לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

ביטוח לאומי תאונת עבודה – המדריך השלם לשנת 2020!

ביטוח לאומי תאונת עבודה – אדם נפצע או חלה במהלך עבודתו ועקב עבודתו, עשוי להיות זכאי לזכויות שונות מגופים שונים לטובת הטיפול בבריאותו ואובדן שכר העבודה שנגרם לו, בין היתר מהמוסד לביטוח לאומי על פי חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], תשנ"ה-1995

 

בכל הקשור לביטוח לאומי תאונת עבודה, בשל המצב הפתאומי והטראומטי לעיתים מתרחש לאחר תאונת עבודה, המדינה מאפשרת לנפגעי העבודה לקבל זכויות שונות על מנת לעזור להם לעבור את התקופה הקשה בדרך המיטבית ביותר. תאונות עבודה עשויות להתרחש בכל מיני דרכים ובכל עבודה, ולכן, כל עובד צריך לדעת מהן הזכויות שבאפשרותו לקבל במידה והוא נפצע או חלה במקום עבודתו.

על מנת לעשות סדר בהליך מול הביטוח הלאומי, שלעיתים עשוי להיות מסובך, במאמר זה נפרט לכם מהי תאונת עבודה, כיצד תאונת עבודה יכולה להיגרם, איך מגישים תביעת תאונת עבודה וכיצד צריך לפעול שלב אחרי שלב בשביל לקבל את מירב הזכויות. כידוע, המוסד לביטוח לאומי הוא גוף שפועל מטעם המדינה, ועל מנת לקבל את כל הזכויות המגיעות לכם יש לעבור דרך מלאה בבירוקרטיה המצריכה זמן וסבלנות.

לכן, על מנת להתמודד מול הביטוח הלאומי בדרך הטובה ביותר, מומלץ להיעזר בעורך דין תאונות עבודה אשר ילווה אתכם לאורך כל ההליך, מתחילתו ועד לקבלת מירב הפיצויים. אך לפני שפרט כיצד מגישים תביעה לאחר פגיעה בעבודה, חשוב להבין מהי בכלל פגיעת עבודה וכיצד היא יכולה להיגרם.

 

תאונת עבודה מהי?

סעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], תשנ"ה-1995 קובע שפגיעת עבודה מורכבת מתאונת עבודה וממחלת מקצוע, שנגרמו תוך כדי עבודתו של העובד ועקב עבודתו. כלומר, על מנת שהתאונה או המחלה יחשבו כפגיעה בעבודה המזכה בפיצויים, עליהם להיות כתוצאה מאותה עבודה ועקב אותה עבודה. בנוסף לכך, פגיעת עבודה הינה גם תאונה שהתרחשה בדרך לעבודה או בחזרה ממנה, ולא רק במהלך העבודה עצמה.

כיצד יכולה להיגרם תאונת עבודה?

ביטוח לאומי תאונת עבודה – כפי שציינו לעיל, פגיעה בעבודה מורכבת מתאונת עבודה וממחלת מקצוע, והם יכולים להיגרם בכל עבודה, בכל מיני דרכים, ובכל רגע נתון.

כך למשל: תאונת עבודה של מנקה עקב החלקה על הרצפה, תאונת דרכים של שליח אופנוע, תאונת דרכים של נהג משאית, תאונת אוטובוס, תאונת דרכים בדרך לעבודה או בחזרה ממנה, פריצת דיסק, חתך עמוק עקב שימוש במכשירים חשמליים, בעיות שמיעה עקב חשיפה לרעש חזק במקום העבודה, מחלות שהתפרצו עקב חשיפה לחומרים מסוכנים בעבודה, פגיעת מיקרו טראומה שהינה פגיעה מצטברת של פעולות חוזרות ונשנות במסגרת העבודה ועוד.

 

מה צריך לעשות לאחר תאונת עבודה?

כל נפגע עבודה צריך להגיש תביעת תאונת עבודה לביטוח הלאומי תוך 12 חודשים מקרות התאונה על מנת לקבל את הזכויות המגיעות לו, זאת בשונה מתביעת תאונת עבודה מול חברת הביטוח אותה ניתן להגיש תוך 3 שנים ממועד התאונה ותביעת תאונת עבודה נגד המעביד אותה צריך להגיש תוך 7 שנים ממועד התאונה.

