לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

הליך קביעת דרגת הנכות

אם אתם רוצים לקבל פיצוי בגין נכות, הדבר החשוב ביותר הוא שייקבעו לכם אחוזי נכות. אחוזי נכות הם הדרך של המדינה להגדיר את דרגת הנכות שלכם ומתוך כך להחליט מה בדיוק הפיצויים והזכויות שמגיעות לכם. את הליך קביעת דרגת הנכות קובע המוסד לביטוח לאומי בעזרת וועדה רפואית שנועדה בדיוק למקרים הללו. אנחנו כאן כדי לספר לכם את כל מה שחשוב לדעת עליה. 

 

לפני הגשת התביעה

עוד לפני שאתם מגישים את התביעה לביטוח הלאומי, חשוב להבין מה בדיוק הולך להיות התהליך. כדי שהמדינה תוכל להעניק לכם את כל הזכויות שלכם בתור נכים, היא צריכה להבין מה בדיוק שיעור הנכות שלכם. רוב ההטבות לנכים הן הטבות דיפרנציאליות, כלומר כאלו שניתנות ביחס לדרגת הנכות ולא באופן זהה אצל כל הנכים. זו הסיבה שבלי דרגת הנכות המדינה לא תוכל לסייע לכם.

הבדיקה שלכם נעשית לא רק ביחס למצב הרפואי הנוכחי שלכם אלא גם ביחס להכנסה שהייתה לכם. מלבד הטפסים הרפואיים תצטרכו להוסיף גם טפסים שמפרטים את ההכנסה והמצב האישי שלכם. שימו לב שיש מקרי נכות שבהם המוסד לביטוח לאומי לא מטפל למשל נכות בגין שירות צבאי שמשרד הביטחון הוא הגוף שאמון על הטיפול בה.

 

הגשת התביעה

את התביעה ניתן להגיש בצורה מקוונת באתר הביטוח הלאומי, בדואר או באחד הסניפים של המוסד. במהלך הגשת התביעה תמלאו גם פרטים אישיים, ולאחר שהתביעה תתקבל יכולים לחלוף מספר שבועות עד שתקבלו את הזימון המיוחל להופיע בפני הוועדה הרפואית.

 

זימון לוועדה הרפואית

ברגע שקיבלתם את הזימון ההמלצה שלנו היא לא לדחות אותו אלא להגיע במועד שנקוב על הזימון. גם אם אתם לא יכולים להגיע בתאריך הזה עליכם לעדכן את הביטוח הלאומי ולחכות שייקבעו לכם תאריך אחר. אי הופעה מול הוועדה מבלי להודיע על כך תיצור עיכוב משמעותית בטיפול בבקשה שלכם ועל כן כדאי לכם להימנע מכך.

הוועדה הרפואית היא וועדה שמורכת בעיקר מרופאים אולם יושבים בה אנשי מקצוע נוספים. הוועדה תבחן את המצב הפיזי שלכם ועל פיו היא תקבע את דרגת הנכות. לוועדה ישנם תבחינים ברורים שעל פיהם היא עובדת, ותוכלו לראות מה בדיוק התבחינים הללו באתר של המוסד לביטוח לאומי.

 

קביעת אחוזי הנכות

לאחר שהופעתם בפני הוועדה היא תקבע את אחוזי הנכות שלכם. אחוזי הנכות לא יעלו על מאה אחוז בשום מצב, וגם אם יש לכם מספר בעיות שכל אחת מזכה אתכם בכמה עשרות אחוזים החישוב נעשה לא כסכום של האחוזים אלא בצורה שונה, כך שלא תמהרו להסיק מה בדיוק דרגת הנכות שלכם. אחוזי נכות בשיעור שגבוה מ60 אחוז יכולים לזכות אתכם בקצבה חודשית. בנוסף, יש הטבות שונות שאתם מקבלים כפי שנפרט לכם בהמשך.

