לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

סעיף 31 – עצבי גפיים עליונים

סעיף 31 בספר הנכויות של המוסד לביטוח לאומי מציג את אחוזי הנכות הצפויים לכל אחת מהנכויות הקשורות למחלות עצבי גפיים עליונים.

כדי לעזור לך לזהות באופן מדויק את הבעיה הרפואית שלך, ובכך להעריך את גובה אחוזי הנכות שניתן לקבל – צירפנו למושגים המקצועיים הסברים קצרים, פשוטים וברורים להלן:

 

פגיעה שורשית צווארית: פגיעה בשורשי העצבים בצוואר

מקלע ברכיאלית – קבוצת שורשי פלקסוס – מקלעות הזרוע : בנוי מהתסעפות של סיבים עצביים מתחילים בעמוד שדרה צווארי לאורך הצוואר, בית השחי ומסתיימים בזרוע. פגיעה עלולה לגרום לתחושת צריבה, זרמים חשמליים,, חוסר תחושה וחולשה בגפה. בפציעות חמורות קושי בהנעת אצבעות, חוסר יכולת לחוש ולהניע את הזרוע כולל כתף ויד, כאבים חמורים.

עצב רדיאליס – עצב החישור – משתרע לאורך גפה עליונה ומסתיים במקלעת הזרוע. כולל את השרירים של הזרוע והאמה,והעור בחלק האחורי של הגפה. פגיעה בעצב זה עלולה לגרום לכאבים עמוקים, רגישות, בעיות בהנעת כףף היד, אובדן תחושה בכף היד, לעיתים פגיעה נוירולוגית. (פגיעה אופיינת פגיעה בתעלה הרדיאלית)

עצב מדיאנוס – עצב התווך – עצב חשוב בגפה העליונה, מתחיל בגפה עליונה עובר באמצע הגפה העליונה ממשיך לארך האמה וחלק משרירי כף היד. פגיעה באה לידי ביטוי בתרדמת, נימול, זרמים, כאבים ביד, פגיעה באגודל ושתיי אצבעות, זרוע. מעצבב חלק מכף היד ומשרירי כף היד. אופייני לתסמונת תעלה קרפלית.

עצב אולינאה – עצב הגומד – עצב עיקרי וחשוב בגפה, יוצא מהכתף ועד כף היד, כולל את רוב השרירים הקטנים של כף היד שאחראים על ביצוע תנועות עדינות של האצבעות. פגיעה באה לידי ביטוי בכאבים ביד, חוסר תחושה,, נימול, הירדמות, קשיים בהנעת הזרוע ואצבע סמוכה לה. במקרים של יד טופר חל כיווץ של שתי אצבעות (ארבע וחמש – קמיצה וזרת) לכיוון פנים כף היד, מתיחה של מפרק האצבעות לכיוון גב היד.

עצב אקסילרי – פעולתו העיקרית יישור וסיבוב חיצוני של הזרוע. פגיעה בעצב יכולה לגרום לבעיות כתף ויד.

עצב MUSCULOCUTANEOUS – עצב ביד

חולשת איטרטוסאי – כאב באמה וחולשת שרירים באצבעות ובאגודל

מבחן טינל – מבחן שבו מקישים באמצעות קצות האצבעות או פטיש רפלקסים על שורש כף היד על מנת לראות האם מתקבלת תחושת זרם באמצעות = מבחן טינל חיובי

מבחן פאלן – מבחן שבו נבדק האם בעת הצמדת כפות הידיים בצורה מכופפת נוצר שיתוק תחושתי.

חולשת ביצפס – חולשה בגיד הביצפס.

חולשת דלטואריד – חולשה בשריר הדלטרואיד.

 

סעיף 31 החדש – עצבי גפים עליונים – בתוקף מיום 1/10/2016

הקדמה:
סעיף 31 החדש נכנס לתוקף ביום 1/10/2016. במידה והגשת ערעור על וועדה שהתקיימה עד ליום 30/9/2016 ייקבעו נכות לפי סעיף 31 הישן.

