לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

גמלת נכות קבועה או זמנית – מה ההבדלים

לישראל מערכת קצבאות מתקדמת המופעלת על ידי הביטוח לאומי. בין יתר הקצבאות של הביטוח הלאומי ניתן לתבוע דמי פגיעה לאחר תאונת עבודה ומי שסובל מנכות נמשכת מעבודה יכול לתבוע גם גמלת נכות קבעה או זמנית. במאמר זה נרחיב לגבי ההבדלים בין גמלת נכות קבועה או זמנית הן בכל הנוגע לנכות מעבודה והן בכל הנוגע לנכות כללית.

 

הגשת תביעה לדמי פגיעה

מי שנפגע כתוצאה מתאונת עבודה במהלך עבודתו או סבל ממחלת מקצוע ואיבד את יכולתו לעבוד בעקבות זאת, בין אם הדבר לזמן מוגבל ובין אם לתקופה ממושכת  זכאי לקבל דמי פגיעה למשך 90 ימים ממועד חוסר הכשירות. תביעה לדמי פגיעה יש להגיש עד שנה ממועד הפגיעה וכל הגשה במועד מאוחר יותר יכולה להפחית את גובה הקצבה לה יהיה זכאי העובד בעתיד.

 

קביעת אחוזי הנכות

התפיסה החברתית לגבי נכות השתנתה משמעותית במהלך השנים האחרונות ובעקבות כך גם השתנו הדרכים בה נבחנים הליקויים והנכויות. הגוף אשר מוסמך לקבוע את אחוזי הנכות ודרגת אי כושר הוא המוסד לביטוח לאומי על ידי הועדות הרפואיות אשר דנות בכל מקרה באופן פרטני.

לאחר הגשת תביעה עבור גמלת נכות קבועה או זמנית התובע יזומן לעדה רפואית אשר תדון במצבו התפקודי והרפואי ותבחן את הליקויים מהם הוא סובל כתוצאה מהפגיעה בעבודה. הוועדה בוחנת את המסמכים הרפואיים הרלוונטיים המובאים בפניה ושומעת את טענותיו של התובע.

נכות זמנית או קבועה

במידה והוועדה הרפואית מוצאת כי מצבו הרפואי של התובע מצדיק קביעת נכות, עליה להגדיר הן את דרגת אי הכושר והן את אחוזי הנכות ולקבוע אם הוא יהיה זכאי עבור גמלת נכות קבועה או זמנית בשלב הראשוני. נכות זמנית נקבעת במידה והוועדה הרפואית מתרשמת שמצבו הרפואי של התובע עשוי להשתנות בעתיד כלומר, שהפגיעה ממנה סובל התובע אינה קבועה.

 

תקופת הנכות הזמנית

לרוב קצבת נכות זמנית נקבעת לתקופה שאינה עולה על שנה ובמידה ולאחר תקופה זו אין שינוי במצבו של התובע או שישנה החמרה של המצב הוא יצטרך לעבור ועדה רפואית מחדש. המעמד של נכות זמנית פג באופן אוטומטי עם סיום התקופה שהוגדרה עבור התובע ועל מנת לחדש אותו, התובע נדרש להגיש תביעה נוספת בכדי שהוא יוכל להמשיך ולממש את קצבת הנכות שנקבעה לו.

כאשר תובע מוגדר על ידי הוועדה הרפואית כבעל נכות זמנית במשך כל התקופה שנקבעה לו הנכות, הוא זכאי לא רק לקבצה אלא גם לכל הזכויות וההטבות אשר מוקנות בחוק הנכים.

 

גמלת נכות קבועה

בבואה לקבוע אם התובע זכאי עבור גמלת נכות קבועה או זמנית הוועדה בוחנת את הסיכויים לשינוי עתידי. במידה והוועדה הרפואית מוצאת שהליקויים ומצבו הרפואי של התובע הינם קבועים ולא צפוי שינוי של המצב בעתיד היא תקבע אחוזי נכות לצמיתות ואלו יישארו בתוקף עד לפטירתו של התובע.

