לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

נכות בשל תאונת עבודה

נכות בשל תאונת עבודה נגרמה למעשה בעקבות פגיעה שהתרחשה לעובד תוך כדי עבודתו ועקב עבודתו. למרבה הצער, תאונות העבודה הן עניין נפוץ בכל תחום ועשויות להתרחש גם בסביבת עבודה משרדית וסטטית מאוד. חלקן מותירות את העובדים עם פגיעה קשה עד כדי נכות ולכן חשוב להבין מהן הזכויות במקרה כזה, את מי תובעים וכיצד.

 

המצב בישראל – מאות תאונות עבודה מידי שנה

בישראל מתרחשות עשרות אלפי תאונות עבודה מידי שנה, חלקן בעלות תוצאות קשות במיוחד וכוללות נכות, הפיכה לבעלי מצב סיעודי ולמרבה הצער גם מוות. שנת 2019 נחשבה ל"מכת תאונות העבודה" של עשרים השנים האחרונות ובה עשרות עובדים נהרגו ומאות נפצעו.

למרות החשיבות האדירה של בטיחות בעבודה והחוקים המחייבים מעבידים לנקוט בפעולות רבות כדי להפחית כמה שניתן מהסכנות והסיכונים, לתאונות בכל זאת יש דרך מוזרה משלהן למצוא אותנו ולהתרחש.

 

תאונת עבודה – הגדרה ומאפיינים

החוק מגדיר תאונת עבודה בקרב עובדים שכירים כאירוע שאירע תוך כדי עבודתו ועקב עבודתו של העובד אצל מעבידו או מטעמו. בקרב עצמאיים הגדרה זו קובעת כי תאונת עבודה היא אירוע שאירע תוך כדי עיסוק במשלח היד ועקב העיסוק במשלח היד.

למרות שנדמה כי תאונות עבודה רבות מסתיימות בפגיעות קשות וצמיתות – חדשות טובות בצד הנתונים: לא כל פגיעה גורמת לנכות וגם אם כן, ייתכן שמדובר בנכות זמנית בלבד המגבילה כעת את היכולת להתפרנס, אך היא ברת חלוף ולאחריה יוכל העובד שנפגע לשוב לשגרת חייו הכוללת עבודה וחיי קריירה תקינים.

למעשה, גם אם מדובר בנכות זמנית וכמובן כאשר זוהי נכות צמיתה עד סוף החיים, מגיעות לכם זכויות רבות שחשוב לדרוש ולעמוד עליהן. זכרו שפגיעת העבודה מטלטלת לא רק את עולמם של העובדים הסובלים כעת ממצב רפואי מגביל ומקשה, אלא גם את עולמם של בני משפחותיהם וקרובים התלויים בהם למחייתם.

לכן בכל מקרה של פגיעה בעבודה, בין אם נותרה ממנה נכות ובין אם לאו, כדאי לפנות בהקדם להתייעצות משפטית עם עורך דין בתחום תאונות העבודה, כדי שידאג שתקבלו את מלוא זכויותיכם ותוכלו להתמודד ככל שניתן עם הפגיעה והשלכותיה.

 

זכויות לנפגעי עבודה

עובדים שנפגעו בעבודתם וכעת סובלים מנכות זמנית או קבועה (צמיתה) זכאים למגוון זכויות מאת המוסד לביטוח הלאומי. הזכות המרכזית ביותר היא קבלת קצבת נכות מעבודה המתקבלת לגובה שנקבע על סמך אחוזי הנכות שניתנו בוועדה הרפואית. זכות זו ויתר הזכויות מוגשות לעובד גם אם התאונה שעבר הייתה באחריותו המלאה וללא קשר לשאלת הגורם לנזק בפועל. נפגעתם? יש לכם זכויות ללא קשר לנסיבות האירוע.

כאן המקום לציין שאם מדובר בתאונה שנגרמה באחריות המעסיק וכללה רשלנות או מחדל מצדו, יהיה ניתן לתבוע אותו בנוסף לקבלת הזכויות מהביטוח הלאומי ולקבל פיצוי כספי בגין נזקי הגוף שנגרמו. יחד עם זאת, לא תמיד כדאי להגיש תביעה נגד המעסיק ולכן עורך הדין שיבדוק לעומק את נסיבות המקרה יוכל להמליץ לכם כיצד לפעול במדויק.

 

דמי פגיעה במוסד לביטוח הלאומי

הזכות הראשונה שמוענקת לנפגעי עבודה עקב תאונת העבודה היא תשלום דמי פגיעה. את התביעה לדמי פגיעה יש להגיש למוסד לביטוח הלאומי תוך שנה בלבד מיום האירוע ובכפוף לצירוף מסמכים רפואיים המעידים על המצב הקיים ותעודת אי כושר שהתקבלה מרופא מטפל, לאחר שהמליץ על קבלת המשך טיפול (מעבר למענה הרפואי שניתן מיד לאחר התאונה) לאור מצבו הרפואי של העובד.

דמי הפגיעה משולמים לעובדים שאינם מסוגלים לעבוד בעקבות נזקי הגוף שנגרמו להם בתאונת העבודה ומכאן ברורה חשיבותו של תגמול זה לנפגעים שנותרו עם נכות.

 

סכום דמי הפגיעה

סכום דמי הפגיעה עומד על 75% מהשכר החודשי הממוצע משלושת החודשים שקדמו לחודש בו אירעה הפגיעה. סכום זה משולם עד לתקרה של כמיליון שקלים, כאשר הסכום המדויק משתנה מידי שנה על פי עדכון המוסד לביטוח הלאומי. מהתשלום המתקבל, מנוכים מס הכנסה, דמי ביטוח בריאות ודמי ביטוח לאומי כרגיל.

