול להיות עקב ייעוץ רשלני, כישלון באבחנה של המום או המוגבלות, פענוח רשלני של בדיקות, העדר הפניה לבדיקות נוספות וכו'.

 

רשלנות רפואית בניתוח:

רשלנות רפואית בניתוח יכולה להתבטא בהרבה דרכים, החל מחולה שנפטר עקב ניתוח, ניתוחים חוזרים עקב ניתוח שהסתבך, אביזרים רפואיים שנשכחו בגוף המנותח במהלך הניתוח וכדומה.
חשוב לשים לב בין סיבוכים וסיכונים ידועים מראש לאחר ניתוח לבין סיבוכים או נזקים הנובעים מרשלנות רפואית.

לדוגמא, אם המטופל צריך לבצע ניתוח ביד ימין, אך בטעות ניתחו לו את יד שמאל, זה לא סיכון או סיבוך ידוע מראש, אלא מדובר ברשלנות רפואית.

 

רשלנות רפואית ברפואה אסתטית:

כיום אנשים רבים עוברים פרוצדורות פלסטיות ואסתטיות, החל מניתוחים ועד להזרקות. טיפולים פלסטיים ואסתטיים יכולים לגרום לנזק רב אם הם לא נעשים בצורה מקצועית, אם לא פועלים בצורה הנכונה, אם לא משתמשים בחומרים הנכונים או במכשירים הנכונים ועוד.

הנזקים שעלולים להיגרם עקב כך יכולים להיות רבים, באופן שעלול לגרום לנזקים בלתי הפיכים ואף לסכן חיים ולגרום למוות. נזקים אלו יכולים להתבטא בדליפת שתלי סיליקון, תשישות, כאבים, דלקות, תגובות אלרגיות, זיהומים ועוד.

 

איפה נמצאת הרשלנות הרפואית בחוק?

הרשלנות הרפואית אינה מנויה בחוק ספציפי אלא היא מפורטת בסעיפים מסוימים בפקודת הנזיקין (נוסח חדש), כחלק מהחוק הכללי של עוולת הרשלנות.

כך למשל, סעיף 35 לפקודת הנזיקין מפרט מהי עוולת הרשלנות וקובע כי עוולת הרשלנות היא מעשה שאדם סביר ונבון לא היה עושה באותן נסיבות, או לא עשה מעשה שאדם סביר ונבון היה עושה באותן הנסיבות. כלומר, אם מגדירים את הסעיף על פי השפה הרפואית משפטית הרי שרשלנות רפואית היא עוולה שרופא סביר לא היה עושה באותן הנסיבות, או שהוא לא עשה מעשה שרופא סביר היה עושה באותן הנסיבות.

כמו כן לפי המשך הוראות הסעיף, והגדרתו לעניינו, איש רפואי נדרש להשתמש במיומנות, ולנקוט במידת זהירות כפי שרופא סביר היה משתמש או נוקט באותן הנסיבות. במידה והוא לא נוהג כך, הרי זו התרשלות.

 

איך מוכיחים שמדובר ברשלנות רפואית?

כידוע, כל ניתוח או טיפול רפואי מלווה בסיכונים שונים וחשוב לדעת כי לא כל נזק שנגרם מהווה רשלנות רפואית.
תביעות רשלנות רפואית יכולות להיות מעט מסובכות ולעיתים, למרות שישנו נזק ברור, קשה להוכיח כי מדובר ברשלנות רפואית.
חובת ההוכחה המשפטית בדבר קיומה של רשלנות רפואית מוטלת על התובע ועליו להוכיח באופן ברור כי נגרם לו נזק עקב אותה הרשלנות.
על מנת להוכיח זאת יש להוכיח 3 יסודות:

  • קיומו של מעשה רשלני.
  • קיומו של נזק כתוצאה מהמעשה הרשלני.
  • הקשר הסיבתי בין המעשה הרשלני לבין הנזק.

 

איך לבחור עורך דין רשלנות רפואית ולמה חשוב לבחור בעורך דין מומחה בתחום הרשלנות הרפואית?

מכל האמור לעיל, ראינו שנושא הרשלנות הרפואית הינו נושא רגיש אשר דורש ידע רב ומומחיות בתחום. ניהול תיק רשלנות רפואית דורש ידע רפואי ומשפטי, יכולת ניתוח כל מקרה לגופו, ידיעה מהם סיכויי ההצלחה של כל מקרה ומקרה, הכרה מיטבית של החוק והפסיקה וכן הלאה.

לכן, חשוב לבחור עורך דין רשלנות רפואית בצורה נכונה, שכן עורך דין שאינו בקיא בתחום עלול להסב נזק רב ולהקטין את סיכוייכם לצלוח את התיק.

בכדי לבחור נכון עורך דין רשלנות רפואית יש לברר האם עורך הדין בעל וותק בתחום, האם זהו עיסוקו העיקרי, האם יש לו ידע רפואי והאם הוא היה מעורב בתיקי רשלנות רפואית שצלחו.

בשל הרגישות של תיקי רשלנות רפואית חשוב לבחור עורך דין מומחה, על פי הקריטריונים לעיל, שידע לנהל את התיק בצורה מיטבית במטרה להשיג לכם את מירב הפיצויים המגיעים לכם על פי הדין.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות ל75% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
הגדלת זכאות ל25% נכות, תובע שעבר תאונת עבודה בעבר
אישור זכאות 19% נכות לתובע אשר החליק במדרגות עבודתו
אישור זכאות ל74% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
אישור זכאות ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
ערר לביטוח לאומי עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
לקביעת פגישת ייעוץ מקצועית

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!