לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

מימוש זכויות רפואיות לקצבאות סיעוד

מצב סיעודי הוא מצב בו אדם זקוק לעזרה על מנת שיוכל לבצע פעולות יומיומיות ובסיסיות. מדינת ישראל מסייעת לאוכלוסיה הסיעודית דרך המוסד לביטוח לאומי, על ידי מתן קצבאות סיעוד ייעודיות שנועדו להקל על חיי החולים הללו ובני משפחתם. יחד עם זאת, חשוב מאוד לדעת כיצד לפעול לטובת מימוש זכויות רפואיות לקצבאות סיעוד שכן התהליך לקבלת הסעדים שהחוק מעמיד לרשות הזכאים, איננו פשוט כלל ועיקר.

 

מה תהליך של מימוש זכויות רפואיות לקצבאות סיעוד?

הזכויות הרפואיות שמגיעות לאנשים בסיעוד הן זכויות בסיסיות, אשר באות לידי ביטוי במצבים בהם אנשים לא יכולים לטפל בעצמם בטווח הארוך. מימוש זכויות רפואיות לקצבאות סיעוד הוא תהליך שכולל מספר פעולות שמטרתם להבטיח לאנשים המקבלים את הקצבאות את הטיפול הרפואי המתאים להם ולהגן על הזכויות שלהם.

 

אילו זכויות מגיעות לאנשים הזכאים לקצבאות סיעוד?

יש כמה זכויות רפואיות עבור קצבאות סיעוד שכדאי להכיר:

  1. זכויות למידע רפואי
  2. זכויות לטיפול מתאים
  3. זכויות לשירותי סיוע ותמיכה
  4. זכויות לפרטיות רפואית
  5. זכויות להצעת אלטרנטיבות רפואיים
  6. זכויות להשתתף בהחלטות רפואיות
  7. זכויות למניעת חמלה והתנגדות לטיפולים

 

מדוע הזכות למידע רפואי היא קריטית?

בנושא של זכויות למידע רפואי, מדובר על כך שאנשים להם קצבאות סיעוד זכאים לקבל מידע מלא ומפורט על מצבם הבריאותי ועל הטיפולים הרפואיים שהם מקבלים או צפויים לקבל. כלומר, לא ניתן להכניס אותם להליכים רפואיים מורכבים בלי להסביר להם או לבני משפחתם את ההשלכות של כך, גם אם מדובר בהליך מתבקש ונכון. הזכות למידע רפואי היא זכות בסיסית גם עבור אנשים שהם אינם קוהרנטים או יכולים לטפל בעצמם.

 

מה החשיבות של טיפול מתאים לחולה סיעודי?

אנשים להם מגיעות קצבאות סיעוד זכאים, באופן טבעי, לקבל את הטיפול הרפואי המתאים להם על פי הצרכים והמצב הבריאותי שלהם. כלומר, לא ניתן לדרוש מהם לעבור טיפולים אלטרנטיביים או להפסיק את הטיפול, כל עוד יש סיכוי לשיפור המצב. טיפול רפואי מתאים הוא קצת מורכב, כי כל רופא יכול לבצע דרך טיפול שונה, אך כמובן שניתן לראות כמה רופאים וחוות דעת, ולקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבורכם ועבור המשפחה.

 

האם המוסד לביטוח לאומי מעמיד לרשות החולה הסיעודי סיוע ותמיכה נפשית?

הנושא של סיוע ותמיכה הוא משהו שלא היה קיים בעבר. אנשים הבינו רק את החשיבות של טיפולים פיזיים, ולא מה שעומד מאחוריהם, ועד כמה חשוב לקבל תמיכה שהיא נפשית. אנשים להם קצבאות סיעוד זכאים לקבל שירותי סיוע ותמיכה רפואיים, פיזיים וכאמור, נפשיים במקרה של צורך. הטיפול הנפשי הוא לא פחות חשוב, ויכול אף להיות יותר חשוב מהנושא הפיזי.

כאשר אנשים יודעים להתמודד עם הקשיים והכאב, הם הופכים לפחות קשים ומורכבים.

 

מה משמעות הזכות לפרטיות בהקשר למימוש זכויות רפואיות?

הזכות לפרטיות היא זכות שעומדת בפני כל אחד מאיתנו בתור אזרחים במדינה ליברלית. אנשים הזכאים לקצבאות סיעוד זכאים לפרטיות רפואית, ולהגנה על פרטיותם בכל מידה שאפשרי. כלומר, כל עוד האדם הוא צלול ויודע לקבל החלטות, המידע שלו הוא ברשותו בלבד.

אם הוא אינו קוהרנטי או יכול לקבל החלטות בסיסיות, ימונה לו אפוטרופוס שיקבל את ההחלטות בשבילו. המטרה של האפוטרופוס היא למלא את האינטרסים של המטופל בצורה המדויקת ביותר, ולא משנה מה הן האינטרסים שלו, כל עוד הוא יודע אותם.