כאשר נקבעת נכות צמיתה כמו גם, נכות זמנית לתקופה העולה על 185 ימים, התובע זכאי לקבל גם פטור ממס הכנסה במידה ואחוזי הנכות הרפואית הם 100% בעבור ליקוי יחיד או למעלה מ-89% במספר ליקויים בחישוב משוקלל. הזכאות לפטור ממס הכנסה ניתנת למי שנקבעו לו אחוזי נכות רפואית והדבר אינו קשור לנכות התפקודית וניתן לקבל את הפטור ממס הכנסה גם על הכנסות מעבודה.

 

תאונת עבודה או מחלת מקצוע

כפי שציינו, כל עובד שעבר תאונת עבודה או סבל ממחלת מקצוע והוכר כנפגע עבודה על ידי הביטוח הלאומי, יהיה זכאי לדמי פגיעה אשר משמשים תחליף לשכר העבודה עד ל-90 יום ממועד הפגיעה או גילוי המחלה. לאחר תקופה זו העובד לא יהיה זכאי עוד לדמי פגיעה ואם הוא נותר נכה בשיעור העולה על  9% הוא יהיה זכאי עבור גמלת נכות קבועה או זמנית מעבודה.

 

גמלת נכות קבועה או זמנית מעבודה

בכול הנוגע לגובה קצבת הנכות מעבודה ומשך תשלומה, קיימים הבדלים מהותיים בין עובד בעל נכות זמנית מתאונת עבודה לבעל נכות קבועה מתאונת עבודה. נכות קבועה מתאונת עבודה בשיעור של בין 20%-  ל- 100% מזכה בקבלת קצבת נכות מעבודה כל חודש בהתאם לשיעור הנכות לכל החיים. עובד שנקבעה לו נכות קבועה עקב תאונת עבודה בשיעור של בין – 9%  ל 19.99% יהיה זכאי למענק חד פעמי בשוויה של הקצבה החודשית כפול 43.

כאשר לעובד נקבע נכות זמנית מעבודה בשיעור של בין 9% ל 100% הוא יהיה זכאי לקצבת נכות מעבודה כל חודש בהתאם לאחוזי הנכות עד לתום תקופת הנכות הזמנית שלרוב אינה עולה על שנה. עובד שנקבעו לו 100% נכות מעבודה באפון זמני יהיה זכאי לקצבת נכות חודשית מלאה. הקצבה מחושבת לפי דמי הפגיעה שהעובד קיבל לאחר תאונת העבודה כפול 30 עד לתקרת התשלום.

עובד שנקבעו לו 9% – 99% נכות מעבודה באופן זמני יהיה זכאי לקצבה בהתאם לשיעור אחוזי הנכות מתוך סכום הקצבה המלאה לה היה זכאי אם היו נקבעים לו 100%.

 

הכרה כנכה מזקק

גם מי שלא נקבעו לו 100% נכות עשוי להיות זכאי לקצבה מלאה במידה והוא אינו מסוגל לעבוד בכל עבודה ואין לו הכנסה מעבודה. לשם כך הוא נדרש להגיש מלבד תביעה עבור גמלת נכות קבועה או זמנית תביעת נכה נזקק. עובד שכיר צריך להחתים את המעסיק על גבי התביעה. תביעה זו תידון ללא צורך בנוכחותו של התובע על ידי ועדת הרשות של הביטוח הלאומי.

במידה והתביעה מתקבלת על ידי ועדת הרשות התובע יהיה זכאי לצבת נכות מלאה לתקופה של עד 4 חודשים ובתום תקופה זו יהיה עליו להגיש בקשה חוזרת להכרה כנכה נזקק.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות של 70% נכות זמנית לעובד שהחליק בעבודתו
אישור זכאות קצבת נכות עקב תאונה בדרך חזור מהעבודה
אישור זכאות קצבת נכות והכרה של 63%, ו-65% אי כושר
דוח ועדה הרפואית – נמצא זכאי לפיצויים עקב תקיפה
ערר מול ביטוח לאומי שאושר עבור זכאות לאובדן כושר עבודה
ערר עבור תובעת לקבלת קצבת נכות הסובלת מפיברומיאלגיה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!