לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

סעיף 3 – מחלות הבלוטות להפרשה פנימית

סעיף 3 בספר הנכויות של המוסד לביטוח לאומי מציג את אחוזי הנכות הצפויים לכל אחת מהנכויות הקשורות למחלות בלוטות התריס, מצר התריס, יתרת המוח, יתרת הכליה. כדי לעזור לך לזהות באופן מדויק את הבעיה הרפואית שלך, ובכך להעריך את גובה אחוזי הנכות שניתן לקבל – צירפנו למושגים המקצועיים הסברים קצרים, פשוטים וברורים.

 

מה אומר סעיף 3 – מחלות הבלוטות להפרשה פנימית?

לפניכם סעיף 3 – מחלות הבלוטות להפרשה פנימית כפי שהוא מופיע בספר הנכויות של המוסד לביטוח הלאומי: סעיף מס 3. מחלת הבלוטות להפרשה פנימית (בלוטות התריס, מצר התריס, יתרת המוח, יתרת הכליה)
הפרעות בפעילות (יתרה, מיעוטה או בלתי–סדירה) עם סימנים קליניים ברורים (לא ממצאים מעבדתיים למיניהם בלבד) –

א. בלי הפרעה ניכרת בכושר העבודה ובמצב הכללי של החולה או מצב לאחר ניתוח או טיפול, לא נשארו סימני–מחלה – 0%

ב. מצב כמתואר ב–א, בעזרת תרופות או טיפולים רפואיים אחרים הניתנים בהתמדה – 10%

ג. המצב הכללי מעורער, קיימים סימנים כלליים בינוניים או קיימת הפרעה בכושר העבודה למרות הטיפול – 20%

ד. קיימים סימנים קליניים ומעבדתיים המעידים על הפרעה בינונית, כושר העבודה מוגבל בצורה בולטת – 40%

ה. קיימים סימנים קליניים ומעבדתיים המעידים על הפרעה קשה, כשכושר העבודה מוגבל בצורה ניכרת – 50%

ו. המצב חמור, אך מסוגל לעבודות–בית קלות בלבד – 75%

ז. המצב חמור מאוד, בלתי–מסוגל לכל פעולה, מרותק למיטה או זקוק לסיעוד – 100%

 

מונחים רלוונטיים לתביעה לפי סעיף 3

בלוטת התריס – שייכת למערכת האנדוקרינית. תפקידה להפריש הורמונים שמשפיעים על קצב חילוף החומרים בגוף. כאשר בלוטת התריס נמצאת במצב יתר פעילות היא מייצרת הורמונים בצורה מוגברת בשעה שבמצב של תתת פעילות בלוטת התריס מייצרת הורמונים מעטים שלא מספקים את הוויסות הנדרש לגוף. מצר התריס – בלוטת התריס מורכבת משתי אונות שנמצאות משני צדי קנה הנשימה ומחוברות על-ידי מיצר.

בלוטת יותרת המוח – בלוטה קטנה יושבת בבסיס הגולגולת מחולקת לשתי אונות: קדמית ואחורית מפרישה הורמונים ומפקחת על מספר בלוטות הורמונליות – בלוטת יותרת הכליה, בלוטת התריס, הורמוני המין, הורמוניי הגדילה בלוטת יותרת הכליה – זוג בלוטות אנדוקריניות אחריות להפרשה הורמונלית של קורטיזול ואנדרנלין ומווסתות את  האיזון של תפקודים רבים בגוף בעיקר תגובת דחק של הגוף.

הגשת התביעה

ביטוח לאומי קובע כמה אחוזי נכות תוכל לקבל אם אתה סובל מבעיה של פעילות יתר, פעולה לא סדירה או תת פעילות של בלוטת התריס, מצר התריס, יתרת המוח, יתרת הכליה. למעשה, כל פעילות לא תקינה של הבלוטות גורמת לסימנים קליניים למשל: יתר / תת לחץ דם, נטייה/רצון לעילפון, עצבנות, דופק מהיר, חולשה, השמנה, שגורמים לפגיעה באיכות החיים.

בסעיף 3 מפרט ביטוח לאומי 7 מצבים של פגיעה בפעילות תקינה של הבלוטות כאשר כל אחד מהמצבים בוחן את יכולת העבודה לאור חומרת הפגיעה בפעילות הבלוטות. אחוזי הנכות בסעיף זה מתחשבים במצבך הכללי לאור השפעות הסימנים הקליניים ונבדקת מידת ההשפעה על הכושר/יכולת לעבוד בתנאים אלו.

לצורך קבלת אחוזי נכות שמתאימים למצבך, עליך להציג בפני הוועדה לא רק את העובדה שפעילות הבלוטה לא תקינה באמצעות בדיקות דם, אלא גם את הסימנים הקלינים מהם אתה סובל, רשימת המסמכים שחשוב לצרף מפורטת בהמשך הסעיף עם ההסברים.