כפי שניתן לראות, הגוף הראשון אליו מומלץ לפנות הוא הביטוח הלאומי כיוון שלאחר שהביטוח הלאומי יכיר בפגיעה כתאונת עבודה כך יהיה קל יותר להתנהל מול חברת הביטוח ומעביד.

אולם בכדי שהביטוח הלאומי יכיר בפגיעה כתאונת עבודה, ויזכה את הנפגע בכל הזכויות המגיעות לו, צריך להתנהל על פי הוראות הביטוח הלאומי שלב אחר שלב, וכן להיעזר בעורך דין תאונות דרכים אשר מכיר את ההליך לעומקו ויודע כיצד לפעול בדרך האופטימלית והמהירה ביותר עד לקבלת הפיצוי המיוחל.

 

דיווח על התאונה ופניה לקבלת טיפול רפואי לאחר תאונת עבודה:

לאחר התאונה, ולפני הגשת התביעה מול ביטוח לאומי תאונת עבודה, יש לדווח על תאונת העבודה, על הפגיעה בעקבותיה ונסיבותיה למעביד, ולבקש ממנו טופס הפניה לטיפול רפואי. כאשר מדובר בעובד שכיר, עליו לבקש מהמעביד למלא ולחתום על "טופס הפניה לטיפול רפואי לעובד שכיר" שמספרו בל/125.

במידה ומדובר בעובד עצמאי, על העובד למלא בעצמו "טופס הפניה לטיפול רפואי לעצמאי" שמספרו בל/ 283. לאחר מכן, על הנפגע לפנות עם טופס ההפניה לטיפול רפואי למחלקת תאונות עבודה בקופת החולים או בחדר מיון, לתת לרופא את הטופס ולבקש ממנו "תעודה רפואית ראשונה לנפגע עבודה".

כאשר מגיעים לרופא, על הנפגע לפרט בדיוק מה קרה, איך נגרמה הפגיעה וממה הוא סובל, וכן מומלץ לוודא שכל הפרטים האלו נרשמים על ידי הרופא שכן מדובר בגרסה ראשונית כתובה של האירוע על ידי גורם מוסמך.

מלבד טופס התעודה הרפואית, יש לבקש מהרופא המטפל אישור מחלה לשלושת החודשים הראשונים לאחר הפגיעה ולאחר מכן במידת הצורך, לפנות לרופא תעסוקתי שמוסמך לתת אישור מחלה מעבר לשלושת החודשים הראשונים, אישור אי כושר עבודה ומכתב אודות אי כושר עבודה זמני או אי כושר עבודה קבוע שישמשו בהמשך ההליך.

מלבד טפסים אלו, מומלץ לערוך רישום של תאונת העבודה, נסיבותיה, תאריך ושעה, אופי הפגיעה ואם היו עדים במקום. כל אלו ישמשו את הנפגע בתביעתו בעתיד מול הביטוח הלאומי. לאחר השלב הראשוני של הטיפול הרפואי וקבלת כל המסמכים הראשוניים מהמעביד ומרופא קופת החולים, יש להגיש לביטוח הלאומי תביעה לדמי פגיעה.

 

איך מגישים תביעה לדמי פגיעה לאחר תאונת עבודה?

לאחר ההליך הראשוני שפורט לעיל, על הנפגע למלא טופס "תביעה לתשלום דמי פגיעה והודעה על פגיעה בעבודה" של הביטוח הלאומי שמספרו בל/ 211. בטופס זה יש לתאר את הפגיעה, נסיבותיה ותאריך הפסקת העבודה ל-ביטוח לאומי עקב תאונת עבודה. לטופס יש לצרף את התעודה הרפואית שניתנה על ידי קופת החולים, דוח מיון במידה ויש, וכן כל תעודה או מסמך רפואי אחר שהתקבלו לאחר התאונה.