למידע נוסף בנושא: טבלת אחוזי נכות של ביטוח לאומי, לחצו כאן >>>

 

תשלום רטרואקטיבי

למרות שיכול לקחת לביטוח הלאומי לא מעט זמן לקבוע מה בדיוק אחוזי הנכות שמגיעים לכם, אתם לא צריכים להיות מודאגים מבחינה כלכלית. ברגע שייקבעו לטובתכם אחוזי נכות בשיעור מסוים, תקבלו פיצוי רטרואקטיבי על התקופה שבה הייתם זכאים לקבל את דרגת הנכות הזו אולם המדינה לא הכירה בכך. התשלום הרטרואקטיבי הוא לתקופה של 6 שנים אחורה, כך שזה בהחלט מספיק.

 

מחלות כרוניות

בדרך כלל אנחנו חושבים על אחוזי נכות בעיקר בהקשר של פגיעה, חבלה או תאונה אולם לא כך הם פני הדברים. ישנו מחלות שונות שגם הן מזכות באחוזי נכות. המחלות הללו לא חייבות להיות כאלה שגורמות מגבלה גופנית, במיוחד לא בשלב הראשון שלהן, אולם הן יכולות להעניק אחוזי נכות בשיעור גבוה. בין המחלות ניתן למנות סרטן, סוכרת, מחלות כבד וכליות ואף בעיות נפשיות כרוניות.

 

חוות דעת נוספת

ישנו מצב שבו הוועדה הרפואית זקוקה לחוות דעת נוספת כדי לקבוע בצורה סופית את דרגת הנכות שלכם. במקרים הללו הוועדה תפנה אתכם למומחה בתחום מסוים והוא יצטרך לחוות את דעתו ביחס למצב שלכם. בכל מקרה, הוועדה לא תדרוש מכם להופיע בפניה בשנית אלא רק לדאוג להביא לה את חוות הדעת. כמובן שדרגת הנכות שלכם לא תיפסק לפני שהוועדה קראה את חוות הדעת הזו.

 

הגשת ערעור לאחר הליך קביעת דרגת הנכות

ייתכן מצב שבו הבקשה שלכם נדחית או לפחות לא מתקבלת בצורה שהייתם מצפים. חשוב להבין שהקביעה הראשונית היא לא סוף פסוק, וניתנת לכם האפשרות לערער על הקביעה של המוסד לביטוח לאומי. הגשת ערעור צריכה להיעשות בסמוך לקבלת הכרעת הליך קביעת דרגת הנכות, ועליכם להתכונן היטב לערעור זה כיון שאחריו לא תוכלו לערער בשנית.

נסו להבין למה בדיוק הביטוח הלאומי קיבל החלטה שונה מזו שציפיתם. ייתכן שלא הוכחתם מספיק טוב מה המצב הרפואי שלכם, ויכול להיות שגם לא הגשתם את כל הטפסים שאותם הייתם צריכים להגיש. בכל מקרה אל תגישו סתם את הבקשה שלכם בלי לערוך בה שנויים כיון שהיא פשוט תידחה על הסף.

 

זכויות בהתאם לדרגת הנכות

אחוזי נכות משפיעים בצורה הכי משמעותית על דרגת הנכות שלכם, אול הם גם מעניקים לכם זכויות נוספות. בין הזכויות הללו ניתן למנות זכאות לתו נכה לרכב, חניה צמודה לבית, פטור מתשלומים שונים ועוד. בניגוד לקצבה, ההטבות הללו אינן דיפרנציאליות והן ניתנות לכל נכה החל מדרגת נכות מסוימת והלאה. באתר הביטוח הלאומי תוכלו לראות מה בדיוק הזכויות שמגיעות לכם.

 

בעיות מוכרות שלא נחשבות בתור אחוזי נכות

יש בעיות רפואיות רבות שאותן הביטוח הלאומי לא מחשב לטובת אחוזי נכות בכל הנוגע לקצבה, ועדיין הן יכולות להעניק לכם זכויות אחרות. זיכוי במס הכנסה ניתן לנכים, ואותן בעיות יכולות להיות מה שמעניק לכם את הזיכוי הזה. לאחר שקיבלתם את הפסיקה ביחס לאחוזי הנכות שלכם ברור מה מתוך הבעיות הרפואיות שמהן אתם סובלים יכול להועיל לכם לקבל פטורים שאינם קשורים לקצבה.