אם מדובר בעובד שלא קיבל שכר מלא במהלך שלושת החודשים שקדמו לפגיעה ובנסיבות מוצדקות (חופשה או מחלה למשל), ייתכן שדמי הפגיעה שלו יחושבו כאילו התקבל שכר מלא אך בכפוף לאישורים המעידים על הנסיבות הקיימות.

 

תקופת תשלום דמי פגיעה

דמי הפגיעה משולמים במשך 91 ימים, החל מהיום שאחרי התאונה. אם התביעה הוגשה לאחר מכן, כמובן שיהיה מדובר בתשלום רטרואקטיבי. אם בסיום 91 הימים נותרה לנפגע נכות המונעת ממנו לשוב לעבודתו, הוא יהיה זכאי לגמלת נכות מעבודה.

 

תביעת נכות בשל תאונת עבודה

כדי לקבל גמלה מתאימה, על נפגע העבודה להגיש תוך שנה מיום התאונה תביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה. עליו למלא ולהגיש את טופס בל/200 ולצרף אליו את כל הניירת הרפואית המספקת תיעוד לגבי הנכות.

חשוב להבהיר שגמלה תינתן רק לנפגעים שקיבלו קודם לכן דמי פגיעה ולכן רצוי להגיש את תביעת הנכות בסמיכות לסיום תקופת תשלום דמי הפגיעה.

כעת התובע יוזמן לוועדה רפואית בפני רופא מטעם המוסד לביטוח הלאומי ומזכיר וועדה המתעד אותה בפרוטוקול מסודר וכאן ייקבעו לו דרגת אובדן הכושר ואחוזי הנכות, בהתאם לספר הליקויים של הביטוח הלאומי, הקובע כמה אחוזי נכות יש לספק בגין כל פגיעה מזכה.

לדוגמה, אדם שנותר עם פגיעה בעמוד השדרה הצווארי שלו, יקבל 10% נכות עבור הגבלה בצורה קלה, 20% נכות עבור הגבלה בצורה בינונית ו-30% נכות עבור הגבלה בצורה קשה. כמובן שאם לאותו עובד יש כמה ליקויים רפואיים באיברים שונים, הם ישוקללו לכדי תחשיב המביע את אחוז הנכות הכולל.

הוועדה הרפואית רשאית לקבוע דרגה קבועה או זמנית, אם היא מאמינה שמצבו של העובד יוכל להשתנות לטובה בהמשך. בכל מקרה, נכות זמנית ניתנת לתקופה של עד שנה אחת בלבד ובמסגרתה תשולם קצבה התואמת את דרגת הנכות שניתנה. בסיום התקופה העובד יוזמן פעם נוספת לוועדה רפואית, לטובת אבחון מצבו וקביעה מחודשת של דרגת הנכות.

 

מעמד כנכה נזקק

עובדים בעלי נכות זמנית מתחת ל-100% שאינם מסוגלים לעבודה כלשהי בעקבות נכותם ואינם בעלי הכנסה ממקור אחר, יכולים לתבוע מעמד כנכה נזקק. מעמד זה הופך את הנפגע לבעל נכות 100% באופן זמני למשך 4 חודשים, על קצבתה וכל זכויותיה.

 

זכויות נוספות במקרי נכות בשל תאונת עבודה

נכות בשל תאונת עבודה מקנה זכויות סוציאליות נוספות, לרבות טיפול רפואי בחינם למשך תקופת הפגיעה וככל שתימשך, מתן עזרה ראשונה במיון ובקופות החולים לאחר הפגיעה (כולל אשפוז) וללא השתתפות עצמית, קבלת החזר על פינוי באמבולנס, שיקום רפואי במוסד שיקומי וכן שיקום מקצועי הכולל הכשרות שיאפשרו השתלבות בהמשך מחדש בשוק החופשי.

 

חשיבות הייצוג והייעוץ המשפטי

נכים שמנסים לתבוע את הביטוח הלאומי לבדם מודעים לאתגרים הרבים שבדרך, כמו העובדה שהביטוח הלאומי מסרב להכיר בנכותם, לא מעניק להם זכויות שעל פי החוק היו אמורות להתקבל עבורם, דוחה תביעות ובקשות לסיוע וכמובן מערים קשיים גם ברמה הבירוקרטית והבנת המורכבות של דיני הביטוח הלאומי.

כאשר מתרחשת התערבות מצד עורך דין מקצועי, מנוסה ובקיא ביותר בתחום, ניתן להתנהל מראש בצורה טובה וחלקה יותר מול הביטוח הלאומי וחוקיו הפנימיים ולהגדיל את הסיכויים להכרה באחוזי נכות גבוהים יותר, ההולמים את המצב הרפואי האמיתי.

אם נפגעתם בתאונת עבודה ונותרה לכם נכות כלשהי, אל תהססו לפנות אלינו גם לפגישת ייעוץ ראשונית ובלתי מחייבת. כאן נוכל לספק לכם מידע וכלי התמודדות ולאפשר לכם לקבל כל סיוע אפשרי, בין אם זמני ובין אם קבוע.

נכות בשל תאונת עבודה
נכות בשל תאונת עבודה
עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

החלטת הוועדה בגין נכות רפואית
ערר לביטוח לאומי עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה בשמיעה מרעש בעבודה
אישור זכאות 19% נכות לתובע אשר החליק במדרגות עבודתו
ערר מול ביטוח לאומי שאושר עבור זכאות לאובדן כושר עבודה
אישור זכאות ל57% נכות, 65% אי כושר וקצבה לשנה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!