לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

ערר על החלטת המוסד לביטוח לאומי

אם אתם מרגישים שהחלטה שהתקבלה על ידי המוסד לביטוח לאומי אינה צודקת, יש מה לעשות בנושא! במאמר הבא תלמדו כיצד מגישים ערר על החלטת המוסד לביטוח לאומי, מה הפרוצדורה לעשות זאת וכיצד מומלץ לגשת להליך, כדי שתוכלו להביא להחלטה צודקת במקרה שלכם.

המוסד לביטוח לאומי הוא המוסד האחראי על מתן עזרה כלכלית לאזרחים שזכאים לכך מהממשלה. המוסד לביטוח לאומי מציע הטבות שונות, כמו קצבאות, קצבאות נכות וקצבאות ילדים. עם זאת, ישנם מקרים בהם החלטת המוסד לביטוח לאומי אינה מוצדקת, ולא מספקת מענה דרוש לתביעה שהוגשה על ידי תובע. במקרים כאלה, התובע יכול להגיש ערר כדי לדאוג שההחלטה תבחן בשנית. מאמר זה מספק מדריך לערר על החלטת המוסד לביטוח הלאומי.

 

עילות לערר על החלטת המוסד לביטוח לאומי

לפני הגשת ערעור, על התובע להבין את הנימוקים שבגינם ניתן לערער על החלטת הביטוח הלאומי. הסיבות הנפוצות ביותר לערעור הן:

  • המוסד לביטוח לאומי דחה כליל את בקשת התובע לקבלת קצבה.
  • המוסד לביטוח לאומי אישר את הבקשה, אך התובע חולק על גובה הקצבה.
  • המוסד לביטוח לאומי הפסיק קבלה של קצבה קיימת.

על התובע לספק נימוקים תקפים לערעור על ההחלטה. חשוב לשים לב שבכל הליך בקשת הקצבה ובמיוחד בהליך ערר, על התובע נטל ההוכחה להוכיח את תביעתו. לכן, התביעה צריכה להכיל נימוקים מפורטים ומבוססים שיצדיקו קבלת קצבה מהמוסד, ושמסבירים מדוע ההחלטה הראשונית הייתה שגויה.

הגשת ערר על החלטת המוסד לביטוח לאומי

לאחר שהתובע החליט לערער על החלטת הביטוח הלאומי, עליו לפעול לפי הליך הגשת הערר. הצעד הראשון הוא הגשת ערר לסניף המקומי של הביטוח הלאומי תוך 30 יום מיום קבלת ההחלטה.

הערר צריך להיות בכתב ועליו לכלול מספר מסמכים שחייבים להופיע בו, בהם:

  • שם התובע, מספר תעודת זהות ופרטים ליצירת קשר.
  • החלטת הביטוח הלאומי עליה מוגש הערר.
  • נימוקי הערעור והראיות התומכות בעניינו של התובע.
  • על התובע לשמור עותק של הערר וכל המסמכים התומכים בו.

 

ערעור לבית הדין לעבודה

בית הדין לעבודה הוא בית דין שיש לו סמכות עניינית בלעדית לעסוק בתיקים הנוגעים לדיני עבודה וביטוח לאומי. כדי לערער לבית הדין לעבודה, יש להגיש תביעה בתוך 12 חודשים מיום קבלת החלטת ועדת התביעות. הערעור צריך להיות מוגש לבית הדין לעבודה האזורי, הסמוך למקום מגוריו של המגיש. כדי להגיש את הערעור יש להגיש את טופס הערעור שנמצא באתר השירותים והמידע הממשלתי.

במקרים מסוימים ניתן לפנות לוועדת תביעות אזורית שתוכל לתת המלצה בנושא. חשוב לשים לב להבדל בין הנושאים שנמצאים בסמכות הוועדה לנושאים שאינם בסמכותה.