הוראות:
» אם אתה סובל מפגיעה שורשית צווארית , גש לסעיף (1)
» אם אתה סובל מפגיעה במקלעת הברכיאלית גש לסעיף (2)
» אם אתה סובל מפגיעה בעצב רדיאלי גש לסעיף (3)
» אם אתה סובל מפגיעה בעצב מדיאני גש לסעיף (4)
» אם אתה סובל מפגיעה בעצב אולינרי גש לסעיף (5)
» אם אתה סובל מפגיעה בעצב מוסכולוקטאנוס גש לסעיף (6)
» אם אתה סובל מפגיעה בעצב אקסלרי גש לסעיף (7)

זה סעיף החוק עם הסברים ופרשניות:

 

(1) פגיעה שורשית צווארית

אם אתה סובל מפגיעה שורשית צווארית, יקבעו אחוזי נכות לפי העצב ההיקפי שנפגע – סעיפים (3) עד (7). במידה והממצאים הקליניים לא מוצאים ביטוי בסעיפים אלו יקבעו נכות כדלקמן:

(א) אם אתה סובל מפגיעה שורשית צווארית קלה תוכל לקבל 20% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-10% נכות בצד שאינו דומיננטי.
(ב) אם אתה סובל מפגיעה שורשית צווארית בינונית תוכל לקבל 30% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-20% נכות בצד שאינו דומיננטי.
(ג) אם אתה סובל מפגיעה שורשית צווארית קשה תוכל לקבל 40% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-30% נכות בצד שאינו דומיננטי.

 

(2) אם אתה סובל מפגיעה במקלעת הברכיאלית

אם אתה סובל מפגיעה במקלעת הברכיאלית, יקבעו אחוזי נכות לפי העצב ההיקפי שנפגע – סעיפים (3) עד (7). במידה והממצאים הקליניים לא מוצאים ביטוי בסעיפים אלו יקבעו נכות כדלקמן:

(א) אם אתה סובל מפגיעה במקלעת הברכיאלית בצורה קלה תוכל לקבל 20% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-10% נכות בצד שאינו דומיננטי.
(ב) אם אתה סובל מפגיעה במקלעת הברכיאלית בצורה בינונית תוכל לקבל 30% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-20% נכות בצד שאינו דומיננטי.
(ג) אם אתה סובל מפגיעה במקלעת הברכיאלית בצורה קשה תוכל לקבל 40% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-30% נכות בצד שאינו דומיננטי.

 

(3) פגיעה בעצב רדיאלי:

(א) אתה סובל הפרעה תפקודית קלה – יישור כף יד או אצבעות אפשרי בדרגה של 4/5, תוכל לקבל 10% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-10% נכות בצד שאינו דומיננטי.
(ב) אתה סובל הפרעה תפקודית בינונית – יישור כף יד או אצבעות אפשרי בדרגה של 3/5, תוכל לקבל 20% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-15% נכות בצד שאינו דומיננטי.
(ג) אתה סובל הפרעה תפקודית קשה עד שיתוק מלא – יישור כף יד או אצבעות אפשרי בדרגה של 2/5 או מטה, תוכל לקבל 40% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-30% נכות בצד שאינו דומיננטי.

 

(4) פגיעה בעצב מדיאני

(א) אם אתה סובל מהפרעה תחושתית בלבד עם מבחן טינל או פאלן חיובי תוכל לקבל 5% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-5% נכות על פגיעה בצד שאינו דומיננטי.
(ב) אתה סובל הפרעה תפקודית קלה – כיפוף אצבעות בדרגה של 4/5, תוכל לקבל 10% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-10% נכות בצד שאינו דומיננטי.
(ג) אתה סובל הפרעה תפקודית בינונית – כיפוף אצבעות אפשרי בדרגה של 3/5, תוכל לקבל 30% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-20% נכות בצד שאינו דומיננטי.
(ד) אתה סובל הפרעה תפקודית קשה עד שיתוק מלא – כיפוף אצבעות אפשרי בדרגה של 2/5 או מטה, תוכל לקבל 50% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-40% נכות בצד שאינו דומיננטי.

 

(5) פגיעה בעצב אולנארי

(א) אם אתה סובל מהפרעה תחושתית בלבד עם מבחן טינל חיובי תוכל לקבל0% נכות.
(ב) אתה סובל הפרעה תפקודית קלה – חולשת אינטראוסאי בדרגה של 4/5, תוכל לקבל 5% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-5% נכות בצד שאינו דומיננטי.
(ג) אתה סובל הפרעה תפקודית בינונית – חולשת אינטראוסאי בדרגה של 3/5, תוכל לקבל 20% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-10% נכות בצד שאינו דומיננטי.
(ד) אתה סובל הפרעה תפקודית קשה עד שיתוק מלא – חולשת אינטראוסאי בדרגה של 2/5 או מטה, תוכל לקבל 30% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-20% נכות בצד שאינו דומיננטי.