אובדן כושר עבודה נכות נפשית

הוראות:

» אם אין לך פגיעה מהותית ביכולת העבודה גש לסעיפים (א) + (ב) ובדוק איזה מהמצבים המתוארים דומה למצבך.

» אם יש לך קושי לעבוד / פגיעה ביכולת לעבוד למרות טיפול או שההפרעות מהן אתה סובל עקב הבעיה מוגדרות כבינוניות עם מצב כללי מעורער, גש לסעיף (ג) ובדוק האם הוא מאפיין את מצבך בצורה הטובה ביותר.

» אם יש לך עקב המצב הפרעות שמוגדרות כבינוניות ויכולתך לעבוד מוגבלת בצורה בולטת, גש לסעיף (ד) ובדוק האם התנאים המפורטים בו תואמים למצבך.

» אם יש לך עקב המצב הפרעות שמוגדרות כקשות ויכולתך / כושרך לעבוד מוגבל בצורה ניכרת פנה לסעיף (ה).

» אם מצבך חמור מאוד עקב הבעיה, ואינך יכול לעבוד פנה לסעיף (ו) + (ז) ובדוק איזה סעיף תואם את מצבך.

 

כדאי לדעת:

אחוזי הנכות בסעיף זה נקבעים בהתאם לדרגת חומרת הבעיה בבלוטה הרלבנטית – העדר פעילות תקינה ואופן השפעתה על התפקוד היומיומי. זה סעיף החוק עם הסברים, פרשנויות והוראות:

(א) אם אתה לאחר ניתוח או טיפול, לא נותרו סימנים להפרעה בבלוטה, ואין הפרעה ניכרת על כושר העבודה, תוכל לקבל 0% נכות.

(ב) אם עברת טיפול או ניתוח בבלוטה ולאחריו אתה זקוק לטיפול תרופתי קבוע או טיפול קבוע, תוכל לקבל 10%  נכות.

(ג) אם אתה מטופל אולם עדין סובל מהעדר פעילות תקינה בבלוטה באופן שגורם להפרעות כגון: סחרחורות, אובדן תיאבון, הקאות, או שקיימת הפרעה לכושר העבודה, תוכל לקבל 20%% נכות.

(ד) אם אתה סובל עקב הבעיה בבלוטה מתסמינים מוגברים למשל יתר פעילות של בלוטת התריס תסמינים כגון: יתר לחץ דם, עצבנות, הפרעת שינה ועוד, תסמינים אשר גורמים להפרעה ברורה ובולטת בכושר לעבוד, תוכל לקבלל 40% נכות.

(ה) אם אתה סובל ההפרעה כוללת תסמינים ברורים וקשים עם הפרעה ניכרת בכושר העבודה, תוכל לקבל 50%  נכות.

(ו) במידה ועקב המצב אינך מסוגל לעבוד ואתה מסוגל לעבודת בית פשוטות בלבד, תוכל לקבל 75% נכות.

(ז) אם אתה מרותק למיטתך או זקוק לעזרה סיעודית לצורך תפקוד בסיסי עקב העדר פעילות תקינה בבלוטה, תוכל לקבל 100%% נכות.

כדאי לדעת:
סעיף זה מדבר על סוגי מחלות הבלוטה. לצורך הבנת הסעיף עליך לבדוק מאיזה סוג בעיה אתה סובל ובאיזה מידה אתה עונה על תסמיני הבעיה, האם יש לך תיעוד רפואי מספק והאם יש לך בעיה תפקודית יומיומית עקב הבעיה:

 

בלוטת התריס:

• יתר פעילות בבלוטת התריס – תסמינים אופייניים: יתר לחץ דם, הזעה מוגברת, ירידה במשקל, רגישות לחום, דופק מהיר, עצבנות, הפרעות בשינה, עייפות, היפראקטיביות, רעידות, הפרעות קצב הלב, הקאות, יציאות מרובות.

מאפיינים נוספים: נפיחות וכאב באזור הבלוטה, חולשת שריר, חוסר מנוח, תנודות       במצב הרוח, בלבול, פסיכוזה, ובמקרים מסוימים תרדמת.

• תת פעילות בבלוטת התריס- תסמינים אופייניים: עייפות, עצירות, כאבי מרפקים, פגיעה באיכות ובחוזק השיער והציפורניים, עלייה במשקל או קושי לרדת במשקל, קצב לב איטי, אי סבילות קור, דיכאון, יובש בעור, הפרעות שינה.

ככל שהבלוטה ממשיכה לתפקיד בתת פעילות ללא טיפול מתחילים      סימפטומים נוספים כגון: יובש חזק בפנים, פגיעה במהירות הדיבור, פגיעה ברמות הווקליות התקינות, ווסת לא תקינה, חום גוף נמוך.

• הורמונים שבלוטת התריס מפרישה אחראים על קצב הגדילה והתפקוד של מערכות רבות בגוף.

• הורמון נוסף שבלוטת התריס מייצרת אחראי לוויסות רמת הסידן בדם ומניעת שחרורו ממאגריו בעצמות.