עו"ד אייל פייפר מסביר על החשיבות של מילוי טופס בל/ 211 באמצעות עו"ד תאונת עבודה:

כפי שאמרנו לעיל, את התביעה לדמי פגיעה יש להגיש תוך 12 חודשים מקרות האירוע שכן הגשת התביעה לאחר מכן עלולה לפגוע בזכאות הנפגע לדמי פגיעה ו/או בגובה גמלת הנכות במידה והפגיעה גרמה לנכות. לאחר הגשת תביעה לדמי פגיעה, הביטוח הלאומי יבחן את תביעתו של הנפגע על מסמכיו ויקבע את גובה דמי הפגיעה שעליו לקבל.

אדם שנפגע, קיבל דמי פגיעה ונותרה לו נכות עקב הפגיעה, זכאי להגיש תביעה לגמלת נכות מעבודה אשר תקבע את שיעור אחוזי הנכות המגיעים לו ובהתאם לכך, קצבאות או גמלת נכה.

 

איך מגישים תביעה לגמלת נכות מעבודה?

אדם שנפגע בעבודה, שולמו לו דמי פגיעה ונותרה לו נכות, זמנית או קבועה עקב הפגיעה, זכאי להגיש תביעה לגמלת נכות מעבודה על ידי טופס שנקרא: "תביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה ולתשלום גמלת נכות מעבודה" שמספרו בל/ 200. חשוב לדעת שבאפשרות האדם שנפגע להגיש תביעה לגמלת נכות מעבודה רק אם קודם לכן הוא הגיש תביעה לדמי פגיעה, בעקבותיה הוא קיבל דמי פגיעה ופגיעתו הוכרה כפגיעת עבודה.

אדם שנקבעה לו דרגת נכות בין 5% ועד 20% יהיה זכאי לקצבה חד פעמית, בעוד שאדם שנקבעה לו דרגת נכות מעל 20% יהיה זכאי לקבצה חודשית. לאחר הגשת התביעה לגמלת נכות, האדם שנפגע יזומן לוועדה רפואית לנכות מעבודה של הביטוח הלאומי, שתדון בתביעתו ותקבע את גובה אחוזי הנכות המגיעים לו.

 

הוועדה הרפואית לנכות מעבודה:

אדם שנפגע בעבודתו והגיש תביעה לגמלת נכות עקב ביטוח לאומי תאונת עבודה יזומן על ידי הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי שתבדוק את תביעתו, תדון במצבו ותקבע את האם הנכות נגרמה כתוצאה מפגיעה בעבודה ואת שיעור אחוזי הנכות המתאימים למצבו.

חשוב לדעת שהדיון בוועדה הוא קריטי ביותר והוא זה שיקבע את הזכויות שתקבלו בעקבות הפגיעה שלכם, ולכן, יש להיערך לוועדה בצורה מיטבית, להגיע עם כל המסמכים הרלוונטיים, תעודה מזהה ולהתכונן היטב לדיון.במהלך הדיון הוועדה עשויה לחקור את הנפגע, לשאול אותו שאלות ואף לבקש ממנו לעמוד לבדיקת רופא מטעם הוועדה. ניתן להגיע לוועדה עם מלווה או עורך דין, אשר רשאי לייצג את התובע בפני הוועדה ולענות בשמו על שאלות.

כפי שאמרנו, תפקיד הוועדה הוא לבדוק את התביעה ומסמכיה לדון במצבו של התובע ולקבוע את דרגת הנכות מתאימה לו. לכן, על מנת לקבל את מירב אחוזי הנכות בהתאם לפגיעתכם ובהתאם לכך קצבה חודשית, מומלץ להיעזר בעורך דין תאונת עבודה שידע כיצד לנסח את תביעתכם באופן מיטבי ולייצג אתכם אל מול הוועדה באופן שיוביל למקסימום הפיצויים שבאפשרותכם לקבל.

לאחר הדיון בוועדה הרפואית, הוועדה תקבע את גובה אחוזי הנכות של התובע, אם מדובר בנכות זמנית או קבועה ואת תאריך תחילתה.

 

איך הוועדה הרפואית קובעת את דרגת הנכות לנפגע עבודה?

כפי שאמרנו לעיל, הוועדה קובעת את דרגת הנכות על ידי בחינת התביעה, מסמכיה והדיון בוועדה. במידה ואותו אדם שנפגע סובל ממספר ליקויים, הוועדה תקבע את דרגת נכותו לפי חישוב משוקלל של אחוזי הנכות שנקבעו לו.

