לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

ערר על פסיקה רפואית בעניין נכות כללית

חיים עם מוגבלות פיזית הוא אתגר שעשוי לעורר קשיים רבים. מתוך הכרה בכך, ממשלת ישראל מעניקה באמצעות המוסד לביטוח לאומי קצבאות נכות לתמיכה באנשים עם מוגבלות. גובה התמיכה הכספית הניתנת משתנה בהתאם לדרגת הנכות ולצרכים המיוחדים של כל מקבל קצבה. עם זאת, הפסיקה הרפואית בעניין נכות כללית ניתנת לערעור. מתעניינים בהגשת ערר על פסיקה רפואית בעניין נכות כללית? המאמר הבא הוא בשבילכם.

 

מהי פסיקה רפואית בעניין נכות כללית

כאמור, המוסד לביטוח לאומי מעניק קצבאות למי שזכאי לכך. גובה קצבת הנכות הניתנת תלוי הן באחוזי הנכות הרפואית שנקבעה והן בגובה הנכות התפקודית שנקבעה. גובה הקצבה שמקבל התובע מתקבלת על ידי חישוב של הפגיעה הרפואית האובייקטיבית שנקבעה לתובע על ידי וועדה רפואית, המכונה נכות רפואית.

בנוסף, נלקחת בחשבון ההשפעה של הפגיעה על כושרו של התובע לעבוד, מה שמכונה נכות תפקודית. נכות כללית היא השם הכולל לגובה הנכות שנקבע לתובע.

 

כיצד נקבעת פסיקה רפואית בעניין נכות כללית

אחוזי הנכות הרפואית נקבעים על ידי ועדה רפואית המורכבת מרופא מומחה בתחום רפואי ספציפי ומזכיר וועדה. הוועדה בוחנת את הבקשה המוגשת לה וקובעת את אחוזי הנכות הרפואית על פי העובדות הספציפיות בתיק תוך ביצוע הבדיקה בשלושה שלבים. ראשית, הוועדה בוחנת את המסמכים הרפואיים בתיק הרפואי של המבקש.

לאחר מכן, מתקיים דיון פיזי, במהלכו עשוי הרופא לשאול שאלות בעל פה כדי לנסות להבין טוב יותר את חומרת הפציעה. במידת הצורך נערכת בדיקה גופנית שמטרתה להבין לעומק את חומרת הפגיעה, ומה אחוז הנכות שייפסק למבקש. לאחר הבדיקה, קובע הרופא את אחוזי הנכות לפי תקנות הביטוח הלאומי. במידה והוועדה תקבע כי יש צורך בבדיקות רפואיות נוספות או במסמכים, היא תבקש מהתובע להמציא אותם.

נכות תפקודית וכיצד היא שונה מנכות רפואית

נכות רפואית נקבעת בוועדה רפואית ומשקפת את הנזק הפיזי האובייקטיבי לפונה, בעוד הנכות התפקודית מבטאת את הפגיעה בכושר העבודה ובמצב הכלכלי. בית המשפט קובע נכות תפקודית על ידי עריכת בדיקה שעונה על השאלה כיצד השפיעה הפגיעה על כושר ההשתכרות של המבקש.

לדוגמה, לפציעה ברגל עשויות להיות השפעות כלכליות שונות על עורך דין ועל שחקן כדורסל. מובן ששחקן כדורסל, שייאלץ להחליף קריירה, נפגע באופן קשה יותר מעורך הדין.

כתוצאה מכך, ייקבעו לתובעים שונים, דרגות נכות תפקוד שונות, המשפיעות על גובה הקצבה שהם יקבלו. בית המשפט מתחשב בגורמים שונים בקביעת דרגת הנכות התפקודית, שמטרתם לבסס את גובה הפגיעה הכלכלית שנגרמה לתובע. מומלץ להיוועץ בעורך דין מנוסה על מנת לסייע בהעלאת דרגת הנכות התפקודית והקצבה שתתקבל בסופו של דבר.