 

בלוטת יותרת המוח:

• יתר פעילות בבלוטת יותרת המוח עלול לגרום מחלות רבות (מאחר והבלוטה אחראית על מגוון רחב של הורמונים) בין היתר ענקות ואקרומגליה, תסמונת יתר תרסיות, מחלת קושינג, מחלת אדיסון, הפרעה בהתפתחות מינית, בעיות פוריות, הפרעות תפקוד מיני, בעיות ראיה ועוד.

• בדרך כלל תת פעילות בבלוטה מיוחסת להימצאות של גידול שפיר באזור ההיפותלמוס או גידול שפיר בבלוטה עצמה, לעיתים רחוקות מתפתחת תת פעילות עקב זיהומים במוח או בסביבתו, אובדן דם חמור, פגיעת ראש, מחלות נדירות כגון דלקת בלוטת יותרת המוח או סרקואידוזיס.

• פעילות לא סדירה בבלוטה עלול להוביל לעייפות, תחושה גופנית ירודה, חוסר מרץ, בחילה , סחרחורת, שלשול, ייצור לא תקין של הורמונים – יתר או חסר.

• תסמינים לפעילות לא תקינה יכולים להיות במקרה של גידולים ביותרת המוח: כאבי ראש, לחץ על עצבי ראיה, בעיות ראיה.
בלוטת יתרת הכליה

• תפקוד לא תקין של בלוטת יתרת הכליה: הגוף לא יכול לאזן את הורמוני הדחק דבר שעלול לגרום לקושי בהתמודדות עם מצבי לחץ כגון: מצבים נפשיים, רעש, אור חזק.

• תת פעילות של בלוטת יותרת הכליה יכולה לגרום ל: חולשה, סחרחורת, עייפות, איבוד משקל, דיכאון, כאבי מפרקים ושרירים, לחץ דם נמוך.

• יתר פעילות של הבלוטה עלול לגרום ל:השמנת יתר, אקנה, שיעור יתר, אדמומיות בעור, חולשת שרירים, בצקות, יתר לחץ דם, הפרעות רגשיות, הפרעות קוגניטיביות ועוד.

 

מסמכים שחשוב לצרף:

• אבחון המעיד על העדר פעילות תקינה בבלוטה כגון: בדיקת דם, בדיקת יוד רדיואקטיבית

• תוצאות בדיקות לאורך זמן המעידות על העדר פעילות תקין.

• תיעוד על טיפול תרופתי.

• תיעוד על ניתוח – מסמכי בית חולים.

• תיעוד בית חולים על תוצאות הניתוח.

• תיעוד מעקב שלאחר הניתוח.

• במידה ולאחר הניתוח עדין יש הפרעות תיעוד תלונות לרופא.

• במידה ויכולת עבודה פחתה או אינך מסוגל לעבודה אישור מעסיק או רופא תעסוקתי או המלצת רופא מטפל.

• במידה ואתה מאושפז או זקוק לעזרה סיעודית – מסמכי אשפוז או המלצות רופא לעזרה סיעודית.

 

טיפים לוועדה הרפואית:

• ההבדל בין 20%-50% נכות קטן יחסית ותלוי למעשה במידת ההוכחה (תיעוד רפואי) שתציגו בפני הרופאים למצבכם הרפואי. ככל שתוכיחו כי התסמינים הם קשים יותר וכי הפגיעה ביכולת העבודה גדולה יותר, כך ייטו רופאי הוועדות לקבוע אחוזי נכות מתאימים למצבכם.

• עליכם להוכיח לוועדות כי העדר פעילות תקינה של הבלוטה משפיע על איכות חייכם בצורה ניכרת וכי עקב המצב נפגעה איכות החיים הן בעבודה והן עם המשפחה.

הבעיות הרפואיות המוצגות כאן אינן מייצגות את מכלול הבעיות הרפואיות מאחר ומדובר בעניין סובייקטיבי, על מנת למצות את כל אחוזי הנכות, בדוק האם אתה סובל מבעיות רפואיות נוספות שיכולות לזכות אותך באחוזי נכות נוספים. חשוב מאוד לזכור! כל בעיה רפואית חייבת להיות מגובה בתיעוד רפואי מתאים. בכל סעיף ובכל מחלה תוכל למצוא פירוט שאתה זקוק לו לצורך הגשת התביעה.

סעיף 3 - מחלות הבלוטות להפרשה פנימית
סעיף 3 – מחלות הבלוטות להפרשה פנימית
עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות 100% נכות עבור תובע החולה בשחפת וסוכרת
אישור זכאות של 70% נכות זמנית לעובד שהחליק בעבודתו
אישור זכאות 28% נכות לתובע שנחבל ברחוב וסובל מכאבים
אישור זכאות לקבלת 75% נכות וקצבה למשך שנתיים
אישור קצבת נכות עקב פריצת דיסק
ערר לביטוח לאומי עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
לקביעת פגישת ייעוץ מקצועית

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!