במידה ואותו אדם שנפגע סובל מליקויים רפואיים שקדמו לתאונת העבודה, וליקויים אלו הוכחו במסמכים רפואיים, הוועדה עשויה להפחית את דרגת הנכות הקשורה לליקויים קודמים ולקבוע את דרגת הנכות רק בהתאם לפגיעה שנגרמה בעבודה.

במידה ונקבעה לאדם שנפגע בתאונת עבודה דרגת נכות קבועה, והנכות משפיעה על יכולתו לחזור לעבודתו ולירידה קבועה של לפחות 20% מהכנסותיו, באפשרותו להגיש לפי תקנה 15 של הביטוח הלאומי, בקשה להגדלת דרגת הנכות לצמיתות עד מחצית מדרגת הנכות שנקבעה לו. במידה והאדם שנפגע לא מרוצה מהחלטת הוועדה הרפואית, באפשרותו להגיש על כך ערר לוועדה הרפואית לעררים של הביטוח הלאומי.

 

איך מגישים ערר על החלטת הוועדה הרפואית?

אדם שנפגע בתאונת עבודה והוא אינו מרוצה מההחלטות שנקבעו לגביו, רשאי להגיש ערר לוועדה הרפואית לעררים תוך 30 יום ממועד קבלת החלטת הוועדה הרפואית. באפשרות האדם שנפגע להגיש ערר על דרגת הנכות שנקבעה לו, שיעור אחוזי הנכות שנקבעו, תאריך תחילת הנכות ואם נקבעה לו נכות זמנית.

את הערר יש להגיש בצירוף נימוקי הערר וכל המסמכים הרלוונטיים לערר. חשוב להגיש את הערר בצורה מנומקת ומפורטת שכן לאחר מכן, ניתן יהיה להגיש ערר נוסף רק בנושאים משפטיים בלבד. ולכן, בעת הגשת הערר וכתיבתו, מומלץ להיעזר בעו"ד לתאונות עבודה שידע לנסח את הערר בצורה מדויקת, בהתאם לפסיקה ולדין על מנת להעלות את סיכויים לצלוח את הערר ולקבל את מבוקשכם.

 

למה חשוב להיעזר בעורך דין לתאונות עבודה בעת הגשת תביעה לביטוח הלאומי?

מכל האמור לעיל על הנושא ביטוח לאומי תאונת עבודה ראינו שפגיעה בעבודה יכולה להתרחש בכל מיני דרכים, החל מפגיעות פיזיות ועד לפגיעות שהתרחשו והתגלו לאחר מספר שנים. על מנת לקבל את כל הזכויות המגיעות לכם מהביטוח הלאומי, יש לפעול לפי סדר מסוים ולעמוד בכל הבירוקרטיה הנדרשת על ידי הביטוח הלאומי, לצרף את כל המסמכים המתאימים, לעבור דיונים ועוד.

וכידוע, הליכים אלו עשויים להיות מסובכים, לקחת זמן רב, וכל חוסר של מסמך או שלב בהליך, עשויים לעכב אתכם מלקבל את הזכויות והפיצויים המגיעים לכם. לכן, על מנת לעבור את ההליך בדרך חלקה ומהירה, מומלץ להיעזר בעורך דין לתאונות עבודה, אשר מכיר את אופן ההתנהלות מול הביטוח הלאומי ויודע כיצד לפעול בצורה מיטבית שלב אחר שלב כך שתקבלו מירב הפיצויים בעבור פגיעתכם.

ביטוח לאומי תאונת עבודה - המדריך השלם לשנת 2020!
ביטוח לאומי תאונת עבודה – המדריך השלם לשנת 2020!
עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות קצבת נכות עקב תאונה בדרך חזור מהעבודה
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה ברגל במהלך עבודה
תובע נמצא זכאי ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה לשנה
אישור זכאות עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
הגדלת זכאות ל25% נכות, תובע שעבר תאונת עבודה בעבר
פיצוי כספי משמעותי לחולה שחפת
לקביעת פגישת ייעוץ מקצועית

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!