 

השפעה הפסיקה הרפואית על סכום הקצבה

כאמור, הסיוע שיקבל המבקש מושפע מאחוזי הנכות שתפסוק לו הוועדה הרפואית. באתר הביטוח הלאומי מוצג גובה הקצבה שיכול הפונה לקבל לפי דרגת הנכות שנקבעה לו, וניתן למצוא אותה בטבלה הבאה:

 

דרגת נכות סכום הקצבה
75% ומעלה 4063 ₪
74% 2770 ₪
65% 2496 ₪
60% 2345 ₪

 

ערעור על החלטת הנכות הכללית

אם התובע סבור כי אחוזי הנכות שנקבעו עבורו אינם תואמים את חומרת הפציעה או הפגיעה בכושר ההשתכרות הכלכלי שלו ניתן לערער על ההחלטה אם האחוזים שנקבעו נמוכים מ-80. ערעור על שיעורי הנכות מגיע להחלטת הוועדה הרפואית לעררים המורכבת משניים או שלושה רופאים.

הוועדה יכולה להגדיל או להקטין את האחוזים שנקבעו. אם ועדת הערר שוקלת להפחית את אחוזי הנכות, ניתן למשוך את הערעור ועדיין לשמור על תוקף אחוזי הנכות המקוריים.

 

הגשת ערעור על נכות כללית

כדי להגיש ערעור, התובע צריך להגיש בתוך חודשיים בכתב למוסד לביטוח לאומי טופס ערעור שניתן להוריד מאתר המוסד לביטוח לאומי. על הערעור לכלול הסבר מפורט של הנימוקים לערעור, בצירוף מסמכים רפואיים נוספים, חוות דעת, וכל מסמך שעשוי להועיל לתובע.

הוועדה הרפואית לעררים תבחן את הערעור ותהיה רשאית לזמן את התובע לדיון על מנת לספק מידע נוסף או לענות על שאלות. לאחר מכן תקבל הוועדה החלטה האם להגדיל, להפחית או לשמור על אחוזי הנכות המקוריים.

 

ערעור לבית הדין לעבודה

אם התובע לא מרוצה גם מהחלטת וועדת העררים, ניתן לערער בתוך שנה לבית הדין לעבודה. בית הדין לעבודה הוא בית דין שיש לו סמכות עניינית בלעדית לעסוק בתיקים הנוגעים לדיני עבודה וביטוח לאומי. הערעור לבית הדין לעבודה מעט מורכב יותר, וההליך בבית הדין עשוי להיות ארוך ומסובך יותר מההליך המתנהל רק בפני וועדת הערעורים.

 

כיצד להתכונן לערעור

ההכנות לערעור כוללות איסוף מחודש של המסמכים הרלוונטיים, מעבר עליהם, וכן הגשת הסבר מעמיק שישכנע את בית הדין שיש טעם להפוך את ההחלטה שנקבעה בערכאה הקודמת.

בשל המורכבות של ההליך, והסיכויים הנמוכים יחסית לקבלת הערעור על ידי בית הדין, מומלץ לפנות לייעוץ משפטי שיכול להקל על העניין. למשרד עורכי דין פייפר כהן ניסיון עשיר בייצוג בהליכים של ערעור על החלטת פקיד התביעות בביטוח לאומי. מומלץ ליצור קשר כדי לוודא שאתם ממצים את זכויותיכם ומנהלים את ההליך בצורה טובה.

 

סיכום

פסיקה רפואית בעניין נכות כללית משפיעה על גובה התמיכה הכספית שיקבל מגיש תביעה, וניתן לערער עליה אם התובע סבור שההחלטה אינה תואמת את חומרת פציעתו או את הפגיעה ביכולת ההשתכרות הכלכלית שלו. הליך הערעור כולל הגשת טופס ערעור עם הסבר מפורט על עילות הערעור ומסמכים רפואיים נוספים.

אם הערעור לא מתקבל, ניתן להגיש ערעור לבית הדין לעבודה. מומלץ לפנות לייעוץ משפטי כדי להקל על העניין שכן ההליך עשוי להיות מורכב וסיכויי הערעור להתקבל על ידי בית המשפט נמוכים יחסית.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

ערר לביטוח לאומי עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
אישור זכאות קצבת נכות והכרה של 63%, ו-65% אי כושר
פיצוי כספי משמעותי לחולה שחפת
אישור זכאות עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
אישור הכרה של 100% נכות וזכאות לקצבת למשך שנה
החלטת הוועדה בגין נכות רפואית
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!