 

סמכות הוועדה

סמכויות הוועדה מפורטות באתר הביטוח הלאומי, ומפרטות בערעור על אילו נושאים יש לפנות לוועדה, ובאילו נושאים הערעור ייעשה לגורם אחר, כמפורט בטבלה:

בסמכות הוועדה לא בסמכות הוועדה
  • אימהות
  • אזרח ותיק
  • שאירים
  • נכות כללית
  • שירותים מיוחדים
  • ילד נכה
  • נכות מעבודה
  • דמי פגיעה
  • דמי תאונה
  • תלויים בנפגעי עבודה
  • אבטלה
  • ילדים
  • מילואים.
  • החלטות ועדה רפואית/ ועדה רפואית לעררים – בדבר קביעת אחוזי נכות, שירותים מיוחדים וניידות.
  • החלטות פקיד תביעות לעניין אי-כושר
  • החלטות פקיד תביעות בנושאים רפואיים או המסתמכות על התייעצות עם רופא
  • החלטות פקיד שיקום
  • החלטות בנושא מעמד אישי ותושבות
  • החלטות בתביעה על פי החוקים האלה: חוק הבטחת הכנסה, חוק המזונות, חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, חוק התגמולים לאסירי ציון ובני משפחותיהם

 

הדיון בערר על החלטת המוסד לביטוח לאומי

לאחר קבלת הערעור, המוסד לביטוח לאומי יקבע דיון בערעור. הדיון הוא הזדמנות לתובע להציג את טענותיו בפני ועדת ערעורים. הפאנל יורכב משלושה חברים: יו"ר, נציג הביטוח הלאומי ומומחה בלתי תלוי בתחום הרלוונטי. הדיון בערעור מתקיים בדרך כלל תוך שלושה חודשים מיום קבלת הערעור.

התובע יכול להיות מיוצג בדיון על ידי עורך דין. הדבר מומלץ מאוד שכן ייצוג הולם על ידי בעל מקצוע עם ניסיון בהגשת עררים על החלטות של הביטוח הלאומי יכולה לשפר באופן משמעותי את התוצאות של ההליך. פנו אלינו היום לקבלת ייעוץ משפטי לגבי הגשת הערר על החלטת המוסד לביטוח לאומי, ובכך תבטיחו שתוכלו לנצל את זכויותיכם בצורה מלאה.

 

החלטת ערעור

לאחר הדיון בערעור תתן ועדת הערר החלטה בכתב. ההחלטה תאשר את ההחלטה המקורית של המוסד לביטוח לאומי, תשנה את ההחלטה או תבטל אותה. אם ההרכב יאשר את החלטת המוסד לביטוח לאומי, לתובע ישנה אפשרות להגיש ערעור נוסף לבית המשפט המחוזי.

על התובע להגיש את הערעור תוך 30 יום מיום קבלת החלטת ועדת הערעורים. אם הוגש ערר לבית הדין לדיני עבודה, ניתן להגיש ערעור על ההחלטה לבין הדין הדין הארצי לדיני עבודה בתוך 30 ימים מקבלת ההחלטה.

 

סיכום

לסיכום, אם אתה סבור שהחלטה שהתקבלה על ידי המוסד לביטוח לאומי בישראל אינה צודקת, תוכל להגיש ערר על החלטת המוסד לביטוח לאומי על מנת לשקול מחדש את ההחלטה. הנימוקים הנפוצים ביותר לערעור כוללים דחייה מוחלטת של בקשת התובע לקצבה, מחלוקת על גובה הקצבה שאושרה והפסקת קצבה קיימת. על הערעור להכיל נימוקים מפורטים ומבוססים המצדיקים קבלת קצבה מהמוסד ויש להגישו תוך 30 יום מיום קבלת ההחלטה.

את הערר ניתן להגיש לבית הדין לעבודה או לוועדת העררים, לפי הנושא עליו מוגש הערר. לאחר דיון תיתן ועדת הערר/ בית הדין החלטה בכתב ובמידה וההרכב יאשר את החלטת המוסד לביטוח לאומי, עומדת בפני התובע אפשרות להגיש ערר נוסף לבית המשפט המחוזי במקרה של החלטת וועדה, או לבית הדין הארצי במקרה של החלטת בית דין. בכל מקרה, מומלץ מאוד לפנות לייעוץ משפטי לשיפור תוצאות ההליך.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות 100% נכות עבור תובע החולה בשחפת וסוכרת
תובע נמצא זכאי ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה לשנה
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה בשמיעה מרעש בעבודה
פיצוי כספי משמעותי לחולה שחפת
אישור זכאות ל100% נכות וקצבה עקב פגיעה מערכתית
אישור זכאות 28% נכות לתובע שנחבל ברחוב וסובל מכאבים
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!