 

המשקל הניתן להעדפות של המטופל באשר לאופי הטיפול שיסופק לו

חופש הביטוי היא חשוב מאוד גם בנושא של מימוש זכויות רפואיות לקצבאות סיעוד ולכן, למטופלים יש גם זכות להציע אלטרנטיבה לטיפול שהוצע להם. גם אם האלטרנטיבה היא אינה קונבנציונאלית, על הגורמים המטפלים לשמוע אותה ולהחליט ביחד עם המטופל אם זה משהו שאכן מתאים לו. כמו כן, זה מתחבר לזכות של המטופלים להשתתף בהחלטות הרפואיות ולהיות מעורבים בכל החלטה חשובה ורלוונטית להמשך החיים שלהם.

 

מדוע הנושא של התנגדות להליך רפואי הוא שנוי במחלוקת?

אחת הזכויות החשובות ביותר לאנשים הזכאים לקצבאות סיעוד היא הזכות למניעת חמלה והתנגדות להליכים רפואיים. יש אנשים שלא יכולים לשאת את הסבל ורוצים לא לקבל טיפול מציל חיים. כמובן שיש פה עניין משפטי מורכב, אך בסופו של דבר, אדם אשר נמצא בהתדרדרות, יכול לבקש להאט את הטיפול, ובכך לסיים את חייו מוקדם יותר מהצפוי ועם מינימום כאב וסבל. זוהי גם כן זכות, גם אם התוצאה היא לא אולטימטיבית.

 

חשיבות הפנייה לעורך דין למימוש זכויות רפואיות לקצבאות סיעוד

הנושא של מימוש זכויות רפואיות לזכאים לקצבאות סיעוד הוא מורכב ולא תמיד קל לקבל אותן. לכן, חשוב מאוד לעבוד עם עורכי דין המתמחים בנושא ויכולים לסייע למטופלים לממש את זכויות הרפואיות על פי חוק. כל הזכויות הללו ועוד מתאפשרות במסגרת החקיקה והמערכות הרפואיות של המדינה המטפלת בקצבאות הסיעוד.

מטרתם היא להבטיח לאנשים המקבלים קצבאות הסיעוד את הטיפול הרפואי המתאים להם ולהגן על הזכויות שלהם בצורה הטובה ביותר.

 

לסיכום

משרדנו מסייע מזה שנים רבות לחולים סיעודיים ובני משפחתם, בתהליך של מימוש זכויות רפואיות לקצבאות סיעוד. אנו משרתים מאות לקוחות מרוצים בהתמודדות מול המוסד לביטוח לאומי וחברות ביטוח פרטיות בישראל. במסגרת ניסיוננו רב השנים בליווי תביעות סיעוד, הצלחנו להשיג למען חולים סיעודיים רבים ובני משפחותיהם פיצויים בהיקפים משמעותיים מאוד.

במידה ואתם זקוקים לסיוע משפטי במיצוי זכויותיכם הסיעודיות – אל תהססו לפנות אל משרדנו לעזרה, באמצעות הטופס הבא.

מימוש זכויות רפואיות לקצבאות סיעוד
מימוש זכויות רפואיות לקצבאות סיעוד

בהרבה מקרים, יש דחיפות בצורך לטיפול רפואי ויש לממש את הזכויות בצורה מהירה. כך, יקבל את המטופל את הטיפול הראוי לו, ויוכל לקבל הקלה משמעותית. הטיפול צריך להיות ממוקד ואפקטיבי על מנת שיוכל למלא את ייעודי.

כן, יש הבדל בין מימוש זכויות רפואיות אצל אדם זקן, או אצל אדם חולה, או לנפגע תאונות עבודה. לכל מטופל יש את הפרוצדורות השונות שלו, את הקצבאות השונות שלו, ואת ההשלכות השונות על הטיפול שהוא מקבל. ככל שנמצאים בקבוצה ממוקדת יותר, ואוספים את כל המידע בצורה נכונה, אפשר לקבל טיפול יעיל ומהיר יותר.

כן, יש זכויות המגיעות מהרשויות המקומיות, ומהגופים כמו חברת חשמל, רשות המים וכו', אותם יכולים אנשים המוגדרים כנכים, להפוך לכסף שנכנס אליהם לחשבון. זה אפשרי, אך מדובר בתהליך די ארוך ומסובך. בכל מקרה, יש הגדרות ברורות ותנאים לקבלת התנאים הללו ולכן, כדאי לבדוק את הנושא עם עורך דין מתאים?

עורך דין איכותי יכול לעשות את ההבדל בין טיפול רפואי ומימוש מהיר של הזכויות, לבין גרירת רגליים שעשויה לפגוע במטופל או למנוע ממנו כספים. חשוב לעבוד עם אנשי מקצוע טובים, לאסוף את כל המסמכים ולעשות את המירב כדי לקבל את מה שמגיע לכם.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות ל74% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
אישור זכאות 28% נכות לתובע שנחבל ברחוב וסובל מכאבים
אישור זכאות של 70% נכות זמנית לעובד שהחליק בעבודתו
תובע נמצא זכאי ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה לשנה
אישור זכאות ל75% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
החלטת הוועדה בגין נכות רפואית
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!