 

החשיבות של ליווי משפטי בהליך קביעת דרגת נכות

העבודה מול הוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי עלולה להיות מייאשת. מדובר על וועדות שלא עושות חיים קלים למי שמופיע בפניהן, מתוך רצון לשמור עד כמה שאפשר על הכסף של הביטוח הלאומי. גם כאשר אתם זכאים על פי דין לקבל את הכסף, הוועדה יכולה להערים עליכם קשיים שונים, כך שכדאי להיות מוכנים לתהליך ארוך. כדי למנוע את המצב הזה, מומלץ לקבל ליווי משפטי.

משרד עו"ד פייפר כהן מחזיק בניסיון רב בתיקי ביטוח לאומי. הצוות של המשרד יוכל ללוות אתכם כבר מהרגע הראשון כדי שתגישו את הבקשה בצורה חפה מתקלות, וכך הביטוח הלאומי ייענה לבקשה מהר יותר. לפני הוועדה עורכי הדין של המשרד יסבירו לכם מה בדיוק הדברים שאותם הביטוח הולך לבדוק, כדי שאתם תגיעו למצב שכל הזכויות שמגיעות לכם בתור נכים ממומשות.

 

לסיכום

אם אתם רוצים לקבל אחוזי נכות עליכם להגיש בקשה לביטוח הלאומי. בבקשה עליכם לפרט מה הסיבות שבגינן אתם זכאים לאחוזי נכות. לאחר שהבקשה שלכם תתקבל תקבלו זימון להופיע בפני וועדה רפואית של הביטוח הלאומי. הוועדה הזו תבחן את המצב שלכם ועל פיו תחליט מה דרגת הנכות שלה אתם זכאים. כדי להגביר את הסיכוי שהבקשה שלכם תיענה מומלץ לקבל ליווי משפטי.

 

כמה יעלה לנו ליווי משפטי

כפי שהבנתם ליווי משפטי הוא דבר חשוב שיכול לסייע לכם באופן ניכר לקבל דרגת נכות גבוהה, אולם יש מי שחוששים מהמחיר שלו. הבשורה הטובה שיש לנו עבורכם היא שהמדינה מגבילה את גובה השכר שעורכי דין יכולים לגבות בתיקי ביטוח לאומי ובהליך קביעת דרגת הנכות. פתיחת התיק לא תעלה לכם יותר מ800 ₪ ושכר הטרחה לא יכול להיות גבוה מ25 אחוז מהפיצוי שאליו אתם זכאים.

 

מהם אחוזי נכות זמניים

אחזי נכות זמניים, כפי שניתן להבין מהשם שלהם הם אחוזי נכות שניתנים בגין פגיעה זמנית. זה יכול להיות חבלה שאמורה לעבור, או מחלה שאינה כרונית אך מפריעה לאורך זמן לתפקוד תקין. אחוזי הנכות הללו מעניקים לכם זכויות דומות שיש למי שמקבל אחוזי נכות קבועים, אולם הם מוגבלים זמן, ובתום התקופה שלהם אתם מאבדים את כל הזכויות שלכם כנכים.

 

מה מוגדר בתור מאה אחוזי נכות

דרגת הנכות הגבוהה ביותר היא מאה אחוזי נכות, אולם היא יכולה להינתן גם במקרים שבהם הנכה מתפקד. מחלת הסרטן או מחלות נפש כמו סכיזופרניה גם הן מעניקות דרגת נכות בשיעור זה, כמו גם עיוורון.

 

מי זכאי לקבל קצבת נכות מעבודה

מי שקיבל אחוזי נכות בשיעור של 60 אחוז ומעלה וההכנסה שלו נפגעה מהנכות בשיעור של לפחות 50 אחוז זכאי לקבל כל חודש קצבה שנועדה להגדיל את הכנסתו.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

ערר עבור תובע לקבלת קצבת נכות עקב מצב בריאותי
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה ברגל במהלך עבודה
אישור זכאות לקצבת נכות עקב לופוס מול ביטוח לאומי
אישור הכרה של 100% נכות וזכאות לקצבת למשך שנה
אישור זכאות 97% נכות עבור תובע החולה באמנזיה
ערר לביטוח לאומי עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!