 

(6) פגיעה בעצב מוסכולוקטאנוס

(א) אתה סובל הפרעה תפקודית קלה – חולשת ביצבס בדרגה של 4/5, תוכל לקבל 0% נכות.
(ב) אתה סובל הפרעה תפקודית בינונית – חולשת ביצבס בדרגה של 3/5, תוכל לקבל 20% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-10% נכות בצד שאינו דומיננטי.
(ג) אתה סובל הפרעה תפקודית קשה עד שיתוק מלא – חולשת ביצבס בדרגה של 2/5 או מטה, תוכל לקבל 30% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-20% נכות בצד שאינו דומיננטי.

 

(7) פגיעה בעצב אקסילרי

(א) אתה סובל הפרעה תפקודית קלה – חולשת דלטרואיד בדרגה של 4/5, תוכל לקבל 0% נכות.
(ב) אתה סובל הפרעה תפקודית בינונית – חולשת דלטרואיד בדרגה של 3/5, תוכל לקבל 10% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-10% נכות בצד שאינו דומיננטי.
(ג) אתה סובל הפרעה תפקודית קשה עד שיתוק מלא – חולשת דלטרואיד בדרגה של 2/5 או מטה, תוכל לקבל 30% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-20% נכות בצד שאינו דומיננטי.

 

הערות חוק:
• לצורך קביעת אחוזי נכות תערך בדיקה קלינית בוועדה. תוצאות של בדיקות אלקטרופיזיולוגיות כגון הולכה עצבית, EMG, כוח שרירים לא ישמשו כשלעצמן לקביעת נכות.
כלומר, נכות תקבע על סמך תוצאות של בדיקות קליניות (לעיתים מבוטחים לא משתפים פעולה במהלך בדיקות מסיבות שונות. מאחר וממצאי בדיקה קלינית היא מרכיב עיקרי בקביעת נכות, מומלץ לשתף פעולה במהלך הבדיקה שכן אי שיתוף פעולה עלול להוביל לאי קביעת אחוזי נכות על נזק זה) יחד עם זאת במידה וביצעתם בדיקות אלקטרופזיולוגיות מומלץ לצרפן שכן מכלול המסמכים יחד עם ממצאי הבדיקה אמורים לקבוע את הנכות.
• אם נעשה ניסיון לשקם באופן כירורגי את העצב הפגוע , תקבע נכות לפי המצב התפקודי של היד לאחר הניתוח.
• במידה ומגיע לך אחוזי נכות מצטברים לפי סעיף זה, אחוזי הנכות המירביים שיינתנו לא יהיו גבוהים מאחוזים שייפסקו על קטיעת יד בגובה הכתף – סעיף 40 (12).

 

מסמכים שחשוב לצרף לכל הפגיעות העצביות:
• תיעוד על הפגיעה שגרמה לנזק.
• אבחון על פגיעה עצבית.
• תיעוד תלונות על הפרעות תפקודיות, קשיים, כאבים.
• תוצאות בדיקות כולל בדיקות קליניות.
• המלצות טיפול ודוח טיפול.
• דוח תרופות
• במידה ויש המלצה לאביזרי עזר צרף אותה כולל אישור רכישה.
• במידה ועברת הליך שיקומי כירורגי צרף דוח ניתוח.

סעיף 31 - עצבי גפיים עליונים
סעיף 31 – עצבי גפיים עליונים
עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות 32% נכות לתובע שהחליק בעבודה ושבר רגל
אישור זכאות 100% נכות עבור תובע החולה בשחפת וסוכרת
אישור זכאות לקצבת נכות עקב לופוס מול ביטוח לאומי
ערר מול ביטוח לאומי שאושר עבור זכאות לאובדן כושר עבודה
אישור זכאות 19% נכות לתובע אשר החליק במדרגות עבודתו
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה בשמיעה מרעש בעבודה
לקביעת פגישת ייעוץ מקצועית

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!